Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › Någon som känner till säljaren?
-
AuthorPosts
-
Hittade en annons på blocket (se Apple 3g Iphone 16gb, ÄKTA) och har mailat säljaren av vilken jag fick ett mycket seriöst och utförligt svar om hur allt funkade med betalning, etc.
Betalning skulle ske enl. 50% i deposition först (enl. säljaren eftersom de säljer först och beställer sen så vill de ha en garanti för att kunden vill ha ut sina varor) och resten via internetgirot. (Om man valde att beställa så skulle man få en ordersedel – detta har jag inte gjort och kan därför inte säga hur “seriös” denna kan vara..)
Har kollat upp namn, nr och adress för säljaren på eniro, vilket verkar stämma, men är ganska skeptisk till att lägga deposition (som jag antar är i form av direkt banköverföring)..
Undrar nu om någon har hört talas om eller kanske köpt av denna säljare och kan ge ett utlåtande om denne är att lita på?
Har dom bett dig betala via Western Union är det hela en blåsning. Posta mailet och svaren du fick också 🙂
Här är svaret….
> Ang äkta Apple iphone 3g 16gb.
> Trelleborg 2009-03-12
>
>
>
> Efter senaste veckans stora intresse för marknadens billigaste Iphones, har
> vi nu fått fram all nödvändig information för att göra våra kunder helnöjda
> och kunna börja sälja.
>
>
>
> Iphones säljs helt nya, importerade från USA via vår kontakt i England. De
> är upplåsta från fabrik och fungerar med vilken operatör som helst. Garantin
> är internationell vilket innebär att vid problem kan ni vända er till vilken
> återförsäljare som helst och den gäller i 1 år.
>
> Priset är 3 000:- + frakt och avgifter.
>
> Betalningsvillkor 50% deposition, resterande Internetgirot.
>
>
>
> Vanliga frågor:
>
>
>
> “Varför ska vi betala deposition?”
>
> Vi säljer endast mot beställningar, ( Vi har alltså inget lager) , därför
> tar vi ut en deposition på 50% för att vi måste vara säkra på att kunderna
> verkligen vill ha sina varor och hämtar ut och betalar vid leverans.
>
>
>
> “Hur lång garanti får vi?”
>
> 1 års internationell garanti.
>
>
>
> “Betalningsvillkor?”
>
> 50 % deposition på 3 000:- resterande med Internetgirot.
>
>
>
> “Hur lång är leveranstiden?”
>
> Ca 7 dagar efter erlagd deposition.
>
> (Vi har tidigare meddelat 72 timmar, men vi har insett att vi inte kan hålla
> det p.g.a.
>
> av enormt stor efterfrågan.) Över 300 intresseanmälningar på 3 dagar.
>
>
>
> “Varifrån importerar ni?”
>
> Vi importerar från USA via vår kontakt i England.
>
>
>
> “Hur kan ni vara så billiga?”
>
> Vi kan erbjuda våra produkter extra billigt därför att vi endast tar hem
> varor efter beställningar via direkt import från USA i stora kvantiteter. Vi
> slipper därmed dyra omkostnader som lager hyra, larm, försäkringar, etc.
> etc. Vi säljer först och köper sen.
>
>
>
> “Hur fraktar ni ut varorna till era kunder?”
>
> Utanför Sverige, DHL, Fedex.
>
> Inom Sverige, Postverket.
>
>
>
> “Kan man komma och hämta?”
>
> Det går bra att komma förbi och hämta upp era varor.
>
> Ni sparar i så fall också ca 225: – i porto och avgifter.
>
>
>
> “Vad är ni för ett företag?”
>
> Vi är ett ännu inte registrerat företag, men under uppbyggnad. Vad vi har
> gjort fram tills nu är en ren marknadsundersökning. Slår detta fullt ut
> kommer vi att registrera oss i nästa vecka.
>
> Vi kommer att syssla med direktimport av hemelektronik, i första hand är det
> IPhones som gäller.
>
>
>
> “Har era IPhones svenska menyer?”
>
>
>
> Ja, menyerna finns på de flesta europeiska språk.
>
> Likaså bruksanvisning.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> “Vad blir totalpriset”?
