Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Så var det dags igen..
-
AuthorPosts
-
Hej! Idag var det dags för turen att vända ryggen åt mej idag igen 😛 Dagen började med att jag skulle åka på en liten mini-semester 🙂 Jag var förstås glad, och fixade lite filmer jag kunde titta på i stugan. På vägen var det nån galning som körde ca 30km/h för fort på en grusväg så att vi fick ett litet stenskott i vindrutan på bilen.. Inget stort, men inte så kul 😉 Resten av dagen var trevlig, ända tills jag var ute och gick på en asfaltsväg. Jag fick ett sms och skulle kolla det. Tyvärr är ju iPhonens baksida lite hal, så den gled ur handen. Jag försökte fånga den, men handen kom lite snett så att jag istället slog ner den hårt i marken, med skärmen före!! 😮
Resten går nog att räkna ut själv…..
Iaf, den här gången har jag ingen större lust att skicka till Telia, vänta tre veckor och sen betala ca 1500:- i självrisk, så jag tänkte gå via mumien.se. Då är min fråga: Vilken “del” är rätt? :confused: Jag hittade flera stycken som verkade vara i princip samma sak 😛
Jag kan tilläga att LCDn och touchen funkar, behöver bara byta glaset..
Kan oxå tilläga att jag nu har glas i fingrarna, då jag skrev detta med min iPhone :laugh:
Hittar du reservdelar så du kan byta själv? Eller ska du lämna in den till dom?
Reparera vattenskadad mobiltelefon och byta display på mobiltelefon – Mumien i Göteborg och Stockholm är det jag hittar.
Sen tror jag inte det är så bra att hålla på direkt på skärmen om den inte är helt ren (glas på den) för kan tänkta mig att det kan bli många smårepor i den.Jag funderar lite på om jag ska skicka till mumien eller köpa reservdelar från iPhonebutiken och byta själv..
Jag undrar om man kan köpa bara nått sånt här och byta själv? iPhone 3G Ytterglas Display – iPhonebutiken.se
mekke mekke :/ somliga har otur! 😛
du borde överväga att kanske linda in din iphone i detta…
http://www.bluegooseglen.com/foam_blocks_.jpgVad jag har förstått så ingår mumiens tjänster i konstnaden för produkten. Så displayglasskyddet kostar typ 1500 och så får man allting bytat.
Jag funderar på att byta batteri samtidigt som glaset så jag skickar nog den till mumien, om jag inte tittar lite på youtube hur man gör.
Orsaken till att jag tänkte fixa den via mumien lr iPhonebutiken är att det ska vara billigare än självrisken om jag byter ut den 😉 Om det då ändå kostar 1500:- är ju det onödigt.. Men det borde väl gå att beställa nytt ytterglas från iPhonebutiken för 300:-? Det är ju bara det som har gått sönder 😉
Fan synd! 🙁 Jag hoppas att det löser sig! 🙂
@mekke 37920 wrote:
Orsakrn till att jag tänkte fixa den via mumien lr iPhonebutiken är att det ska vara billigare änsjälvrisken om jag byter ut den 😉 Om det då ändå kostar 1500:- är ju det onödigt.. Men det borde väl gå att beställa nytt ytterglas från iPhonebutiken för 300:-? Det är ju bara det som har gått sönder 😉
De tar betalt för tjänsten med.
Om glaset kostar 300, då stannar jag på utube tills jag lärt mig byta glaset i sömnen, för jag betalar inte 5 gånger mer än vad jag måste.
Var noga också med att återställa mobilen i de skick som den var innan du knäckte upp den och lägg alla etiketter på de håll de låg på från början. Alternativt: Ta foto på varenda detalj du kan se varje gång du ändrar någonting och sen gå baklänges.
Jag kan tänka mig att där ligger ett “hårstrå” i iPhonen så att Anovo eller Apple ska kunna se att man har knäckt upp den.
Edit:
iPhonebutiken tar 300 kr. Knäckkittet kostar 79 kr. Lim har jag hemma. Bara youtube och lite pengar kvar sen köper jag skiten.
Nu är jag hemma vid datorn och kan svara mer ordentligt 🙂
@wester 37911 wrote:
mekke mekke :/ somliga har otur! 😛
du borde överväga att kanske linda in din iphone i detta…
http://www.bluegooseglen.com/foam_blocks_.jpgNja, jag har ju ett sånt här liggandes i en låda nånstans, får väl leta fram det och köpa till en sån här :laugh:
@mossarelli 37973 wrote:
De tar betalt för tjänsten med.
