Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Problem med att låsa upp till Comviq eller saknar jag kompetens?
-
AuthorPosts
-
Hej!
Jag har problem med upplåsningen av min 3G-iphone.
Jag har laddat ner den senaste versionen 3.1.2 (7D11)
Modemfirmware – 05.11.07.Jag installerar snow men till min besvikelse så lyckas den inte få “kontakt” med mitt sim-kort som är Comviq-kontantkort. Comviq-kortet är ett 2G kort men jag ringde till dem och frågade och de menade att alla deras kort hade stöd för 3G.
Vet någon vad detta kan bero på? “Ingen service” står det uppe i vänstra hörnet och jag kan givetvis inte använda telefonen till samtal, sms.
Kan detta ha att göra med sim-kortet eller gör jag fel?
Ni verkar ha jävligt bra koll här, så antar att någon av er kanske vet vad jag gör för fel!
Ha det, mycket tacksam för svar!
Till och börja med antar jag att du har JB:at din lur?
Efter det har du i telefonen kört sn0w?
Innan du kör sn0w MÅSTE du ha ditt comviq kort i telefonen, SEN kör du sn0w!
Har du gjort det?@2crueal4u 56740 wrote:
Har du gjort det?Man måste inte ha kortet i när han använder sig av Blacksn0w för unlock.
Har du skaffar comviq nyligen? Kan vara så att kortet inte är aktiverat?
JB:a, innebär det bara att installera Cydia?
Jag använder mig av Blackra1n, funkar det lika bra?Kortet är aktiverat.
Uppenbarligen min kompetens som brister märker jag nu, hehe
@krikri 56744 wrote:
JB:a, innebär det bara att installera Cydia?
Jag använder mig av Blackra1n, funkar det lika bra?Kortet är aktiverat.
Uppenbarligen min kompetens som brister märker jag nu, hehe
Jailbreak är ett steg till unlock(Upplåsning). När du jailbreakar med blackra1n så får du flera allternativ;
Installera Cydia
Installera Rock (Precis som cydia men lite annorlunda)
Installera Blacksn0w (Upplåsningen)Såg att du skrev att du jailat med Blackra1n. Om det funkar så är de grönt. Har du kvar blackra1n ikonen? Isåfall så trycker du på “install blacksn0w” och då ska det funka (Efter installationen)
Om du inte har kvar blackra1n ikonen så söker du bara på blacksn0w inne i cydia eller rock (Beroende på vad du har) och så installerar du blacksn0w.
@2crueal4u 56740 wrote:
Har du gjort det?Fel.
Jag hade aldRig in mitt kort när jag låste upp den.Okej alltså:
Först har jag tankat versionen. Låst upp den genom att “let it rain” eller vad det står med blackra1n.
Ska jag sedan installera Cydia, och skriva blacksn0w? (Vart i Cydia ska jag skriva det?)
Sedan så kör jag Snow i blackra1n på iphonen, eller är jag helt fel ute nu?
Tack för era snabba svar!
@krikri 56749 wrote:
Okej alltså:
Först har jag tankat versionen. Låst upp den genom att “let it rain” eller vad det står med blackra1n.
Ska jag sedan installera Cydia, och skriva blacksn0w? (Vart i Cydia ska jag skriva det?)
Sedan så kör jag Snow i blackra1n på iphonen, eller är jag helt fel ute nu?
Tack för era snabba svar!
Om du har tryckt “make it ra1n” och du fått ikonen (Svart droppe) på din springboard så trycker du bara på ikonen så installer du cydia eller rock (Eller båda, det är vilket som) och så ska du tycka på “install Blacksn0w” (Det är upplåsningen) och sedan tycker du på install.
Såhär ska det se ut när du startar blackra1n på din iPhone.
Okej!
Jag gjorde samma sak som “krikri”, alltså jag körde snow med telia-kortet.
När jag sen stoppade in 3 kortet fungerade det inte. Blev nervös som fan =)
Sen googla jag, kolla på youtube, och där säger killen specifikt att “stoppa in det nya kortet du ska ha” INNAN och SEN kör sn0w!Så det kan väl inte skada eller?
@2crueal4u 56763 wrote:
Okej!
Jag gjorde samma sak som “krikri”, alltså jag körde snow med telia-kortet.
När jag sen stoppade in 3 kortet fungerade det inte. Blev nervös som fan =)
Sen googla jag, kolla på youtube, och där säger killen specifikt att “stoppa in det nya kortet du ska ha” INNAN och SEN kör sn0w!Så det kan väl inte skada eller?
Okej. Mina två kompisar som låste upp med Sn0w hade inte kortet i när de unlockade. Dock så ska det inte vara någon skillnad.
Krikri kan prova med och utan kort för att se om resultatet blir detsamma eller annorlunda.
Det spelar ingen roll om simkortet är i eller inte, men ibland måste man starta om mobilen efter att man har installerat blacksn0w. Har du använt din mobil ett längre tid speciellt om den har varit jailbreakad så kan blacksn0w krångla. Det är därför man alltid rekommenderar en återställning innan jailbreak och upplåsning. Nu vet jag inte om du har möjlighet att återställa till 3.1.2 men om du kan så rekommenderar jag det.
