Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Problem med att aktivera fransk iPhone 4
-
AuthorPosts
-
Hej,
Jag lyckas inte aktivera min Frankrike-köpta iPhone 🙁 Jag har sökt länge efter hjälp och information kring mitt problem men inte fått napp – hoppas kunna få hjälp av experterna på detta forum.
Så gär är det:
Jag var i Paris förra veckan och lyckades komma över en iPhone 4 32 Gig över disk i en Apple Store. Dessa ska ju enligt uppgift vara olåsta och funka fint med svenska operatörer.
När jag kom hem fixade jag abonnemang och mikro-SIM från Telenor, ville aktivera telefonen via iTunes, men får då meddelandet “The SIM card in this iPhone does not appear to be supported”. Var hos Telenor och fick dem att ta bort PIN-koden på kortet, ifall det var detta som störde, men får fortfarande samma meddelande.
Gjorde en återställning av mjukvaran via iTunes, men fortfarande samma meddelande.
Finns det någon som kan hjälpa mig med tips och råd? Eller helst en lösning? Börjar bli uppgiven 🙁 – skulle vara himla trist att ha kastat €739 i sjön…
/M
Telefonen är nog låst, du behöver ett aktiveringskort.
Klicka här för mer infoHmm… vad händer då när jag uppdaterar mjukvaran i telefonen, förblir den aktiverad?
Om den är låst, vad menas då med att iPhone är olåst i Frankrike?
Har du köpt den över disk av Apple is Frankrike så är det SIM-free/fabriksupplåst. Själv skulle jag testa att återställa den till 4.0.1 via iTunes om det nu ens går med en oaktiverad telefon eller testa ett SIM-kort från en annan operatör. jag hade själv en del problem med Telenor Micro-SIM på min UK-importerade iPhone 4 men det lossnade senare
Om du har köpt av en operatör så kan den vara låst, men du kan låsa upp den direkt i butik, som t.ex. 3 här i sverige gör med kontantkorts telefoner.
Som Freebo säger om den är köpt i Apple Store så ska den vara olåst från början.För att svara på din fråga…
Om den är låst och du aktiverar den med Phonebook Card JB den och låser upp med ultrasn0w. Vid nästa uppdatering är den lika låst som nu. Förhoppningsvis kan du fortfarande använda Phonebook Card för att aktivera, men det är ingen som vet vad Apple kommer att hitta på till nästa uppdatering.@iPhoneReservdelar.se 73929 wrote:
Om du har köpt av en operatör så kan den vara låst, men du kan låsa upp den direkt i butik, som t.ex. 3 här i sverige gör med kontantkorts telefoner.
Som Freebo säger om den är köpt i Apple Store så ska den vara olåst från början.För att svara på din fråga…
Om den är låst och du aktiverar den med Phonebook Card JB den och låser upp med ultrasn0w. Vid nästa uppdatering är den lika låst som nu. Förhoppningsvis kan du fortfarande använda Phonebook Card för att aktivera, men det är ingen som vet vad Apple kommer att hitta på till nästa uppdatering.Sorry, det Phonebook Card du säljer är inte svaret på allt 😛 Killen har spenderat 700+ € och kan inte aktivera en fabriksupplåst iPhone med Telenor. Antingen testa med ett annat kort eller ring Apple France
Vi vet inte var telefonen är köpt, kan lika gärna ha köpt över dis av operatör ? Den beter sig definitivt så…
Jag håller definitivt med dig, Phonebook Card är en nödlösning för de som inte har annan utväg, eller vill ha nåt tills det löser sig.😮 Missade detta totalt
Tackar för alla svar! Keep’em comin’!
Luren är köpt på en Apple Store i Paris. På kvittot står det “Aucun contrat SIM” (med min knaggliga franska blir det “inget SIM-kontrakt”).
Tänkte testa med ett kontantkort från annan svensk operatör – får se om det hjälper.
/M
H*lv*t*!
