Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Tillbehör & reservdelar › Lite funderingar angående TomTom Car Kit for iPhone.
-
AuthorPosts
-
“Bilhållaren kommer att lanseras under sista kvartalet 2009, förmodligen under oktober. Det rekommenderade priset är 1 195 kronor, men då ingår inte kartprogrammet, som kostar 659 kronor med Nordiska kartor eller 949 kronor med kartor över Västeuropa. Hållaren är kompatibel med iPhone 2G, 3G samt 3GS, men med iPhone 2G fungerar inte navigeringsprogrammet, skriver Appleinsider.”
Om man köper hållaren för 1.195 kronor och den nordiska versionen för 659 kronor kommer man upp i 1.854 kronor totalt. Är det då inte bättre att sattsa på en “riktig” TomTom som har betydligt fler funktioner? Exempelvis finns TomTom One V4 Nordic från 970 kronor.
Jag är själv TomTom fan men tycker att deras iPhone lösning är för dyr. Köpte Navigon till min iPhone eftersom den kom först och jag hade som vanligt bråttom. Sedan har jag läst att Navigons iPhone version spöar TomTom’s i dom tester jag har läst.
Nu har jag som sagt själv Navigon och är väldigt nöjd med den. Har läst att TomTom’s version inte har vettig 2D navigering. (Du kan navigera med 2D vy men då bara ha “norr upp”. Kartan roterar alltså inte.) Personligen föredrar jag 2D vy.
Håller med dig på varje punkt faktiskt. Otroligt dyrt för en hållare som ger lite extra mottagning och då kan man som du säger, köpa en vanlig tomtom istället som lär funka minst lika bra för en mycket billigare slant. Och då har man ju telefonen ledig när man använder GPS’en dessutom. Om det nu är till någon nytta!
Personligen använder jag min iphone 3g bara med navigon istället för min tomtom one xl som jag faktiskt gav bort till brorsan efter att jag fixade in navigon och testkörde det och blev ruggigt imponerad av hur grymt det funkar och är mycket lättare att hantera än tomtom, även fast jag gillar tomtom.
Köpte TomTom först och reklamerade, fungerade inte bra alls. Kör Navigon och det funkar klart bättre.
Någon sorts förstärkning för mottagning för GPS borde ju dyka upp från fler tillverkare och förhoppningsvis till lägre pris.
CoPilot Live verkar vara en bättre app:
Test av CoPilot Live GPS för iPhone | newapps.se – iPhone AppsYouTube – iPhone: Co-Pilot vs TomTom (September 2009)
Här är en utförlig recension av Tomtom Car kit, flera delar
YouTube – TomTom iPhone Car Kit Unboxing – 13th Oct 2009
YouTube – TomTom iPhone Car Kit – OnRoad Usage & Review
YouTube – TomTom Car Kit – Answers to your Questions – 15th Oct 2009
YouTube – TomTom iPhone Car Kit – Final Review/Thoughts – 19th Oct 09@6295gl 43121 wrote:
“Bilhållaren kommer att lanseras under sista kvartalet 2009, förmodligen under oktober. Det rekommenderade priset är 1 195 kronor, men då ingår inte kartprogrammet, som kostar 659 kronor med Nordiska kartor eller 949 kronor med kartor över Västeuropa. Hållaren är kompatibel med iPhone 2G, 3G samt 3GS, men med iPhone 2G fungerar inte navigeringsprogrammet, skriver Appleinsider.”
Om man köper hållaren för 1.195 kronor och den nordiska versionen för 659 kronor kommer man upp i 1.854 kronor totalt. Är det då inte bättre att sattsa på en “riktig” TomTom som har betydligt fler funktioner? Exempelvis finns TomTom One V4 Nordic från 970 kronor.
Jag är själv TomTom fan men tycker att deras iPhone lösning är för dyr. Köpte Navigon till min iPhone eftersom den kom först och jag hade som vanligt bråttom. Sedan har jag läst att Navigons iPhone version spöar TomTom’s i dom tester jag har läst.
Nu har jag som sagt själv Navigon och är väldigt nöjd med den. Har läst att TomTom’s version inte har vettig 2D navigering. (Du kan navigera med 2D vy men då bara ha “norr upp”. Kartan roterar alltså inte.) Personligen föredrar jag 2D vy.
Köp en ciggkabel hos sladdfarmor Sladdfarmor.se – Bertas Billaddare och en bilhållare på Citygross för 179 kr. så är det klart. Vad ska du ha en dyr specialare för? Behövs inte för att navigera. 🙂
Själv har jag det så iaf. Har haft möjlighet att testa både TomTom och Navigon och jag fastnade för Navigon, vilken jag köpte. Jag har alltid gillat TomTom och har en TomTom 930T som jag köpte för ett år sedan. De har betydligt sämre kartor, eller snarare de som Navigon tar kartor från verkar uppdatera snabbare än vad TomTom gör.
@r_o_n 45776 wrote:
bilhållare på Citygross för 179 kr.
Säljer Citygross verkligen hållare eller var det bara ett skämt? Undrar Bertas billaddare från Sladdfarmor.se – Tillbehör till iPhone & iPod är den något att ha? eller kanske skulle räka med Biltemas usb adapter (84-801) då jag redan har data kabeln.
Tack på förhand
@pz007 45785 wrote:
Säljer Citygross verkligen hållare eller var det bara ett skämt? Undrar Bertas billaddare från Sladdfarmor.se – Tillbehör till iPhone & iPod är den något att ha? eller kanske skulle räka med Biltemas usb adapter (84-801) då jag redan har data kabeln.
Tack på förhand
Iofs var jag på CG i Växjö, de hade ett sugproppsfäste för 179 kr till iPhone, det stod 3G på förpackningen, men den och 3G S är ju lika stora. Sladdfarmor var mest som ett billigt exempel, har själv ingen erfarenhet av den produkten. Jag köpte min ciggkabel på Telias telebutik för ca. 150 kr.
eller betala 500:- för ett stycke plast som lär ha släppts idag… morr vad dyrt och morr vad featurefattigt, inte ens en ordentlig dashmount
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.