Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Ljudkvaliteten i iPhone
-
AuthorPosts
-
Har precis köpt en iPhone och laddat den med musik, men upplever ljudet som riktigt tråkigt: platt och baslöst (trots Bass Booster, eller vad det förvalda EQ-läget kallas). Hörlurarna som följer med är ju under all kritik, så jag provade att koppla in mina SonyEricsson-lurar (tillsammans med en Griffin SmartTalk) och då blev det lite bättre, men ändå långt ifrån ljudkvaliteten jag är van vid från SE W880i.
Hur har ni löst detta? För det måste väl gå att få fram ett hyfsat ljud i musikspelaren..? Jag vill helst ha in-ear-lurar, men är tveksam till att köpa ett par för runt tusenlappen utan att ha testat dem.
Tacksam för svar och tips!
Personligen tycker jag att det är bra ljud ur den.. men orginallurarna är ju fantastiskt dåliga.. 😉
Som högtalare kör jag ett par Genelec 1029 😎 där får jag ett ljud som är rent o balanserat som CD eller DAT, så det kan ju vara så enkelt att iPhonen låter mer “rätt” vilket kan låta tråkigare än något som har mer luddnes 😉Men det tar ju inte bort det faktum att du inte trivs med ljudet. Det är ju personligt och alla har “rätt”.. Men det är då viktigare att man hittar ett par lurar som låter som man vill ha det, för med en EQ kan man ju bara köra minimala justeringar, o med lurarna styr man hela ljudstilen.
Så köp inga lurar utan att provlyssna.
Är det inte öppetköp över nätet?? (svenska butiker i så fall)Jag har själv provat ett antal lurar innan jag hittade ett par som jag gillade.
Samma gällde förövrigt med min SonyEricsson W660i, jag tycker ljudet i iPhone är minst lika bra om inte bättre än min W660i, det verkar dock vara känsligare för kvalitet på lurarna.
Dom meföljande lurarna är riktigt dåliga, motsvarar lurar i prisklassen 49:- klassen. Går man upp lite i kvalite på lurar blir det bättre… Sennheiser CX300 till exempel för runt 300-400:- ger ett mycket fylligare ljud. I slut endan fastnade jag för AKG K314P, dom käns skit plastiga i handen och kvaliten käns usel, men ljudet är helt fantastiskt med min iPhone. dom ligger också runt 300-400:- i handeln, dessutom var dom vita vilket passar bra med min vita iPhone 🙂
Mitt problem är att jag inte gillar lurar man trycker in i örongången, vilket minskar utbudet en hel del för mig när jag letar lurar. Det finns många fantastiskt bra in-Ear lurar på marknaden, men den gamla hederliga modellen som man sätter utanför örgången är det lite svårare att hitta bra modeller för.
Nu e de ju så att var och en har olika preferenser över hur ljudbilden skall vara så lurar är högst personliga i avseende om hur man upplever ljudet.
Ljudet i iPhone är OK. Har aldrig tyckt att ljudet i “iPod” har varit speciellt bra. Min iRiver T10 mp3-spelare som jag gav 800 kr slår den med hästlängder.
@iPhoneinfo.se 10251 wrote:
Ljudet i iPhone är OK. Har aldrig tyckt att ljudet i “iPod” har varit speciellt bra. Min iRiver T10 mp3-spelare som jag gav 800 kr slår den med hästlängder.
iRiver ÄR världens bästa musik spelare i fick format, jag har alltid älskat min iFP700. Att den dessutom klarar OGG formatet gör ju inte saken semre. men ljudet i iPhone är betydligt bättre än många andra billiga mp3 spelare. Och fullt tillräckligt för att jag nu har skänkt min gamla iFP700 till flickvännen som förövrigt också älskar den efter jag konverterat alla hennes låtar till OGG från CDn.
Vill man bara ha enastående ljud i sin enhet och inte bryr sig om att man har 2 gadgets med sig skall man köpa en högkvalitets spelare från iRiver helt klart. Men för vanlig användning eller streaming så är iPhonens ljud fulständigt acceptabelt med ett par kvalitets lurar 🙂
Tack för era svar! (Svara gärna mer ändå.)
Det verkar alltså som att det går att få bra ljud i iPhonen, bara man hittar rätt lurar. Då blir nästa fråga: vilka lurar ska man välja? Problemet är ju att man inte kan gå in i en butik och be att få testa tio olika lurar. Vad jag är ute efter är framförallt mycket bas i ett par in-ear-lurar (kan ev. tänka mig stora utanpåliggande). Några fler förslag?