@ponyboy 56794 wrote:
Det spelar ingen roll om simkortet är i eller inte, men ibland måste man starta om mobilen efter att man har installerat blacksn0w. Har du använt din mobil ett längre tid speciellt om den har varit jailbreakad så kan blacksn0w krångla. Det är därför man alltid rekommenderar en återställning innan jailbreak och upplåsning. Nu vet jag inte om du har möjlighet att återställa till 3.1.2 men om du kan så rekommenderar jag det.
Försöker att fixa via msn. Han har provat med koret i och utan kortet i. Startat om efter Sn0w install och väntat med att starta.. Inget funkar.. Det står “no service”
Han ska prova med att köra in 3.1.2 igen.
Hur återställer man iphonen utan att behöva installera 3.1.3?
@krikri 56808 wrote:
Hur återställer man iphonen utan att behöva installera 3.1.3?
Det är möjligt att återställa till fw 3.1.2 med hjälp av den guiden endast om man sparat sin SHSH i cydia innan 4/2-2010. Har din iphone inte varit jailbreakad tidigare så är det tyvärr omöjligt.
@h3nr11k 56824 wrote:
Han har inga… Ska han bara jaila om om och om igen till de går?
Nej det kommer inte att funger. MEN med guiden jag skrev för ett par dagar sedan kan man “polla” sina ECID koder, sätta upp en egen Umbrella-server och alltså agera “Man in the middle” på egn hand. Googla på MITM och sök i forumet på Umbrella.
@freebo 56829 wrote:
Nej det kommer inte att funger. MEN med guiden jag skrev för ett par dagar sedan kan man “polla” sina ECID koder, sätta upp en egen Umbrella-server och alltså agera “Man in the middle” på egn hand. Googla på MITM och sök i forumet på Umbrella.
Juste fan.. Bara för att jag inte sitter på stora datorn där jag har umbrella på datorn..
Det verkar spontant lite för avancerat för mig.. Jag får väl lämna in den till någon affär då jag uppenbarligen inte klarar det på egen hand..
Är det någon som har något tips på något ställe/någon som man kan lämna in den till i Stockholmstrakten?
@krikri 56834 wrote:
Det verkar spontant lite för avancerat för mig.. Jag får väl lämna in den till någon affär då jag uppenbarligen inte klarar det på egen hand..
Är det någon som har något tips på något ställe/någon som man kan lämna in den till i Stockholmstrakten?
Mannen, ingen butik kommer att kunna göra detta åt dig. De är sällan experter på annat än inköp, tight lager, schyssta marginaler och att köra samma upplåsningsguider och JB program som du och jag har access till.
Vad kan det bero på egentligen, att det inte funkar på just min mobil?
@krikri 56840 wrote:
Vad kan det bero på egentligen, att det inte funkar på just min mobil?
Som Pony säger, du hann aldrig kliva på SHSH-tåget och är dessvärre kvar på perrongen…
Okej, så min enda chans är i stort sett att en unlock kommer till 3.1.3? Eller funkar det ens då?
Just nu går det att uppdatera en 3G till 3.1.3 utan att uppgradera basebandet, men blacksn0w kommer inte att funka. Så vitt jag förstått så går det anpassa blacksn0w till 3.1.3 utan att använda sig av några nya exploit, så chansen finns att det kommer en uppdatering/fix för blacksn0w.
Vet inte vad du kan göra i dagsläget, det finns ju lite saker man kan prova.
Hur länge har du haft denna iphone?
Vilken operatör är den låst till?
När blev den senast återställd?
Har den varit upplåst tidigare?
Har du några gamla säkerhetskopior från tiden den var upplåst?Jag har haft den i ett par månader, fick den av min bror så den har används i ungefär ett år.
Den är låst till en kinesisk operatör som jag inte vet namnet på.Jag återställde den senast idag i samband med problem att starta den. Bara äpplet lyste så jag återställde den till 3.1.2 igen. (Ett vanligt problem om jag förstått det rätt)
Den har varit upplåst tidigare, jag har använt mitt Comviq kontantkort i den.
Och slutligen, ja jag har en säkerhetskopia från tiden den var upplåst.
Extremt tacksam för er hjälp, det ska ni veta 🙂
Hur kunde du återställa till 3.1.2 idag om du inte har sparat din SHSH?
Om du nu kan återställa till 3.1.2 då ska det inte vara några problem, återställ igen till 3.1.2 och jailbreaka/lås upp.
Om du inte kan återställa igen prova att backa upp från en säkerhetskopia från den tiden din iphone var upplåst och sen installera blacksn0w. Detta fungerar om det är några inställningar som blockerar blacksn0w från att installeras korrekt.Vad ska vi egentligen göra av den här tråden, 31 posts och vi är tillbaka på scratch/noll? I avsaknad av den information vi behöver föreslår jag att diskussionen istället får fortsätta i en av de generella JB-trådarna.
Pony får avgöra. Off to bed now 😉
Har försökt igen, på det sättet som du sa Ponyboy.
Trots att jag laddar en gammal säkerhetskopia så funkar det inte.Blir otroligt trött på detta, det verkar finnas en väldig kompetens kring detta här, därför undrar jag;
Finns det någon här som är villig att hjälpa mig mot betalning? Detta då jag uppenbarligen inte klarar detta själv.
Mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.