Ni som vill ha en olåst (valfri operatör)…

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Ni som vill ha en olåst (valfri operatör)…

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 115

Det skulle vara intressant och veta varför man vill köpa en olåst telefon alt. köpa en med “billigt” abonnemang och sedan låsa upp den. Enda anledningen som jag kan se är om man har en deal med företaget så att man ringer gratis även privat.

Anledningen till att jag frågar är att vissa operatörer (framförallt Tre) subventionerar telefonerna ganska kraftigt så åtminstone som jag räknar har jag svårt att se att det blir “billigare” med en olåst/upplåst. Sedan kanske man vill ha en viss operatör av någon anledning med det är ju en annan sak…

Ex 1.
    Det subventionerade priset på telefonen med Tre (3Pott 399) är 2071 kr, Antag att jag ringer och SMS:ar väldigt lite ~100 kr månaden men vill ha tillgång till FriSurf så kostar det ca 150 kr i månaden (Tele2s Mobil surf Maxi kostar 159kr, Max 5GB). Sammanlagt blir detta minst 250kr/månad. => 2071 +399*24 -250*24 = 5 647kr.

Dvs jag måste “hitta” en telefon som är billigare än 5 647kr för att det ska vara lönsamt att INTE köpa en telefon som är låst i 24 månader (pga subvention). Köper jag 3Pott399 har jag dessutom 200kr att ringa (+100SMS) och inte bara 100kr som i detta exempel.

Ex 2.
    Det subventionerade priset på telefonen med Tre (3Pott 199) är 5071 kr, Antag att jag ringer för 0kr med Tele 2 kompis men surfar och har därför Tele2 Mobil surf Maxi => 5 071 +199*24 – (49+159)*24 = 5 263kr
    Detta alt. blir lönsamt om man kan få tag på en telefon billigare än 5 263kr. Men det gäller bara om man ringer/SMSar för 0kr (bara till tele2 “kompisar”)

Se även denna post för fler exempel på abonnemang https://www.iphoneinfo.se/forum/operatorer-abonnemang/4870-abonnemang-och-iphone-som-alt-till-fast-bredband.html

p.s Varför kan jag inte klistra in schysta länkar med [url=… Så fort jag gör det så dyker det upp reklam för ett webhotel… d.s

jompao
    Member
    Post count: 456

Främst för att slippa bindningstider, ta t. ex 3 där är det väl enbart 24 månader och om 12 månader kommer nästa iPhone, hur kul är det då?

Robert Smith
    Member

@jompao 39534 wrote:

Främst för att slippa bindningstider, ta t. ex 3 där är det väl enbart 24 månader och om 12 månader kommer nästa iPhone, hur kul är det då?

Jo det argumentet kan jag köpa.

Det enda man kan vara säker på är att inom ett år finns det en ny iPhone. Men om man då absolut måste ha den så får man väl sälja denna på blocket eller göra frugan glad 😉

jompao
    Member

@robert Smith 39536 wrote:

Jo det argumentet kan jag köpa.

Det enda man kan vara säker på är att inom ett år finns det en ny iPhone. Men om man då absolut måste ha den så får man väl sälja denna på blocket eller göra frugan glad 😉

Och skaffa ett abb till eller betala iphonen kontant…. Väldigt sällan jag har haft en telefon längre än ett år.

Maker
    Member
    Post count: 44

@robert Smith 39527 wrote:

Det skulle vara intressant och veta varför man vill köpa en olåst telefon alt. köpa en med “billigt” abonnemang och sedan låsa upp den.

