om du blivit lurad. Bedrägeri

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone om du blivit lurad. Bedrägeri

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • Author
    Member
    Post count: 9

Ja- Säkert har några användare blivit blåsta på Iphones här

Kollade på tradera.se o såg en iphone 16 gb 3g helt oanvänd . budet var bara på 4500 helt ny ,och 5 min kvar . skitbra tänkte jag .

Sen vann jag auktionen . Gick på 5400 kr inklusive frakt . inget man tänker på då tradera tar person uppgifter då är det fridofröjd att man inte blir lurad skulle få telefonen inom 3-5 arbetsdagar då det tar det med posten . – Så min reaktion vart o vänta på den inte ett skit kom fram . Ringde säljaren men den var avstängd . Så ja kolla va han hette . bingo hade ett hem telefonfonummer reggat på sig o kollade om han sålt en iphone . han svara va i helvete . ja har inte använt tradera någongång . då blir det polisanmälan i hans fall tänkte jag sök på IP numret. vilket man gjorde . kom upp en adress i stockholm . så ja drog dit me ett par polare vid löningshelgen . antingen skulle ja ha mina pengar eller min Iphone .

Fick inte alla mina pengar tillbaka men kändes bättre för min del att han garanterat inte lurar en stackars hårt arbetande på pengar igen . avslöja bedragare . mina tips till dig som gör det inom sverige

Kolla vart ip adressen går . (står längst ner i varje mail)
    Facebook. kommer en bild upp på säljaren . enda sidan man inte tänker på direkt att kolla upp någon .
    Denna sida är lätt att kolla upp folk på Ratsit – Gratis upplysning p fretag och privatpersoner
    49 spänn att kolla upp någon än att riskera att på tusentals kr
    Slutligen . be att få ringa och upp denna på hemtelefon

Vill du va säker att inte bli blåst så går du ner till en butik som säljer Nya saker istället för begangade saker som blocket,tradera etc.

Hellre ett par hundra mer för får du något som fungerar . garanti i 12 månader
    Lägg gärna ut bedragares namn och dyl.

Blir du lurad polisanmäl det. inte många som gör det då man kan få svaret . betala i förskott är det dummaste man kan göra till någon ja inte känner. av polisen

steffe
    Member
    Post count: 2452

Som sagt,att pynta cash I förskott är dumt.

nemesis
    Member

Ja men många av oss tänker bara så efter vi blivit lurade

ZiLi
    Member
    Post count: 216

Var det polisen som sökte upp ip adressen och såg att det var i stockholm?

nemesis
    Member

Nej det var jag själv . Kollade igenom mailen och hitta ip adressen så sökte på google med IP search

Sen ringer man bredbandsbolaget och får namn på innehavaren . ganska enkelt om man kan lite om datorer .

carpe
    Member
    Post count: 904

Men en bredbandsleverantör har inte rättigheter att ge upp sådana uppgifter(?)

nemesis
    Member

Vågar inte svara på det .

I många fall . om man småpratar med dom lämnar dom ut uppgifter som man inte får lämna ut .

eller så kör du med den fula vägen . mitt ip funkar inte . behöver hjälp. säg du hyr lägenheten i andra hand etc .

steffe
    Member

Man har inte rätt att ta lagen i egna händer! Låt alltid polisen sköta sånt här!
    Innan man överhuvudtaget använder blocket,tradera m.m. så ska man lära sig vad säker betalning är!
    Pm man inte tar reda på hur sånt funkar innan man köper nåt får man skylla sig själv,det finns sätt att handla på utan att bli blåst.
    De flesta som råkar illa ut är tyvärr ungdomar och studenter som har begränsad ekonomi och livserfarenhet.

snook
    Member
    Post count: 2190

Tradera´s grej går ju ut på att man ger varandra omdömen, så det första man ska göra är att kolla det.

Inte bara om han har ett omdöme från att sålt eller köpt ett frimärke tex, utan mera behövs för att man ska vara trovärdig för att sälja en iPhone mot förskott.