>
> Iphone 3 000
>
> Frakt 235
>
> Packning 85
>
> Internetgirot 150
>
> Övriga avgifter 75
>
> Summa 3 545
>
>
>
> Om ni fortfarande är intresserade av att bli ägare till en Iphone, så mejla
> oss omgående med: JA, jag vill ha en ordersedel. / NEJ, jag vill inte bli
> störd av er längre.
>
>
>
> Med vänliga hälsningar
>
>
>
> FÖRETAGSNAMN
> XXX Svensson
> XXXgatan 5
> XXX Trelleborg
> Mail: XXX@telia.com
> +46 XXXX
>
>
>
> Nedanför följer en Teknisk specifikation
>
>
>
> Apple original 3g 16gb iphone.
> General 2G Network GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
> 3G Network HSDPA 850 / 1900 / 2100
> Size Dimensions 115.5 x 62.1 x 12.3 mm
> Weight 133 g
> Display Type Touchscreen, 16M colors
> Size 320 x 480 pixels, 3.5 inches
> – Multi-touch input method
> – Accelerometer sensor for auto-rotate
> – Proximity sensor for auto turn-off
> – Ambient light sensor
> Ringtones Type Polyphonic, MP3
> Customization Download
> Vibration Yes
> – 3.5 mm headset jack
> Memory Phonebook Practically unlimited entries and fields, Photocall
> Call records 100 received, dialed and missed calls
> Card slot No
> – 16GB shared memory
> Data GPRS Yes
> HSCSD No
> EDGE Yes
> 3G HSDPA
> WLAN Wi-Fi 802.11b/g
> Bluetooth Yes, v2.0, headset support only
> Infrared port No
> USB Yes, v2.0
> Features OS Mac OS X v10.4.10
> Messaging SMS, Email, MMS.
> Browser HTML (Safari)
> Games Downloadable
> Camera 2 MP, 1600×1200 pixels
> – Built-in GPS receiver
> – A-GPS function
> – Google Maps
> – iPod audio/video player
> – TV output
> – Photo browser/editor
> – Voice memo
> – Integrated handsfree
> Battery Standard battery, Li-Ion
> Stand-by Up to 300 h
> Talk time Up to 10 h
>
> Model: iphone3g 16gb white and black colour.
> Shipping Weight: 2lbs
>
>
>
> Package content
>
> * 1 Apple iPhone 3G Phone
> * 1 Battery
> * 1 Charger
> * 1 Stereo Handsfree
> * 1 Cleaning Cloth
> * 1 Users Guide
Det är en bluff, nya 3G 16 Gb för 3000 kr :laugh:
Plus att USA inte låser upp i fabrik, och iPhone har aldrig internationell garanti 😉
nu är det en tredje person som varnar dig 🙂 BLUFF!!
det fanns till o me en som gick på det o fick betala mer än dubbla priset för att de bestog att de har skickat fel 2 stycken ist för en o att han ska betala för båda 2 o sen får pengarna när han lämnar en av dem tbx, han postade detta i forumet men kmr faktiskt inte ihåg vart…
jag själv har chattat med en som kallar sig “dealer” till sånt… jag sa att ja e student o att ja inte har råd o sånt… till slut kom vi på att ja ska posta reklamer för han i några svenska sajter o bli en “agent” för dem… o då skulle ja få en iphone för 150€, han lät också att ja betalar hälften först o resten när ja har fått den…vill inte berätta va som hänt sen men IGNORERA SÅNNA LÅGA PRISER!!!!!
hahahahhahahhhahhahhahhahaha vilka 3G iPhones de har !!!
det står att det finns ett batteri i paketet XD :D:D:D:D
Dessutom:om de importerar direkt från USA så är den medskickade laddaren avsedd för det amerikanska elnätet,som har spänningen 110 volt.
I europa är nätspänningen 230 volt,vilket gör att den inte går att använda här.Be honom dra åt pipsvängen och kalla honom för bedragare och hota med polisanmälan.
så kanske vi slipper liknande sådana annonser i fortsättningen 🙂
Usch, hatar oärligt folk. Kan de inte tjäna pengar som vanliga människor? Skaffa ett jobb liksom 🙂
tack för sunda åsikter! var själv väldigt skeptisk, men med ett lågt pris och någon som iaf är halvseriös över mail så kliade det lite i fingrarna…. men….no deal
Har startat en precis likadan tråd på Minhembio.com, efter några mail så fick jag åka och hämta telefonen i trelleborg och betala hela summan på en gång.
Missade det där med batteriet, kan lika gärna strunta i att åka nu.
