Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Problem med simkort mm. Oerhört tacksam för hjälp.
-
AuthorPosts
-
Hej.
Jag har ett problem som jag hoppas att någon hjälpsam människa skulle kunna hjälpa mig att fixa.
Det är så att jag nyss fick hem min iphone 3g som jag köpte på tradera. Allting verkade fungera bra tills jag skulle stoppa in mitt simkort. Jag har telenor och personen innan har haft 3. När man stoppar in simkortet står det något i stil med att simkortet inte fungerar och att man ska stoppa i ett simkort som passar till mobilen.
Nu är frågan hur man fixar detta. Kan man jailbreaka upp den eller ska man gå till en sån där telefonbutik där dom låser upp mobiler eller har någon av er någon annan genialisk idé?
Jag hade även tänkt att jailbreaka min iphone men just nu är det viktigaste att låsa upp den så att den fungerar. Men om ni har något att säga angående jailbreak så vill jag gärna veta det. Vad man ska tänka på, hur man gör och så vidare.
Jag hade blivit otroligt glad om någon kunde hjälpa mig med mitt problem!
Mvh. Blivande iPhone-fantast.
Välkommen till forumet!
fall det är så att din iphone är låst till 3, så måste du låsa upp den eller byta till 3.
du kan låsa upp den i butik om den är minst 12månader gammal.fall du vill jailbreaka den och låsa upp så är det en stor fördel att den är
på FW 3.1.2 och inte det nyaste (3.1.3)
läs mer om detta här :
iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]Du har angivit att din iPhone kör på firmware 2.x jag tror iofs inte det stämmer men meddela oss vilken fw du har så ska vi guida dig genom djungeln.
Hej.
Tack för så snabba svar!
Om den är 12 månader vet jag inte. Den ser väldigt ny och fin ut. Men jag tänkte mer på en sån där liten butik där dom gör diverse datarelaterade saker. Alltså inte en “riktig” mobilbutik. Är det säkert att gå till sånna butiker? Jag vill ju inte att iphonen förstörs.
Det skönaste hade ju helt klart varit att ha kvar telenor och med hjälp av era super-råd låsa upp den.
Men i värsta fall får jag byta till 3. Kommer den fungera då?
Angående firmware så vet jag inte vilken jag har. Därför lät jag den förvalda vara kvar.
Hur ser jag vilken vilken firmware jag har. Jag misstänker att FW betyder firmware så jag tror att ni pratar om samma sak.för att ta reda på ditt firmware så hittar du det så här
klicka på
inställningar-allmänt-om- (scrolla ner) tills du ser versionedit: angående det där med butik, vet ej vad du vill få ut av det,
du kan bara låsa upp din mobil på 2 olika sätt.
1: gå till en mobil försäljare och be dom låsa upp
mobilen måste vara minst 12månader gammal
(mobilen låses inte upp på plats, efter ett tag så
blir den upplåst när du kopplar in din iphone till datorn/itunes)2: Jailbreak.
detta kan du göra hemma, (beroende på vilket firmware du är på)
*förklarar mer om detta när du berättar vilket firmware du är på*Jag kan inte gå in på inställningar. Skärmen ser ut ungefär så här:
Apple Iphone 3G – 8GB *Fint skick* på Tradera. Apple iPhone |
Och när itunes sätts igång står det att man ska sätta in ett simkort som passar till iphonen. Så man kan liksom inte komma in i den.
Men kan man inte testa en jailbreak gjord för den vanligaste firmwaren. Sen om inte den funkar får jag bara göra om med den andra.
tackar på förhand
Kan det vara viktigt för er att veta att jag har försökt jailbreaka den med blackra1n? Då blev skärmen svart och så hände ingenting mer. När jag kopplar in den i datorn sätts itunes igång och man ser iPhoneikonen på itunes. Men man ser inte ikonen nere i högra hörnet av datorskärmen där klockan och alla andra små ikoner syns.
