Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Nya med iPhone
-
AuthorPosts
-
Har precis köpt en iphone och har nu lite frågor.
Jag vet inte hur jag ska gå tillväga med alla pogram som finns och funktioner jag tänkte att jag skulle börja med något enkelt som att överför musik men nu hittar inte itunes iphonen.. behöver man installerat nått eller?
Vilka andra saker är det jag borde fixa till min iphone och hur gör man det?
Hej Andreasson!
Hittar Windows iPhonen? Hur har du kopplat iPhonen till datorn?
Är den upplåst?
Om den är upplåst så installera BSD subsystem, OpenSSH och Community Sources som du hittar under installer. Dessa program krävs för att kunna installera andra program.
förhastade mig med inlägget, efter omstart på datan så funka det finnt fiint.
Men ett problem jag har är att det inte finns så mycket att göra på telefonen eftersom jag inte fixa några apps till den. Men jag har hittat massa under instaler men problemet är för att instalera dom kräv internet uppkoppling och jag har inte tillgång till trådlöst internet så vad jag undrar är om det finns några andra sätt att proppa telefonen full med apps?
Gå till skolan och fixa det dom burkar ha trådlöst nätverk xD
vad menar du med apps :)??
spel osv…
@andreasson 347 wrote:
förhastade mig med inlägget, efter omstart på datan så funka det finnt fiint.
Men ett problem jag har är att det inte finns så mycket att göra på telefonen eftersom jag inte fixa några apps till den. Men jag har hittat massa under instaler men problemet är för att instalera dom kräv internet uppkoppling och jag har inte tillgång till trådlöst internet så vad jag undrar är om det finns några andra sätt att proppa telefonen full med apps?
Aha, fint att det fixade sig 🙂
Ett alternativ är att köpa en trådlös router, kostar ca 300-400 kr 🙂
Eller så drar du in till stan till t.ex. McDonalds eller någon annanstans där dom erbjuder gratis Trådlöst internet 🙂
Jo skulle va värt att köpa det men det är bara det att jag har bara stationära datorer i nätverket så det känns ganska omständigt att behöva fixa det på alla dom oxå
@andreasson 353 wrote:
Jo skulle va värt att köpa det men det är bara det att jag har bara stationära datorer i nätverket så det känns ganska omständigt att behöva fixa det på alla dom oxå
Nae men det ar inte sa omstandigt om du har stationar, jag vet att nar vi fixade tradlost hemma. Vi kopte en tradlos router fran bekims och da fick vi med en san dar tradlos reciever eller vad det ar som man kopplar lite latt till usbn, och de va inge speciellt krangligt alls 🙂
Jo får ta och fundera på det, opptimala skulle vara om jag lyckades komma in på grannarnas men alla är ju tvungna att ha password 😡 och vet inte hur man ska komma förbi det :rolleyes:
Tycker det är väldigt konstigt att man bara kan lägga in spel och sånnt via internet och inte när man har den ikopplad i datorn 🙁
Har nu haft med mig min iPhone idag och hittat endel fria nät att surfa på men jag får bara fel meddelanden hela tiden. När jag ska tex titta på youtube så kan jag inte komma åt några filmer för det står något om att det inte är tillgängligt, och när jag är inne på safari så står det att inte safari typ stöds eller kommer åt eller nått liknande kommer inte ihåg exakt, men ett felmeddelande iallafall. När jag ska försöka installera nått från installer så får meddelande att hosten inte kan hittas eller att det är fel på packet.
Jag undrar nu vad det är som kan vara felet är det något jag måste installera på något vis eller hur ska jag bära mig åt.
Jag vill verkligen kunna utnyttja allt som gör iPhone så speciell men utan att kunna installera något så kan jag ju inte utnyttja iPhone som jag vill. så jag är verkligen i behov av hjälp
Har du installerat:
BSD Subsystem
Community Sources
OpenSSH?
Det krävs för att kunna installera andra program.
Angående YouTube och Safari så har jag inte varit med om det problemet. Kan vara nätet också.
Vilken firmware-version kör du och låste du upp med senaste ZiPhone?
Köpte min på blocket där dom redan hade låst upp den, så hur kan jag hitta om de programen är installerade osv?
@andreasson 390 wrote:
Köpte min på blocket där dom redan hade låst upp den, så hur kan jag hitta om de programen är installerade osv?
Gå in under installer -> Uninstall och kolla om dom ligger där.
Vad har du för firmware-version som sagt?
