P0sixninja om Greenpois0n, Spirit och Geohot’s nya exploit.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak P0sixninja om Greenpois0n, Spirit och Geohot’s nya exploit.

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 63 total)
  • Author
    Member
    Post count: 2331

entertheninja: Complications

En sammanfattning för de som inte orkar läsa denna långa och engelska artikeln.

Greenpois0n är inte i sig nån exploit för att kunna jailbreaka iPhone. Det är ett verktyg för att kunna utforska och hitta svagheter. Det iBoot exploit som han (Chronic Dev) tidigare hade sagt att de hittat är samma som Geohot demonstrerade för ett par veckor sen för untethered jailbreak i ipt3. Han skriver även jailbreak verktyget Spirit från Comex, om detta säger han att det är det mest imponerande exploiten som har hittats på ett bra tag. Spirts nackdel är att den kan lätt blockas av Apple vid nästa fw release därför har de bestämt sig för att först releasa Spirit och behålla iBoot exploiten för den kommande hårdvaru uppdateringen (4:e generations iPhone).

Efter detta beslut började han jobba med att köra “Spirit” på linux och även göra den kompatibel med Greenpois0n. Ett samarbete mellan Comes, medlemmar av Dev Team och Chronic Dev var också igång som hjälpte till att köra Cydia på iPad. Arbetet var igång och gick väldigt smidigt tills igår då genipojken Geohot hittade en ny exploit som totalt knäcker allt som de har jobbat med. Så nu har de börjat tänka om med release datumet, så båda de tidigare exploiten kommer dröjas.

Han har däremot skrivit att han kan nästan garantera en exploit för 3.1.3/3.2 för alla modeller innan månadens slut. Lägg märke till att han “nästan” garanterar, han är ju ändå från Chronic Dev. =) Han uppmanar alla intresserade att hålla ett nära öga på Geohots blogg och även spara din iphones SHSH.

Jag är personligen inte så förtjust i Chronic Dev och lägger inte så stor vikt på deras kommentarer men jag tycker att detta artikel är väldigt intressant. Först för att den förklarar lite av tekniska funktionerna i de olika exploiten och sen för att den berättar att varken Spirit eller sen äldre exploiten kommer att releasas det närmaste tiden. Däremot är det stor chans att Geohot kommer att releasa sitt senaste upptäckt, som jag tolkar det är helt olik det som andra jobbar med och kan därför inte förstöra de tidigare exploiten.

Oops, sammanfattningen blev nästan lika långt. 🙂

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Härlig post, tack Ponyboy

Adrianiii
    Member
    Post count: 60

haha tänkte skriva om samma sak men visste inte hur jag skulle förklara det på ett bra sätt.. bra jobbat!

jonas19
    Member
    Post count: 120

fan va gött 😛

VW BORA
    Member
    Post count: 37

tråkigt att se att det stog så här 🙁

EDIT:
    To all the people asking about an unlock, you’re probably going to be waiting until the next iPhone is released. Since it hasn’t even been announced yet, there’s no telling how long the wait is going to be.

NevamiZ
    Member
    Post count: 56

geni pojken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

iClarified – Apple News – Geohot Updates BlackRa1n for iPhone OS 4.0

han e fan geni pojken NR1 ! 😀

jonas19
    Member

@nevamiz 62446 wrote:

geni pojken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

iClarified – Apple News – Geohot Updates BlackRa1n for iPhone OS 4.0

han e fan geni pojken NR1 ! 😀

Jaa de kan man ju lugnt säga, men man kan ju inte ladda ner den än :confused:

och kommer den till att funka till 3.1.3 ? .. mvh Jonas

Adrianiii
    Member

Enligt rykterna sägs det att Geohot innan månadens slut ska releasa en fungerande jailbreak för 3.1.3/3.2 d.v.s alla modeller men upplåsnig dröjer tills OS 4.0 som dyker upp på sommarn.

jonas19
    Member

@adrianiii 62457 wrote:

Enligt rykterna sägs det att Geohot innan månadens slut ska releasa en fungerande jailbreak för 3.1.3/3.2 d.v.s alla modeller men upplåsnig dröjer tills OS 4.0 som dyker upp på sommarn.

de hade ju inte vart helt fel om de stämde 😛 .. uppblåsning bryr jag mig inte om det är JB som är intressant tack för svaret 😛

Adrianiii
    Member

jaa det hade vart perfekt för jag lider också av samma problem som du.. jag vill bara jailbreaka för min iphone är redan upplåst till alla operatörer men tycker mer synd om dom som behöver vänta på upplåsning också.

jonas19
    Member

haha jaa de kan man ju lugnt säga, de lär ju ta ett tag innan upplåsning kommer.. men vill ha JB nuuuu ! 😀 haha