@steffe 27518 wrote:
Dessutom:om de importerar direkt från USA så är den medskickade laddaren avsedd för det amerikanska elnätet,som har spänningen 110 volt.
I europa är nätspänningen 230 volt,vilket gör att den inte går att använda här.min laddare fungerar till vanliga nätet här. Bara en plugg så har den fungerat ända sen jag fick den.
Och ja. bluff >.<
Såg själv honom på blocket och mailade över en frågan om betalningsförfarandet. När jag konfronterade honom om att det luktar bedrägeri att sätta in en delsumma på hans bankkonto, fick jag ett svar där han bad mig vänta några dagar så skulle “de” ta fram en annan lösning.
Efter ett par timmar kom det ett nytt mail där han meddelar att man kan ta hela betalningen genom internetgirot. Kostnaden blir då 3390:- + internetgirots avgift om 170kr.
Skickade i retur en begäran om Order och fick tillbaka ett worddokument att fylla i datum/plats, antal telefoner och färg, personnummer, namn, adress, postnummer, postadress, email, underskrift och namnförtydligande.
Har fyllt i samtliga fält förutom mitt personnummer, skrivit ut, fotograferat dokumentet, och returnerat det med mail till honom.
Dessutom har jag lagt till en textrad från annonsen på blocket om att det handlar om en “Operatörsoberoende olåst telefon, ÄKTA Apple Iphone 3G 16GB”.
Ska bli intressant att se vad jag får tillbaka. Om han visar sig vara en bluff förlorar jag bara 170kr från internetgirot. Kul å testa, lite som lotto. :laugh:;)
Återkommer när jag får svar från honom.
Inget grillande om att jag är dum i kanelen, lättlurad. Håll det sunt tack.
@steffe 27518 wrote:
I europa är nätspänningen 230 volt,vilket gör att den inte går att använda här.Där har du faktiskt fel, laddaren kan laddas med både 110 och 230volt. Läs på baksidan av din egen så ser du 100-240v 50-60Hz. Det som skiljer är adapterpluggen till vårt svenska nät. Vilken kan köpas/beställas hos vanliga Apple ÅF, är samma plupp som till Macbook laddarna. Kan också ersättas med en vanlig apparatkabel från kjell & co. 😎
Fick svar på mitt mail precis:
>Tack för order, er vara kommer senast 23 mars.
Det verkar ju trevligt och lovande, om herren nu skulle beställa från USA tror jag han får svårt på 1 vecka. Expressbud inom den tiden + ompackning till mig i Sverige på en vecka blir tufft, om man inte kör express från någon av de större fraktbolagen. Men då blir frakten lika dyr som telefonen.
3 min senare kom ett mail från internetgirot. Överenskommet pris låg på 3540kronor. Lite mer än de 3000kr som står på blocket. I och försig så står det +frakt och avgifter i annonsen. Med internetgirots avgift blir det 3717 kr.
3500kr så börjar det likna priserna på Ebay i England. Tror han beställer från en Engelsk “leverantör” som sedan skickar till honom i Sverige. Kanske tar denne hem telefonerna från Italien istället för USA. Det verkar ju mer logiskt.
Ska bli kul att se hur det här slutar. :rolleyes: 😀
Själv bad jag mina föräldrar att inte åka dit för att köpa telefon över disk.
Då de inte kan någonting om teknik och jag bor 450 km bort så hade vi fått lite problem om den var fake.Det konstiga är ju att det står att 1 batteri medföljer (finns ju inbyggt) och
hela köret om internationell garanti..Jag väntar med spänning tills du får din telefon! Posta direkt 🙂
Det här skriker bedragare.
Det känns som att om han/hon verkligen kunde fixa iphone till det priset så skulle personen inte behöva vara så omständig, det finns ju en extrem efterfrågan vid den prisnivån.
Har nu fått en beställningsblankett på mailen som man ska skriva ut och
skriva för at sedan maila/posta till dem.Samtidigt fick man ett mail där de sa att iphonesen är försenade och att man
inte ska betala in deposition förräns de säger till.Personligen så tycker jag att allt går rätt till, sköter det på ett ganska seriöst sätt. Men som vi sett tidigare så kan en riktigt internetbutik bestämma sig för att lura massa människor.