Om glaset kostar 300, då stannar jag på utube tills jag lärt mig byta glaset i sömnen, för jag betalar inte 5 gånger mer än vad jag måste.
Var noga också med att återställa mobilen i de skick som den var innan du knäckte upp den och lägg alla etiketter på de håll de låg på från början. Alternativt: Ta foto på varenda detalj du kan se varje gång du ändrar någonting och sen gå baklänges.
Jag kan tänka mig att där ligger ett “hårstrå” i iPhonen så att Anovo eller Apple ska kunna se att man har knäckt upp den.
Edit:
iPhonebutiken tar 300 kr. Knäckkittet kostar 79 kr. Lim har jag hemma. Bara youtube och lite pengar kvar sen köper jag skiten.
Tack för detta svar! 😛 Blir väl att köpa denna och detta och kolla en massa på youtube… 😉
Säg hur det gick sen. För jag har en kompis i samma sits.
@mekke 37998 wrote:
Nu är jag hemma vid datorn och kan svara mer ordentligt 🙂
Nja, jag har ju ett sånt här liggandes i en låda nånstans, får väl leta fram det och köpa till en sån här :laugh:
Tack för detta svar! 😛 Blir väl att köpa denna och detta och kolla en massa på youtube… 😉
YouTube – iPhone 3G TouchScreen Repair Part 1
Jag hittade en lång guide på två stycken som sitter och bytar displayen. I Comments hittar man även lite tips och i video description.
Nästa betalning då…
@carpe 38009 wrote:Säg hur det gick sen. För jag har en kompis i samma sits.
We will.
Efter att ha tittat lite på youtube har jag bestämt mej för att köpa ett ytterglas med en digitizer på (iPhone 3G Ytterglas Display med Touch Screen Digitizer – iPhonebutiken.se), annars blir det i princip omöjligt att byta 😉
Kan passa på att säga att jag kommer följa denna guide: YouTube – iPhone 3G Touch Panel Replacement Directions by DirectFix.com 🙂 Det var den bästa jag kunde hitta 😉
100 kronor för att slippa 40 minuters pillande är nog värt det.
Så glas med digitizer är glas med ram?@mossarelli 38027 wrote:
100 kronor för att slippa 40 minuters pillande är nog värt det.
Så glas med digitizer är glas med ram?Nej, glas med digitizer är glas med digitizer :laugh: Alla guider på youtube är glas med digitizer 😉 Digitizern sitter typ fast på glaset, och det är omöjligt att byta ett spräckt ytterglas utan att ha sönder den, så köper du den utan digitizer och följer en youtube-guide har du plötsligt ingen touch 😮
Dåså, då var det beställt! Liten lista: 😛
iPhone 3G Ytterglas Display med Touch Screen Digitizer – iPhonebutiken.se – 499:-
Demonteringsverktyg för iPhone – iPhonebutiken.se – 79:-
Displayfilm iPhone 3G – iPhonebutiken.se – 39:-
Totalt: 617:-
Hälften av vad det kostar att lämna in den + tid (några extra veckor med iPhonen :laugh:), spänning och litet displayskydd för att undvika att det ska hända igen 😀
Kommer oxå som sagt gå efter denna: YouTube – iPhone 3G Touch Panel Replacement Directions by DirectFix.com 🙂 Hittade oxå en där man sätter ihop iPhonen igen: YouTube – iPhone 3G Assembly – Repair Tutorial (början och slutet) 🙂
Passar oxå på att ladda upp en bild på hur den ser ut 🙂
Vackert…
Jag ser fram emot dina kommentarer sen när du gjort det så att vi vet vad vi ska undvika att göra och varför.
Ser ut som en blomma…
Beklagar 🙁
Ska bli intressant och se hur det gick för dig sen.