Zaamaya
    Member
    Post count: 239

Haha va, kommer det ingen unlock :O

jonas19
    Member

@zaamaya 62574 wrote:

Haha va, kommer det ingen unlock :O

Jo de tror jag, men de kommer nog att dröja ett bra tag innan det släpps ett unlock tyvärr :/

Zaamaya
    Member

@jonas19 62576 wrote:

Jo de tror jag, men de kommer nog att dröja ett bra tag innan det släpps ett unlock tyvärr :/

Lite tråkigt..
    Men jag får la klara mig utan den i några månader 😛

jonas19
    Member

hehe aa de värkar så 😛

Ponyboy
    Member

Rolig twitt mellan MuscleNerd och PhoneTrips, verkar som även Spirit ska snart releasas. Som vanligt finns det ingen definitiv release datum men för oss som har bara rykten att gå på så känns detta väldigt lovande.

PhoneTrips
    @MuscleNerd What’s ur best guess? Will Spirit or anything else
    be out for 3.1.3 in days, weeks, or months? If long time, I will revert
    & JB.

MuscleNerd
    @PhoneTrips I think the only thing holding it back is the iPad-3G
    launch, which is soon

Freebo
    Member

Meh, Spirit är ju på sätt och vis redan ute och känt av Apple så det är bara att releasa det, Apple lär ju inte patcha de iPad 3G som skeppas inom kort och OS 4.0 kommer ju till sommaren så ut med det nu Muskelnörd!

jonas19
    Member

Geohot skriver “Doing taxes. New jailbreak and PS3 CFW will have to wait.”.. hahaha vad ska man tro om de ^^

Gobbe
    Member
    Post count: 92

@jonas19 62752 wrote:

Geohot skriver “Doing taxes. New jailbreak and PS3 CFW will have to wait.”.. hahaha vad ska man tro om de ^^

retstickan 😀

jonas19
    Member

haha jaa de kan man ju lugnt säga ^^ vill ju ha den nuuuu ! 😛

alexim
    Member
    Post count: 9

@adrianiii 62485 wrote:

jaa det hade vart perfekt för jag lider också av samma problem som du.. jag vill bara jailbreaka för min iphone är redan upplåst till alla operatörer men tycker mer synd om dom som behöver vänta på upplåsning också.

Har väntat på jailbreak i en månad nu. Jag fick min telefon i julklapp och då va den tydligen köpt upplåst fast den hade blackra1n och jag fick jailbreaka den varje gång den dog. När min brorsa sumpa sin så fick jag höra att den kostade 11 000. Antingen ljög min pappa om priset eller så blev han blåst. Jag orkar inte vänta tills sommaren, finns det verkligen inget sätt att jailbreaka den på?

jonas19
    Member

@alexim 62784 wrote:

Har väntat på jailbreak i en månad nu. Jag fick min telefon i julklapp och då va den tydligen köpt upplåst fast den hade blackra1n och jag fick jailbreaka den varje gång den dog. När min brorsa sumpa sin så fick jag höra att den kostade 11 000. Antingen ljög min pappa om priset eller så blev han blåst. Jag orkar inte vänta tills sommaren, finns det verkligen inget sätt att jailbreaka den på?

Låter lite för dyrt XD … sen så finns det inget sätt att Jaila nu om du har uppdaterat till 3.1.3 och har nya bootroom.. men som de ser ut nu så ska de komma ett JB innan slutet av månaden, hur vida det är sant vet jag inte, men hoppet är ju det sista som lämnar människan 😛

Adrianiii
    Member

har nån hört nån mer rykte för jailbreak 3.1.3 i slutat av månaden???

Ponyboy
    Member

Det har ryktats senaste dagarna om en ny jailbreak från Geohot som ska heta Limera1n, men dessa rykten visar sig nu vara falska. Geohot har nu förnekat detta och han förnekar även ryktena om att hans nya jailbreak kommer att releasas sista April. Som vanligt för vi inga svar om när en eventuell jailbreak kommer att releasas och vi lämnas med en smutta hopp och en blink, “keep an eye on spirit though ;)”.

limera1n_fake_big.jpg

Molo
    Member
    Post count: 196

Man vet aldrig! Kanske kommer den då du minst anar det! Det ända man kan göra är att hoppas på det bästa!

