Program (.IPA-filer) till iPhone

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Program (.IPA-filer) till iPhone

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Member
    Post count: 37

Hej, jag undrar om man kan tanka program till ihponen som man sedan lägger in via iTunes ( alltså .ipa filer då som de från applestore ).
    Om inte, är det möjligt att fixa installer till iphone 3g? 2.0 versionen.
    För jag tycker cydia verkar ha mycket mindre utbud än installer.

fritte_n
    Member
    Post count: 44

Program och spel till iPhone är billiga och du borde stödja de som utvecklar programvara.

frenne
    Member

nej det är dyrt, 75kr st. :/

fritte_n
    Member

75 kroner är inget för ett spel utav den höga klass de flesta spelen i den prisklassen håller.

Jag säger det igen, Appstore är en begränsad marknad och för de enskilda utvecklarna kan piratkopiering av spel och program till iPhone få förödande effekter. Till slut har bara de stora företagen råd att utveckla applikationer till iPhone vilket kommer leda till ett minskat utbud.

CyberTron
    Member
    Post count: 383

@fritte_n 8964 wrote:

75 kroner är inget för ett spel utav den höga klass de flesta spelen i den prisklassen håller.

Jag säger det igen, Appstore är en begränsad marknad och för de enskilda utvecklarna kan piratkopiering av spel och program till iPhone få förödande effekter. Till slut har bara de stora företagen råd att utveckla applikationer till iPhone vilket kommer leda till ett minskat utbud.

jag håller med. piratkopiera kan du göra med windows, photoshop eller för att testa ett program, men för iphonen så är programmen/spelen i helt rätt prisklass

men svaret är, ja du kan piratkopiera programmen men bara om du jailbreakar och sedan är det inte helt enkelt att få över programmen…

men än en gång, har du råd att betala en iphone så hardu nog råd med 75:- för ett spel också, kostar ju inte mer än 2 öl. eller cola + 2 chipspåsar + dip

frenne
    Member

visst, 75kr.
    men om man är dryg nog att det inte räcker med 1 spel utan man vill ha runt 8 spel ? 8 gånger 75 = orkar inte räkna men de blir ju mer än halva barnbidraget.

men finns det nån guide hur man bara kan tanka på datorn o sen lägga över ? 🙂

william_3000
    Member
    Post count: 111

Det spelar ingen roll hur mycket du än vill ha crackade apps. Vi kommer inte länka till .ipa filer.

Eller jo vänta här är en länk:

iphoneCracks.com :rolleyes: (Länk till Google)

fritte_n
    Member

Microsoft, adobe och andra stora företag drar in miljarder och åter miljarder bara på licens pengar från företag och officiella insutioner, vilket gör de inte påverkas lika mycket av Piratkopiering.

Detta lär ju knappast någon iPhone utvecklare göra.

Har du inte råd med mer än 1 spel nöj dig istället med det och vänta tills nästa månad innan du köper ett nytt. Piratkopieringen kommer framförallt drabba utbudet på spel då det inte lönar sig att lägga ner stora pengar på att ta fram nya spel speciellt för Iphone.

geezarn
    Member
    Post count: 197

Sök på forumet, här finns gott om info om hur du jailbreakar.. Tycker det är snålt att inte betala de futtiga kronor som utvecklarna tar för sina apps. Har man inte råd så kan man vara utan, inte fan rusar jag in på ICA å plockar på mig en dosa snus om jag inte har råd att betala för den…

frenne
    Member

nej men du kanska hade gjort om det hade vart möjligt?
    aja får väl köpa nåt spel då. >.<

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

@geezarn 8986 wrote:

Sök på forumet, här finns gott om info om hur du jailbreakar.. Tycker det är snålt att inte betala de futtiga kronor som utvecklarna tar för sina apps. Har man inte råd så kan man vara utan, inte fan rusar jag in på ICA å plockar på mig en dosa snus om jag inte har råd att betala för den…

Men en låt/film har du aldrig laddat hem.. eller? 😉

KingHippo
    Member

@antonfjanton 8993 wrote:

Men en låt/film har du aldrig laddat hem.. eller? 😉

Alla här har självklart sina Iphones fyllda med 8-16gig helt legal musik 🙂

Vad kostar en låt, säg 10kr? En låt är ca 4 meg så man får in ungefär 2000 låtar på en 8giggare. Självklart har alla handlat musik för 20000kr som de fyllt telefonen med, annars är det ju stöld 😉

