Se om den är äkta upplåst

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Se om den är äkta upplåst

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 21

Godagens.

Hur ser man skillnaden på en telefon som är upplåst genom datorn eller vad man ska kalla detta och en som faktiskt är det på riktigt?

Hoppas ni fattar vad jag menar, kan inte riktigt alla iphone orden.

(och hoppas den ligger rätt, för det är ju i köpnings syfte)

muffins
    Member
    Post count: 1906

Genom att göra en återställning av telefonen och inte dra in någon säkerhetskopia, testa med valfritt simkort. Fungerar det så är den upplåst genom apple.

Om telefonen måste vara jailbreakad för att köra med valfritt simkort då är det en mjukvaru-upplåsning i form av tredjeparts program.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Ja man skulle ju kunna tro det är enkelt men det är det faktiskt inte. På en “fuskupplåst” telefon bör du hitta Cydia på din springboard, går man in där hittar du antingen yellowsn0w, ultrasn0w eller Blacksn0w installerat. Dock kan man faktiskt radera Cydia ikonen så för ngn som inte är relativt bevandrad i hur en iphone är uppbyggd är det faktiskte så enkelt. Modellnumret kan ge en hint men inte heller det är 100% säkert.

Nu förusätter jag att du är köpare som håller i telefonen och inte har möjlighet att återställa den till factory settings via iTunes

e91a
    Member

@freebo 49348 wrote:

Ja man skulle ju kunna tro det är enkelt men det är det faktiskt inte. På en “fuskupplåst” telefon bör du hitta Cydia på din springboard, går man in där hittar du antingen yellowsn0w, ultrasn0w eller Blacksn0w installerat. Dock kan man faktiskt radera Cydia ikonen så för ngn som inte är relativt bevandrad i hur en iphone är uppbyggd är det faktiskte så enkelt. Modellnumret kan ge en hint men inte heller det är 100% säkert.

Nu förusätter jag att du är köpare som håller i telefonen och inte har möjlighet att återställa den till factory settings via iTunes

Ja alltså köpare och kan ju alltid ta med mac datorn om det kan hjälpa. Dock är jag ju osäker på om han vill låta mig göra en facotyr setting? Iofs om han inte ljuger ska de ju inte vara några problem? Så bara koppla in den och så finns det någon ikon att trycka på?

Freebo
    Member

knappen heter Restore

e91a
    Member

En till fråga bara för säkerhet. Finns det några fake iphones som ser exakt likadana ut eller? För tänkte köpa begagnat och vill ju inte bli blåst? 😀

Freebo
    Member

ja, det finns de som ser mer eller mindre identiska ut och så det finns hiphone. Köp av ngn du litar på och om du känner dig det minsta osäker så glöm tradera/blocket

e91a
    Member

@freebo 49786 wrote:

ja, det finns de som ser mer eller mindre identiska ut och så det finns hiphone. Köp av ngn du litar på och om du känner dig det minsta osäker så glöm tradera/blocket

Jo, men säg att jag connectar den till datorn och sedan gör en restore på itunes. Ska detta kunna göras på alla kopior?

muffins
    Member

@e91a 49991 wrote:

Jo, men säg att jag connectar den till datorn och sedan gör en restore på itunes. Ska detta kunna göras på alla kopior?

Har aldrig varit med om att en iPhone kopia kan synka med iTunes eller känna igen telefonen i iTunes alls.

e91a
    Member

Heh, bara en till liten newbie fråga. Hur är jag 100% på 3gs (typ när man startar den eller ngt?) eller kan man se detta på någon system information och vart ligger detta i såna fall!

Freebo
    Member

@e91a 50222 wrote:

Heh, bara en till liten newbie fråga. Hur är jag 100% på 3gs (typ när man startar den eller ngt?) eller kan man se detta på någon system information och vart ligger detta i såna fall!

Läs på vad som skiljer 3GS från 3G så ser du att det är ganska enkelt. på baksidan skall det även stå Model no.: A1303

e91a
    Member

Jo men finns det inte en ställe på iphonen där man kan se vad de är för version etc installerat?

muffins
    Member

@e91a 50235 wrote:

Jo men finns det inte en ställe på iphonen där man kan se vad de är för version etc installerat?

Är ju inte svårt att kolla på en baksida hellre än att gå in i telefonen å pilla :P.

Om telen är jailbreakad testa ta hem sysinfo tror jag det heter. Där har du lite information i programmet om telefonen.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.