Min 3gs stänger av sig själv.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Min 3gs stänger av sig själv.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Member
    Post count: 6

Min 3gs (ca 1 år gammal) stänger av sig helt plötsligt. Sker helt slumpvis, mitt i samtal eller under viloläge i fickan. Problemet ökar i intensitet så att den till slut endast fungerar när adaptorn är i. Jag återställer och den blir som ny, för att efter två veckor börja krångla igen. Strulputte som jag är har jag inte tillgång till kvittot (betalade via internetbank och har bytt bank sedan inköpsdat.) vilket innebär att jag inte lämnat in den för genomsyning. När den stängt av sig är det precis som om den dött – en riktigt död – men det visar sig vara en skendöd eftersom den kommer igång (segt – upp till en minuts väntan) efter att man tryckt på startknappen – den uppe i kanten till höger. Det konstiga är att den återstartar utan att man behöver logga in med simlösen, vilket borde vara fallet om den varit helt avstängd.
    Nu är den, som sagt, återställd och jag väntar oroligt in nästa skov av ofrivillig och plötslig 3gs-död.
    (Nej jag har inte tappat den, badat med den eller varit vårdslös. Den är brukad som en telefon/podcaster/hjälpreda på jobbet/hemmet.)

Någon med liknande problem?

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Vibrerar den när den är död?
    Altså om du för knappen till vib läge ?
    går det att ringa till den ?

hugorosenlund
    Member
    Post count: 97

Har samma problem, fast jag har även problem med att jag inte heller kan återställa den.

Har enorma problem. har du problem med att telefonen startar om sig under användning av program?

Hre
    Member

Nej. Inget liv i döden. Dock kommer en del av kommandona(stänga av ljud ex.v ) vibrera långt senare, med kanske någon minuts fördröjning dvs den vibrerar när den senare kommer till liv ( om jag minns rätt)

När jag skulle svara på ditt inlägg dig den igen. Inga tveckorsintervaller längre. Jag börjar gå från aktivt missionerande Iphonefrälst till skeptisk/agnostiker. Om problemen fortsätter lär jag snart avsnöra mig min tro och sälla mig till ateisterna. Tråkigt, men det lutar ditåt. Det var kul att ha en tro, men allt kul har ju ett slut.

iPhoneReservdelar.se
    Member

Jag tippar på fuktskada av nåt slag.
    Fukten kan lätt krypa in i dockkontakten och du kan få alla möjliga problem.
    Om du har möjlighet kan du prova att byta ut hela dockkontakten med en från fungerande telefon, och se om det hjälper.

Hre
    Member

Hej Esmir.
    Tack för ditt engagemang.
    Fuktskada, säger du. Jag kan omöjligt veta. Efter att ha kollat lite så har jag förstått att om det har kommit in fukt i telefonen ska det ses på två ställen, då indikatorer färgas röda vid kontakt med fukt. Vad jag kan se med blotta ögat+läsglasögon finns vare sig rödfärgning i hörlurskontakens botten eller i dockningskontaktens underkant. Telefonen har inte blivit utsatt för någon annan fukt en den årstidsbundna relativa luftfuktigheten och om det är orsaken borde det vara ett ganska vanligt problem med alla Iphones i fuktigt klimat. Är det vanligt? Om det nu är fukt som orsakat telefonens något svajiga uppträdande, går fukten att åtgärda eller är telefonen förstörd?

“Om du har möjlighet kan du prova att byta ut hela dockkontakten med en från fungerande telefon” skriver du som ett tips på teståtgärd. Nej, jag har ingen möjlighet. Något tips på hur man går vidare om man tillhör kategorin “användare men inte fixare”?

Hugo, min går att återställa. Den startar inte om, den “dör”. Igår fungerade den endast med elsladd inkopplad. Idag mår den bättre, hittills, vill säga.

(Jag känner att jag håller på att tappa min Iphonetro om inget drastiskt förbättras snart.)

/Hans R

iPhoneReservdelar.se
    Member

Det är mycket lätt att fukten kryper in i dockkontakten. Då allt styrs därifrån kan man få alla möjliga problem. Jag vet att det är löjligt men vill det sig riktigt illa så räcker det med en regndroppe i dockkontakten för att det ska bli galet.
    Sammtidigt ska man påpeka att det kan vara i princip vad som helst, en krets som får spel när den blir varm/kall en LCD touch eller annan komponent som skickar fel signal som får telefonen ur spel. Precis allt är möjligt, och det ända sättet att få reda på vad det är som spökar är att just byta en komponent i taget och se hur telefonen fungerar därefter.

Hre
    Member

Ok, Esmir. Men vem i denna värld byter ut en komponent i taget i felsökning hemma? Låter mer som en yrkesmannamässig strategi. Vem gör felsökningen ifråga och vad kan det tänkas kosta? Det verkar ju vara en minst sagt kostsam strategi (både tids- och komponentmässigt).

Jag redigerade mitt inlägg ovan angående rödfärgning, om du inte såg det, och det verkar inte vara någon indikerad fuktskada, rent okulärt. Kanske det stärker mina chanser rent garantimässigt?

/Hans R

Hre
    Member

Nu har den gett upp och upphört med att vara telefon. Startar endast i laddningsläge men den vill inte koppla upp sig på nätet och den behagar inte heller känna av något mobilnät. Den har helt enkelt upphört med att vara telefon. Efter timtals letande återfann jag alla viktiga garantier och nu väntar jag på ett vadderat kuvert på posten och sedan skickas telefoneländet till någon felsökningsinrättning. Jag kanske återkommer när besked ges om vad felet kan vara. Om det är som Esmir befarar får de väl gå igenom pryl för pryl (många timmar, många prylar). Till dess läggger jag beslag på sonens mobil. Ålder går före rätt i nödsituationer….

/H

iPhoneReservdelar.se
    Member

Om du skickar in den på garanti så kommer den troligtvis att hamna hos Anovo Nordic som inte lagar telefonen utan konstaterar felet och godkänner utbytesenhet.
    Jag hadde tippat på dockkontakten, då den också innehåller antennen.

Hre
    Member

Efter felbeskrivning och inlämning kommer telefonhelvetet tillbaka oåtgärdat, samma fel, ingen har bekymrat sig om att kolla upp den på serviceavdelningen. Däremot bytte de ut laddaren med orden att telefonen nu fungerar utmärkt. Man blir gråtfärdig. (Det tog mig tio sekunder att se att telefonen ej fungerar och jag är historielärare, det tog dem två veckor att inget åtgärda och de är servicetekniker. Uppochnedvända världen….
    Jag ringde, betalnummer(!), och de bad mig göra en ny anmälan, vilket nu är gjort. Kommer tillbaka om två veckor(?) med ny rapport.

Det verkar vara ett vanligt förekommande fel att telefonen “dör”. Man kan ju undra om det inte ligger i Apple’s intresse att åtgärda och få nöjda kunder.
    För min del har jag bestämt mig. Oavsett hur det går med telefonen kommer detta bli min första och sista Iphone.

/Hre

iPhoneReservdelar.se
    Member

Det är nog anovo som det är fel på snarare än apple.
    De hastar sig genom telefoner (de har hand om de flesta mobilmärken)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.