Produktionsfel eller inte, fakta kommer här

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Produktionsfel eller inte, fakta kommer här

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Member
    Post count: 23

Apple tillverkar inte sina telefoner själva utan hos kontraktstillverkare precis som de
    flesta andra mobiltelefontillverkare.

Apple har ställt krav på vad som skall testas i fabikens tillverkningstest man har
    endera köpt in tillverkning och programmering av sina sluttester och levererat dessa
    till kontraktstillverkaren, eller så har man tagit fram dessa själv med sina egna
    tekniker sk. testutvecklare.

I inget av fallen kan man ha missat en så viktig parameter som känslighet (nominal
    sensitivity), den hör som jag sagt tidigare till en av de fyra viktigaste parametrarna
    och mäts självklart på varje telefon som tillverkas.

Apples tekniker eller fabrikerna har nog inte slarvat på den punkten. Problemet som jag påvisar skulle inte synas oavsett hur fullständig testen än hade varit. Problemet ligger ju i anpassningen mellan just antennen och första ingångsförstärkaren
    (LNA:n). Så man har haft maximal otur. simuleringar på konstruktionen (med 3D elektromagnetisk simulator och med linjär simulering och “monte-carlo” spridningsanalys) skulle kanske men bara kenske ha kunnat upptäcka problemet på ett tidigare stadium. Klart är i alla fall att något gått snett i produktionen. Om samma fel skulle funnits på de telefoner som typprovats av Apple och Telia så hade det garanterat upptäckts.

Det problem man har gjort om min hypotes stämmer är att man inte tagit ut stickprov
    tex. en på 100 eller 1000 telefoner och gjort sk. frifältsmätningar på det är bara vid
    sådana mätningar det “delikata” samspelet mellan antenn och första LNA:n kan påvias.
    (längre fram i mottagarkjedjan spelar anpassning och Noise Figure mindre roll)

Apples strategi går ju ut på att hålla allt hemligt och sedan lansera samtidigt över hela
    världen med just de syftet att alla telefoner i första vågen skall ta slut, väldigt smart.
    Vad man i all hast kan ha slarvat med är att det tar mellan 1-2 månader att trimma in
    en volymproduktionslina för mobiltelofoner, har man slarvat med detta tar man en
    väldigt stor kvalitetsrisk. Kanske det är detta som har hänt ?

I övrigt är jag jättenöjd med min Iphone 3G, apple har världens bästa opertörsinterface
    massor av smart funktioner och en suverän MP3 spelare med mycket minne. Vissa saker
    är i typisk apple anda helt innovativa som acclerometern zoomfunktionen mm. 🙂

Men tyvärr är även radiprestanda på 3G viktiga, inte minst för en surftelefon och avseenede detta är telefonerna (åtminstone de jag mätt på) helt undermåliga 🙁

Che, Expert i Rf mäteknik och sakkunnig i mobiltelefoni

Morbidio
    Member
    Post count: 268

Lånade en polares iPhone 3G 8 gb en stund igår, jag måste säga att jag är helt klart imponerad över hastigheten på surfandet.:)

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

Jag har verkligen inga problem med min 3G, bor i Skellefteå och det händer väl att jag ibland får dålig mottagning, men på något konstigt sätt håller sig ändå min surfhastighet på en rätt bra nivå!
    Dock ligger det säkert någonting i det du säger.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.