Problem att överföra bilder FRÅN min iPhone 3G till min MacPro?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Problem att överföra bilder FRÅN min iPhone 3G till min MacPro?

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • Author
    Member
    Post count: 6

Jag kan inte längre överföra bilder från min iPhone 3G till min MacPro dator, detta fungerade via synkronisering bara en kort tid efter att jag köpt min iPhone 3G via Telia Aug/08 (alltså original iPhone och ej “Jailbreakad”). Sedan dess sker vid synkroniseringen bara överföring av bilder (alla eller valda album) FRÅN min MacPro (använder Apple´s eget bildbehandlingsprogram Aperture) TILL min iPhone, men det sker ingen överföring FRÅN min iPhone TILL vare sig Aperture eller någon annan/annat mapp/program på min Mac Pro!

De bilder som jag tagit själv med min iPhone och som därvid automatiskt lagras på platsen “Kamerarullen”, ligger alltså låsta i min telefon! Enda sättet att komma åt bilderna för bruk utanför min iPhone, har varit att låna min fru´s Windows baserade Laptop och och överföra bilderna till en ansluten extern hårdisk som jag sen kopplat in i min MacPro varifrån jag kunnat överföra bilderna. I detta sammanhang fungerar Windows (via “Den här datorn” och vald enhet iPhone, oklanderligt och överträffar anmärkningsvärt – med tanke på att iPhone är en innovation av Apple – Apples egna Mac datorer! Vad jag kan förstå kan man gm synkronisering via iTunes ej heller välja enskilda bilder (bara skapade mappar och album) vilket är hur enkelt som helst i Windows världen. Man frågar sig varför
    Apple vad gäller iPhone krånglat till det “på detta viset” när när deras Mac datorer i övrigt generellt är stabilare och föredömligt intuitivt fungerande vad gäller bildbehandling och andra multimedia applikationer?

Vore tacksam om någon kan tipsa mig om vad orsaken till ovanstående problem kan vara, och vad jag kan göra åt det? Har hört ryktas om att kompatibiliten mellan iPhone och Aperture kan trilskas, kan det vara så (lite underligt det också i så fall eftersom Aperture är ett Apple program)?

Gör jag något annat grundläggande fel? Finns någon lösning som jag ej tänkt på? Jag menar – det är ju en grundläggande funktion att bilderna enkelt ska kunna överföras till iPhoneanvändarens dator, och då också i Apples egna produktlinje och ej att man för detta ska behöva bruka konkurrenten Microsofts produkter och programvara!

Mvh

stefanis

E-Minor
    Member
    Post count: 87

Provat att använda programmet “bildinsamling” på din Mac?

stefanis
    Member

…men min MacPro identifierar inte min iPhone som en kameraenhet. När jag ansluter min iPhone via USB till datorn, kopplar den bara upp mot iTunes. Verkar som om iTunes är ett förval vid anslutning av iPhone, blockerar möjligen detta andra program från att kunna ansluta till iPhone? Om detta är orsaken, kan man i så fall välja bort iTunes som förval? Jag finner inget sätt att göra det, stänger jag ner iTunes men har “Bildinsamling” öppet, startar iTunes ändå automatiskt och ansluter till min iPhone…

TeliaKundservice
    Member
    Post count: 45

Hej!

Du kan använda dig av antingen iPhoto eller bildinsamling på din mac för att föra över bilderna från din telefon.

Om du använder dig av iPhoto så kommer din telefon att finnas under enheter i programmet, och där kan du sedan välja att importera bilder.

Om du vill att iPhoto eller Bildinsamling ska öppnas automatiskt när du ansluter din iPhone börjar du med att öppna Bildinsamling. Välj Inställningar på menyn Bildinsamling och välj sedan program med hjälp av menyn bredvid “När en kamera ansluts, öppna.”

Här kan du läsa mer om detta: iPhone: Förkorta tiderna för säkerhetskopiering och återställning genom att minska kamerarullen i iPhone.

Med vänliga hälsningar
    Susanne Boström
    Telia Kundservice

stefanis
    Member

Mitt problem kvarstår tyvärr – min iPhone känns bara igen som en enhet i iTunes när jag ansluter den till datorn (MacPro) med iPhone´s standard USB-anslutningskabel. Den hittas dock inte som en enhet i programmen Bildinsamling, iPhoto eller Aperture!

