Plockade isär iphonen på fel sätt, död för alltid?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Plockade isär iphonen på fel sätt, död för alltid?

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Member
    Post count: 13

Min far (:() plockade isär telefonen men gjorde inte det korrekt vilket resulterade i att kabel #3 slets från sin kontakt. De två andra kablarna verkade vara ok. Efter många svordomar lyckades jag pilla tillbaks kabeln in i den halvtrasiga kontakten (som sitter fast på moderkortet) med lyckad resultat endast en gång (fan vad glad jag blev, för stunden…). Skärmen lyste och jag skulle trycka tillbaks skärmen men failade och skulle rätta till det, då lossnade kabel #3… Fick aldrig det att funka efter det.

Min fråga: Kan man köpa en såndär kontakt till kabel #3 någonstans? Har sökt på reservdelar till iphone men hittar inget liknande, kanske ska kolla någon elektronikaffär? Alternativt någon som kan fixa det för en rimlig peng? Eller är det helt kört?

För er som undrar varför den plockades isär så var det p.g.a att en del av simkortshållaren hade gått sönder och satt fast där inne.

Zike
    Member
    Post count: 571

att plocka isär iphonen för att simkortshållaren gått sönder och fastnat e bara jävligt dumt.. ta istället ett gammalt kreditkort/bibliotekskort/whatever, klipp till ett litet T som där överliggaren är lite bredare än ett simkort, för ner den snett i hålet och räta upp, då bör den trycka tight mot simkorthållarens kanter, och så e det bara att dra upp så följer den med

något svar på din fråga har jag tyvärr inte.

Miche
    Participant
    Post count: 358

ALLT går att fixa, det kan jag glädja dig med i alla fall. Så det är inte helt kört kan jag lova.
    Verkar inte vara något jättefel, frågan är om du kan få dit kontakten igen så som du fick dit den när den funka lite snabbt och sen sätta på vanligt smältlim rakt på, då sitter det garanterat fast och håller även för kraftiga stötar.

parvus
    Member

@miche 43533 wrote:

ALLT går att fixa, det kan jag glädja dig med i alla fall. Så det är inte helt kört kan jag lova.
    Verkar inte vara något jättefel, frågan är om du kan få dit kontakten igen så som du fick dit den när den funka lite snabbt och sen sätta på vanligt smältlim rakt på, då sitter det garanterat fast och håller även för kraftiga stötar.

Du anar inte hur mycket jag försökt få in kabeln i kontakten… Någon annan som har några bra råd?

Miche
    Participant

@parvus 43976 wrote:

Du anar inte hur mycket jag försökt få in kabeln i kontakten… Någon annan som har några bra råd?

Är kontakten så trasig att du inte ens får kabeln att åka in i själva kontakten? I så fall får du nog hitta en som kan löda väldigt väldigt små delar och försöka byta ut den om du hittar reservdel. Eller om den går att laga på något sätt.

Jag vet ju inte riktigt hur det ser ut där det är trasigt, så svårt att ge några vidare tips om du inte ens kan få in kabeln i kontakten så den bara nuddar emot (spelar ingen roll om den sitter löst om du använder smältlim).

Försök gärna ta mer högupplösta bilder!

parvus
    Member

@miche 43982 wrote:

Är kontakten så trasig att du inte ens får kabeln att åka in i själva kontakten? I så fall får du nog hitta en som kan löda väldigt väldigt små delar och försöka byta ut den om du hittar reservdel. Eller om den går att laga på något sätt.

Jag vet ju inte riktigt hur det ser ut där det är trasigt, så svårt att ge några vidare tips om du inte ens kan få in kabeln i kontakten så den bara nuddar emot (spelar ingen roll om den sitter löst om du använder smältlim).

Försök gärna ta mer högupplösta bilder!

Ok, det här är den bästa bilden jag kunde ta: http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_6518.JPG

Miche
    Participant

@parvus 44007 wrote:

Ok, det här är den bästa bilden jag kunde ta: http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_6518.JPG

Ok, nu ska vi se.

Har du provat “trycka” in något i kontaktstycket för att “räta” ut själva höljet (det ser ju buckligt ut)? Men den ser inte så farligt trasig ut faktiskt. Men kan ju se fel, jag menar, själva kontaktytorna ser ju fortfarande hela ut(?)

Mer info om hur den är trasig vore ju bra också 🙂 Du har ju fått in kabeln en gång efter det slets loss, så det borde gå att lösa utan att hålla på att fixa nya delar och så.

parvus
    Member

@miche 44009 wrote:

Ok, nu ska vi se.

Har du provat “trycka” in något i kontaktstycket för att “räta” ut själva höljet (det ser ju buckligt ut)? Men den ser inte så farligt trasig ut faktiskt. Men kan ju se fel, jag menar, själva kontaktytorna ser ju fortfarande hela ut(?)

Mer info om hur den är trasig vore ju bra också 🙂 Du har ju fått in kabeln en gång efter det slets loss, så det borde gå att lösa utan att hålla på att fixa nya delar och så.

Ja, alltså delar på sidorna har lossnat samt något svart plasthölje eller nåt. Formulerade mig lite fel innan, jag har lyckats få in kabeln men skärmen fungerar ändå inte (har bara fungerat en gång efter olyckan). Antog därför att det var kontaktens fel.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.