StefanBP
    Member
    Post count: 23

Det är lite konstigt att “alla” tycker det är ok att stjäla från musik artister… Dom läger ner mycket tid och energi på sina alster. Men sen kan jag tycka att det är lite väl dyrt med 9.- för en låt, 5.- så hade jag köpt mycket mer än idag och artisternas inkomster hade ändå ökat trots det lägre priset.

antonfjanton
    Member

@stefanbp 9002 wrote:

Det är lite konstigt att “alla” tycker det är ok att stjäla från musik artister… Dom läger ner mycket tid och energi på sina alster. Men sen kan jag tycka att det är lite väl dyrt med 9.- för en låt, 5.- så hade jag köpt mycket mer än idag och artisternas inkomster hade ändå ökat trots det lägre priset.

Visst i hela friden förstår du att jag inte tänkt lägga ut 10 000 kr för att fylla min playlist, och det för att skänka pengar till en artist som redan har ett 5-våningshus på 1000 kvadrat?
    Det känns för mig som att betala en NHL-spelare 150kr per match personligen till honom bara för att se honom spela. Och det när han har en årslön på 250 miljoner kronor.

Jag vet att det är stöld, men vem i hela friden tar bilen ner på stan för att köpa ett album för 150kr när man kan ligga i soffan hemma och ladda hem det gratis? Jag håller själv på med musik, men jag skulle aldrig klandra någon för det, aldrig!

Skulle det inte fungera att ladda hem längre skulle jag ändå aldrig gå och köpa en skiva så som det ser ut idag, och jag tror de flesta är liksinnade. Skulle det sluta så, så skulle det bli många gånger svårare för artister att både släppa musik, och samtidigt att sprida sin musik pga. att ingen vill eller kan få tag i deras musik.

Jag ser absolut ingen anledning till att legalt köpa en skiva. Kan du övertala mig?

StefanBP
    Member

Jag tänker inte övertala dig, laddar själv hem, allt från musik till program, har t o m MAC OSX på min pc. Men tycker ändå vårt(mitt) beteende är konstigt.

Sen din är din jämförelse med Hockeyspelare lite knasig, en artist har mycket sällan fast lön, som din hockeyspelare (250miljoner), och det är bara en ytterst liten del av artisterna som bor i stora villor, som du beskriver det. Du skriver att du sysslar lite med musik, så du har kanske en 1000 kvm villa? Men jag antar att du pillar lite med musik som hobby, och vem gör inte det.

VDn och dom stora aktieägarna för Volvo har det nog också ganska bra ställt, ska man ner på stan o sno en Volvo då? Och jag håller med lite om att många artister inte förlorar så mycket på nedladdning som dom vill ge sken av. Alla vill väll känna så mycket pengar som de kan, och de tror i många fall att alla som laddat ner deras musik illegalt hade köpt den annars, så är ju inte fallet.

Själv köper jag ca 1 skiva i månaden av vad jag verkligen gillar, resten ”lånar” jag. Anser inte att jag gör rätt, men tyvärr är jag inte ekonomisk oberoende.

CyberTron
    Member

@stefanbp 9002 wrote:

Personligen laddar jag ner mycket och gärna, mycket är skit och som man aldrig skulle köpt ens om man hade råd. Annat är sådant man aldrig skulle köpt, men som visat sig vara bra.

När det gäller musik tycker jag att 9:- för valfri låt är helt ok. Däremot tycker jag inte att 200:- för en skiva är ok.
    Samma sak med film, laddar ner och ser en film, gärna och mycket, är den bra så går jag troligtvis på bio och ser den alt. köper den på dvd. definitivt inte alltid, men ibland. Troligtvis betydligt mer än om jag inte laddat ner filmerna.

Spel/Film anser jag i de flesta fall att filmbolagen/spelbolagen samt MS och liknande förlorar inte så mycket som dem redovisar att dem gör, analytiker har spekulerat i att man i många fall VINNER på att folk piratkopierar då det sprids till större massa. (se bara hur det fungerar med opensource som ex. fedora, suse osv dem överlever trots att deras “program” är “gratis”)

När det gäller iphone programmen vilket tråden handlar om så anser jag att dem 0 -75:- som dem kostar kan det vara värt för möjlighetn att ha det kvar.