Det var många som fick samma mail (man ser det i mailet). Ska skriva till lite
folk på den listan och se ifall de får sina nya äkta 16gb iphones för 3,500 kr.Haha… OK “EnRensson” som reggade sig den här månaden och har 4 inlägg. Klassisk bedrägeri!
ska varken säga bu eller bä ang. eRenssons relation till “butiken” men såg att ovan nämnda hade startat en liknande tråd här där han varit reggad något längre….
Otroligt billiga nya Iphones – Minhembio forum
sen vill jag höra om någon vet hur knussliga internetgirot är ang. tillbakabetalning till köparen.. (menar att om köparen mottager en vara som inte uppfyller förväntningarna och inte vill genomföra köpet, måste säljaren godkänna att han har fått tillbaka varan i fråga innan internetgirot släpper tillbaka pengarna? – isåfall är det ju inte helt svårt att som köpare blåsa en säljare på varor….)
@snujji 27734 wrote:
Haha… OK “EnRensson” som reggade sig den här månaden och har 4 inlägg. Klassisk bedrägeri!
Skapade ett konto här endast för att följa tråden..
Jag uppmuntrar ju INTE någon att köpa från dem!
Men till de som vågat (kolla ovan) så vill jag veta om produkten ÄR äkta,
vem vill inte ha en 16gb oanvänd iPhone för 3,500 kr ?@wanda 27743 wrote:
ska varken säga bu eller bä ang. eRenssons relation till “butiken” men såg att ovan nämnda hade startat en liknande tråd här där han varit reggad något längre….
Otroligt billiga nya Iphones – Minhembio forum
sen vill jag höra om någon vet hur knussliga internetgirot är ang. tillbakabetalning till köparen.. (menar att om köparen mottager en vara som inte uppfyller förväntningarna och inte vill genomföra köpet, måste säljaren godkänna att han har fått tillbaka varan i fråga innan internetgirot släpper tillbaka pengarna? – isåfall är det ju inte helt svårt att som köpare blåsa en säljare på varor….)
Här kan man läsa om Internetgirot och hur det fungerar. Sidan är dock från dem själva så jag vet inte hur de är på riktigt. 🙂
För den som inte orkar läsa, fungerar det så, att om inte köparen eller säljaren kan komma överens, så låses pengarna på ett konto hos Internetgirot, tills en överenskommelse mellan säljare och köpare har nåtts, alternativt ett domstolsbeslut.
Men det är ju ett fritt val i ett fritt land. Tycker man det här är för risky, så tycker jag absolut man ska gå ner och köpa sin telefon i Teliabutiken.
Personligen tror jag varken bu eller bä. Har väntat alldeles för länge på ett svar, om varför, och hur länge “leveransen” är uppskjuten.
Säljaren måste kvittera att han fått tillbaka våran innan du får tillbaka pengar.
Säljaren får inte en spänn från internetgirot innan du har bekräftat mottagandet och godkänt varan.De finns bedragare som sänder ut falska fakturor i mail, som i stort sätt är identiska med internetgirots motsvarighet.
Betala aldrig pengar till annat än Internetgirots bankgironr 5699-9063
Står det något annat nummer där går pengarna direkt till bedragarens konto, och ni kommer aldrig få se röken av dem igen.Fick i tisdags ett mail från personen i fråga om att leveransen var försenad, och att man ej skulle betala in några pengar fören man fått besked. Samma dag skickade jag ett svar med en fråga hur lång tid leveransförseningen kommer att vara. Fick inget svar på detta så jag mailade ett nytt nu på lördagmorgonen.
Efter 2-3 minuter fick jag följande svar:
kan tyvärr inte svara på de just nu.
Vi får lov att återkomma.Får nog avskriva detta som en bluff, om bluffen sedan ligger hos den Svenske mellanhanden eller i England, kan man spekulera i. :confused:
@marer 28034 wrote:
Internetgiro har säkerhetshål!
De finns bedragare som sänder ut falska fakturor i mail, som i stort sätt är identiska med internetgirots motsvarighet.