Har nu testat med Telia kontant-kort, och det blir samma resultat… “The SIM card inserted in this iPhone does not appear to be supported.”
Lutar det då åt att telefonen är kass?
nja, bara låst
Ja, i så fall har väl Apple Store tabbat sig och sålt en låst telefon över disk… skit.
Kan man på något sätt kolla hur/till vad telefonen är låst?
Du akulle kunna ringa till apple frankrike o reda ut det där.
Svenska apple kommer nog inte vilja hjälpa till@mercury7 73966 wrote:
Ja, i så fall har väl Apple Store tabbat sig och sålt en låst telefon över disk… skit.
Kan man på något sätt kolla hur/till vad telefonen är låst?
Om du tar kontakt med dom i frankrike så kan de ge dig en kod som låser upp den. Men har hört att fransmän är rätt kassa på engelska så hoppas att du kan franska! Eller om du mailar så får det väl bli google translate 😛
Vossen, han får ingen kod – vad är det för gojja? Han kan inte aktivera den och det kommer ingen av oss runt med bara en kod.
Ring Frankrike Mercury
@freebo 74013 wrote:
Vossen, han får ingen kod – vad är det för gojja? Han kan inte aktivera den och det kommer ingen av oss runt med bara en kod.
Ring Frankrike Mercury
Nå, om den är låst så är det väl ingen gojja med att man får en kod för att låsa upp den? Som han beskriver så är den inte olåst, utan låst. Och då har de väl gett en felaktig telefon som är bunden till en operatör? Och via serienummer så bör de kunna spåra till vilken operatör den är bunden till och på så sätt skicka en kod till hans brevlåda som man kan låsa upp med via itunes.
Att en Apple Store skulle råka sälja låsta telefoner har jag aldrig hört talas om och har det hänt nu så borde fler at råkat ut för samma sak och det skulle vara talk-of-the-town sedan länge. Är den felaktigt såld så får han en ny men jag kan nog lova att så inte är fallet
@freebo 74019 wrote:
Att en Apple Store skulle råka sälja låsta telefoner har jag aldrig hört talas om och har det hänt nu så borde fler at råkat ut för samma sak och det skulle vara talk-of-the-town sedan länge. Är den felaktigt såld så får han en ny men jag kan nog lova att så inte är fallet
Och du tror att de gav ut en olåst telefon fast sen så var den låst ändå eller? Det är klart att det vore bara poppa in ett sim i telefonen om den vore olåst, men så är ju inte fallet? Jag tror också att de kommer skicka en ny telefon till dig, det där med skicka hem en kod är bara för de som har köpt den låst till operatör, med mening.
@apple 3g 74022 wrote:
kör på med redsnow det kanske går 😉
*pust…*
@vossen 74020 wrote:
Och du tror att de gav ut en olåst telefon fast sen så var den låst ändå eller? Det är klart att det vore bara poppa in ett sim i telefonen om den vore olåst, men så är ju inte fallet? Jag tror också att de kommer skicka en ny telefon till dig, det där med skicka hem en kod är bara för de som har köpt den låst till operatör, med mening.
Lång debatt detta 🙂 Nä jag tror inte de givit honom en låst telefon – jag misstänker Telenors Micro-SIM, aktiveringsservern eller hans iTunesinstallation
@freebo 74025 wrote:
Lång debatt detta 🙂 Nä jag tror inte de givit honom en låst telefon – jag misstänker Telenors Micro-SIM, aktiveringsservern eller hans iTunesinstallation
Du har nog rätt, fast jag litar inte riktigt på de där fransoserna 😛 Jag hoppas att grabben har ett itunes som stöder ios.
Oj, ja här rasslar det till! Tackar för ert engagemang!
Situationen är oförändrad men detta har testats:
* 2 olika micro SIM-kort (Telenor och Telia)
* Ett antal återställningar av telefonen (med båda simkorten)
* Ett antal ominstallationer av iTunes (kör på WinXP)
* I Telenor-butiken testade vi med deras iTunes (som säljaren sa var en special-speicla-variant för försäljningsställen – vet inte vad det innebär).Det jag inte har testat är att testa en äldre version av iTunes (har kört 9.2.1.5).