Edit: ska de vara utanpåliggande måste de ändå stänga ute allt annat ljud, för jag vill inte sitta på tåget och höra om andras middagsplaner varje dag. 😉
Rent generellt så ger Sennheiser lurar ofta mycket bra ljud bild och bra bas återgivning, jag har inte testat deras örongångs proppar efter som jag hatar sådana lurar. Viktiga är att du får ett brett frekvensomfång.
Mina AKG ger 17Hz-23kHz, vilket är avsevärt bättre än dom flesta andra lurarna i prisklassen.
Ju lägre frekvenser den kan återge desto lägre bas kan den ge dig, och ju högre frekvens den ger som top desto skarpare diskant toner kan dom återge.
Tycker inte man skall ens fundera på lurar med minimum 20Hz.
AKG har en In-Ear lur som heter K324P (385 kr – 600 kr på pricerunner) som har 12Hz-23,5kHz vilket är enormt stort frekvensomfång.
Sennheiser har en profs serie som heter IE 6/7/8, dessa lurar ger ännu bättre prestanda men kostar därefter också 🙂
Det är viktigt att köra lurarna på en iPhon och lyssna personligen på den musiken man vill spela..
Först o främst så är det olika “slutsteg” i spelarna.. altså själva förstärkaren, o den kan låta jättebra på vissa lurar o kasst på ett par andra.. detta har primärt inte med hur lättdrivna de är utan har med vilka motstånd lurarna har vid olika frekvenser..
O vissa uppspelare är kännsligare än andra..Sedan är det olika ljud ut från alla uppspelare.. Det gör att den ena luren kan passa en viss uppspelare.. ( o tvärt om..)
Sedan är det så att alla lurar använder dina öron som “högtalarlådor” vilket gör att den ena luren passar dina öronkannaler perfekt medans den andra inte gör det (men på Pelle kanske det är tvärt om)
Så det kan vara så att de lurarna som Kalle gillar passar dig.. men det finns inga genvägar om du vill ha ett ljud som passar just dig, det är bara be dem (snällt) att få koppla in din iPhone o lyssna på de lurarna du vill med din musik.
Mina favvolurar som jag använder när det “gäller” är ett par Beyer 990 men jag har inte provat koppla in dem på iPhonen.. den skulle inte ha en chans att fixa dem.. lite som en bra folkvagnsmotor i en Porshe
Ni får banka mig i huvudet men jämfört med de lurar jag hade innan som var från SONY så är originallurarna inte sämst. SONY-lurarna var ett par in-ear med en båge som gick utanpå runt örat. Helt grymma på det sättet att man kunde springa, hänga upp och ner och göra framåt volter med dem. Det tråkiga var att basljudet gjorde imponerande prestanda med sin frånvaro. När jag provade iPhonelurarna så blev jag förvånad.
Kan också tilläggas att all min musik är 320 kbps, så 128 kan ju flyga och fara.Måste dock tillägga att fästet släpper runt om på snäckan och gummi fästet inte sitter fast. Super lim ska göra susen snart. Sen har jag trampat på lurarna någon gång med, hmmpf..
Jag har en iPod Touch, men jag tycker också att ljudkvalitèn på MP3or inte håller samma klass som på t.e.x 1st Gen NANO, som jag använt några år. Även om jag använder samma MP3or och samma lurar.
Min uppfattning om ljudkvaliteten med de med följande lurarna är att den är förvånansvärt bra. Jag är ganska kräsen och var helt inställd på att jag skulle behöva köpa nya lurar men det har jag alltså inte gjort då jag varit oväntat nöjd med de medföljande.
Igår var jag och provade lurar i prisklassen 500-2000 kronor på HiFi-klubben, men inte ens de allra dyraste bjöd på någon trevlig ljudupplevelse.
(Någon som är sugen på att ta över en 16GB, vit med iMini..?)
Ska man tro recensenterna så ska ljudet i iPod (och ja, iPhone rent allmänt) vara
riktigt bra. Själv vet jag inte om jag håller med. Inte alls faktiskt. Tycker själv att
det är rätt platt och tråkigt. Drar man på ordentligt med bas så pallar lurarna (vad
det än är för lurar) oftast inte ens av trycker och slår över.Samma sak med volymen. Ibland känns det som att jag skulle vilja ha möjligheten
att dra upp volymen mer. Men men…@hexenhammer 10380 wrote:
Ska man tro recensenterna så ska ljudet i iPod (och ja, iPhone rent allmänt) vara
riktigt bra. Själv vet jag inte om jag håller med. Inte alls faktiskt. Tycker själv att
det är rätt platt och tråkigt. Drar man på ordentligt med bas så pallar lurarna (vad
det än är för lurar) oftast inte ens av trycker och slår över.Samma sak med volymen. Ibland känns det som att jag skulle vilja ha möjligheten
att dra upp volymen mer. Men men…Jag upplever att ljudet var bättre i iPod Nano än i iPhone/iPod Touch.
