Möjligt att uppgradera OS till 4.1 om man har baseband 2.28.00?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Möjligt att uppgradera OS till 4.1 om man har baseband 2.28.00?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 11

Hej på er alla,

Skaffade en Iphone 3G för snart 2 år sedan. Jag låste upp den men har ingen minnesbild med vad, tror det var yellowsn0w (hette det så?), har Cydia installerat på min Iphone ifall det är till hjälp.

Har version 2.2(5G77)
    Modemfirmware 02.28.00

Kan jag uppdatera denna telefon till att använda os 3.1.3 eller 4.1 (Telefonen är operatörslåst och jag vill låsa upp den för en annan operatör även i det nya OSet) ?

Läste någonstans att jag inte kan uppdatera telefonen eftersom basebandet är så gammalt, men hitta ringen mera info om det och nu är jag osäker.

Har laddat ner ipsw för både 3.1.3 och 4.1 från Firmware – The iPhone Wiki

Har också hämtat sista redsn0w.

Har tänkt köra redsn0w, installera ipad baseband, köra SAM och sist men inte minst låsa upp den med Ultrasn0w.

Kan jag göra detta med 2.28?

Ett stort tack för er hjälp!

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Gör istället så här….
    installera 3.1.3 då får du ett baseband som fortfarande går att låsa upp.
    Sedan kan du göra cusom 4.1 firmware som inte uppdaterar ditt baseband (pwnagetool)
    om du ska upp till 4.2.1 (senaste) så måste du uppdatera till ipads baseband för att låsa upp.
    iPhone 3G kan du installera vilken firmware du vill då den inte kräver signering

Benkie
    Member

Tack för svar!

Med andra ord, in med redsn0w och 3.1.3 samt därefter ultrasnow?

iPhoneReservdelar.se
    Member

nja…..
    in med 3.1.3 surfa in med safari på jailbreakme.com
    installera ultrasn0w och pdf patch
    om du ska upp till 4.1 gör det med custom 4.1 som inte uppdaterar baseband och jailbreaka med limera1n eller greenpois0n.
    Det är bara med 4.2.1 som du måste bråka med redsn0w och ipad baseband, men du ska helst undvika det, det finns knappt några nyheter till ip 3g i 4.2.1 mot 4.1

Benkie
    Member

Tack åter igen 🙂

ok nu kommer detta att låta lite dumt men jag känner mej lite osäker så jag frågar 🙂

1. in med 3.1.3, via itunes då eller hur gör jag det ifall jag inte använder t.ex. redsn0w?

2. Ultrasn0w via Cydia antar jag?

2. pdf patch?

och tack än en gång för hjälpen 🙂

firstzealot
    Member
    Post count: 51

baseband? vad är det? hur vet man vad man har för baseband? och vadå när de släpper 4.2.1 jailbreak och jag installerar det? måste jag även göra något med baseband?

iPhoneReservdelar.se
    Member

Ladda ned 3.1.3 från iphonewiki
    öppna itunes, sammtidigt som du håller shift tangenten tryck på återställ du får då blädra efter filen du laddat ned.
    välj och installera
    surfa in på jailbreakme.com frå¨n telefonen för att jailbreaka
    från cydia installera ultrasn0w och pdf patch

Benkie
    Member

Tack än en gång.

Gjorde detta redan ett varv men missade att aktivera telefonen och fick ingen service, håller som bäst på att återställa telefonen igen.

Benkie
    Member

Nu verkar jag äntligen ha fått det att fungera.

Lång hostoria kort, telefonen är operatörslåst i Finland, bor i Sverige och använder ett Comviq abbonemang. Försökte aktivera telefonen med det finska simkortet men det vägrade fungera, återställde telefonen 5ggr och tänkte kastade den i väggen då jag ett tu tre kom ihåg att jag bytte det finska simkortet för drygt ett år sedan…ut med kortet in i en annan telefon och mycket riktigt, simkortet fungerade ej. Hittade genast det nya kortet på samma ställde det gammla också förvarats, in med det och vips så fungerade det igen.

Så gör inte som jag utan kasta de gammla simkorten istället!

Benkie
    Member

@firstzealot 84941 wrote:

baseband? vad är det? hur vet man vad man har för baseband?

baseband = modemfirmware

hittas under Inställningar – Allmänt – Om – Modemfirmware

firstzealot
    Member
    Post count: 51

@benkie 84949 wrote:

baseband = modemfirmware

hittas under Inställningar – Allmänt – Om – Modemfirmware

ok står att jag har 03.10.01 på min iphone4, är det bra eller dåligt, och vad är fördelen med att uppdatera den?

deluxenoone
    Member
    Post count: 130

Går det uppgradera iPhone 3gs med baseband 04.26.08 till 4.2.1 fimrware utan att basebandet uppgraderas? På iPhone dev blog står det att dem ska komma ut med en “Unofficial” Bundle, har den kommit ?

iPhoneReservdelar.se
    Member

Den har inte kommit ännu…

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.