Till trådstartaren, om ditt barnbidrag (!!) räcker till en Iphone (det innebär att du är < 16 år) så räcker det nog till 1spel i månaden också.
    ps. måste man inte vara 18 år för att teckna abonnemang?

enkel matte:

1050:- barnbidrag in

Imini: 299:-
    2 spel: 150:-
    kläder: 400:-
    godis: 200:-

kvar: 1:-

antonfjanton
    Member

@stefanbp 9005 wrote:

Jag tänker inte övertala dig, laddar själv hem, allt från musik till program, har t o m MAC OSX på min pc. Men tycker ändå vårt(mitt) beteende är konstigt.

Sen din är din jämförelse med Hockeyspelare lite knasig, en artist har mycket sällan fast lön, som din hockeyspelare (250miljoner), och det är bara en ytterst liten del av artisterna som bor i stora villor, som du beskriver det. Du skriver att du sysslar lite med musik, så du har kanske en 1000 kvm villa? Men jag antar att du pillar lite med musik som hobby, och vem gör inte det.

VDn och dom stora aktieägarna för Volvo har det nog också ganska bra ställt, ska man ner på stan o sno en Volvo då? Och jag håller med lite om att många artister inte förlorar så mycket på nedladdning som dom vill ge sken av. Alla vill väll känna så mycket pengar som de kan, och de tror i många fall att alla som laddat ner deras musik illegalt hade köpt den annars, så är ju inte fallet.

Själv köper jag ca 1 skiva i månaden av vad jag verkligen gillar, resten ”lånar” jag. Anser inte att jag gör rätt, men tyvärr är jag inte ekonomisk oberoende.

Ställer den tidigare diskussionen åsido, vad är det du försöker säga?
    Att du tycker det är konstigt att ladda hem media olagligt, men du gör det själv? Visst borde du kanske förstå anledningen till varför folk gör det om du gör det själv?

fritte_n
    Member

Piratkopiering i stort kan diskuteras om det är skadligt eller inte.

Men till en så begränsad marknad (har du ingen ihpone/tuch can du inte köpa någon så kan det vara mycket skadligt för bredden av utbudet.

CyberTron
    Member

@fritte_n 9023 wrote:

Piratkopiering i stort kan diskuteras om det är skadligt eller inte.

Men till en så begränsad marknad (har du ingen ihpone/tuch can du inte köpa någon så kan det vara mycket skadligt för bredden av utbudet.

sant 😀

TruB
    Member
    Post count: 476

en artist tjänar inte mycket på skiv försäljning, utan på konstärer och framträdande. dom som tjänar på skivor är bolagen. det är dom som driver på med att stoppa piratkopieringen för musik.

hade det från börjat kommit ett system där man kunde köpa och ladda musik så enkelt som applestore har för deras program och spel så hade jag inte sett meningen med piratkopiering för musik. man laddar ner för nummer 1, att det är enkelt. sen att det kostar lite kan det bero på med, men som på iphone, små pengar och mycket enkelt att få tag på utan jailbreak och installer.
    dock så är det lite synd att vissa programvaror inte finns på appstore, så som nintendo emulatorn, eller har jag missat den?

StefanBP
    Member

@trub 9029 wrote:

en artist tjänar inte mycket på skiv försäljning, utan på konstärer och framträdande. dom som tjänar på skivor är bolagen. det är dom som driver på med att stoppa piratkopieringen för musik.

hade det från börjat kommit ett system där man kunde köpa och ladda musik så enkelt som applestore har för deras program och spel så hade jag inte sett meningen med piratkopiering för musik. man laddar ner för nummer 1, att det är enkelt. sen att det kostar lite kan det bero på med, men som på iphone, små pengar och mycket enkelt att få tag på utan jailbreak och installer.
    dock så är det lite synd att vissa programvaror inte finns på appstore, så som nintendo emulatorn, eller har jag missat den?

Sant i allt du säger!

Önskar att det kom en bra Nintendo/ GBA emulator, men det skulle nog tyvärr aldrig godkänna. Det är det ända skälet till att jailbreaka min lur för mig, men det kommer jag nog inte göra…

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Så länge inte min musiksmak finns på itunes eller på marknaden i sverige så har jag inget intresse av att försöka importera den. När jag väl hittar album eller liknande så köper jag det men det har bara blivit 4 album än så länge. Så ungefär 90% av min musik är “laglig”. Och jag har bara fyllt min lur med 12 GB musik än så länge.

Vad gäller appsen till iPhone, så jailbreaka jag den mest för att få apps från hobbymakarna samt kunna använda teman.

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.