Jadu de va ju en svår fråga eller…

Jag som reser en heldel vill inte använda mitt telia kort utomlands utan ett lokalt kort från det land jag befinner mig i.
    Om jag skulle surfa med mitt telia kort över 3g/edge i tex Asien skulle det kosta 145kr/mb 😮

Robert Smith
    Member

@maker 39978 wrote:

Jadu de va ju en svår fråga eller…

Jag som reser en heldel vill inte använda mitt telia kort utomlands utan ett lokalt kort från det land jag befinner mig i.
    Om jag skulle surfa med mitt telia kort över 3g/edge i tex Asien skulle det kosta 145kr/mb 😮

Jag tror inte du förstod frågan… Poängen är att det inte är speciellt enkelt att hitta en ny telefon som är billigare än att köpa en som är låst i 24 mån pga av subventioner. När man väl köpt är det ju bara att låsa upp den och kasta SIM-kortet… varför krånga o försöka hitta billigare från US eller ännu värre köpa från blocket…

Maker
    Member
    Post count: 44

@robert Smith 39984 wrote:

Jag tror inte du förstod frågan… Poängen är att det inte är speciellt enkelt att hitta en ny telefon som är billigare än att köpa en som är låst i 24 mån pga av subventioner. När man väl köpt är det ju bara att låsa upp den och kasta SIM-kortet… varför krånga o försöka hitta billigare från US eller ännu värre köpa från blocket…

ok då missförstod jag.
    Kan för övrigt meddela att en 32gig kostar 950 dollar olåst i Cambodia iof rätt långt dit 😀

jompao
    Member

@robert Smith 39984 wrote:

Föredrar såklart en permanent upplåst iPhone framför en med mjukvaruhack som inte verkar helt stabilt och som kan täppas till i en uppdatering. Men tyvärr så måste man vänta 12 månader på Telia innan man kan betala för en riktig upplåsning. Är ju rätt sjukt egentligen att t. ex en företagskund inte ska kunna betala för upplåsning så man ska kunna använda telefonen utomlands med lokala simkort.

Robert Smith
    Member

@jompao 40066 wrote:

Föredrar såklart en permanent upplåst iPhone framför en med mjukvaruhack som inte verkar helt stabilt och som kan täppas till i en uppdatering. Men tyvärr så måste man vänta 12 månader på Telia innan man kan betala för en riktig upplåsning. Är ju rätt sjukt egentligen att t. ex en företagskund inte ska kunna betala för upplåsning så man ska kunna använda telefonen utomlands med lokala simkort.

Det är sant, det är nog det viktigaste argumentet till varför man vill ha en upplåst telefon från dag 1, även om totalpriset är blir högre än de subventionerade telefonerna pga av bindning i 24 månader.

Robert Smith
    Member

@gugl1234 40312 wrote:

IQ Test EU – Vi testar IQ i EU

Kan någon admin radera detta. Länk till en bluff sida… Vill man göra riktiga IQ tester är det Mensa Sverige som gäller.

Me0w
    Member
    Post count: 1

Först o främst vill jag ha en olåst och obunden eftersom jag använder Tele2, samt hela min kompiskrets och familj. Blir dyrare för både dem och mig om jag helt plötsligt byter operatör. Många Comviq-are är vana att kunna ringa mig och prata hur länge som helst, gör de det nu kommer jag tömma deras mobilpengar 😉

Förutom det så är som sagt bindningstid inget skoj. 24 månader är bara för länge, innan de är över är risken stor att en ny iPhone har kommit. Oftast kan man ju inte förlänga sitt abb om det inte är mindre än 3 mån kvar på det.

Marry
    Member
    Post count: 31

Du ska nog inte utgå från att alla betalar 150kr/ EXTRA för att surfa….

Jag betalar 150kr totalt i månaden för det jag ringer för (surfar nästan uteslutande på Wlan hemma, i skolan och på jobbet). Då funkar ju inte riktigt exemplet med 399kr/mån PLUS en engångsavgift….

Miche
    Participant
    Post count: 358

@robert Smith 40328 wrote:

Kan någon admin radera detta. Länk till en bluff sida… Vill man göra riktiga IQ tester är det Mensa Sverige som gäller.

Ja du kanske borde ge det en chans innan dina “smarta” tankegångar om det du undrar 😉 och först och främst sluta anta så mycket om att det måste vara gratis att ringa om de ska löna sig osv.
    Alla tänker inte ur din synvinkel och har inte samma umgängeskrets(olika operatörer) eller behov av täckning t.ex.

Jesus…

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.