Betala aldrig pengar till annat än Internetgirots bankgironr 5699-9063
Står det något annat nummer där går pengarna direkt till bedragarens konto, och ni kommer aldrig få se röken av dem igen.Alla system har ju förstås hål om man inte är observant. Men detta gäller all handel, inte bara internet. Tycker man läser om folk som blivit helt otroligt lurade. Kanske är det så att man invaggas i någon falsk trygghet på internet. Annonsering så som Blocket.se har ju alltid funnits, tex Lila tidningen och dagspress. Inte många som skulle drömma om att betala i förskott där inte. Men är det internet så verkar man bli huvudlös. 🙁
“Make it idiot-proof and someone will make a better idiot.” — UnknownBra du påpeka felet marer! 😎
@karlzon 28095 wrote:
Alla system har ju förstås hål om man inte är observant. Men detta gäller all handel, inte bara internet. Tycker man läser om folk som blivit helt otroligt lurade. Kanske är det så att man invaggas i någon falsk trygghet på internet. Annonsering så som Blocket.se har ju alltid funnits, tex Lila tidningen och dagspress. Inte många som skulle drömma om att betala i förskott där inte. Men är det internet så verkar man bli huvudlös. 🙁
“Make it idiot-proof and someone will make a better idiot.” — UnknownBra du påpeka felet marer! 😎
Håller med fullständigt,har oxå svårt att förstå att folk går på sånt här.
Det är naturligtvis synd om dom,men varför pröjsar man i förskott?
Vansinne!Så, nu har det gått 4 dagar sedan svaret om oberäknad leveranstid, och 2 dagar sedan garanterat leveransdatum från killen på blocket.
I mitt sökande efter att hitta en olåst iPhone 3G så billigt som möjligt kontaktade jag en annan annonsör på Blocket.se.
Efter en stund damp följande ner i inboxen. (Min fråga till säljaren var; Är telefonerna olåsta? Om låsta till vilken operatör?)
Dear Sir,
Tack för mail,
Vi säljer Apple iPhone 3G 16 GB 3G 16GB på garantin grossistpriset $ 330usd (2700SEK), den iphone 3G 8GB kostar $ 300usd (2450SEK) är ny olåst mobiltelefon med komplett tillbehör plomberats på ursprungliga tillverkaren rutan kommer med 1 års internationell garanti och 90 dagar för återvändande, kom med alla språk meny inklusive svenska.
Vi har våra incoporation ligger i Storbritannien, Malaysia och USA. sjöfart ta 48hours till din dörr steg i Sverige.
Vi levererar våra varor via Fedex, DHL och UPS rederi och sjöfart påbörjas omedelbart betalningen bekräftats och vi ger en faktura som officiell dokumentation bevisa för din beställning.
Nu är du råd att skriva till oss igen med kvantitet du vill köpa, så vi kan gå vidare med din beställning.
Vi väntar på ditt svar
Tack
Karl Mussi
+447024025710Det här mailet är skrivet av en som kallar sig Palmtech1 och har en hotmailadress med samma namn. Om man är representerad i Storbritannien, Malaysia och “USA”, framstår det som rätt konstigt att använda en hotmail-adress. Samma sak gäller översättningen till Svenska som uppenbarligen är gjort med ett översättningsprogram. Skulle man dessutom sälja telefonerna till såhär pass bra priser kan man direkt lägga upp ett Ebay-konto. Jag har ställt frågan till säljaren och inte fått ett svar.
Denna känns verkligen som en bluff, så akta er för att betala några pengar till den här personen. Vidare, gör man en sökning på Google med “palmtech1”, ser man att personen i fråga registrerat sig på åtskilliga sidor i många länder. En gissning är att han sitter bakom falska uppgifter och hovar in lättlurade pengar från flera länder.
En ren slutsatts, alltså gissning, från min sida är att samma person som omnämns tidigare i den här tråden, tagit kontakt med denne man och blivit lurad att beställa hem telefoner. Låter logiskt men är inget annat än en gissning.
Jag har kontaktat tidigare säljare och begärt häva beställningen med motiveringen att telefonen ej levererats inom garanterat leveransdatum. Råder övriga i den här tråden som beställt att göra samma sak.
Lite tråkigt att det blir såhär, men så är det i den digitala vilda västern. 😉
Postar ett inlägg med lite allmänt vad jag fått fram under mitt sökande efter en olåst billig iPhone 3G. Inget är skrivet i sten, och sanningshalten är inget jag skulle ta till banken. :laugh: Detta är vad jag luskat fram.
- iPhone säljes olåsta i Italien och Hong Kong (lite osäker på det senare). Detta pga lagar i länderna som förhindrar låsning av telefoner till operatörer.