///Cappe

Gobbe
    Member

@ponyboy 63720 wrote:

Det har ryktats senaste dagarna om en ny jailbreak från Geohot som ska heta Limera1n, men dessa rykten visar sig nu vara falska. Geohot har nu förnekat detta och han förnekar även ryktena om att hans nya jailbreak kommer att releasas sista April. Som vanligt för vi inga svar om när en eventuell jailbreak kommer att releasas och vi lämnas med en smutta hopp och en blink, “keep an eye on spirit though ;)”.

limera1n_fake_big.jpg

Verkar som att geohot fick en smula dåligt samvete när han lite smått idiotförklarat i princip alla som väntar på JB, på sin twitter 😛
    Man kan väl iofs förstå att man blir trött på skiten när folk mailbombar (samt ringer :confused:) och “kräver” ett jailbreak…

Dock verkar det ju som att spirit är på G och det kommer ju inte en dag för tidigt 🙂

Braxen
    Member
    Post count: 212

Bara synd att det inte kommer en unlock, men får vänta till sommaren hoppas inte att min lur crashar så jag får göra en återställning

Adrianiii
    Member

Comex kmr releasa spirit jb på fredag eller lördag enligt rykterna i samband med ipad 3g släpps då också, ni som vill kunna jb ska inte uppdatera itunes till 9.1.1 för då funkar det inte enligt MuscleNerd.

Ponyboy
    Member

Kan nån kunnig förklara hur Userland jailbreak fungerar. Som jag förstått det sker det genom browsern, alltså man jailbreakar den genom safari i iPhone. Om man nu har en 3Gs med fw 3.1.3 och inte kan komma förbi aktiverings spärret, hur ska man då använda Spirit?

intenz
    Member
    Post count: 11

Får hoppas att dom tar och släpper jailbreaken till helgen, väntat på jailbreak till 3.1.3 sen jag köpte min iPhone i Mars 🙂
    Skulle sitta fint nu till valborg och allt 😀

Freebo
    Member

@ponyboy 63750 wrote:

Kan nån kunnig förklara hur Userland jailbreak fungerar. Som jag förstått det sker det genom browsern, alltså man jailbreakar den genom safari i iPhone. Om man nu har en 3Gs med fw 3.1.3 och inte kan komma förbi aktiverings spärret, hur ska man då använda Spirit?

Som jag uppfattat det så innefattar inte Userland JB ngn Hacktivering. Det är den enklaste formen av JB man kan tänka sig

Gobbe
    Member

@comex so when’s it coming out? At least give a month please

about 9 hours ago via Twitterrific in reply to comex

@wahoofan5 Friday.

about 7 hours ago via web in reply to wahoofan5

Verkar som att Comex släpper JB på fredag ändå om man tittar på en konversation mellan honom och en annan på twitter!

Sen har jag en liten fråga, vad menas exakt med följande;

@Youngbloodz48 No, it won’t unlock any devices. It will jailbreak all devices which are activated.

Fungerar det alltså inte med en hactivated 3.1.2 t.ex?

Ponyboy
    Member

@Göbbe 63844 wrote:

@comex so when’s it coming out? At least give a month please

about 9 hours ago via Twitterrific in reply to comex

@wahoofan5 Friday.

about 7 hours ago via web in reply to wahoofan5

Verkar som att Comex släpper JB på fredag ändå om man tittar på en konversation mellan honom och en annan på twitter!

Sen har jag en liten fråga, vad menas exakt med följande;

@Youngbloodz48 No, it won’t unlock any devices. It will jailbreak all devices which are activated.

Fungerar det alltså inte med en hactivated 3.1.2 t.ex?

Wow, äntligen en release datum. Bra jobbat!

Angående sista kommentaren, det betyder att endast de som har “rätt” simkort och kan aktivera sina iPhone i iTunes kan använda denna jailbreak. De som har köpt sina mobiler utomlands och vill ha hacktivering/upplåsning får vänta. Precis det som jag undrade och Freebo svarade på ett par inlägg upp.

Gobbe
    Member

@ponyboy 63849 wrote:

Wow, äntligen en release datum. Bra jobbat!

Angående sista kommentaren, det betyder att endast de som har “rätt” simkort och kan aktivera sina iPhone i iTunes kan använda denna jailbreak. De som har köpt sina mobiler utomlands och vill ha hacktivering/upplåsning får vänta. Precis det som jag undrade och Freebo svarade på ett par inlägg upp.

Hmm okej, men om jag kör en restore 3.1.2 med min nuvarande 3gs, gamla baseband, aktiverar med ett giltigt SIM-kort, kör spirit, tankar hem blacksn0w via cydia? 😮

För att tillägga så är min frågeställning gällande om det kommer att gå att få untethered JB 3.1.2 med nya boot alltså. Annars är det ju inte särskilt intressant ändå om man inte har 3.1.3 som man vill breaka!

kalle99
    Member
    Post count: 43

se till att inte uppdatera till nyaste iTunes då!!

