Nybörjare och aktivering

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Nybörjare och aktivering

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Member
    Post count: 6

Hej!

Jag kom precis hem från en tripp till Sardinien där jag köpte iPhone. Behövde inte visa leg eller något. Fick telefonen och ett sim-kort. That’s it.

Nu när jag kom hem tänkte jag aktivera den. Sätter in tjejens SIM-kort som inte har 3g utan bara GSM. Den säger “SIM Locked”. Sätter i det italienska kontantkortet, den säger inte “SIM Locked” utan där täckningen ska vara står det “No Service”. Pluggar in iphonen i datorn med itunes (windows). Telefonen blippar lite och säger att den måste ha kontakt med nätet för att slutföra aktiveringen. Där står jag nu.

Eftersom jag är på jobbet har jag inte hunnit testa så mycket mer. Är det någon som vet mer exakt hur jag ska göra för att aktivera? Skulle jag ha gjort detta i Italien? Går det med ett SIM från ex. Tre? Går det att knäcka aktiveringen på något annat sätt?

Hoppas på svar, annars får jag helt enkelt testa allt när jag kommer hem 🙂

K-mountain
    Member
    Post count: 200

Testa att jailbreaka den när du kommer hem.. Då låser du upp den och allt! 😉

Hur du Jailbreakar din iPhone

Detta är vad jag tror den enda lösning…

JohnFa
    Member
    Post count: 461

@syke 10694 wrote:

Hej!

Jag kom precis hem från en tripp till Sardinien där jag köpte iPhone. Behövde inte visa leg eller något. Fick telefonen och ett sim-kort. That’s it.

Nu när jag kom hem tänkte jag aktivera den. Sätter in tjejens SIM-kort som inte har 3g utan bara GSM. Den säger “SIM Locked”. Sätter i det italienska kontantkortet, den säger inte “SIM Locked” utan där täckningen ska vara står det “No Service”. Pluggar in iphonen i datorn med itunes (windows). Telefonen blippar lite och säger att den måste ha kontakt med nätet för att slutföra aktiveringen. Där står jag nu.

Eftersom jag är på jobbet har jag inte hunnit testa så mycket mer. Är det någon som vet mer exakt hur jag ska göra för att aktivera? Skulle jag ha gjort detta i Italien? Går det med ett SIM från ex. Tre? Går det att knäcka aktiveringen på något annat sätt?

Hoppas på svar, annars får jag helt enkelt testa allt när jag kommer hem 🙂

Är det en 3G eller tidigare modellen?

K-mountain
    Member

@johnfa 10705 wrote:

Är det en 3G eller tidigare modellen?

Jag antog iaf att det var 3G modellen 😛
    Kanske har jag fel, men den ligger ju under allt om iPhone 3G 😉

JohnFa
    Member

@k-mountain 10706 wrote:

Jag antog iaf att det var 3G modellen 😛
    Kanske har jag fel, men den ligger ju under allt om iPhone 3G 😉

Jo jag antar det också, men man vet ju aldrig 🙂 Vissa vet ju inte att det finns en tidigare modell också.

syke
    Member

Så jag borde bett försäljaren i italien att aktivera telefonen? Vad innebär egentligen aktiveringen? Plugga in telefonen, starta itunes och sen?

K-mountain
    Member

@syke 10709 wrote:

Så jag borde bett försäljaren i italien att aktivera telefonen? Vad innebär egentligen aktiveringen? Plugga in telefonen, starta itunes och sen?

Fixar datorn resten….
    Som sagt om det inte funkar att aktivera den, testa med att jailbreaka…
    Det är ju lika bra, du förlorar ju inte nått iaf!

syke
    Member

Hej,
    tack för svaren. Och ja det är en 3G. Eller rättare sagt, det är 3st 3G så det är lite surt om de inte skulle fungera. 🙂

.. och jag har aldrig använt en iphone förut så jag är lite osäker på hur det hela ska gå till. Datorer kan jag däremot, så att jailbreaka är nog inget problem med guiden som fanns. Men tänkte först se om det går utan att pilla med mjukvaran.

