Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Problem med Navigon
-
AuthorPosts
-
Jag har köpt Navigon Nordics 1.2.0 men får inte funktionen navigera till kontakt att fungera. Den säger att adressen inte finns men när jag matar in den manuellt går det bra. Även den inbyggda kartapplikationen hittar adressen. Jag har självklart kontaktat Navigon angående detta men ville bara höra ifall fler har samma problem. Sen tycker jag det är konstigt att hastighetsbegränsingen (den lilla skylten uppe i hörnet) inte alltid visas. Igår körde jag omkring strax söder om Stockholm (från Älvsjö till Farsta) om blev osäker på om det var 50 eller 70. Då hade jag behövt hjälp av GPSen men han sa ingenting…
Iofs skall man kanske inte förlita sig helt på sin gps vad för hastighetsbegränsning det är. Bättre att hålla utkik då man kör istället för att förlita sig på att Navigon gör jobbet 😛
Angående hastighetsbegränsingen. Tyvärr är inte alla vägars hastighetsbegränsingar inlagda. Förmodligen körde du på en väg där hastighetsbegränsingen inte var angiven i Navigon.
Hur matar du in adressen i kontakter? Du kanske anger den på fel sätt?
Man bör mata in den såhär:
Gatunamnsvägen 13
12470 Postadress
SwedenDu får inte separera på t.ex postnumret, liksom 124 70, utan de måste sitta ihop. Liksom andra särskrivningar, så kolla i första hand det. Jag la in adressen fel förut men kom på direkt att den antagligen var inlagd helt fel, så jag provade ändra tills det blev rätt.
Sen vad gäller hastighetsbegränsning, vart eller hur tog du körkort? 😉 Stod det ingen hastighet angivet? I så fall är det 50-väg. Bara så du vet till nästa gång, men sånt ska man ju kunna om man har ett körkort? Du kanske inte har ett? Hehe
@miche 43162 wrote:
Hur matar du in adressen i kontakter? Du kanske anger den på fel sätt?
Man bör mata in den såhär:
Gatunamnsvägen 13
12470 Postadress
SwedenDu får inte separera på t.ex postnumret, liksom 124 70, utan de måste sitta ihop. Liksom andra särskrivningar, så kolla i första hand det. Jag la in adressen fel förut men kom på direkt att den antagligen var inlagd helt fel, så jag provade ändra tills det blev rätt.
Sen vad gäller hastighetsbegränsning, vart eller hur tog du körkort? 😉 Stod det ingen hastighet angivet? I så fall är det 50-väg. Bara så du vet till nästa gång, men sånt ska man ju kunna om man har ett körkort? Du kanske inte har ett? Hehe
Nej, det behöver inte vara en 50-väg bara för att det inte står något angivet, det kan likaväl vara en 70 eller 110-väg.
Finns det inte någon hastighetsskylt så är det den så kallade “bashastigheten” som gäller.
Bashastigheten i Sverige är 50km/h i tätbebyggt område medan den är 70km/h utanför tätbebyggt område. På motorväg är bashastigheten 110km/h.
Vart tog du körkort? 😉
numera finns även hastigheterna 60,80,100.
Jag vet en sträcka där det är 100km men om man kommer på en avfart in på vägen så finns inte en enda skylt som talar om vad det är för gällande hastighet.vad jag skulle säga, det är bra om programmen har ALLA hastigheter inlagda
@andlin 43173 wrote:
Nej, det behöver inte vara en 50-väg bara för att det inte står något angivet, det kan likaväl vara en 70 eller 110-väg.
Finns det inte någon hastighetsskylt så är det den så kallade “bashastigheten” som gäller.
Bashastigheten i Sverige är 50km/h i tätbebyggt område medan den är 70km/h utanför tätbebyggt område. På motorväg är bashastigheten 110km/h.
Vart tog du körkort? 😉
Hur vet du om det är en motorväg när det inte är skyltat t.ex?
Jag har då aldrig stött på en väg där alla skyltar saknas och det är mer än 50väg. Brukar då alltid finnas minst en skylt som anger vad det är för typ av väg eller så om de inte finns hastighetsskylt. Och de är ju samma som att det är skyltat om det sitter en skylt som påvisar att det är en motorväg eller vice versa. Vilket innebär att det är skyltat och inte oskyltat som säkert vissa skulle se det som.
@miche 43162 wrote:
Du kanske anger den på fel sätt?
Tack, du löste mitt problem! Dock verkar Navigon klara mellanslag i postnumret men jag hade matat in postnummer och postadress på gatuadressraden… 😮
När det gäller hastighetsbegränsningen kanske det är så att alla inte är inlagda men det är lite synd att det oftast är de som jag behöver. På motorvägen vet jag ju vilken hastighet som gäller, t ex. När jag skrev att jag inte visste om det var 50 eller 70 var det bara för att ge ett exempel på att jag inte kände till gällande hastighetsbegränsing. Ska jag vara ärlig var det nog snarare så att jag blev osäker på om det var 30 eller 50 för det fanns en del såna avsnitt på den vägen. Mittlinjen kan ju ofta ge en vägledning ifall det är 50 och inte 70.
@wanchai 43269 wrote:
Tack, du löste mitt problem! Dock verkar Navigon klara mellanslag i postnumret men jag hade matat in postnummer och postadress på gatuadressraden… 😮
När det gäller hastighetsbegränsningen kanske det är så att alla inte är inlagda men det är lite synd att det oftast är de som jag behöver. På motorvägen vet jag ju vilken hastighet som gäller, t ex. När jag skrev att jag inte visste om det var 50 eller 70 var det bara för att ge ett exempel på att jag inte kände till gällande hastighetsbegränsing. Ska jag vara ärlig var det nog snarare så att jag blev osäker på om det var 30 eller 50 för det fanns en del såna avsnitt på den vägen. Mittlinjen kan ju ofta ge en vägledning ifall det är 50 och inte 70.
Varsågod ! 🙂
Och ta resten av mitt inlägg med glimten i ögat 🙂 Och du har alldeles rätt!
Jag lånar min egen gamla tråd efter som jag har samma problem igen. Jag kör Navigon (1.5.0) och har gamla iPhone 3G (ej jailbreakad). Jag lyckas inte navigera till en kontakt som bor på Lugnets Allé 48 A, 120 66 STOCKHOLM. Det fungerar om jag matar in adressen i Navigon men varför ska jag göra det när den finns i adressboken? Det fungerar alltså inte om jag väljer personen under “Kontakter”. Telefonens kartprogram hittar adressen utan problem!?
Jag undrar om jag kan få hjälp av någon som har Navigon (Nordics)? Lägg till en kontakt i adressboken med ovanstående adress och kolla om du kan navigera dit.
Tusen tack på förhand!
PS. Jag vet att jag kan mata in adressen manuellt och sedan komma åt den snabbt via “Senaste” men jag vill att det ska fungera som vanligt.
Lånar denna tråden lite jag också. Har också Navigon och det har funkat felfritt förr, men helt plötsligt så blev det omöjligt att få gps signal. Inomhus kan jag förstå men när jag sitter i bilen (som har funkat förr) så går det inte heller längre. Telefonen är jailbreakad men det har den varit sen det funkade förr. Någon som vet vad som hänt ?
Det är en 3GS fall det har någon betydelse 🙂
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.