Snipp
    Från extern länk: iTunes 9.1.1 Released. KILLS SPIRIT JAILBREAK. AVOID UPDATE. – SiNfuL iPhone

iTunes 9.1.1 Released. KILLS SPIRIT JAILBREAK. AVOID UPDATE.

Apple has just released iTunes version 9.1.1.
    There is no update to functionality, only bug fixes.
    DO NOT UPDATE. THIS VERSION OF iTUNES IS NOT JAILBREAK SAFE.

UPDATE
    DO NOT UPDATE TO 9.1.1 IF YOU PLAN ON USING FRIDAY’S SPIRIT JAILBREAK. THIS INCLUDES USERS OF THE iPAD THAT WISH TO JAILBREAK THEIR DEVICES. IT IS SUGGESTED THAT YOU MAINTAIN YOUR PREVIOUS VERSION OF iTUNES UNTIL A WORK AROUND IS DISCOVERED.

REDSN0W, AS WELL AS PWNAGE-TOOL ARE CONFIRMED OK WITH 9.1.1. SPIRIT IS THE ONLY JAILBREAK AFFECTED. HOWEVER, APPLE IS SNEAKY AND SINCE THERE IS NO FUNCTIONALITY IMPROVEMENT, WE ADVISE YOU STAY WHERE YOU ARE.

IF YOU HAVE ALREADY UPDATED TO 9.1.1, AND ARE AFFECTED BY THESE CIRCUMSTANCES, HAVE NO FEAR… IF YOU NEED TO DOWNGRADE YOUR iTUNES, SIMPLY UNINSTALL AND USING THE PREVIOUS VERSION’S INSTALL FILE , REINSTALL iTUNES

Ponyboy
    Member

@Göbbe 63854 wrote:

Hmm okej, men om jag kör en restore 3.1.2 med min nuvarande 3gs, gamla baseband, aktiverar med ett giltigt SIM-kort, kör spirit, tankar hem blacksn0w via cydia? 😮

Spirit är för fw 3.1.3 och inte lika bra som de JB verktygen som finns tillgängliga för fw 3.1.2. Det går dessutom inte att använda Blacksn0w i samband med Spirit för att man måste först uppdatera till 3.1.3 och då uppdateras basebandet till 05.12.01. De som har en fungerande jailbreak har ingen anledning att använda sig av detta.

Spirit är först och främst för de som är trötta på tethered jailbreak eller de som är på fw 3.1.3 och inte har nån möjlighet att nergradera. Håll er borta om ni är beroende av upplåsning!

jonas19
    Member

hoppas de kommer på fredag då 🙂
    för de kommer la funka på min tele?

Cophe
    Member
    Post count: 1079

Vill ha och vill ha nu! 😀

Freebo
    Member
    H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@freebo 63887 wrote:

Spirit Jailbreak iPhone 3.1.3, iPad 3.2, iPod touch Untethered Release this Friday | Redmond Pie

Jag är osäker på om dessa detaljer redan har postats

Geohot postade att han inte ska releasa då,,

Ponyboy
    Member

@h3nr11k 63892 wrote:

Geohot postade att han inte ska releasa då,,

Spirit är inte Geohots, det är Comex som kommer att releasa den. Geohots jailbreak och upplåsning kommer efter att nya iPhone modellen kommer ut.

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@ponyboy 63894 wrote:

Spirit är inte Geohots, det är Comex som kommer att releasa den. Geohots jailbreak och upplåsning kommer efter att nya iPhone modellen kommer ut.

Sen gäller det att jag läser allt som står skrivet.. Jo jag är med på att Geohot inte e skaparen av Spirit.. Jag kopplade lite fel.. Kortslutning ftw

Zaamaya
    Member

Fan vad glad jag är 😀
    fast man måste fof vänta på en unlock 🙁

matteh80
    Member
    Post count: 150

Det där är inte geohots jailbreak…det där är en snubbe som kallar sig Comex.

Zaamaya
    Member

@matteh80 63906 wrote:

Det där är inte geohots jailbreak…det där är en snubbe som kallar sig Comex.

Det har nämnts ett antal gånger.

Cophe
    Member

Hoppas nu bara den kommer med.

Zaamaya
    Member

Please make sure you have your SHSH blobs backed up! While @comex has indicated he’s not going to release the very minute the iPad 3G is out, there’s no telling what Apple might do anyway.

intenz
    Member
    Post count: 11

“ffs, I only said Friday in a reply to someone.* Barring surprises in the iPad 3G, the delay is at most a few days.* That I can commit to”

“therefore, it is probably better not to release on Friday. (ugh, drama)”

det har comex skrivt på sin twitter..

Freebo
    Member
    Cophe
    Member

Äsch, har man väntat all denna stund spelar inte några dagar så stor roll. Den kommer ju någon gång trots allt.

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 63 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.