Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › Nästan bara surf och sms – Halebop billigast?
-
AuthorPosts
-
Jag ska precis köpa en 3GS 16GB och försöker bestämma mig för rätt abonnemang i den snåriga operatörsdjungeln.
Jag ringer nästan ingenting (totalt ca 30 min/månad)
Jag sms:ar en del (ca 250 sms/månad)
Jag kommer att surfa en hel del, är dock osäker på hur mycket det kommer att bli. Jag vill t ex kunna utnyttja GoogleMaps och titta på nyhetssändningar, lyssna på webradio etc även där jag inte har tillgång till WLan (t ex på tåget). Misstänker att det drar en del data.Abonnemanget jag sneglat på är Halebop vänner med mobilsurf fastpris och fria sms.
– Fast pris för mobilen (utan någon förhöjd månadsavgift): 4299:-
– Månadsavgift (18 månaders bindningstid): 118:-
– Mobilsurf: ingår i månadsavgiften men hastigheten stryps vid överstigande av 500MB/mån.
Jag tror att detta abonnemang skulle ge mig den lägsta totalkostnaden för mobilen och dessutom en låg (?) månadskostnad även efter bindningstidens slut, med tanke på att jag ringer så lite.MEN mina funderingar är:
1) Vad händer om jag binder mig till Halebop och inser att 500MB/mån är på tok för lite? Sitter jag fast med den datakvoten i 18 månader då eller finns det något tillägg att köpa till som gör att man kan få surfa mer utan att hastigheten stryps? Om så är fallet väljer jag hellre en annan operatör även om kostnaden blir högre.
2) Hur snabbt surfar man egentligen med Halebop’s fria mobilsurf? De skriver bara att det är “med 3G/GSM (edge) hastighet”, vad innebär det rent konkret? Har någonstans hört att man surfar snabbare med Tre, stämmer det?
3) Går abonnemanget även att utnyttja till att surfa på datorn genom att koppla ihop dem t ex via BlueTooth eller WLan?Tacksam för hjälp!
Välkommen till iPhonevärlden!
1) Binder du dig till Halebop sitter du fast på deras abonemang i 12(?)/18/24 månader. Under denna tid kan du inte säga upp det. Däremot kan du säga upp Frisurfen när som, den har ingen bindningstid (eller kanske om man tar erbjudandet som du nämde?). Det finns dessvärre inga “större” surftillägg hos halebop. Hastigheten, innan de stryper den, är “Du surfar i upp till 6 Mbit/s” enligt deras hemsida. Tre och Telenor har surftillägg som du kan surfa snabbare och mer datatrafik på.
2) En 3Gn kan hantera upp till 3,6Mps och en 3Gs’en upp till 7,2 Mps. Tre’s/Telenors tillägg kan ge 7,2, det kan inte telia/halebops. Därför går de lite snabbare.
3)yup
Tack för svar!
Jag har kollat lite på Tre:s tillägg (3Mobilsurf). Tolkar jag det rätt om jag tror att man måste välja 3Mobilsurf Max för 149 kr/mån (10 Mbit/s) för att komma upp i hastigheter som är snabbare än de man får med Halebop?
@katbeck 48774 wrote:
Tack för svar!
Jag har kollat lite på Tre:s tillägg (3Mobilsurf). Tolkar jag det rätt om jag tror att man måste välja 3Mobilsurf Max för 149 kr/mån (10 Mbit/s) för att komma upp i hastigheter som är snabbare än de man får med Halebop?
det fattar jag det också som
OK, då får jag nog chansa på att Halebop håller måttet. Om jag jämför totalkostnaderna över 24 månader (inkl telefon, månadskostnad, beräknade samtalskostnader, sms, surfkostnad osv) så landar Halebop Vänner på ca 6 600 kr medan 3Pott 149 skulle kosta mig över 12 000! Nog vore det kul med lite högre surfhastighet men nära dubbla priset är det knappast värt.
Tack för hjälpen!
@katbeck 48780 wrote:
OK, då får jag nog chansa på att Halebop håller måttet. Om jag jämför totalkostnaderna över 24 månader (inkl telefon, månadskostnad, beräknade samtalskostnader, sms, surfkostnad osv) så landar Halebop Vänner på ca 6 600 kr medan 3Pott 149 skulle kosta mig över 12 000! Nog vore det kul med lite högre surfhastighet men nära dubbla priset är det knappast värt.
Tack för hjälpen!
Hmm, har en polare som har iphone med Halebop och för ett par månader sen vet jag att han klagade på att internet var segt och att 3G knappt fungerade :/ Vet inte om det är likadant nu dock. Någon med halebop som kan svara hur det är nu?
Nu fick du lite till att fundera på:P
Jag sitter med iPhone 3gs och halebop vänner i. 24månader kan säga att dom 500mb räcker iaf för mig månaden ut, utan att tänka på vad o när man surfar. Tittar detta forumet tittar Facebook laddar appa o allmänt surf och msn. Enda gången jag tappar 3G sändning är hos tjejen då surfar jag på det vanliga ‘E’ men funkar ganska bra det med. Kör med halebop du kommer inte ångra dig.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.