- Det finns ingen internationell garanti. Skulle man köpa en Italiensk iPhone måste man vända sig till Apple i Italien. Detta låter bökigt och är säkert det också.
- Telefonerna är internationella och alla telefoner levereras med en lika uppsättning menyspråk.
- De har samma fabrikationsspec och fungerar därför i alla länder där iPhone säljs som vanligt.
Posta gärna om du har andra uppgifter eller fakta som strider mot vad jag känner till.
Om man vill köpa en telefon från Italien är min rekommendation att använda Ebay, leta upp en köpare med bra status och som sålt flera Iphones med gott rykte. Välj också försäkrad försändelse, Italien är helt galet när det gäller bedrägeri och försvunna leveranser. Ganska många säljare på Ebay undviker Italien och Spanien som köpare. Baserar detta på egen erfarenhet och inte rykten.
Vill man köpa från Hong Kong ska man passa sig för kopior, det finns flertalet telefoner som liknar iPhone mer eller mindre. Välj alltid säljare med bra rykte och omdöme. Och efterforska alltid innan köpet. Är det en butik som alltid sålt handtillverkade mattor och porslinsfigurer, för att gå över till iPhones till 1/3 av priset, rör det sig förmodligen om ett kapat konto.
Använd sunt förnuft och tänk efter ett par gånger innan betalningen. Någon postade tidigare devisen; Ser det ut att vara för bra för att vara sant, är det förmodligen en bluff. Och den stämmer nästan alltid. 😎
Folk verkar obegipligt tröga…. Precis som om det skulle behövas någon deposition om man nu har en hög äkta olåsta iPhones, så kan jag lova att det inte skulle vara svårt att sälja till MYCKET högre priser, men dom är väl bara snälla som inte vill tjäna så mycket på dig va… 😀
Inse att en iPhone är inte billig och skulle den var billigare än normalt är det fake eller så kan det vara frågan om en refurb, en reparerad telefon som säljs just som reparerad och inte ny.
Jag köptre min via blocket.se och internetgiro. Funkade bra. Är säljaren med på att använda internetgiro är de 100% seriösa. Detta eftersom köparen får varan innan säljaren får pengarna.
Så till alla er som ska handla via blocket.se säg till säljaren att internetgirot ska användas, går de inte med på det är det bluff till 100%
@jompao 30822 wrote:
Folk verkar obegipligt tröga…. Precis som om det skulle behövas någon deposition om man nu har en hög äkta olåsta iPhones, så kan jag lova att det inte skulle vara svårt att sälja till MYCKET högre priser, men dom är väl bara snälla som inte vill tjäna så mycket på dig va… 😀
Inse att en iPhone är inte billig och skulle den var billigare än normalt är det fake eller så kan det vara frågan om en refurb, en reparerad telefon som säljs just som reparerad och inte ny.
Exakt!! Tänkte exakt samma sak, alla som kräver deposition måste betraktas som bluff när det gäller något så lättsålt och där det samtidigt handlar om så pass små summor, 5k är inte mycket pengar att ligga ute med om man bedriver detta som en verksamhet.
@r_o_n 30830 wrote:
Jag köptre min via blocket.se och internetgiro. Funkade bra. Är säljaren med på att använda internetgiro är de 100% seriösa. Detta eftersom köparen får varan innan säljaren får pengarna.
Så till alla er som ska handla via blocket.se säg till säljaren att internetgirot ska användas, går de inte med på det är det bluff till 100%
Behöver absolut inte vara bluff bara för att man inte går med på internetgirot, själv går jag inte med på det, pga om den andra parten strular med att ljuga om att varan inte är äkta eller att den är skickad när den inte är det, så blir det bara bök och behöver inte rimligtvis betyda att man får tillbaka dom pengar man satt in. Hur ska man bevisa att ett paket innehöll det man betalade för om säljaren skickat något annat skit t.ex?
Bästa förslaget än idag är att köpa saker personligen från en riktig butik, köper man av någon vän så slipper man bök och extra avgifter (internetgirots avgifter t.ex).
Fortfarande går det dock inte heller att vara helt säker även vid personliga konfrontationer med folk, då saker kan vara stulna även fast kvitto visas upp, och föremålet kanske inte är anmäld stulen just då när man köper varan så kan vara svårt att kolla upp.Ja de finns i alla fall många hål som folk utnyttjar för att dom vet att många inte tänker längre än näsan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.