Front page › Forums › Övriga ämnen › Mac eller inte?
-
AuthorPosts
-
Hej, nu när man skaffat iPhone så har man ju automatiskt börjat snegla lite på mac, dessutom när vi har en bärbar pc (med vista) som morsan har sitt arbete på, (inte jätte mycket men nu har vi köpt en ex. hårddisk) och jag som inte dras för att klicka på ”download” knapparna, tycker det är ganska kul att fixa och trixa med datorn och utseendet (i os,et alltså) Sen började man tänka sig för och vågar inte prova saker som man hittar på nätet. Spelar även ett spel som endast funkar på xp, så sitter på gammla bärbara som blir kokhet! Sitter nu med en ca 2 cm tjock träskiva mellan låren och datan… Tyst är den inte heller, seg är den också. Då börjar jag fundera på en mac, verkar smidigt os, snygga datorer m.m. Har nu hittat ett företag som säljer begagnade datorer (däribland en imac g5 vit plus några pc apparater som skulle passa mitt behov) riktigt billigt. Imacen kostar ca 3000 med osx 10.4 hur är det OS,et? Vill ju gärna ha leopard (grymt fräscht) men de kostar ju lite också… Började fundera på pc,arna och om man ska ta och använda object dock och allt vad det heter på de så att det ser ut lite som en mac iaf.
Tankarna går runt en Imac (begagnad), mac mini (är inte så farligt dyr) eller ett begagnat pc paket. Vad tycker ni? Gör inte så mycket på datan, surfar, laddar ner lite teman, musik, bilder till datan (och Iphonen:P), använder inte datorn som något ”mediacenter”, och spelar ngt enklare spel som inte kräver så mycket(som sagt skulle jag behöva installera bootcamp för ha tillgång till xp och ett online spel). Har ingen skärm kan vara värt att tillägga. Vill nog iaf ha minst 80 gb minne. (begagnade imacen har 160) Budgeten går runt ca 5000 kr (har inte så mycket pengar:o)
Hoppas någon orkat läsa denna text, farsan frågade om jag skrev en uppsats för 5 min sen :laugh: Men jag vet att det finns en del apple fanboys som jag hoppas kan ge mig några råd 😀
Tack på förhand!Med din budget och dina krav så skulle jag iaf ha valt en helt ny bärbar PC.Dessa finns från 4000 och uppåt.
Om man vill köra de senaste programmen så är en stationär dator för de stålar du har fullt ok.
En MAC med leopard kostar väl nästan som 2 PC med xp eller vista (xp är faktiskt lite snabbare än vista),men är iofs snabbare och mindre buggig.Med din budget och dina krav så skulle jag iaf ha valt en helt ny bärbar PC.Dessa finns från 4000 och uppåt.
Om man vill köra de senaste programmen så är en stationär dator för de stålar du har fullt ok.
En MAC med leopard kostar väl nästan som 2 PC med xp eller vista (xp är faktiskt lite snabbare än vista),men är iofs snabbare och mindre buggig.Känns iaf som en bärbar pc går bort, har ju redan 2 stycken, plus att när man väl är på semster och har med bärbara så surfar man bara. Iofs trivs jag hyffsat med vista (är ingen hacker direkt så det spelar inte så stor roll :P) och det är ganska simpelt, men jag har liksom inget att jämföra med. Hur mycket snabbare är mac generellt mot vista/xp? windows 7? Någon som prövat? Blir det en pc så ska den nog vara begagnad och kosta ca 2000. Borde man få en schysst för va? Inget skräp men inget vrålåk heller.Iofs kostade bara iMacen 3000, leopard får man väll uppgradera till senare… Elr så blir det helt enkelt att vänta ett par år, tills man börjar plugga på ”riktigt” elr flytta hemifrån 🙂 *Tänk om allt i värden vore gratis*
Tack för din synpunkt ialla fall 🙂Känns iaf som en bärbar pc går bort, har ju redan 2 stycken, plus att när man väl är på semster och har med bärbara så surfar man bara. Iofs trivs jag hyffsat med vista (är ingen hacker direkt så det spelar inte så stor roll :P) och det är ganska simpelt, men jag har liksom inget att jämföra med. Hur mycket snabbare är mac generellt mot vista/xp? windows 7? Någon som prövat? Blir det en pc så ska den nog vara begagnad och kosta ca 2000. Borde man få en schysst för va? Inget skräp men inget vrålåk heller.Iofs kostade bara iMacen 3000, leopard får man väll uppgradera till senare… Elr så blir det helt enkelt att vänta ett par år, tills man börjar plugga på ”riktigt” elr flytta hemifrån 🙂 *Tänk om allt i värden vore gratis*
Tack för din synpunkt ialla fall 🙂@kungen 23727 wrote:
Känns iaf som en bärbar pc går bort, har ju redan 2 stycken, plus att när man väl är på semster och har med bärbara så surfar man bara. Iofs trivs jag hyffsat med vista (är ingen hacker direkt så det spelar inte så stor roll :P) och det är ganska simpelt, men jag har liksom inget att jämföra med. Hur mycket snabbare är mac generellt mot vista/xp? windows 7? Någon som prövat? Blir det en pc så ska den nog vara begagnad och kosta ca 2000. Borde man få en schysst för va? Inget skräp men inget vrålåk heller.Iofs kostade bara iMacen 3000, leopard får man väll uppgradera till senare… Elr så blir det helt enkelt att vänta ett par år, tills man börjar plugga på ”riktigt” elr flytta hemifrån 🙂 *Tänk om allt i värden vore gratis*
Tack för din synpunkt ialla fall 🙂Det som jag tycker är bra med mac är att mjukvaran är utvecklad till hårdvaran. Till skillnad mot en pc, där delar från hela världen krigar med varandra och samtidigt ska det fungera med mjukvaran och drivrutiner mm…
Jag tycker generellt sett att mac osx är bättre än win, du måste testa för att förstå 🙂
Tex allt som lanserades i vista 2007 hade funnits i mac osx i år innan, för att nämna nått exempel. 3D vyn i vista (vet inte vad den heter) som visar fönster och staplar upp dom, ripoff av Expose´ i mac osx 🙂
Gadgets, ripoff av Widgets i mac osx, för att bara nämna en del.