Ne där låg bara swephone och installer. Jag vet faktist inte tror det är 1.1.4 men vet inte hur jag kan kolla upp det säkert men eftersom swephone-inställningarna heter 1.1.4 så antar jag att firmware oxå är det.
kostar det något att ladda ner apps med wifi ?
@andreasson 392 wrote:
Ne där låg bara swephone och installer. Jag vet faktist inte tror det är 1.1.4 men vet inte hur jag kan kolla upp det säkert men eftersom swephone-inställningarna heter 1.1.4 så antar jag att firmware oxå är det.
Du kan kolla det i settings > general> about, där står allt 🙂
Så nu har jag fått reda på att det är en 1.1.4 firmware och planerar införskaffning av trådlöstn ätverk i huset…
Nu har jag tänkt att jag kan surfa på edge så länge men problemet är att jag inte vet hur man ska installera det på iPhone för att Comviq har ju inte med iPhonen som ett alternativ på automatiska installationer.
Så en fråga till er som vet, hur ska jag gör för att få edge inställningarna till iphone för comviq?
@andreasson 428 wrote:
Så nu har jag fått reda på att det är en 1.1.4 firmware och planerar införskaffning av trådlöstn ätverk i huset…
Nu har jag tänkt att jag kan surfa på edge så länge men problemet är att jag inte vet hur man ska installera det på iPhone för att Comviq har ju inte med iPhonen som ett alternativ på automatiska installationer.
Så en fråga till er som vet, hur ska jag gör för att få edge inställningarna till iphone för comviq?
Det är bara Telia som erbjuder EDGE i Sverige.
Kan man surfa med gprs? och iså fall hur gör jag med iställningarna?
@andreasson 430 wrote:
Kan man surfa med gprs? och iså fall hur gör jag med iställningarna?
Ja, det går att surfa med GPRS, men det är väldigt segt. Men att kolla sin mail går utmärkt.
https://www.iphoneinfo.se/gprs-och-edge-installningar-for-iphone-i-sverige/
Där är inställningarna för GPRS för operatörerna i Sverige.
Du navigerar till:
Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> EDGE
och redigerar “APN”-fältet, inget användarnamn eller lösenord behövs.
Det är under EDGE eftersom EDGE bygger på GPRS så det körs på samma.
Tackar för inställningarna men jag surfade lite på priskostnaderna för data trafik och då var en mb typ 10 kr och jag behöver ju ladda ner endel grejjer och bara bsd subsystem är ju 5mb så tar och väntar på trådlöst så sparar jag en slant
Andreasson det finns något som på windows kallas “nätverksbrygga”och på mac “internetdelning” då behöver du bara en extra trådlös sladd kostar cirkus 100-150kr på siba/elgiganten/OnOff. Du kopplar in den via UsB till datorn och du har trådlöst på din dator sen fixar du en “nätverksbrygga” så vips så har du wifi till din iphone billigare och snabbare. Om du behöver hjälp att konfigurera så är det bara att skriva ett pm till mig så fixar vi det:)
EDIT: En nätverksbrygga är när datorn är ansluten till Internet och då kan du dela anslutningen med andra datorer som är anslutna till det lokala nätverket
Några länkar till ett usb nätverkskort
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/45522?opendocument&markID=10-22-25 <<<<<<Prisvärdast
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/30390?opendocument&markID=10-22-25@ltk 457 wrote:
Andreasson det finns något som på windows kallas “nätverksbrygga”och på mac “internetdelning” då behöver du bara en extra trådlös sladd kostar cirkus 100-150kr på siba/elgiganten/OnOff. Du kopplar in den via UsB till datorn och du har trådlöst på din dator sen fixar du en “nätverksbrygga” så vips så har du wifi till din iphone billigare och snabbare. Om du behöver hjälp att konfigurera så är det bara att skriva ett pm till mig så fixar vi det:)
EDIT: En nätverksbrygga är när datorn är ansluten till Internet och då kan du dela anslutningen med andra datorer som är anslutna till det lokala nätverket
Några länkar till ett usb nätverkskort
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/45522?opendocument&markID=10-22-25 <<<<<<Prisvärdast
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/30390?opendocument&markID=10-22-25Vad är det jag behöver köpa mer än usb grejjen?
När jag har köpt det hur gör jag sen?
Kan man vara långt bort från datorn och ändå få signal, asså i trädgården osv?
@andreasson 472 wrote:
Vad är det jag behöver köpa mer än usb grejjen?
När jag har köpt det hur gör jag sen?
Kan man vara långt bort från datorn och ändå få signal, asså i trädgården osv?
Mitt råd är att köpa en vanlig trådlös router 🙂
Mycket smidigare och kostar inte så mycket mer..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.