Så inga eller få omdömen så backar jag direkt, eller begär internetgirot tex.

Wester
    Member
    Post count: 200

Eller så väntar man tills det dyker upp lokala erbjudanden så man kan träffas person/person. Då har man iaf inspekterat varan och är man då nöjd med vad man köper så får det vara så!

Sen så är det ju som snook säger, vem kollar inte omdömet först på tradera/ebay?
    Inte så smart att köpa från någon som skapade kontot för en vecka sedan med (0) i omdömen…

Det är tur att dagens ungdomar får lära sig att kritiskt granska i skolan. ( Jag är 17 och jag är jäääävligt bra på det ) Sunt förnuft räcker oftast längst om man nu har ett bra sunt förnuft 🙂

Mr-rebel.se
    Member
    Post count: 6

Grabben skriver lite historia om att han sökte ip nummer o åkte hem till denne o fick sina pengar !
    vilken idiot Du e som påstår detta!
    I sverige har vi oftast dynamiska Ip adresser som inte får lämnas ut Till privata personer ( muppen Som DU) detta skulle ingen internet leverantör göra då böterna är 400 ggr mer än din så kallade köpta I phone!
    Sluta Ljuga som fan! lite vett borde du ha I din skalle!

Snälla vilda western tiden är över! Ju nät bedrägeri förekommer men på tradera så budar man inte på en ca 4-5000 kr telefon om säljaren inte har flertalet positiva omdömen!
    detta visar din kunskaps nivå ===== O !

slaneby
    Post count: 0

alltid lika trevligt med pajkastning 🙂

steffe
    Member

@slaneby 32522 wrote:

alltid lika trevligt med pajkastning 🙂

Javisst,och den som är utan skuld kan kasta första stenen.

Miche
    Participant
    Post count: 358

@Mr-rebel.se 32516 wrote:

Grabben skriver lite historia om att han sökte ip nummer o åkte hem till denne o fick sina pengar !
    vilken idiot Du e som påstår detta!
    I sverige har vi oftast dynamiska Ip adresser som inte får lämnas ut Till privata personer ( muppen Som DU) detta skulle ingen internet leverantör göra då böterna är 400 ggr mer än din så kallade köpta I phone!
    Sluta Ljuga som fan! lite vett borde du ha I din skalle!

Snälla vilda western tiden är över! Ju nät bedrägeri förekommer men på tradera så budar man inte på en ca 4-5000 kr telefon om säljaren inte har flertalet positiva omdömen!
    detta visar din kunskaps nivå ===== O !

Är inga större problem att lyckas lura till sig ett namn från ett ip-nummer hos en ISP, bara att låsas vara någon annan så är saken klar.

Du låter förövrigt som en mupp, som inte ser möjligheterna till att utföra denna procedur.

steffe
    Member

@miche 32588 wrote:

Är inga större problem att lyckas lura till sig ett namn från ett ip-nummer hos en ISP, bara att låsas vara någon annan så är saken klar.

Du låter förövrigt som en mupp, som inte ser möjligheterna till att utföra denna procedur.

Olagligt är olagligt! Tänk om någon skaffade tillgång till din ip och sedan använde den till att driva “pirate Bay 2” eller så?
    Skulle du då vilja betala böter och skadestånd för vad nån annan gjort?
    Låt polisen sköta brottsutredningar,det är det dom har betalt för!

DTS
    Member
    Post count: 169

@nemesis 32502 wrote:

Nej det var jag själv . Kollade igenom mailen och hitta ip adressen så sökte på google med IP search

Sen ringer man bredbandsbolaget och får namn på innehavaren . ganska enkelt om man kan lite om datorer .

Förlåt är det bara jag eller gör du ” . . ” med mening? Jag menar – wow

Miche
    Participant

@steffe 32592 wrote:

Olagligt är olagligt! Tänk om någon skaffade tillgång till din ip och sedan använde den till att driva “pirate Bay 2” eller så?
    Skulle du då vilja betala böter och skadestånd för vad nån annan gjort?
    Låt polisen sköta brottsutredningar,det är det dom har betalt för!