Kan det vara något fel på min iPhone? Eller ligger felet i min MacPro, eller kanske i datorns operativ program dvs Mac OS X Snow Leopard? Problemet fanns inte från början när jag köpt min iPhone – då hittades min iPhone av iPhoto och Aperture! Då hade jag samma dator med Mac OS X Leopard, men problemet uppstod senare under denna samma datorprofil.

Min iPhone hittas dock som enhet under “Den här datorn” om jag ansluter den till min frus LapTop med Windows XP…?

Finns någon som har någon annan idé vad som kan vara orsaken till mitt problem vore jag ytterst tacksam för svar! Det är mycket irriterande att inte kunna ladda ned bilderna jag tar med min iPhone direkt till min MacPro utan att som nu behöva gå via en Windows dator…

Mvh
    Stefan

TeliaKundservice
    Member

Hej!

Har du provat att avinstallera iTunes och installera det på nytt?

Med vänliga hälsningar
    Susanne Boström
    Telia Kundservice

stefanis
    Member

Hej Susanne på Telia Kundservice,

tack för Ditt förslag men det hjälpte tyvärr inte att jag raderade och återinstallerade iTunes.

Har Du ytterligare förslag? Jag tycker detta minst sagt är lite märkligt, min iPhone känns fortfarande bara igen som en enhet i iTunes men där kan jag bara via synkroniseringsåtgärden ladda upp bilder från valda mappar/album i Aperture till min iPhone men ej den omvända vägen dvs det sker ingen nedladdning av bilder från min iPhones kamerarulle till mitt Aperture program. Min iPhone känns överhuvudtaget inte alls igen som en enhet i programmen Bildinsamling, iPhoto eller Aperture (ani principvänder sistnämnda program som standardprogram för bildhantering). Jag kan alltså bara komma åt bilderna jag tar med kameran i min iPhone genom att antingen ladda upp dom till min frus Windowsbaserade laptop och därifrån via en extern hårddisk eller ett USB-minne överföra dom till min Mac och Aperture ELLER genom att maila bild för bild till min Mac…

Är det trots allt möjligen något fel på min iPhone…?

Mvh
    Stefan

Dinsdale_p
    Member
    Post count: 7

Hej,

Jag hade samma problem. Ta bort bilder i din telefon så du har endast ca 120st kvar. Starta sedan om telefonen och datorn. Skall sen fungera.

p

TeliaKundservice
    Member

@stefanis 50623 wrote:

Hej Susanne på Telia Kundservice,

tack för Ditt förslag men det hjälpte tyvärr inte att jag raderade och återinstallerade iTunes.

Har Du ytterligare förslag? Jag tycker detta minst sagt är lite märkligt, min iPhone känns fortfarande bara igen som en enhet i iTunes men där kan jag bara via synkroniseringsåtgärden ladda upp bilder från valda mappar/album i Aperture till min iPhone men ej den omvända vägen dvs det sker ingen nedladdning av bilder från min iPhones kamerarulle till mitt Aperture program. Min iPhone känns överhuvudtaget inte alls igen som en enhet i programmen Bildinsamling, iPhoto eller Aperture (ani principvänder sistnämnda program som standardprogram för bildhantering). Jag kan alltså bara komma åt bilderna jag tar med kameran i min iPhone genom att antingen ladda upp dom till min frus Windowsbaserade laptop och därifrån via en extern hårddisk eller ett USB-minne överföra dom till min Mac och Aperture ELLER genom att maila bild för bild till min Mac…

Är det trots allt möjligen något fel på min iPhone…?

Mvh
    Stefan

Hej!

När du ominstallerade iTunes, tog du då även bort filen iTunesX.pkg (finns under Bibliotek – Receipts)? Om du inte gjorde det, så kan du prova att ominstallera iTunes igen.

Jag har pratat med min support och eftersom att det fungerar på en annan dator så verkar det inte vara telefonen det är fel på. Jag har tyvärr inte några fler förslag att komma med.

Jag hoppas att du får det att fungera.