Det är också bättre med firmware 2.0 än det är med 2.0.1 tycker jag.Okej. Jag har iofs bara kört iPod Touch 8GB och min iPhone 8GB
(endast den… allra första firmware:n, använder inte iPod-funktionen
jätteofta). Och jag tyckte att ljudet var skapligt dåligt.I alla fall i jämförelse med vissa andra mobiltelefoner jag haft och så.
Visst, det funkar. Men det är absolut inte som att plugga in lurarna
till datorn och köra, som på vissa spelare.om det är som att plugga in i datorn eller ej beror ju helt på vad man här för ljudkort och förstärkare till datorn. Jag tror att iphone har bättre ljudkvalite än de flesta datorer med inbyggt/standard-ljudkort.
Att bedöma hörlurar efter priset är ren galenskap. Dyra hörlurar är ofta svårdrivna och passar inte till bärbara spelare över huvud taget utan förstärkare.Jag kör på orginalhörlurarna pga mikrofonen…
Originallurarna är mycket dåliga enligt mig – men det beror helt och hållet på vilket ljud man är van vid också.
@iPhoneinfo.se 10426 wrote:
Originallurarna är mycket dåliga enligt mig – men det beror helt och hållet på vilket ljud man är van vid också.
Visst beror det på vilket ljud man är vän vid men man kan inte ha hur höga förväntningar som helst på en bärbar spelare. Hemma använder jag oftast ett par beyer dynamic dt880 tillsammans med ett kvalitetsljudkort och en kvalitetsförstärkare. Så jag är van vid kvalitetsljud. Trots det så är jag ganska nöjd med iPhone + originallurar för mobilt lyssnande. Jag har dock inte orkat testa så många olika lurar med iphone än så jag får väl återkomma när jag gjort det. Om man oroar sig för att mista mikrofonen så kan jag upplysa om att det finns alternativ med mikrofon och även mikrofoner med möjlighet att koppla in andra lurar.
Jag har ny bara testat med de lurar som följde med, men jag måste bara få tipsa om en gammal trotjänare som har hängt med mig länge nu. Luren ifråga är klassikern Koss PortaPro. (Koss Porta Pro – Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hörlurar) Den har en plugg som passar klockrent i luren utan adaptrar och grejjer. Den har ett rent och klart ljud med en liten boost i basregistret samt att den sitter som en smäck på skallen. Svårt att släppa dessa lurar, spöar mångdubbelt dyrare lurar utan att “break a sweat” 🙂
Låter ljusår bättre än min Windows Mobile lur HTC Tytn i alla fall. Grymt mycket brus i den så soft man kopplade dit ett par skapliga hörlurar.
Jag här provat med lite olika lurar nu. Alessandro MS1, creative ep630 och koss ksc55.
De låter alla tre lite bättre än originallurarna och det är ungefär samma kvalitetsskilnad mellan som när jag använder mitt stationära system. Efter att ha testat några olika lurar så skulle jag beskriva ljudet i originallurarna som lite luddigt och odetaljerat och avklippt i båda registerändarna. Inom de begränsningarna så tycker jag dock att de gör ett bra jobb och inte förvränger ljudbilden särskilt mycket.
När ämnet lurar ändå är uppe..
Vilken är den bästa (och mest prisvärda) ear-pluggen?
Jag kör idag med en variant från Creative, längesen ja köpte dom nu så ja vet inte exakt modell, men har för mig att ja köpte dom för ca 199:- eller dyligt.De bästa? Det år väl ganska subjektivt och beror på vilken prisklas man rör sig i.
Creative ep630 är ganska bra och billiga.
Sennheiser cx300 är väl lite bättre och lite dyrare.
Jays D-jays är bra och prisvärda om man gillar ett neutralt och rent ljud och kan offra lite bastryck för det.
V-moda vibes är bra och då särskilt om man gillar mycket bas.Som vanligt var det minnet som sviktade, kör med Creative EP-630 nu och dom är ju helt okej, men är lite sugen på nåt som ger klarare ljud men fortfarande med lite tryck i basen. Tack för tipsen iaf andresin 🙂
@perk 10916 wrote:
Som vanligt var det minnet som sviktade, kör med Creative EP-630 nu och dom är ju helt okej, men är lite sugen på nåt som ger klarare ljud men fortfarande med lite tryck i basen. Tack för tipsen iaf andresin 🙂
Sennheiser CX400 kanske kan vara något. Jag här inte provat dem själv men läste att de är en god förbättring från cx300 och behåller det fina bastrycket. Funderar lite på dem själv då de har en kort sladd som med fördel kan kombineras med en mikrofonsladd.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.