Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Musiken startar/stoppar av sig själv
-
AuthorPosts
-
Min Iphone har börjat bete sig lite märkligt de senaste dagarna. Det räcker ibland att jag vrider på huvudet när jag har lurarna i så stängs musiken av eller sätts på om den från början var avstängd. Nu börjar detta hända allt som oftast när jag bara t.ex. flyttar telefonen med lurarna i. Kan det vara glapp i lurarna som orsakar detta? I så fall, hur starka bevis behöver Telia för att de ska ge mig nya? Det är ju inte så lätt att framkalla detta fel på beställning så att säga. Jävligt irriterande är det dock om jag t.ex. kommer till jobbet och stänger av en ljudbok. När jag sedan lägger Iphonen ifrån mig så startar ljudboken av sig själv. Detta upptäcker ju inte jag förrän flera timmar senare och har då ingen aning om vilket spår jag lyssnade på när jag stängde av.
Det låter som glapp i knappen på lurarna. Prova gå till Telia och se vad dom säger 😛
Om telia inte byter ut lurarna,så kan du helt enkelt köpa nya,felet beror sannolikt på glapp i knappen i den lilla mickbulan på sladden.
kolla först om det är ludd i hörlursjacket, är det de så glappar lurarna och det blir knas
@zike 31913 wrote:
kolla först om det är ludd i hörlursjacket, är det de så glappar lurarna och det blir knas
Bra tips, ska kolla det. I natt t.ex. så har Iphonen tydligen levt sitt eget liv. Stängde av ljudboken i går kväll och i morse när jag drog igång den igen med ett tryck på sladdknappen så började en musiklåt spela. Gick då in i spellistan för ljudboken och alla de sista 7-8 spåren (kör ett spår per cd) hade info om hur mycket tid som var kvar av resp. spår. Detta tyder på att Iphonen spelat upp en stund och sedan hoppat till nästa spår osv. Troligen har jag kommit åt sladden när jag sov och förmodligen rubbat på den vilket tydligen räcker för att den ska starta (eller stoppa).
Verkar inte som skit i kontakten,påminner mer om trubbel med knappen på sladden,även om det aldrig kan vara fel att hålla rent i kontakten.
Förslag:
1.Gör rent kontakten
2.Låna/köp ett fungerandeheadset och prova ett par darTänk på att apples originalheadset har extremt dålig tillverkningskvalité,om du ändå ska köpa så finns “piratheadset” från andra tillverkare som håller bättre.
Har nu konstaterat att det är glapp i knappen som sitter på sladden. Om jag drar lite försiktigt i sladden så hörs ett litet ljud i lurarna och musiken drar igång eller stoppas på samma sätt som när man trycker på knappen. Min Iphone är ca fem veckor gammal så det borde väl ändå gå på garantin. Vet inte hur lång garanti Apple har på lurarna fast mer än 5 veckor borde det väl vara?
Ja,det går på garantin,men som jag skrev så är kanske inte apples lurar det bästa valet,jag använder bara mina som handsfree i bilen.
För musik,ljudböcker och sånt finns det bättre och hållbarare alternativ.@steffe 31929 wrote:
Ja,det går på garantin,men som jag skrev så är kanske inte apples lurar det bästa valet,jag använder bara mina som handsfree i bilen.
För musik,ljudböcker och sånt finns det bättre och hållbarare alternativ.Jag som trodde att Apple var måna om att endast det bästa är gott nog. Visserligen är inte ljudet lika bra som mina andra lurar men här har man ju micken inbyggd i lursladden vilket ju är rätt praktiskt.
@jasifil 31930 wrote:
Jag som trodde att Apple var måna om att endast det bästa är gott nog. Visserligen är inte ljudet lika bra som mina andra lurar men här har man ju micken inbyggd i lursladden vilket ju är rätt praktiskt.
Enligt mej är deras lurar bra och har bra ljud i jämförelse med hur dom
ser ut (:P), men dom går sönder alldeles för lätt 😉 Så nu kör jag med ett par vanliga KOSS-lurar och struntar i att ha en mic på dom 😛@jasifil 31930 wrote:
Jag som trodde att Apple var måna om att endast det bästa är gott nog. Visserligen är inte ljudet lika bra som mina andra lurar men här har man ju micken inbyggd
i lursladden vilket ju är rätt praktiskt.Det finns lurar med mick,och vad jag vet finns också en adapter med mick.
Kolla med lämplig handlare.
Jag tycker också det är konstigt att bygga en bra telefon och sen skicka med ett par dassiga lurar.
Ljudet är iofs halvkackigt,men duger,det största problemet är att dom pajar.Har gjort en felanmälan av lurarna på Apples hemsida. Hur smidigt som helst. De skickar nya och så får jag returnera de felaktiga. Dock debiterar de 187 kr som jag får tillbaka när jag skickat de gamla lurarna i retur.
@jasifil 31948 wrote:
Har gjort en felanmälan av lurarna på Apples hemsida. Hur smidigt som helst. De skickar nya och så får jag returnera de felaktiga. Dock debiterar de 187 kr som jag får tillbaka när jag skickat de gamla lurarna i retur.
Snabba ryck måste jag säga. En eloge till Apple. De nya lurarna har kommit idag.
Som sagt, jag fick lurarna dagen efter felanmälan vilket var lysande. Däremot kan man ju ifrågasätta Apples kostnadspolicy i och med att de skickade lurar för ett par hundra med UPS. Dessutom kom UPS och hämtade de gamla lurarna för vidare befordran till Apple. Det hade ju varit betydligt billigare att bara skicka nya lurar i ett kuvert och sedan låta kunden slänga de gamla alt. be kunden att skicka tillbaka dem. Skulle gissa att transporterna fram och tillbaka kostar betydligt mer än värdet på lurarna.
@jasifil 32143 wrote:
Som sagt, jag fick lurarna dagen efter felanmälan vilket var lysande. Däremot kan man ju ifrågasätta Apples kostnadspolicy i och med att de skickade lurar för ett par hundra med UPS. Dessutom kom UPS och hämtade de gamla lurarna för vidare befordran till Apple. Det hade ju varit betydligt billigare att bara skicka nya lurar i ett kuvert och sedan låta kunden slänga de gamla alt. be kunden att skicka tillbaka dem. Skulle gissa att transporterna fram och tillbaka kostar betydligt mer än värdet på lurarna.
Å andra sidan kanske dom får dessa anmälningar rätt ofta, och passar på att plocka ganska många varje dag, då sjunker kostnaderna 😉
@mekke 32144 wrote:
Å andra sidan kanske dom får dessa anmälningar rätt ofta, och passar på att plocka ganska många varje dag, då sjunker kostnaderna 😉
Skulle inte tro att UPS blir billigare än vanligt brevporto hur många försändelser de än skickar med dem. När de hämtade påsen med de gamla lurarna i så skulle denna skickas till Holland för vidare befordran någon annanstans, kanske Irland. Kan knappast kosta särskilt lite. Inte konstigt att de är dyra Apple.
@jasifil 32146 wrote:
Skulle inte tro att UPS blir billigare än vanligt brevporto hur många försändelser de än skickar med dem. När de hämtade påsen med de gamla lurarna i så skulle denna skickas till Holland för vidare befordran någon annanstans, kanske Irland. Kan knappast kosta särskilt lite. Inte konstigt att de är dyra Apple.
Hmm, stämmer… Men det är ju bra att dom är snabba 😛
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.