Ifall oturen är framme någon gång.// TwiZteD
Ännu en trasig iPhoneför dig? Jag brukar vanligtvis vara jätteförsiktig men det känns som det är dags för ett skydd nu, en olycka händer så lätt 🙂
@rquired 38078 wrote:
Ännu en trasig iPhoneför dig? Jag brukar vanligtvis vara jätteförsiktig men det känns som det är dags för ett skydd nu, en olycka händer så lätt 🙂
Hehe, ja 😛 Jag brukar oxå vara jätteförsiktig, men som du säger, en olycka händer så lätt 😉 I mitt fall 2 olyckor :rolleyes:
Skaffa Invisible Shield, så blir den lite trögare på ytterhöljet så att säga, glider inte lika lätt, samt köp ett Speck skal ifrån Dustin Home, så håller du verkligen ett bra grepp om den 🙂
Problemet är bara att den drar damm till sig, samt om du har jeanse så är den ett helvete att få ur fickan, men annars är det en bra kombination av skydd 🙂
// TwiZteD
Jag kör på mitt SwitchEasy-skydd som jag lyckades hitta idag :laugh: Har varit borta ett tag, men återfanns av mkt letande 😛
Åsså display-skyddet jag köpte 😀 Pga mitt SwitchEasy så behövs inget IS på baksidan och jag vägrar sätta det på framsidan :rolleyes:
Men tack för tipset iaf, TwiZteD 🙂
Vad jag förstått är det inte så enkelt att byta glaset som är limmat med någon typ dubbelhäftande tejp, de delarna måste ju bytas med inte bara själva glaset.
Enklast och dyrast är om man ska göra det själv är ju att byta hela skärmen komplett.
LCDn sitter fastskruvad i glaset, och glaset sitter limmat på en liten ram. Digitizern däremot sitter fast i glaset, och går i princip inte att få bort 😛 Så en hel skärm är onödig, då man bara behöver skruva loss LCDn och blåsa med en hårtork (för att lossa på limmet) för att glaset och digitizer ska lossna 🙂 Men en digitizer är ett måste om man ska byta glas 😉
Men självklart är det enklast att byta hela skärmen 😀
PS. Mitt ytterglas (:P) kom just, återkommer senare om hur det gick :laugh:
Yayy!! Den funkar :rolleyes:
Hehe, allt funkar i den, och den är hel 😛
Några tips bara till dom andra som ska göra detta:
Dom små plastverktygen för att öppna iPhonen är värdelösa. Använd den lilla, platta skruvmejseln istället 😉
Se till att inte böja glaset/digitizern! Bara en liten böjning kan orsaka lite små problem.. När jag limmade ihop allt så fixade jag som en liten ställning med två ordböcker ovanpå för att det skulle torka bra 🙂 Tyvärr var glaset liiite böjt då, så jag har som en minispricka i mitten av skärmen.. Den är dock osynlig om man inte vet om den, och syns knappt annars heller, men iaf..
Se till att ha någon som kan hålla i en hårtork samtidigt som du plockar bort glaset, annars är limmet omöjligt där.. Om man däremot ständigt blåser med en hårtork på alltihop så lossnar det lätt 😀
När ni ska “klämma fast” skärmen på bakdelen, så var inte rädda för att ta i 🙂 Det är några saker som ska klicka fast innan den sitter som den ska :laugh:
Och ett sista tips: Var försiktig! 😛
EDIT: Här finns lite bilder från det!! 😀 mekke’s Images | QuickSnapper.com
alltså inte igen MEKKE 🙁 ! vårda sötphonen nu, vore jag du så skulle jag bara beställa glaset
från iphonebutiken och ett sånnadär specialverktyg för att öppna, tror du är en händig kille
så det blir nog inga problem 🙂 finns ju undervisningsfilmer på y-tube om hur man gör när man byter glas med ! GL !!!EDIT : la märke till att du redan gjort så, får se hur det blev när länken börjar funka !
@bmode 38205 wrote:
alltså inte igen MEKKE 🙁 ! vårda sötphonen nu, vore jag du så skulle jag bara beställa glaset
från iphonebutiken och ett sånnadär specialverktyg för att öppna, tror du är en händig kille
så det blir nog inga problem 🙂 finns ju undervisningsfilmer på y-tube om hur man gör när man byter glas med ! GL !!!EDIT : la märke till att du redan gjort så, får se hur det blev när länken börjar funka !
Hehe, självklart ska jag vara mer försiktig nu, och alltid ha ett skydd på den 🙂 Tänk att det måste till två såna olyckor innan man börjar vara riktigt försiktig 🙁
Och jag hoppas att QuickSnapper kommer tillbaka snart, det är en mkt bra sida för foton.. Och gillad av mej då dom är väldigt Mac/iPhone (Apple) inriktade!! 😎 Till skillnad från vissa sidor som bara stöder IE 😮
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.