Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Problem med nät(ingen service)
-
AuthorPosts
-
Hej allihopa!
Jag köpte en iphone 16 gb ganska ny av en vän nyligen. Men problemet är att det inte går att få någon mottagning.. Jag har testat med Telia,Telenor och Tele2 comviq kort men inget funkar. Men är ändå gansla säker på att den är bunden till telia, men när jag har i telia kortet får jag upp ”ingen service”.
Någon som vet vad jag ska göra ?! Juste jag har version 2.2.1 så de går inte att låsa upp den..Kolla med telia eller farbror blå om den är stöldanmäld,annars återställ som ny iPhone i itunes.
Tack för snabbt svar!
Okej men jag har återställt den, men hur kollar man med telia eller polisen ?
Har ingen aning om de e stöld eller ej.. Kan man maila?Kolla i inställningar-allmänt-om,där finns tillverknings-och imei-nr.
Ring polisen eller telia och fråga,men du måste då vara helt ärlig.
Om den inte är spärrad så kanske telia kan hjälpa dig med ett nytt abb.jag tror inte ja behöver nytt abb, har testat med 2 st(mamma&pappas). Det är det som oroar mig. Men finns det något annat sätt att se att den är polis låst än att se att den inte har någon mottagning?
Den måste aktiveras i itunes,har du gjort det?
Koppla den till datorn,starta itunes och återställ som ny iPhone.
Menar du återställ till fabriksinställingar ? det har jag gjort två gånnger nu 🙁
Nej,jag menar total återställning och aktivering som ny iPhone,kolla manualen på apples hemsida!
Jaha okej, det skulle guld värt om du kunde länka dit 🙂
iförtjej så kanske det ska funka med telia innan jag beställer rebel ?
Men hur aktiverar man med telia då ? ska jag ringa dit ?Sätt i ett simkort från telia och aktivera i itunes.
Antar att du har senaste itunes i din dator och en usb-sladd.
Finns en “hjälp”- rubrik i itunes,sök där och läs det som står mycket noga!Japp jag har senaste iTunes och sladd, men har satt i telia kort och satt Iphone i datorn men ingeting häner. asså jag får ju upp iphonen i itunes och så men det står inte att den aktiverar eller något. Jag gick in på hjälp i itunes och tröck på iphone hjälp och sökte på aktivering men den hittade ingeting. 🙁
Det som kommer upp på mobilen när jag sätter in telia är : ‘
”avvaktar aktivering” och allt jag kan göra då är att trycka på ”avfärda”.Har du provat att återställa som NY IPHONE?
Klicka på uppdateringssymbolen bredvid iphonesymbolen i itunes,finns ute till höger under “affär”,då ska iphonen komma upp och du kan göra som där står.
Finns info om aktivering och återställning i manualen på apples hemsida,försök läsa på lite där först.Har nu ringt polisen och dom sa att det inte stog någonting om min iphones IMEI nummer, Gick till telia och sa till dom att jag inte har någon mottaging och att det står ”ingen service”. Dom sa att jag skulle gå hem och gå in : Inställingar -> Allmänt->Återställ och trycka på ”>Radera allt inehåll och ins. Jag gjorde som dom sa tog ungefär 2 timmar och det blev lika dant ändå
: ingen service. Testade att göra det igen men ingen service ändå..
Kan det vara fel på antennen ?ingen som vet vad jag kan göra ?! snälla hjälp!
Är du helt 100% säker på att det verkligen är en telialåst mobil?
Jag tror det för när jag inte har något sim i och går in i Inställingar -> Allmänt -> Om Så står det Operatör: Telia 3.0
Jo jag får nog göra det, men det ända problem då är att jag inte har något kvitto…
Juste om antennen är trasig asså så att jag ine har någon mottaging funkar WiFi ändå ?
Någon som vet vad som kan vara felet ? :confused:
@pack 30324 wrote:
Har nu ringt polisen och dom sa att det inte stog någonting om min iphones IMEI nummer, Gick till telia och sa till dom att jag inte har någon mottaging och att det står ”ingen service”. Dom sa att jag skulle gå hem och gå in : Inställingar -> Allmänt->Återställ och trycka på ”>Radera allt inehåll och ins. Jag gjorde som dom sa tog ungefär 2 timmar och det blev lika dant ändå
: ingen service. Testade att göra det igen men ingen service ändå..
Kan det vara fel på antennen ?ingen som vet vad jag kan göra ?! snälla hjälp!
Telia borde ha bättre koll på det, om den är låst eller inte. Så det borde dom sagt till dig i affären.
