Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Problem med Bluetooth, parkoppling funkar inte med 3.1.3?
-
AuthorPosts
-
Har en 3GS som jag tidigare hade parkopplad till min bil, både telefon/handsfree och musikstream (bilen är en Citroën C5 -10).
Efter uppgraderingen till 3.1.3 så kan jag inte parkoppla iPhonen. är det någon som har haft liknande problem? Telefonen är varken jailbreakad eller upplåst utan är en “ren” Teliatelefon…
Får felmeddelande från bilen: “Pairing with Rogers iPhone fail”
//roger
Välkommen till forumet. Jag såg att fler upplevt problem med BT och 3.1.3.
Koppla isär/unpair, starta om iPhone och försök koppla ihop. Fungerar inte det så koppla isär/unpair, resetta Network Settings, starta om iPhone och para ihop. Misslyckas du så återstår egentligen bara en återställning…
tack för tipsen. får försöka igen. testade nyss med min MacBook Pro. Där går det att parkoppla telefonen, men INTE att ansluta den… ja ja
Jag har tidigare använt 3G 3.1.3 med bluetooth handsfree på vår Seat Altea för och det har fungerat bra. När jag försöker ansluta min nya 3GS (3.1.3) kan den ansluta ibland men fungera inte som den ska alltid. Vid ett tillfälle började den ladda in telefonboken (som den ska göra) men sedan gick det inte att få kontakt med telefonen via bluetooth när jag skulle ringa med handsfree. När jag startar upp anslutningen plingar det varje gång till i bilens högtalare som det ska göra för att indikera att telefonen är ansluten. MEN med 3GS plingar det till på samma sätt varje MINUT istället för bara en gång. När jag ska ringa via bilens handsfree står det att den inte har kontakt med telefonen. Jag upplever det precis på samma sätt som när man annars är i ett område med dålig täckning – ibland fungerar det, inbland inte. Ringde till Telia (Apple hänvisar till för operatörern för support) och de hade ingen aning. Några förslag?
Hade 3.1.2 lr om det var 3.1.1 innan och med min iphone 3gs så när jag anslöt till min bluetooth handsfree stod det att den var ansluten för att sen 10sek koppla ner. Detta hände varje gång jag anslöt handsfreen. Så fick paira dem varje gång jag skulle använda den. Så tror inte bluetooth var inte helt klockrent till iPhonen…
Samma för mig, ansluter och kopplar ner hela tiden med min 3GS (3.1.3), märkligt bara att min 3G med samma version fungerade klockrent.
Uppdatering: HAR provat att jailbreaka och installera iBlueNova i en förhoppning att kunna ansluta till bluetoothen i bilen. Tyvärr fungerade inte detta, så tips tas tacksamt emot på andra lösningar.
Uppdatering 2: Talade igår med en säljare på Phonehouse. Han sa att förklaringen till att min förra 3G-iPhone fungerade med bilens bluetooth och att min nya 3GS inte gör det beror nog på att det är olika versioner av bluetoothens kodning.
Fundera istället på om det kan vara en lösning att uppgradera från 3.1.3 till version 4. Men kan man göra det utan att förlora jailbreak och unlock (PC)? Någon som vet?
Parkopplingen funkar varken med 4.0 eller 4.1. Jävligt drygt. Någon som vet något mer i frågan?
Min lösning: Efter diverse testande kom jag fram till att problemet var att bilens bluetooth inte kunde ladda in alla kontakter (verkar vare en gräns på 160 kontakter i min bil, Seat) och därför “kraschade”. Efter att tagit bort dessa kontakter som tillhörde programmet “Vem ringde” (avinstallerade programmet) och nollställde bluetoothen genom att parkoppla bilen med fem andra enheter och slutligen min 3GS igen, så fungerar det. Det går också att välja att bara ladda in mobilens favoriter istället till bilens bluetooth. Använder system 4.0 på mobilen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.