Nergradera bootromen

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Member
    Post count: 98

Hejsan.
    Har googlat lite samt gått igenom forumet utan att hitta just svaret jag söker.

Har man otur när man beställer sig en iPhone 3Gs så får man nya bootromen – vilket innebär att man inte riktigt kan jailbreaka, eller jo – men så fort man startar om luren så tappar den JB.

Undrar om det finns något sätt att kringgå detta, alt nedgradera bootromen?

Tacksam för svar!

muffins
    Member
    Post count: 1906

@brejkish 46320 wrote:

Hejsan.
    Har googlat lite samt gått igenom forumet utan att hitta just svaret jag söker.

Har man otur när man beställer sig en iPhone 3Gs så får man nya bootromen – vilket innebär att man inte riktigt kan jailbreaka, eller jo – men så fort man startar om luren så tappar den JB.

Undrar om det finns något sätt att kringgå detta, alt nedgradera bootromen?

Tacksam för svar!

Finns inget sätt i dagsläget tyvärr.
    Eller jo…
    Finns bara ett sätt i dagsläget som kräver drastiska åtgärder.
    Dvs sälj telefonen och använd pengarna för att leta en begagnad/ny telefon som har den gamla bootromen och köp.

brejkish
    Member

muffins 110% säker på din sak?

DanneWalle
    Member
    Post count: 204

@brejkish 46322 wrote:

muffins 110% säker på din sak?

Hmm, hur menar du? Säker på att det funkar med en beggad?

Ja, det gör det. Telefoner köpta innan ca v37 har den tidigare bootromen och går att göra en ordentlig jailbreak på.

brejkish
    Member

@dannewalle 46323 wrote:

Ja, det gör det. Telefoner köpta innan ca v37 har den tidigare bootromen och går att göra en ordentlig jailbreak på.

Självklart menade jag om han var 110% säker på att det inte i dagsläge går nedgradera eller kringgå detta på något sätt.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@brejkish 46325 wrote:

Självklart menade jag om han var 110% säker på att det inte i dagsläge går nedgradera eller kringgå detta på något sätt.

Om det fanns ett sätt skulle det vara mer än välkänt…

muffins
    Member

@brejkish 46325 wrote:

110% säker är jag inte(då det är helt omöjligt), och inte 100% säker heller, då jag inte sökt igenom hela internet samt är med i alla forum/grupper.

Men att dömma av vad som finns i cydia, samt dev-team & geohot`s etc prat så finns det inget sätt att nergradera i dagsläget.

@dannewalle 46323 wrote:

Japp, helst en tele som är gjord innan ca vecka 38 är att föredra, för att man ska få den gamla bootromen.

Själv sitter jag på en som är från V38 och innehåller gamla bootromen.

brejkish
    Member

Svårt att gissa eller komma med ett rakt svar – men om man spekulerar lite i tidigare framfart – hur lång tid tror ni det kommer ta innan ett fullbordat jailbreak släpps till nya bootromen?

muffins
    Member

@brejkish 46330 wrote:

Svårt att gissa eller komma med ett rakt svar – men om man spekulerar lite i tidigare framfart – hur lång tid tror ni det kommer ta innan ett fullbordat jailbreak släpps till nya bootromen?

Ingen aning faktiskt.
    Geohot har ju sagt att han inte kommer lägga ner tid på det om man ska basera det svaret på twitter för ett tag sedan. Något i stil med “Dont fix what aint broken”.

Dev-team har jag ingen aning om, då de inte går ut med så mycket information om vad de pysslar med, enligt min erfarenhet.
    De säger något när de väl har något fixat osv.

Men de blir nog mer press på dom, när de inser att majoriteten kommer få tethered jb om inget annat löser sig, och måste därför leta fler exploits nu när 24kpwn exploiten har täppts till av apple.

frias
    Member
    Post count: 16

Chronic Dev Blog är väl dom enda som satsar på en untethered jb…

muffins
    Member

@frias 46336 wrote:

Chronic Dev Blog är väl dom enda som satsar på en untethered jb…

Jupp, men de släpper bara en semi-tethered när de väl släpper greenp0ison lite.

“What is greenpois0n? (In jailbreaking terms)
    Current plans are releasing a “lite” greenpois0n that supports only iPod touch 3G, as well as the updated bootrom ipt2/3G. After gplite is applied, your device will be able to be used normally with Apple and App Store apps on a normal boot, then when you connect to our program and boot you will be able to use your Cydia apps as well. This is known as a “semi-tethered” jailbreak, basically meaning you can reboot normally (especially important for people with new 3G) and use it as a normal iPod / iPhone, and then connect to your computer and boot when you get home or whatever to use Cydia apps and such. Later on, a full featured version of greenpois0n will be released, followed closely by the source for the backend.”

Greenp0ison, kommer släppas när nästa generation av iPhone har kommit ut.
    Innan dess släpps en lite-version som innehar semi-tethered som det står i texten :P.
    Enligt mitt tycke så är det lika jobbigt som tethered 😛

frias
    Member
    Post count: 16

Nja asså, vad är problemet? varför ska du stänga av din iphone? om batteriet dör så måste du ju ändå ladda den, oftast vid en dator.. semi gör ju att om du nu råkar stänga av den så kan du fortfarande använda iphonen att ringa med, låter ju awesome…

muffins
    Member

@frias 46343 wrote:

Nja asså, vad är problemet? varför ska du stänga av din iphone? om batteriet dör så måste du ju ändå ladda den, oftast vid en dator.. semi gör ju att om du nu råkar stänga av den så kan du fortfarande använda iphonen att ringa med, låter ju awesome…

Det är ett steg i rätt riktning, det kan jag hålla med om.
    Men fortfarande är det inget stort kliv ifrån tethered, om man säger så.
    Inom sin tid så släpps nog en untethered för 3GS med nya bootromen.

Edit: Ja det är bra att man kan ringa med den om man råkat stänga av den eller liknande, om man kör med samma operatör som telefonen är låst till.
    Men vill man låsa upp telefonen och använda valfri operatör till luren så blir det inte möjligt när man “råkar” stänga av mobilen :P.

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Jag tycker att Chronic Dev är mer intresserade av donationer än att skapa en ren jailbreak för den nya bootromen. De annonserar saker o ting innan de har den färdig så ber de om donationer för att kunna färdig göra den.
    Dessutom så är det de som är mest skyldiga till att Apple ändrade den gamla bootromen, genom att avslöja vilken exploit Geohot tänkte använda sig av till Blackra1n. Bara för att rädda sina ansikten för deras donatorer så sabba de för alla andra.

muffins
    Member

@ponyboy 46345 wrote:

Jag tycker att Chronic Dev är mer intresserade av donationer än att skapa en ren jailbreak för den nya bootromen. De annonserar saker o ting innan de har den färdig så ber de om donationer för att kunna färdig göra den.
    Dessutom så är det de som är mest skyldiga till att Apple ändrade den gamla bootromen, genom att avslöja vilken exploit Geohot tänkte använda sig av till Blackra1n. Bara för att rädda sina ansikten för deras donatorer så sabba de för alla andra.

Ja det är roligt hur pengar kan styra saker och ting. Och som i detta fall du förklarar, till sämre ting och inte bättre 😀

Edit: Sedan skrev ju ih8sn0w ut AT+ kommandot som till slut blev det fungerande för en unlock, ut i det fria. Så det blir nog tilltäppt även det när apple uppdaterar till 3.1.3 eller vad nu den senaste blir.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.