Polaren till mig köpte nämligen en telefon med kvitto och allt för ett par månader sen och nyligen så hände samma “fenomen” som för dig, att det står “ingen service” t.ex. Han gick till telia och dom sa att den har blivit låst för den är stulen. Dock fick polarn ha kvar telefonen, konstigt nog. Blir ju bara användbar som en iPod Touch fast med kamera.. hehe..Så är du helt säker på att den inte är anmäld stulen och låst via apple så verkar det som om du fått fel info, ser inte hur detta problem uppstår annars. För när du söker nät manuellt så får du ju upp val men den kan inte ansluta? Det betyder ju att antennen funkar som den ska eftersom den hittar nät, men att när den inte kan ansluta verkar ju tyda på att den har blivit cardad/stulen.
wifi använder inte samma grej som själva mobilnätet. Antennerna för t.ex wifi, GPS, bluetooth och mobilnätet befinner sig runt kameran (kromringen runt är en antenn) sen så är kromringen runt hörlursuttaget ytterligare en antenn, samt själva kromet runt hela skärmen är en antenn (och kretskorten i är ytterligare antenn för de).
Fiffig lösning av apple. Så är dom hela så har du nog inga hårdvaruproblem.Jajuste du säger att du inte har något kvitto… det låter ju verkligen som om mobilen är stulen då.. Och därmed finns det inget sätt att fixa det på.
Och simkortet fungerar utmärkt i andra telefoner?
prova om telefonen kan söka efter andra operatörer när du får “ingen täckning” om inte kan det va fel på simkortet.
@miche 30404 wrote:
Telia borde ha bättre koll på det, om den är låst eller inte. Så det borde dom sagt till dig i affären.
Polaren till mig köpte nämligen en telefon med kvitto och allt för ett par månader sen och nyligen så hände samma “fenomen” som för dig, att det står “ingen service” t.ex. Han gick till telia och dom sa att den har blivit låst för den är stulen. Dock fick polarn ha kvar telefonen, konstigt nog. Blir ju bara användbar som en iPod Touch fast med kamera.. hehe..Så är du helt säker på att den inte är anmäld stulen och låst via apple så verkar det som om du fått fel info, ser inte hur detta problem uppstår annars. För när du söker nät manuellt så får du ju upp val men den kan inte ansluta? Det betyder ju att antennen funkar som den ska eftersom den hittar nät, men att när den inte kan ansluta verkar ju tyda på att den har blivit cardad/stulen.
wifi använder inte samma grej som själva mobilnätet. Antennerna för t.ex wifi, GPS, bluetooth och mobilnätet befinner sig runt kameran (kromringen runt är en antenn) sen så är kromringen runt hörlursuttaget ytterligare en antenn, samt själva kromet runt hela skärmen är en antenn (och kretskorten i är ytterligare antenn för de).
Fiffig lösning av apple. Så är dom hela så har du nog inga hårdvaruproblem.Jaha okej jo jag får ju uppp operatörer och så om jag söker men kan inte ansluta.. Jo telia borde kollat om den är låst eller inte tycker man ju, men hon testade bara med sitt sim kort som inte heller funkade och då sa hon att jag skulle hem och återställa den igen .
Men OM Telia har låst min mobil då är det väl IMEI-nummret dom har låst ?
Jag ringde nämnligen polisen och frågade dom om dom kunnde kolla upp IMEI och dom gjorde det och hittade ingeting om min telefon…Och juste ollesmamma, jag har testat 3 telia kort som funkar på andra telefoner, 1 Tele2 och ett Telenor..
@pack 30413 wrote:
Jaha okej jo jag får ju uppp operatörer och så om jag söker men kan inte ansluta.. Jo telia borde kollat om den är låst eller inte tycker man ju, men hon testade bara med sitt sim kort som inte heller funkade och då sa hon att jag skulle hem och återställa den igen .
Men OM Telia har låst min mobil då är det väl IMEI-nummret dom har låst ?
Jag ringde nämnligen polisen och frågade dom om dom kunnde kolla upp IMEI och dom gjorde det och hittade ingeting om min telefon…Och juste ollesmamma, jag har testat 3 telia kort som funkar på andra telefoner, 1 Tele2 och ett Telenor..
Ja, då tyder det på att den är stulen och det har ingen betydelse överhuvudtaget om den är låst till telia för oavsett så kommer det inte funka i telefonen eftersom den verkar ha blivit låst av apple via IMEI. Behöver alltså inte blanda in polisens system i detta eller så. Och telia ska kunna kolla upp det, men som du förklarar så har dom på telia varit lata och bara testat med ett simkort för att se om det är problemet ´för att sedan hänvisa till det vanligaste (att återställa telefonen).