@jangazlig 62371 wrote:
Jag kan inte gå in på inställningar. Skärmen ser ut ungefär så här:
Apple Iphone 3G – 8GB *Fint skick* på Tradera. Apple iPhone |
Och när itunes sätts igång står det att man ska sätta in ett simkort som passar till iphonen. Så man kan liksom inte komma in i den.
Men kan man inte testa en jailbreak gjord för den vanligaste firmwaren. Sen om inte den funkar får jag bara göra om med den andra.
tackar på förhand
Ser ut som din iPhone har återställts, om återställningen skedde de under de senaste 2 månaderna så har den säkerligen uppdaterats till 3.1.3 och ditt baseband har även uppdaterats till det olåsbara 05.12.01. En 3G kan man alltid nergradera fw men basebandet är då kört då den inte går att nergradera. Med andra ord du kan återställa din iPhone till 3.1.2 och jailbreaka den men du kan inte låsa upp den.
För att vara helt säker kan du ladda ner f0recast och då kan du se vilken fw, baseband och bootloader du har. Har du extremt tur så har du bootloader 5.8 och kan även nergradera basebandet.
Man kan väl även ta ut simkortet och starta den? Då kan man väl gå in och kolla vilken FW man sitter på.
@xenomorph.se 62381 wrote:
Man kan väl även ta ut simkortet och starta den? Då kan man väl gå in och kolla vilken FW man sitter på.
Ja men bara om man jailbreakar den. Trådstartaren kommer inte förbi aktiveringsskärmen och måste jailbreaka
@xenomorph.se 62381 wrote:
Hur ska du komma in i den om den inte har aktiverats?
Trolla? 🙂 Nej, skämt å sido.. Det visste jag inte.
Så där. Enligt mina beräkningar är det alltså 3 som gäller för mig nu. Eller vad säger ni?
Baseband: 05.12.01
Bootloader: 6.4
Model: MB489
Jailbreakable?: YES (Always)
Unlockable?: NO
Tethered?: NOJepp, det blir till att portera numret till TRE
hej igen. tänkte bara säga att jag nu har bytt till 3 och att den verkar fungera perfekt. tack för hjälpen!
Angående jailbreak så har jag börjat kolla runt på internet ( bland annat på den här ultimata sidan). Jag har dock inte hittat hur jag gör för just min “modell” än.
Vill någon säga hur man gör eller länka något bra hade jag blivit väldigt glad. Annars får jag leta vidare imorgon.
Så här var den som sagt innan jag bytte till 3:
Baseband: 05.12.01
Bootloader: 6.4
Model: MB489
Jailbreakable?: YES (Always)
Unlockable?: NO
Tethered?: NODen har programversion 3.1.3 som det står på itunes.
tack på förhand 😀
Om du söker på Redsn0w 3.1.3 här i forumet (nolla och inte bokstaven O) så kommer du att hitta guider och vägledning, trevligt med ytterligare en jailbreakare ibland oss 😉
hmmm. efter många försök har jag kommit fram till att det inte går att söka på Redsn0w 3.1.3. Söker man bara på Redsn0w så funkar det men då kommer de upp massa olika som inte är rätt.
är detta rätt:
och stämmer denna:
Jailbreak iPhone 3.1.3 with Redsn0w 0.9.4 | Redmond Pie
annars kan du ju länka länken från det här forumet om du har lust. hade varit riktigt schyst!
Nu har jag jailbreakat den 🙂
Men vad ska man välja när det står “Who are you”? User ( Graphical only), , Hacker (+ Command line) eller Developer ( No filter)?
Vad är det för skillnad och hur gör jag sedan för att använda jailbreaket (eller hur man nu säger)?
Välj User (du slipper då se paket som är riktade till utvecklare)
De bästa apparna, som gör det värt att jailbreaka, finner du i trådar som tex https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone/7056-traden-om-cydia-apps.html
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.