Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Problem med skärmytan på min iPhone
-
AuthorPosts
-
Jag har fått ett problem med min skärm på min iPhone då den blivit väldigt “glättig” på vissa delar av skärmytan. Jag har sökt om det på nätet men egentligen inte hittat någon som haft ngt liknande problem.
Det verkar nästan som en hinna av något fett är på den, som förvisso går bort när man putsar skärmen, men så fort man haft den i fickan och tar upp den så är ytan direkt “fet” igen. Det konstiga är att det bara är inom vissa områden, alltså inte hela skärmytan.
Jag har inte gjort rent den med annat än putsduk som varit lite fuktig, alltså inga rengöringsmedel eller liknande.Jag har en bild som nu kan se. Tyvärr inte av bästa kvalité, men den visar delar av området som är “drabbat”
Som sagt, det går att få bort “det feta” på skärmen, men så fort jag tallat lite eller haft den i fickan är det tillbaks på exakt samma områden.
Visst blir skärmen smutsig fort, men det verkar som sagt som det är något på skärmytan som ej går att få bort med vanlig rengöring. Jag behöver väl knappast tillägga att jag är renlig av mig och tvättar händerna ofta… 😉Någon som har en aning vad detta beror på och har eventuella tips på rengöring så är jag grymt tacksam!
Skärmen är av glas, så att du kan använda vad du vill, se bara till att inte få vätska runt eller på hemknappen samt högtalarhålet. Akta också plastramen, beroende på vad det är du använder.
@iPhoneReservdelar.se 88577 wrote:
Skärmen är av glas, så att du kan använda vad du vill, se bara till att inte få vätska runt eller på hemknappen samt högtalarhålet. Akta också plastramen, beroende på vad det är du använder.
Tack för tipset! Kan man använda rengöringsmedel för glasrutor på skärmytan?
Köp rengöringsservetter för glasögon, finns hos de flesta optiker. Kolla så att servetterna innehåller Isopropanol och inte sprit. Isopropanol avdunstar snabbare än sprit och lämnar inga ränder på ytan.
Ja du kan använda glasputs om det är det du menar, du kan även använda glasögon rengörning eller rengörning för lcd skärmar som finns att köpa i el butiker.
Har du bytt glas på din iPhone någon gång?
Det är viktigt att byta till originalglas när du byter glas. Eller om du lämnar in den, fråga om de byter till originalglas.
Kopiorna stöter inte bort vatten och fett alls lika bra som originalen.Om du inte har bytt glas och du har kvar ditt originalglas, då håller jag med ovanstående kommentarer. Gör rent med rengöringsduk och putsmedel.
Värt att tillägga är att apple själva har flera olika fabriker som tillverkar glasen, och det kan vara en viss variation i fettavvisningen.
Det finns dock “toleranser” för vad som är acceptabelt.@iPhoneReservdelar.se 88672 wrote:
Värt att tillägga är att apple själva har flera olika fabriker som tillverkar glasen, och det kan vara en viss variation i fettavvisningen.
Det finns dock “toleranser” för vad som är acceptabelt.Ok, intressant.
Kanske kan vara som så att min glasyta, i vissa delar, har sämre fettavvisning. Just nu är det dock som så att jag verkligen kan “skrapa” bort det “feta” med händerna, men det smetar bara ut sig, men vägrar försvinna helt och hållet eftersom det kommer tillbaka så fort jag pillat lite med telefonen eller haft den i fickan. Vetefan vad det är för något som smetar ut sig, och varför det inte försvinner hur mycket jag än gör rent ytan.Ska dock testa era tips med glasögonrengöringsmedel på ytan och se om det hjälper.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.