Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Lite skraj : (
-
AuthorPosts
-
Tjena tjena
Köpte en iphone 3gs 32gb igår( jippi), fick den billigt och blev lite orolig pga det låga priset…
Killen jag köpde den av säger att han var i behov av pengar och var tvungen att sälja sin alldeles
nya iphone så fort som möjligt.Har frågat runt lite och mina kompisar säger att den kan vara köpt via bedrägeri eller att killen
jag köpte den av har tagit ut den på avbetalning för att sedan skita i att betala(brännt sitt namn???)Jag har kvitto och garanti från Telia där den e köpt…drabbas jag på något sätt av detta???
Och det allra viktigaste är ju telefonen, Kommer den att spärras eller nått?Hjälp snälla
Nej du drabbas inte med tanke på att du har ett giltig kvitto. Om det var köpt genom bedrägeri eller om försäljaren vill förstöra sin kredit så är ansvaret hos honom i denna fall.
Det finns mängder av lurendrejare/målvakter som köper ut iPhones med abonnemang och sedan säljer dem på Tradera eller Blocket. Precis som du säger så säljer de telefonen och struntar i abonnemangsfakturorna. Jag har aldrig hört att telefonerna låses eller stöldanmäls av operatören – det blir ett inkassoärende av det hela. Du sitter eventuellt med ngt som kan defineras stöldgods i din hand och vad du gör nu är upp till dig…
Tack för de snabba svaren…
Så bull att jag kanske åker dit för att jag har köpt
stöldgods när jag har ett giltigt kvitto, samt att jag kankse får ett inkasso krav.Så jävla tråkigt : ( ….
Det beror väll lite på vad du betalade för den. Är det på tok för billigt så det anses som att du borde insett att något var fel så kan du åka på det. Dock har jag bara hört om folk som åkt på något liknande när saken dem köpte var stulen. Man har ju lite ansvar själv.
@leomessi 52575 wrote:
Det beror väll lite på vad du betalade för den. Är det på tok för billigt så det anses som att du borde insett att något var fel så kan du åka på det. Dock har jag bara hört om folk som åkt på något liknande när saken dem köpte var stulen. Man har ju lite ansvar själv.
Förstår vad du menar, men jag tror att de flesta hade nappat på en billig
iphone…särkilt när kvitto och garanti finns med, är det verkligen så att jag
som köper en vara med kvitto och garanti ska få skit för det så är det
VERKLIGEN fel på vårt system. Mer ansvar än att fråga efter kvitto är lite för mycket begärt@mrq 52577 wrote:
Förstår vad du menar, men jag tror att de flesta hade nappat på en billig
iphone…särkilt när kvitto och garanti finns med, är det verkligen så att jag
som köper en vara med kvitto och garanti ska få skit för det så är det
VERKLIGEN fel på vårt system. Mer ansvar än att fråga efter kvitto är lite för mycket begärtJo det har du rätt i, det jag hört om har varit folk som köpt stulna mobiler billigt och sen påstått att de inte visste något. Med tanke på att du fått kvitto så tyder det ju isåfall att han köpt telefonen med abonnemang och se. Kanske struntar i att betala och då behöver du i te oroa dig. Även om den är stulen så kan du nog vara lugn när du har kvitto.
Garantin gäller dock bara den som KÖPT telefonen, garanti gäller ALDRIG den nya ägaren, oavset produkt.
@kurtson 52930 wrote:
Garantin gäller dock bara den som KÖPT telefonen, garanti gäller ALDRIG den nya ägaren, oavset produkt.
På Telia är det iaf inget problem med garantin om det är en annan som står på kvittot.
Jag har lämnat in en iPhone på Telia butik och de ifrågasatt inte att det inte stod mitt namn på.Jag köpte min kontant på The Phonehouse och säljaren sa att det inte spelar någon roll vem som står på kvittot när det gäller garantiärenden osv. bara man har ett kvitto med sig in till telefonen så är det ok, iomed att man kan ha köpt den av någon annan ifrån blocket osv. osv.
Så länge du bara har kvitto till just den telefonen så kan du vara lugn. Om säljaren har köpt mobilen och skiter i att betala faktura är ju hans problem, det tar inkasson hand om. Telia får ju sina pengar av inkasso så dom är ju också lugna.
Grabben sluta lyssna på moral kärringar o va en man du har kvitto du lär inte få ett skit säkerligen. nåt inkasso kvar på dig varför du står väl inte på kvittot ??
e du fortfarande orolig sälj den till mig för samma pris 😉 då.
Och blir du tagen dra en vals som alla andra 🙂
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.