K-mountain
    Member

Tror jag ej :confused: Det verkar ju som om den är låst te nån operatör där nere/uppe eller vart du nu var :p Och då blir det problematiskt med aktiveringen… Så jag tror nog att det endast går att lösa med en jailbreak…

JohnFa
    Member

@k-mountain 10717 wrote:

Tror jag ej :confused: Det verkar ju som om den är låst te nån operatör där nere/uppe eller vart du nu var :p Och då blir det problematiskt med aktiveringen… Så jag tror nog att det endast går att lösa med en jailbreak…

Men då går den inte att ringa från…

Sean
    Member
    Post count: 48

Sim locked står för att det finns pinkod på den.

K-mountain
    Member

@johnfa 10718 wrote:

Men då går den inte att ringa från…

Om man låser upp och jailbreakar den?? Klart de måste gå!

JohnFa
    Member

@k-mountain 10720 wrote:

Om man låser upp och jailbreakar den?? Klart de måste gå!

Men det går ju inte att låsa upp 3G:n. Man kan jailbreaka och aktivera, men inte låsa upp.

K-mountain
    Member

@johnfa 10722 wrote:

Men det går ju inte att låsa upp 3G:n. Man kan jailbreaka och aktivera, men inte låsa upp.

Asså? Trodde man kunde det… Iaf med vad de nu heter, inte PWNshitaasdfit.. Det andra…
    Annars är det väll bara att köpa ett sånt sim unlock kort….

EDIT:
    Sorry hade fel!
    Den enda lösning jag kan komma på då är som sagt ovan, ett sim unlock kort….

LÄS HÄR

syke
    Member

Hmm… Men enligt alla uppgifter ska italienska telefoner säljas utan att vara operatörslåsta. Så det är bara aktiveringen jag behöver fixa .. väl?

Olåst 3G-iPhone till Italien – MacWorld
    Så köper du Iphone 3G obunden
    About activating iPhone 3G with a wireless carrier

syke
    Member

@sean 10719 wrote:

Sim locked står för att det finns pinkod på den.

Aha, men det stod inte det när jag satte in det italienska simkortet?

K-mountain
    Member

@syke 10728 wrote:

Hmm… Men enligt alla uppgifter ska italienska telefoner säljas utan att vara operatörslåsta. Så det är bara aktiveringen jag behöver fixa .. väl?

Olåst 3G-iPhone till Italien – MacWorld
    Så köper du Iphone 3G obunden
    About activating iPhone 3G with a wireless carrier

Vad jag förstod genom dessa artiklar så behöver du bara, antingen köra i det simkort du vill använda(svenskt) och aktivera.. Eller så måste du ha det italienska simkortet i, och eftersom att det inte verkar funka för dej så kanske du måste göra det i det landet där du köpte den 😮

Föresten försökte du aktivera din iPhone med det simkortet du fick med? Vilket operatör var det?

Läste detta på 99.se som handlar om att köpa iPhone från Italien:
    Då får man med ett italienskt sim-kort som man behöver för att aktivera Iphone och sedan
    så byter man bara kort mot valfri svensk operatör.

Enligt länk 2:
    aktiveringen av Iphone i svenska Itunes vållar inga problem och efter att ha gått igenom de stegen i Itunes går det bra att använda telefonen i Sverige med alla svenska operatörer.

syke
    Member

Hej igen och tack för svaren.

Nu är jag hemma från jobbet och har fipplat lite mer och allting fungerar!

SIM Locked betydde precis som Sean skrev att det var PIN på sim-kortet. Efter att ha petat in det fungerar det att ringa (via GSM) och surfa med WiFi etc! Nu väntar jag bara på att en polare ska komma förbi med sitt Tre-sim så vi kan testa 3G.

Allt verkar fint och jag sitter på två olåsta, ouppackade iPhones (en svart 8gb och en vit 16gb). Hmmm … Tradera nästa?

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.