Också har du utseendet på mac:arna, elegant och minimalistiskt.
Har man inte blivit kär i en dator förut så blir du det i en mac.Har haft allt från Mac Pro till Macbook pro, slutligen fastnade jag för Macbook Air, som skräddarsydd för mig 🙂
@kungen 23727 wrote:
Känns iaf som en bärbar pc går bort, har ju redan 2 stycken, plus att när man väl är på semster och har med bärbara så surfar man bara. Iofs trivs jag hyffsat med vista (är ingen hacker direkt så det spelar inte så stor roll :P) och det är ganska simpelt, men jag har liksom inget att jämföra med. Hur mycket snabbare är mac generellt mot vista/xp? windows 7? Någon som prövat? Blir det en pc så ska den nog vara begagnad och kosta ca 2000. Borde man få en schysst för va? Inget skräp men inget vrålåk heller.Iofs kostade bara iMacen 3000, leopard får man väll uppgradera till senare… Elr så blir det helt enkelt att vänta ett par år, tills man börjar plugga på ”riktigt” elr flytta hemifrån 🙂 *Tänk om allt i värden vore gratis*
Tack för din synpunkt ialla fall 🙂Det som jag tycker är bra med mac är att mjukvaran är utvecklad till hårdvaran. Till skillnad mot en pc, där delar från hela världen krigar med varandra och samtidigt ska det fungera med mjukvaran och drivrutiner mm…
Jag tycker generellt sett att mac osx är bättre än win, du måste testa för att förstå 🙂
Tex allt som lanserades i vista 2007 hade funnits i mac osx i år innan, för att nämna nått exempel. 3D vyn i vista (vet inte vad den heter) som visar fönster och staplar upp dom, ripoff av Expose´ i mac osx 🙂
Gadgets, ripoff av Widgets i mac osx, för att bara nämna en del.
Också har du utseendet på mac:arna, elegant och minimalistiskt.
Har man inte blivit kär i en dator förut så blir du det i en mac.Har haft allt från Mac Pro till Macbook pro, slutligen fastnade jag för Macbook Air, som skräddarsydd för mig 🙂
Ok, Taxk 🙂 då kommer nästa fråga: är det någon skllnad på de nyare macarna mjukvarumässigt? Jag menar, är det fläktar, processorer, ram minne och allt vad det är, bätte på en macbook pro jämfört med en mini. Det skiljer ju lite i pris… Nu vet jag också att bärbara är lite dyrare, den har skärm som inte mini har. Men ändå, det skiljer mycket i pris. Kan man redigera filmer/ bilder lika bra på en macbook pro som en mini? (inte för att jag ska det men :P)
Tack!Ok, Taxk 🙂 då kommer nästa fråga: är det någon skllnad på de nyare macarna mjukvarumässigt? Jag menar, är det fläktar, processorer, ram minne och allt vad det är, bätte på en macbook pro jämfört med en mini. Det skiljer ju lite i pris… Nu vet jag också att bärbara är lite dyrare, den har skärm som inte mini har. Men ändå, det skiljer mycket i pris. Kan man redigera filmer/ bilder lika bra på en macbook pro som en mini? (inte för att jag ska det men :P)
Tack!Macbook air?Har visst lite ont om tillbehörsportar va?
Det finns bättre macar än den,men vill man ha en lätt dator är den nog bra.
Jag föredrar av ekonomiska skäl min gamla dellburk med xp och 17 tums skärm.Klumpig som fan men den funkar.
Dom nya macarna är bättre på det mesta.Macbook air?Har visst lite ont om tillbehörsportar va?
Det finns bättre macar än den,men vill man ha en lätt dator är den nog bra.
Jag föredrar av ekonomiska skäl min gamla dellburk med xp och 17 tums skärm.Klumpig som fan men den funkar.
Dom nya macarna är bättre på det mesta.Med mini menade jag mac mini om det var det du syftade på med MB air 😉
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.