Paus i ljudbok

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Paus i ljudbok

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • Author
    Member
    Post count: 569

Körde över en ljudbok häromdagen och tänkte att det här går bra, men icke…
    Jag trodde att ipodfunktionen höll ikoll på var man var senast i boken, men fan så heller, den startar om varje gång.
    gör jag fel, eller kan man sätta en bokmark var man var i boken till nästa gång?
    nu är boken i EN stor fil, vilket gör det knepigt att spola 10-20 min när filen är 21 timmar lång…. kan man få någon ipodliknande spolning, där man snurrar sig fram?

snook
    Member
    Post count: 2190

@kurtson 45649 wrote:

Körde över en ljudbok häromdagen och tänkte att det här går bra, men icke…
    Jag trodde att ipodfunktionen höll ikoll på var man var senast i boken, men fan så heller, den startar om varje gång.
    gör jag fel, eller kan man sätta en bokmark var man var i boken till nästa gång?.
    nu är boken i EN stor fil, vilket gör det knepigt att spola 10-20 min när filen är 21 timmar lång…. kan man få någon ipodliknande spolning, där man snurrar sig fram?

Man kan nog fixa det manuellt, men det kan vara lite trixit.

Men jag använder ett jättebra program som heter Audiobook Builder, det är till mac och kostar ca: 10 dollar. Klart värt pengarna kan jag säga.

Finns nog liknande program till Windows också.

Kurtson
    Member

Såg trevligt ut det där, men jag har tyvärr ingen mac 🙁
    Har dock ett program till pc som heter mp3 to ipod audiobook som jobbar nu.
    fick iden att dra om allt till hela cd skivor istället för allt i en fil eller varje spår som en fil…
    tror det kan göra det smidigare.
    kan man göra något typ en playlist för ipodens audiobookfiler, så att de uppfattas som en fil?

6295gl
    Member
    Post count: 220

I iTunes finns det ett alternativ som gör att den kommer ihåg var du var i filen. (Sitter på jobbet så jag har inte tillgång till iTunes just nu.) Markera den eller dom filerna det gäller och välj sedan alternativ. I den rutan brukar jag välja “typ” = ljudbok och “kom ihåg min plats” = ja

Kurtson
    Member

hum, undrar om man kan ställ in den inställningen i iphonen direkt

jouh
    Member
    Post count: 69

@kurtson 45664 wrote:

hum, undrar om man kan ställ in den inställningen i iphonen direkt

Det kan man inte, det görs enbart i itunes innan man synkat.

Kurtson
    Member

och när jag kikade i itunes så var det ikryssat…
    men det verkar inte lira ändå.
    tycker att den skall hålla koll på ljudboken separat, så om man lyssnar på musik mellan så skall man ändå komma tillbaka rätt…

Krippe
    Member
    Post count: 80

Just en stor fil brukar kunna ställa till det för mig i mina gamla “vanliga” MP3 spelare.
    Lyssnar på bok just nu i min Iphone och det funkar skitbra, kan tom lyssna på musik emellan och ändå fortsätta där jag var, men så är min uppdelad i massa små filer oxå.

Vet inte om en stor fil är ett problem på iphonen, gissade bara.

johan_ben
    Member
    Post count: 20

@krippe 45683 wrote:

Just en stor fil brukar kunna ställa till det för mig i mina gamla “vanliga” MP3 spelare.
    Lyssnar på bok just nu i min Iphone och det funkar skitbra, kan tom lyssna på musik emellan och ändå fortsätta där jag var, men så är min uppdelad i massa små filer oxå.

Vet inte om en stor fil är ett problem på iphonen, gissade bara.

Lyssnar du i ljudboksmappen eller har du lagt upp en playlist för ljudboken?

Kurtson
    Member

Jag har numera fått till det så de hamnar i ljudboksmappen, men stänger jag av itunes och sedan spelar annan musik mellan, så tappar den var jag var.

Men det fungerar mycket bättre nu när jag fått in snittsen att få över filerna.

Krippe
    Member

Har lagt in den som ljudbok. Vanliga mp3filer och så lägger jag dem som ljudbok i itunes. Hoppas du fattar vad jag menar.

Krippe
    Member

@kurtson 57039 wrote:

Jag har numera fått till det så de hamnar i ljudboksmappen, men stänger jag av itunes och sedan spelar annan musik mellan, så tappar den var jag var.

Men det fungerar mycket bättre nu när jag fått in snittsen att få över filerna.

Menar du att du lyssnar i itunes, där vet jag inte hur det funkar. Jag lägger in filerna där för att synka med iphonen bara.

Kurtson
    Member

Nä, jag lyssnar bara i iphonen , menade naturligtvis ipoden iphonen

Krippe
    Member

Märkligt att det inte funkar. Har du en stor fil eller flera små?

Kurtson
    Member

massa små

Krippe
    Member

Jag med. Vet att stora filer kan bråka. Gissar att nåt blir fel vid synkning. Prova att lägga filerna som ljudbok, om minnesfunktionen är ikryssat, bocka ur och sen i igen innan du synkar.

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.