Har fått mer info från Apple Store i Paris, som bekräftar att telefonen ska vara olåst och borde fungera i andra länder. De kollade i sina system mha telefonens serienummer och svarade något om att det verkar som att telefonen hade blockats av min operatör (Telenor?). Vet inte vad det innebär – har begärt förtydligande. Kan Telenor blocka en importerad iPhone?
Dags för natten nu, och samla kraft till morgondagens samtal med Apple France…
Provat en annan dator ?
Följetongen fortsätter…
Har nu kollat ytterligare med Telenor, och hos dem ser det ut som att min telefon är låst till annan operatör. De kan dock inte se till vilken.
Vad lämnar detta då för alternativ?
1. Apple Store i Paris har tabbat sig och sålt en låst telefon.
2. Olåsta iPhones från Frankrike är inte så olåsta som kan förleds tro.
3. Det har blivit något vajsing för just denna telefon där dess IMEI-nummer är satt som låst i något system.Vet inte vilket som är mest troligt… Fortsättning följer.
/M
PS: @iPhoneReservdelar.se: när Telenor försökte aktivera den från sin butik var det en annan dator… men jag har inte testat själv med annan dator.
1. 1 chans på miljonen då telefonerna kommer på packade pallar från fabrik. Det skulle innebära att hela pallen hade sålts som låsta – ramaskri
2. Näää. Aucun contrat SIM/SIM Free/factory unlocked
3. Inte helt otroligt. Ngn kan ha stöldanmält en iPhone och IMEI-numret har förväxlats?keep us posted =)
Hmm… om jag kollar upp mitt IMEI nummer på denna sida får jag som svar att de inte känner till detta nummer.
International Numbering Plans, © 2001-2010
Mina två SonyEricsson-lurar känner den igen däremot.
Nån annan som får samma resultat?
@mercury7 74075 wrote:
Hmm… om jag kollar upp mitt IMEI nummer på denna sida får jag som svar att de inte känner till detta nummer.
International Numbering Plans, © 2001-2010
Mina två SonyEricsson-lurar känner den igen däremot.
Nån annan som får samma resultat?
mitt resultat:
This IMEI number seems to be correct, but we do not have any information on this specific handset. Please add the missing information below.
OK, samma som jag får… tänkte annars att det kunde vara en hint om att mitt IMEI-nummer var felaktigt… Tack för att du kollade!
OK, så här är det: Franska iPhone 4 är inte helt olåsta. De som kallas olåsta kan användas av vilken operatör som helst så länge denna är fransk.
Detta enligt Apple Care i Frankrike. Och enligt samma folk kan de inte låsa upp telefonerna, utan man får gå till någon fransk operatör och be dem låsa upp den – naturligtvis för ytterligare en kostnad (Orange tar tydligen €100 för besväret).
Detta betyder då att folket på Apple Store Opera i Paris har jiddrat och sålt en låst-till-Frankrike iPhone som helt olåst. Suck…
Det blir till att försöka returnera luren och få tillbaka pengarna. Sitter sedan en timme i telefonkö till Appled After Sales för att få till detta på något smidigt sätt. Suck igen…
/M
jb-a den istället
jag vet att du hellre vill ha en olåst lur, men det kanske inte blir så smidigt att lämna tillbaks denHe he he… vet inte om ska skratta eller gråta… 🙂 Nu har jag lyckats bli kopplad lite fram och tillbaka på Apple Care och Apple After Sales, och nu plötsligt låter det som att de VISST kan låsa upp min telefon… Antar att de inte är så sugna på joxet med att ta tillbaka en telefon och betala tillbaka pengar.