Susanne Boström
    Telia Kundservice

stefanis
    Member

Jag är ledsen (minst sagt) men tyvärr hjälpte inte vare sig Ditt förslag, Dinsdale_p (Tack för tipset ändå!), eller Ditt förslag, Susanne på Telia Kundservice, vad gäller borttagning av också filen /Bibliotek/Receipts/iTunesX.pkg utöver iTunes med påföljande återinstallation av iTunes: min iPhone hittas ej som en enhet av vare sig Bildinsamling, iPhoto eller Aperture. Den hittas bara av iTunes, men vid synkronisering kan jag bara ladda UPP bilder från min MacPro (med Snow Leopard) till datorn via vald synkroniseringsmapp, men MEN EJ LADDA NED BILDER FRÅN “KAMERARULLEN” I MIN IPHONE!

Som en sista utväg försökte jag nu åter ladda ned bilder via min frus Dell LapTop, vilket funkade i somras, men nu hittar inte heller den min iPhone som ansluten enhet! Så nu kan jag bara överföra bilder tagna med min iPhone via MMS eller Mail från iPhonen…med detta är ju praktiskt nästan omöjligt samtidigt som det blir dyrt! Och så var det ju inte tänkt att iPhone´s kamerafunktion skulle vara.

Vad gör jag nu? Jag börjar nästan luta till att det är något fel på telefonen ändå…

/Stefan

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Har du provat att återställa din iphone, det brukar ju fixa alla sådana buggar.

Larswellness
    Member
    Post count: 1

Hade tvärstopp för import, inget fanns eller dök upp i datorn rörande mina foton i min iphone. Löd rådet att radera bilder så att endast under 120 bilder fanns kvar itelefonen. Då var det löst! Varför detta fenomen är, vet jag inte.
    Funkar gör det! Testa om du får problem.
    😉

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Där har du svaret Stefanis, jag vill minnas att jag såg detta tips på 99.se

stefanis
    Member

ÄNTLIGEN – nu är problemet löst efter att jag till sist blev radikal/brutal och raderade ned till ca 25 kvarvarande bilder i “kamerarullen”. Jag hade tidigare efter att ha följt “Dinsdale_p”´s samma råd att radera ned till 120 bilder, prövat radera ned till 105 bilder i min iPhone, men då problemet kvarstod efter denna åtgärd, trodde jag att detta tips var en återvändsgränd.

Man kan undra varför ej Apple har åtgärdat denna bugg (om det är ett föreliggande fel), eller, om det finns en övre begränsning i iPhone´s förmåga att hantera/lasta ned bilder i kamerarullen över ett visst antal bilder) varför de ej informerat användarna om detta förhållande?

Tack alla för det engagemang och de goda råd jag fått under resans gång vilka till slut avhjälpte mitt problem. Vilen lycka och tillgång att detta forum finns! Nu kan jag åter glädjas åt kamerafunktionen i min iPhone på det sätt den är avsedd att brukas.

Hälsningar o tack!

stefanis

falco
    Member
    Post count: 2

Jag har precis samma problem som du hade stefanis, men är dock inte beredd att rensa bort mina 2100 bilder för att lösa det. Det har fungerat bra tidigare och jag tror att det var iphone4-uppgraderingen i somras som ställde till med något.

Det här är ett rätt stort problem eftersom jag ruskigt gärna vill ha kvar bilderna. Ingen annan som vet om något sätt att komma åt bilderna utan att radera dem (det tar ju bort själva poängen med att komma åt bilderna)?

Jättetacksam för svar om någon har något fiffigt att komma med!

/falco

falco
    Member
    Post count: 2

Det här är jättefånigt, men lagom till att jag hade skrivit inlägget så hade iPhoto hittat iPhonen…

Min gissning till lösningen: Jag bytte USB-uttag. Dock så testade jag under några minuter att få upp den i iPhone eller Bildvisaren eller som en enhet på datorn utan resultat. Efter ytterligare ca 15 minuter (när jag bland annat skrev det förra inlägget) så tittade jag tillbaka till iPhoto och då funkade det!

Skumt, men nu är jag väldigt lättad! Det verkar alltså som att det kan ta ett litet tag för iPoto att upptäcka iPhonen – om jag nu ska ge något tips till någon annan.

Tack för de tidigare tipsen om byte av USB-port! /falco

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.