Tyvärr så lutar det åt att din telefon är oanvändbar som just telefon. Du får väl se till att nyttja allt annat i den istället;) Eller be han du köpte den av att köpa tillbaka den, eller fixa det.
Det kan tänkas att den är stulen i utlandet,och det tror jag inte att svensk polis kollar utan misstanke,i deras imei-register finns nog bara lurar som stöldanmälts till polisen i sverige.
Ringde Telia, fick reda på att den var stöld märkt eller vad det nu heter 🙁
Så det blir väl att använa dom ipod.. Men finns det någos sätt att ta bort stöldmärkningen ? typ byta IMEI nummer ?
@pack 30431 wrote:
Ringde Telia, fick reda på att den var stöld märkt eller vad det nu heter 🙁
Så det blir väl att använa dom ipod.. Men finns det någos sätt att ta bort stöldmärkningen ? typ byta IMEI nummer ?
Tråkigt.
Och nej, som sagts innan, finns ingen väg att gå runt det.
Du borde prata med han du köpte luren av och förklara läget, fast det verkar som om du redan visste att den kunde varit stulen.
Yep tanken fanns ju att dne hade vart stulen, men betalade inte mycket alls för den tråkigt att den inte funkar helt bara :/
Men har läst att man ska kunna byta IMEI nummer, ingen som vet nått om de ?
Apple eller telia kanske kan göra det om den ursprunglige ägaren tar med sig telefonen och originalkvittot till affären där den är såld.
Om du behåller luren riskerar du att torska för häleri,gå till polisen och lämna den och säg hur du fått tag i den.
Dina pengar kommer du sannolikt inte att få tillbaka.steffe
du tror inte att telia borde ha sagt detta till honom isåfall?
det är klart att han ska behålla telefonen. varför skulle han lämna in den för att inte få något alls tillbaka? korkat!
den första ägaren har säkert redan fått ut en ny på försäkringen så ännu en anledning att behålla den.Ja nej, behåll den, finns ingen anledning att ge bort pengarna du gett för den så att säga.
Du kan ju som sagt fortfarande använda den som en iPod Touch, surfa via wlan och använda blåtand till något vettigt om du jailbrejkar den. Sen har du ju kamera utöver vad ipod touchen inte har. Så något går den ju iaf att använda som..@generuss 30500 wrote:
Ja, och GPS! så det är ju sweet.
Inte riktigt, kartorna måste ju laddas ner när GPS-program används, utöver att han använder riktiga gps-program och inget som bara visar t.ex hastighet eller så. Så då måste man ju ha ett simkort som fungerar, om man nu inte har wlan med sig överallt, vilket är väldigt tveksamt att man har 🙂
Iofs har xGPS kommit ut med en ny funktion att man kan markera en bit av kartan och ladda ner, så det går ju helt utan internet-uppkoppling på mobilen också! Men det tar upp hiskeligt mycket plats. Så det blir ju väldigt begränsat.
@miche 30481 wrote:
Ja nej, behåll den, finns ingen anledning att ge bort pengarna du gett för den så att säga.
Du kan ju som sagt fortfarande använda den som en iPod Touch, surfa via wlan och använda blåtand till något vettigt om du jailbrejkar den. Sen har du ju kamera utöver vad ipod touchen inte har. Så något går den ju iaf att använda som..Ditt förslag om att behålla den kan leda till straffansvar enligt svensk lag.
Det är förvisso inte telebutikens personals skyldighet att lösa detta problem,om man vet att den är stulen är man enligt lag skyldig att lämna den till polisen.
Om man inte gör detta riskerar man att straffas för stöld eller häleri.@steffe 30510 wrote:
Ditt förslag om att behålla den kan leda till straffansvar enligt svensk lag.
Det är förvisso inte telebutikens personals skyldighet att lösa detta problem,om man vet att den är stulen är man enligt lag skyldig att lämna den till polisen.
Om man inte gör detta riskerar man att straffas för stöld eller häleri.Javisst kan det de, men hur kul är det att kasta iväg pengarna helt när man från början inte visste om det!
Sen om man vill lämna in den, varsågod, men hur kul är det 🙂 Sen så tjänar ingen på att han lämnar in den mig veterligen 🙂Men absolut, tänker inte argumentera imot dig i den mån om att man bör göra så, för det är ju helt korrekt det du säger!
använder den som en touch nu 🙂 visst ska man kanske lämna tillbaks men vem skulle göra det ? Ge bort över 1000 kr för ingenting?
