Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Navigon, dålig GPS-motagning
-
AuthorPosts
-
Jag har just köpt Navigon appen till min iPhone då jag har fått bra intryck av den på div iphoneforum.
Dock så får jag värdelös GPS mottagning.. när jag trycker på karta så står det att exaktheten är ca 600 meter men på kartan så stämmer inte ens det utan den visar att jag är ett par kilometer från min nuvarande plats och när jag då ska navigera så blird et inte rätt på en fläck utan den visar att jag är och kör i någon annan stadsdel.. helt värdelöst..
I övriga GPS program så visar GPSen rätt så GPSen borde ju fungera tycker jag.
Är det någon annan som varit med om detta och har någon lösning?
Det är en vanlig iphone 3G jag har..Hej
Har själv detta program på min 3G och den är i klenaste taget för att köra detta på.
I bland får man starta om mobilen genom att trycka ner home knappen till sammans med power knappen.
Sen är det viktigt att den sitter längst fram i rutan.
Fins ett TomTom car kitt att köpa med gpsförstärkare som ska funka bra.MVH Jimmy
Jag har använt Navigon ganska länge på min 3G och jag upplever att det är mycket segare nu med iOS 4 än det var tidigare med äldre operativsystem. Även jag har problem med GPS-signalen i Navigon, men inte i andra program som använder GPSen. Har du köpt något tillägg som Panorama View 3D eller NAVIGON Traffic Live? Dessa slöar ner programmet betydligt, numera använder jag inte Panorama View 3D. Jag kan förstå att 3G är lite för långsam men jag tycker det är konstigt att detta påverkar GPS-funktionaliteten. Så verkar det dock vara. Prova t ex att ändra kartläget till 2D. Navigon blir snabbare och GPSen exaktare!? Jag vet inte om det är en slump men jag upplever även att GPSen fungerar bättre om jag har billaddaren inkopplad. Du kan ju prova det. Prova också om det blir bättre ifall du stänger av vissa saker som programmet visar. Behöver du t ex ha att alla restauranger är med på kartan? Hoppas du lyckas få till det för Navigon är underbart, när det fungerar…
oki, tack för svaren..
har i veckan köpt både en iPhone 4 och en Tomtom car kit, så då jävlar borde jag väl få till det 😛
Visst kan jag flytta över programvaran till min nya iphone eller måste jag köpa det igen?Allt som du har köpt via ditt iTunes konto kommer att vara gratis till din NYA telefon om du nu kopplar den till ditt befintliga itunes konto.
Följdfråga.. när jag trycker upp en kontakt i den vanligt adressbopken och trycker på deras adress så skulle jag vilja få upp ett alternativ att navigera dit med navigon, men det som händer är att det vanliga programmet “kartor” öppnas… finns det någopt smidigt sätt att navigera till kontakter?
Jag har för mig att du kan göra detta inifrån navigon, att du startar navigon och sedan väljer kontakt du vill navigera till.
Laddade hem navigon 1.6 via ett program som jag inte kan skriva här 😛 Jag bor i Linköping och skulle till ett hotell i Göteborg. När jag knapppar in adressen jag ska till så startar den från en adress i GBG och kör till hotellet. Men det är inte det jag vill, utan jag vill att den ska starta från platsen jag befinner mig på. Har även testat med andra städer men även där så startar den i staden man har knappat in..
När jag har knappat in adressen och ska trycka på “Starta navigering” så står det att GPS signalen inte är för starkt. Och om jag har “Simulering” så börjar den på någon adress i staden som jag har knappat in och inte från min plats. Ska man verkligen trycka på Simulering?
Har satt min hemadress rätt och allt, men det funkar ej :/ vad kan problemet vara?
Den gör så när signalen är för svag.. när den inte kan bestämma din plats..då tar den bara nån random plats i närheten… men kör så ett tag så så fort den snappar upp din plats så kommer den att visa din exakta position.
(Dock på min så får jag aldrig en exakt position då motagningen alltid är för dålig.. jag måste använda tomtoms GPS förstärkare till bilen för att få det att funka)Angående simulering så är det bra om man tillfälligt tappar kotakten så komemr den gissa hur du kör och så fort den får täckningen igen så fortsätter den där du är.. så vid sånna itllfällen är simulering bra.. men om den inte vet alls i vilken stad du är så blir det ju helt fel..
@xjurghx 82957 wrote:
Den gör så när signalen är för svag.. när den inte kan bestämma din plats..då tar den bara nån random plats i närheten… men kör så ett tag så så fort den snappar upp din plats så kommer den att visa din exakta position.
(Dock på min så får jag aldrig en exakt position då motagningen alltid är för dålig.. jag måste använda tomtoms GPS förstärkare till bilen för att få det att funka)Angående simulering så är det bra om man tillfälligt tappar kotakten så komemr den gissa hur du kör och så fort den får täckningen igen så fortsätter den där du är.. så vid sånna itllfällen är simulering bra.. men om den inte vet alls i vilken stad du är så blir det ju helt fel..
jag har testat att köra vidare trots att den har kommit till målet innan jag typ ens har startat bilen 😛 men det funkar ej, den hittar inte min position. Man kanske inte ska trycka på simulering. Jag testade nyss via mitt fönster i rummet. Får upp simulering men jag trycker inte på den utan väntar att den ska starta själv och då verkar det funka :/ väldigt konstigt.
fyfan, nu har jag listat ut det.. man ska INTE ta simulering utan man ska vänta tills den hittar GPS signalen. Åkte från GBG till Linköping idag, brukar nog ta mellan 2-2,5 h men denna resa tog mig hela 4,5 timmar. Fyfan alltså. Trodde E22an skulle ta mig ut på E4an, men icke sa nicke.. haha typ 200km extra 😀
Men skönt att ha listat ut GPSen..
Halloj, jag har en iphone 4 med Tomtom. Funkar helt korrekt. Innan hade jag en 3G. Allt funkade bra med både Tomtom och navigon förutom en sak när man körde runt 130 km/h så tappade den signalen!
Den han väll inte med!@kamush 83022 wrote:
Halloj, jag har en iphone 4 med Tomtom. Funkar helt korrekt. Innan hade jag en 3G. Allt funkade bra med både Tomtom och navigon förutom en sak när man körde runt 130 km/h så tappade den signalen!
Den han väll inte med!Telefonen kanske vill att man ska hålla sig inom hastighetsgränserna 😉
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.