På tisdag eller onsdag nästra vecka vet vi hur det har gått…
Ja, jailbreak är förstås ett alternativ, men jag vill ha den produkt jag köpte, eller trodde mig köpa efter det som Apples anställda sa, dvs en helt olåst telefon. Med jb så blir det ju samma visa igen vid varje uppdatering av iOS. Jag vill gärna ha jb som alternativ, men inte som tvång.
/M
Nä fy för den lede vilket sjukt besked – jag har svårt att tro att de verkligen gjort så men är det vad de säger så skicka tillbaka. JB/unlock är alltid en genväg men inet jag rekommenderar för ngt som kostat €700+
Btw, nedantående påstående är så fel det bara kan bli. Osant och en lögn.
“Franska iPhone 4 är inte helt olåsta. De som kallas olåsta kan användas av vilken operatör som helst så länge denna är fransk.”
En uppdatering… och kanske rentav avslutning?
De goda nyheterna: min iPhone är nu aktiverad ochg funkar fint (jäklar vilken skärm! :-).
De dåliga nyheterna: det är inte helt klarlagt vad som var felet, och inte heller vad som gäller för franska iPhones.
Mina samtal med Apple Care förra veckan slutade med att en av de högre gossarna på Apple Care (han kallade sig “supervisor”) sa att han skulle se till att jag kunde aktivera min telefon med mitt svenska SIM-kort från Telenor, men att det skulle dröja till tisdag/onsdag i denna vecka innan det slog igenom. Igår (onsdag) morse hade jag fortfarande samma problem, men igår kväll gick allting helt plötsligt som en dans!
Vad var problemet? Det har jag inte fått något svar på. Min gissning är att det var något galet med telefonens status i IMEI-registret, alltså det register som säger om en viss telefon är låst till någon operatör, är rapporterad stulen, etc. och att Apple Care kunde se till att ändra från det (felaktiga) “låst till operatör okänd” till “olåst”.
Att det över huvud taget skulle ha varit något fel är förstås inget som någon på Apple erkänner. Detta är inget konstigt, så gör alla tillverkande industrier som jobbar med mjukvara (inklusive fordonsbranschen där jag själv jobbar). Under hela tiden var de dock väldigt trevliga och hjälpsamma, hatten av för det. Och med Antennagate i färskt minne vill de säkert inte ha en massa returer eller ännu mer dålig press.
Vad som skulle vara anledningen till att det blev galet med mitt IMEI-nummer kan man bara spekulera i. Min gissning är att Apples tillverkare och leverantörer kör på så fort de kan för att få ut lurarna (de är ju nästan fortfarande varma när de kommer ut i butik) och att de nya produktionslinorna för iPhone 4 inte riktigt har arbetat ut alla små barnsjukdomar. Då kan det lätt hända att det går så fort att parametrar och konfiguration blir lidande. Detta kommer att fixa sig med tiden.
På Apples support-forum kan man hitta inlägg från andra personer som sitter i samma situation som jag gjorde, och då både med franska och britiska (!) iPhones.
Är då en fransk iPhone helt olåst? Tja, därom tvista de lärde. Eller i alla fall Apple själva.
Enligt den franska delen på Apples hemsida så ska telefonerna fungera med vilken GSM-operatör som helst i vilket land som helst (se iPhone 4 & iPhone 3GS – Apple Store (France), om man kan franska, eller kör en google/chrome-översättning).
Enligt Apple Care så är telefonerna låsta till Frankrike, men man kan använda vilken fransk operatör som helst.
Enligt Apple Store i Paris så är telefonen olåst och kan användas i vilket land som helst, men låses till en operatör i samma ögonblick som telefonen aktiveras (den operatör vars SIM-kort man använder). Detta besked fick jag i ett mail så sent som igår kväll. Har inte hunnit testat om min Telenor-aktiverade telefon nu är låst till Telenor.
Ja, det var väl det hela. Förhoppningsvis fortsätter min telefon att fungera. Den har i alla fall överlevt uppdatering från iOS 4.0.1 till iOS 4.0.2 utan krångel.