Vill du riskera problem med rättvisan är det din sak!
haha, tror du farbror blå kommer att komma hem till honom? ffs ägaren har ju fått ut en ny iPhone nu och alla parter (inklusive tjuven och häleri-killen) är nöjda nu!
@generuss 30526 wrote:
haha, tror du farbror blå kommer att komma hem till honom? ffs ägaren har ju fått ut en ny iPhone nu och alla parter (inklusive tjuven och häleri-killen) är nöjda nu!
Visst,men om alla såg saker och ting på ditt sätt skulle vi lika gärna kunna skippa poliskåren.
Om stölder och häleri ökar,så kommer försäkringsbolagen att sluta betala ersättningar.
Om någon är korkad nog att köpa stöldgods så får dom skylla sig själva.@steffe 30529 wrote:
Visst,men om alla såg saker och ting på ditt sätt skulle vi lika gärna kunna skippa poliskåren.
Om stölder och häleri ökar,så kommer försäkringsbolagen att sluta betala ersättningar.
Om någon är korkad nog att köpa stöldgods så får dom skylla sig själva.JA visst är det dumt att köpa stöldgods, men det är var och ens val.
Guiennis ja snubben som har blivit av med den har säkert fått ut en ny på försäkringar.
Steffe ? kalla mig inte korkad? jag har inte sagt emot dig ? tycker du är riktigt schysst som har hjälpt mig så mycket
@steffe 30529 wrote:
Om någon är korkad nog att köpa stöldgods så får dom skylla sig själva.Polisen finns Inte här för att i första hand stoppa saker som blivit stulna, utan är där först och främst för samhällets säkerhet.
Poliskåren ser jag hellre att dom prioriterar allt annat än såna här småsaker, för det finns viktigare saker att rädda än obetydliga föremål som går att ersätta!
Jag tror du och jag värdesätter liv och föremål på helt olika sätt.@miche 30543 wrote:
Polisen finns Inte här för att i första hand stoppa saker som blivit stulna, utan är där först och främst för samhällets säkerhet.
Poliskåren ser jag hellre att dom prioriterar allt annat än såna här småsaker, för det finns viktigare saker att rädda än obetydliga föremål som går att ersätta!
Jag tror du och jag värdesätter liv och föremål på helt olika sätt.Visst,en snodd lur är kanske inte det största,men stöld är stöld oavsett vad som stulits!
Du hade nog inte gillat om nån snott din bil/båt/motorcykel/moped,eller hur?
Och vad jag menade med korkad var mest att det är korkat att inte lämna in luren och anmäla säljaren,vi måste alla hjälpas åt att stoppa diverse skurkar om vi har möjlighet.@steffe 30562 wrote:
Visst,en snodd lur är kanske inte det största,men stöld är stöld oavsett vad som stulits!
Du hade nog inte gillat om nån snott din bil/båt/motorcykel/moped,eller hur?
Och vad jag menade med korkad var mest att det är korkat att inte lämna in luren och anmäla säljaren,vi måste alla hjälpas åt att stoppa diverse skurkar om vi har möjlighet.När man varit med om ett par nära döden upplevelser så inser man att sådant som går att ersätta inte har något egenvärde längre, jag skulle ärligt talat inte bry mig så mycket om någon snodde något av det jag har, försäkringen täcker ju det, om det skulle vara så. Vi kommer aldrig kunna leva i en skurkfri värld och därför är det rätt skönt att kunna koppla av när man har försäkring på sina saker och gör givetvis det man kan för att inget ska bli stulet i onödan.
Men visst kan vi alla göra samma sak för att förbättra men känns som om att vissa saker är bäst att låta bli att lägga sig i och låta den som håller i det sköta det. Brukar alltid bli bäst så.
Som jag tidigare skrivit så kommer försäkringsbolagen om alla tänker som dig snart att sluta betala ersättning .Försäkringspremier och självrisk är dyrt nog som det är.
Blev av med en cykel som var 1,5 år gammal,försäkringsbolaget värderade den till 8000 och tog sen 1000 i självrisk,jag fick 7000.
En ny likadan kostade 12000,jävligt surt att bli fem papp fattigare bara för att nån inte kan skilja på rätt och fel.
Innan ni säger att stölder inte är så mycke att bry sig om ska ni kanske tänka på de problem som den som blir bestulen drabbas av.Att stjäla från någon kommer alltid att vara fel! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.