Okej, jag ser bara inte vad möjligheten att ta fram den datan har med det att göra.

Sen så är ip-nummer inget mer unikt än ett telefonnummer t.ex. Så jag förstår inte hur någon ska skaffa tillgång till att driva något annat m.h.a min ip.

Sen så spelar det ingen roll om polisen får betalt för det, där dom brister i kunskap så bör någon mer kunnig ta över och få det överstökat, samt att svenska polisen gärna drar ut på brottsutredningar i flera år innnan man avslutar det. När man kan avsluta det på en bråkdel av den totala tiden. Låter som om du inte har haft mycket med polisen att göra förövrigt, då borde du veta hur slö rättsprocessen är och hur mycket enstaka fall betyder, speciellt där människor blir lurade på de här sättet.
    Bli inte chockad nu, men polisen brukar inte göra ett skit åt saken åt såna här fall, så jag förstår trådskaparen och att han tog tag i det själv, för annars händer det ju inget.

steffe
    Member

Det trådskaparen säger sig ha gjort är följande:
    1.lurat till sig ip,bedrägeri eller bedrägligt beteende,böter eller fängelse
    2.tagit med polare och sökt upp och övertalat den skyldige att betala tillbaka,egenmäktigt förfarande,övergrepp i rättssak,ev.olaga hot,fängelse

IP är till skillnad från telefonnr.och liknande inte en offentlig handling,så att som miche påstå sig veta hur lagen fungerar utan att veta ett smack är korkat.
    Dessutom var det ingen som tvingade trådskaparen att pynta Cash i förskott,man har faktiskt själv ansvar för sina gärningar.Det är aldrig kul att bli blåst,men om man i princip har bett om det själv så får man stå för sina egna kostnader.

Miche
    Participant

@steffe 32604 wrote:

Det trådskaparen säger sig ha gjort är följande:
    1.lurat till sig ip,bedrägeri eller bedrägligt beteende,böter eller fängelse
    2.tagit med polare och sökt upp och övertalat den skyldige att betala tillbaka,egenmäktigt förfarande,övergrepp i rättssak,ev.olaga hot,fängelse

IP är till skillnad från telefonnr.och liknande inte en offentlig handling,så att som miche påstå sig veta hur lagen fungerar utan att veta ett smack är korkat.
    Dessutom var det ingen som tvingade trådskaparen att pynta Cash i förskott,man har faktiskt själv ansvar för sina gärningar.Det är aldrig kul att bli blåst,men om man i princip har bett om det själv så får man stå för sina egna kostnader.

Vad bra, hoppas alla börjar se det som du gör, så får vi garanterat fler bedrägerier och lurendrejare här i världen! Det är en sak som jag är riktigt säker på.

steffe
    Member

@miche 32605 wrote:

Vad bra, hoppas alla börjar se det som du gör, så får vi garanterat fler bedrägerier och lurendrejare här i världen! Det är en sak som jag är riktigt säker på.

Förhoppningsvis inte!
    Om alla polisanmäller allt och om folk lär sig att inte gå på dessa dumheter så kan vi få bort de flesta.
    Att aldrig betala Direkt till säljaren I förskott är ett bra tips,använd internetgirot!
    De flesta som blir blåsta på nätet skulle faktiskt kunna undvika det ok de tänkte sig för.
    Jag handlar på både blocker och ebay och har konstigt nog aldrig haft några problem,kanske för att jag envisas med att antingen träffa säljaren personligen eller använda internetgirot.Om nån vill ha kontanter i förskott så blir det ingen affär!
    Om alla gör så så blir säkert färre blåsta.
    Man ska inte hoppa i sjön utan att kunna simma!
    Lär er hur man gör för att inte bli blåsta innan ni betalar en massa pengar.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.