Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Samtalstid
-
AuthorPosts
-
Någon som vet ifall surf över mobilnätet registreras som samtalstid i Iphonen? Tycker nämligen att samtalstiden som registrerats i min lur vida överstiger de faktiska samtalen.
Surfen registeras som förbrukad data ..
Det kan jag inte tänka mig .. min samtalstid brukar vara lång utan att jag vet om det, t.ex. efter en krogkväll .. kan det vara så ? 🙂
Förstår vad du menar, jag tycker med att det dras pengar lite underligt ibland..
Sedan telia resettade mitt saldo för den här månaden har jag skickat 2 sms (69 öre st) och är redan uppe i 5.20:-
Detta har hänt vid ett flertal tillfällen och jag har ringt dem om det.
Givetvis kunde dom inte se något konstigt alls och jag fick svaret:“det kan vara en fördröjning på ett par dagar på ditt saldo, se till att starta om din telefon ibland, så ditt saldo uppdateras”
Det var ordagrant vad hon sa till mig i telefonen… jag tänker nog inte ringa deras support någon mer gång.
@pzycho 30421 wrote:
Förstår vad du menar, jag tycker med att det dras pengar lite underligt ibland..
Sedan telia resettade mitt saldo för den här månaden har jag skickat 2 sms (69 öre st) och är redan uppe i 5.20:-
Detta har hänt vid ett flertal tillfällen och jag har ringt dem om det.
Givetvis kunde dom inte se något konstigt alls och jag fick svaret:“det kan vara en fördröjning på ett par dagar på ditt saldo, se till att starta om din telefon ibland, så ditt saldo uppdateras”
Det var ordagrant vad hon sa till mig i telefonen… jag tänker nog inte ringa deras support någon mer gång.
Säker på att du inte har igång typ “fetch new data” eller dylikt i telefonen som tar upp bandbredd emellanåt?
@miche 30423 wrote:
Säker på att du inte har igång typ “fetch new data” eller dylikt i telefonen som tar upp bandbredd emellanåt?
Det skulle isf läggas till på mitt surfsaldo, vilket är 1gb i månaden och drar inte pengar.
Jag har aldrig överstigit 500mb i månaden, så det kan inte ha med nätverksuppkopplingar att göra.
Jag tror telia har någon bugg eller nått.. jag har tex testat att inte ringa eller smsa på några dagar och det har fortfarande hänt att det dragits pengar.Kolla specen på uppkopplingsavgiften,kan vara telia som tar extra för uppkopplingen mot internet,1 avgift varje gång man börjar surfa.Detta har inget med datatrafiken att göra.
@steffe 30425 wrote:
Kolla specen på uppkopplingsavgiften,kan vara telia som tar extra för uppkopplingen mot internet,1 avgift varje gång man börjar surfa.Detta har inget med datatrafiken att göra.
Så kan de väl inte göra? Har man fri datatrafik så har man.
Kollade mitt saldo hos Telia. Det visade sig att jag enligt dem ringt 56 samtal. Jag kan meddela dem att jag ringt 1 samtal och av misstag råkat knacka på några telefonnummer vid kanske 2-3 tillfällen men avbrutit direkt. Detta tycker jag är ganska irriterande faktiskt att så fort jag knackar på ett nummer i ett kontaktkort så rings numret upp direkt. Jag vill få upp numret på skärmen och sedan knacka på “ring upp”, som det funkar med andra mobiler. Det händer ju att man först väljer fel nummer och då vill man ju inte att det ska ringas upp direkt.
@steffe 30425 wrote:
Kolla specen på uppkopplingsavgiften,kan vara telia som tar extra för uppkopplingen mot internet,1 avgift varje gång man börjar surfa.Detta har inget med datatrafiken att göra.
Nope det stod inget om uppkopplingsavgift eller några andra summor än sms och samtalstid (bortsett från 149:- för isurf och 150:- för telefonen)
Jasifil – stämmer din mängd datatrafik i telefonen överens med den på saldo?
Min skiljer sig även där.
197mb mottaget och 7.8 skickat i telefonen, 227mb på saldot..Ungefär den skillnaden har det varit varje månad, även den första månaden, så det är inte jag som har återställt trafikmängden i telefonen för sent..
Problemet är att man är helt i händerna på operatörerna som kan göra lite som de vill. Det är ju väldigt svårt för kunderna att påvisa felaktig mätning och därmed felaktig debitering. Samma med elbolagen. Man kan ju dock vara helt säker på att det aldrig diffar till fördel för kunderna vilket ju kan tyckas lite märkligt om det nu skulle vara slumpartade skillnader. Fast jag tror inte att slumpen spelar in här utan det är nog operatörerna som är lite fula.
Pzycho – jag har inte fått min första faktura än från Telia utan den kommer i mitten på maj. Är helt ny kund hos Telia. Har haft Telenor innan och där hade jag ett abonnemang där jag kunde ringa för hela månadskostnaden så det var aldrig aktuellt att kolla så noga på fakturorna.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.