Hursomhelst – nu är jag en lycklig iPhone-ägare som tänker spendera lite tid och pengar i AppStore idag 🙂
Tack för alla tips och råd jag fått här!
Trevligt att det löste sig för dig! Har suttit och väntat med spänning på ett svar från dig i den här tråden, för det hade varit kul och få veta vad det var som verkligen var problemet 😛 Tråkigt nog fick vi ju inte veta det denna gång, men som du säger, det lär vi nog aldrig få veta heller. Hoppas du får fortsätta avnjuta din Iphone utan problem nu!
Mvh Sigge
@mercury7 75310 wrote:
En uppdatering… och kanske rentav avslutning?
De goda nyheterna: min iPhone är nu aktiverad ochg funkar fint (jäklar vilken skärm! :-).
De dåliga nyheterna: det är inte helt klarlagt vad som var felet, och inte heller vad som gäller för franska iPhones.
Mina samtal med Apple Care förra veckan slutade med att en av de högre gossarna på Apple Care (han kallade sig “supervisor”) sa att han skulle se till att jag kunde aktivera min telefon med mitt svenska SIM-kort från Telenor, men att det skulle dröja till tisdag/onsdag i denna vecka innan det slog igenom. Igår (onsdag) morse hade jag fortfarande samma problem, men igår kväll gick allting helt plötsligt som en dans!
Vad var problemet? Det har jag inte fått något svar på. Min gissning är att det var något galet med telefonens status i IMEI-registret, alltså det register som säger om en viss telefon är låst till någon operatör, är rapporterad stulen, etc. och att Apple Care kunde se till att ändra från det (felaktiga) “låst till operatör okänd” till “olåst”.
Att det över huvud taget skulle ha varit något fel är förstås inget som någon på Apple erkänner. Detta är inget konstigt, så gör alla tillverkande industrier som jobbar med mjukvara (inklusive fordonsbranschen där jag själv jobbar). Under hela tiden var de dock väldigt trevliga och hjälpsamma, hatten av för det. Och med Antennagate i färskt minne vill de säkert inte ha en massa returer eller ännu mer dålig press.
Vad som skulle vara anledningen till att det blev galet med mitt IMEI-nummer kan man bara spekulera i. Min gissning är att Apples tillverkare och leverantörer kör på så fort de kan för att få ut lurarna (de är ju nästan fortfarande varma när de kommer ut i butik) och att de nya produktionslinorna för iPhone 4 inte riktigt har arbetat ut alla små barnsjukdomar. Då kan det lätt hända att det går så fort att parametrar och konfiguration blir lidande. Detta kommer att fixa sig med tiden.
På Apples support-forum kan man hitta inlägg från andra personer som sitter i samma situation som jag gjorde, och då både med franska och britiska (!) iPhones.
Är då en fransk iPhone helt olåst? Tja, därom tvista de lärde. Eller i alla fall Apple själva.
Enligt den franska delen på Apples hemsida så ska telefonerna fungera med vilken GSM-operatör som helst i vilket land som helst (se iPhone 4 & iPhone 3GS – Apple Store (France), om man kan franska, eller kör en google/chrome-översättning).
Enligt Apple Care så är telefonerna låsta till Frankrike, men man kan använda vilken fransk operatör som helst.
Enligt Apple Store i Paris så är telefonen olåst och kan användas i vilket land som helst, men låses till en operatör i samma ögonblick som telefonen aktiveras (den operatör vars SIM-kort man använder). Detta besked fick jag i ett mail så sent som igår kväll. Har inte hunnit testat om min Telenor-aktiverade telefon nu är låst till Telenor.
Ja, det var väl det hela. Förhoppningsvis fortsätter min telefon att fungera. Den har i alla fall överlevt uppdatering från iOS 4.0.1 till iOS 4.0.2 utan krångel.
Hursomhelst – nu är jag en lycklig iPhone-ägare som tänker spendera lite tid och pengar i AppStore idag 🙂
Tack för alla tips och råd jag fått här!
Grattis jävla skönt det löste sig!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.