Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Ska jag jailbreaka – 4 frågor
-
AuthorPosts
-
Hej!
Jag våndas över huruvida jag ska jailbreaka min iPhone eller ej. Har fått den från mitt jobb så jag vill inte göra något dumt med den. Vad är svaret på följande frågor:
1. Är det 100% lagligt att jailbreaka?
2. Gäller garantin på en jailbreakad iPhone?
3. Kommer uppdateringar av firmware kunna ske smärtfritt på en jailbreakad iPhone?
4. Finns det någon annan anledning till att jag inte ska jailbreaka?1.ja.
2.nej,men om den återställs i itunes försvinner jailbrejket.
3.Ja,men jailbrejket kan behöva göras om.
4.Operativsystemet kan bli instabilt.Själva jailbrejket i sig brukar oftast inte ställa till så mycket,men en del apps från cydia kan orsaka ökad batteriförbrukning,tiltad telefon och andra småproblem.
Vissa av appsen där är inte alltid fullständigt utvecklade så man får prova sig fram.1. Apple har gått ut och sagt att de tycker att Jailbreak är olagligt när carkulos släpptes för då blev det för enkelt att hålla på med crackade apps…
finns många andra källor med…
om det är jobbtelefon så rekommenderar jag inte jailbreaken, som en användare som dig jailbreaken är bara att få lägga teman i mobilen och få leka med systemfilerna 🙂 eftersom du har fått det nytt så antar jag att den har den nyaste baseband d.v.s du kan inte låsa upp och ändra operatör, grattis, lycka till o välkommen till iPhone världen
Tack för svaren… beslutet blev att låta bli att jailbreaka!
Själv ser jag ingen mening med att inte jailbreaka, det är ju så simpelt att återställa den till orginalskick ändå så.
Sen så kan man göra så mycket mer roliga saker med den än när den är orginal, speciellt gratis 🙂 Batteritiden blir inte direkt påverkad, eller ja, man sitter ju och pillar på alla grejjer man fixat – vilket gör att man använder luren mer – därav att det drar mer batteri, dock ingen ovanlig konsumption.@miche 29622 wrote:
Själv ser jag ingen mening med att inte jailbreaka, det är ju så simpelt att återställa den till orginalskick ändå så.
Sen så kan man göra så mycket mer roliga saker med den än när den är orginal, speciellt gratis 🙂 Batteritiden blir inte direkt påverkad, eller ja, man sitter ju och pillar på alla grejjer man fixat – vilket gör att man använder luren mer – därav att det drar mer batteri, dock ingen ovanlig konsumption.Angående batteritiden har du både rätt och fel.Själva jailbrejket påverkar naturligtvis inte,men med jailbrejk kan man köra program i bakgrunden (winterboard m.m),detta drar givetvis batteri.
Angående fråga 1 så är det bara någon anställd i ledningen på apple som tycker att jailbrejk ska vara olagligt,dock inte någon i högsta företagsledningen.
Finns inget i svea rikes lag som säger att det är olagligt. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.