skatt- och tullavgifter?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone skatt- och tullavgifter?

Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • Author
    Member
    Post count: 10

Asså, va fan..

Ni säger att det är avgifter på att ta med en iPhone hem från usa till gamla svedala. Är det det på min vanliga SonyEricsson också eller? :S

Seriöst, köper jag en lur där borta, öppnar den, haxar den, lägger den i min ficka, går på flyget, inte fasen kommer jag på pröjsa någon skatt på den!

For those who are not eligible for an early upgrade or who wish to buy iPhone as a gift, the prices are $499 (8GB), $599 (16GB), or $699 (32GB)

Detta betyder ju att jag kan köpa en 8GB lur för 3 597.43349 Swedish kronor, säg 3’600 spänn! VÄÄÄÄRT! Givetvis utan AT&T då.

Min källa är : iPhone – Apple Store (U.S.)

Det står längst ner på sidan, det sk. “finstilta”

stickaaan
    Member
    Post count: 259

Ja precis så är det. Sålänge du öppnar det, så kan dom inte säga att du ska betala skatt osv. Det är ju samma sak som om du handlar kläder osv. Du får inte ta hem mer kläder än för typ 1000 spänn eller något sånt, utan att pröjsa skatt och avgifter.
    När jag var i USA så handlade jag kläder för typ 10-15000 som jag fyllde i 3 resväskor. Klippte bara av alla lappar, skrynklade till tröjorna lite för om dom tänkte öppna väskan och kolla. Inget dom kan bevisa att jag köpt där:)
    Sålänge det inte ligger i originalförpackning och ser oanvänt ut, så är det inga problem. 🙂

usanorden
    Member

@stickaaan 53042 wrote:

Ja precis så är det. Sålänge du öppnar det, så kan dom inte säga att du ska betala skatt osv. Det är ju samma sak som om du handlar kläder osv. Du får inte ta hem mer kläder än för typ 1000 spänn eller något sånt, utan att pröjsa skatt och avgifter.
    När jag var i USA så handlade jag kläder för typ 10-15000 som jag fyllde i 3 resväskor. Klippte bara av alla lappar, skrynklade till tröjorna lite för om dom tänkte öppna väskan och kolla. Inget dom kan bevisa att jag köpt där:)
    Sålänge det inte ligger i originalförpackning och ser oanvänt ut, så är det inga problem. 🙂

Är kläder verkligen så mycket billigare? =D
    snackar vi outlet affärer eller monsterkläder? (http://www.bikeshow.se/Portals/0/Monster_Logo.jpg)

Freebo
    Member
    Post count: 4365

USAnörden, lycka till med eventuella garantiärenden… ;/

usanorden
    Member

vadå garantiärenden? man sparar ju givetvis kvittot!

Freebo
    Member

iPhone är inte behäftigad med någon internationell garanti. Köpt i USA måste lämnas in i USA, det kanske inte här sååå häftigt shortcut.jpg

QuamraZ
    Member
    Post count: 59

Men funkar det att göra så här för att köpa en Iphone i USA??:

299$ för luren, 36$ för aktivering och sedan en månad senare 70$ för en månads räkning på abonomangent i USA och sen 175$ för att avbryta det. Det blir alltså runt 580$ som blir ungefär 4325:-.

Är det någon som vet om det går att göra så??:confused:

Tacksam för svar!!:)
    QuamraZ

Freebo
    Member

Oavsett, fungerar det så har du sparat precis 1000:- jmfrt med att köpa en ny olåst från Emporiolive.com med Svensk garanti. Du har nu ställt 20 frågor om USA köp och fått 20 klara svar men har inte kommit 1 meter, inse 🙂

usanorden
    Member

Det jag hittade om garantin

Apples ettåriga (1 år) begränsade garanti

Yes, so far so good!

FÖR KONSUMENTER SOM OMFATTAS AV KONSUMENTLAGAR I INKÖPSLANDET, ELLER, OM DETTA ÄR ETT ANNAT LAND, I DET LAND DÄR DE BOR, GÄLLER DE FÖRMÅNER SOM DENNA GARANTI OMFATTAR UTÖVER DE RÄTTIGHETER SOM DESSA KONSUMENTLAGAR GER.

DENNA BEGRÄNSADE GARANTI LYDER UNDER OCH SKALL TOLKAS I ENLIGHET MED LAGEN I DET LAND DÄR PRODUKTEN KÖPTES. DET APPLE-BOLAG SOM LÄMNAR GARANTI ENLIGT DENNA BEGRÄNSADE GARANTI ANGES I SLUTET AV DETTA DOKUMENT BEROENDE PÅ DET LAND ELLER DEN REGION DÄR PRODUKTEN KÖPTES.

Okej, om jag fattar rätt här; så får jag garantin! Om jag har köpt den i “rätt” land. Och kan alltså utnyttja garantin, om mitt “hemmaland”, omfattas av garantin.

MEN…!

Apple kan begränsa service till landet där Apple eller dess auktoriserade återförsäljare ursprungligen sålde maskinvaruprodukten och tillhandahålla garantiservice (i) hos en Apple-ägd butik

Det kan bli så att jag behöver skicka över den till USA för rep, men jag har fortfarande garanti på den!

Så jag har garanti min min iPhone 😀 Typ världsgaranti!!

Hittade denna sen, specifik för iPhone3GS, står samma iofs.
    http://images.apple.com/legal/warranty/docs/iPhone_3GS_warranty.pdf

QuamraZ
    Member

@freebo 53080 wrote:

Oavsett, fungerar det så har du sparat precis 1000:- jmfrt med att köpa en ny olåst från Emporiolive.com med Svensk garanti. Du har nu ställt 20 frågor om USA köp och fått 20 klara svar men har inte kommit 1 meter, inse 🙂

Jo men om jag gör som jag vissade i mitt inlägg tidigare så får jag en Iphone 3Gs 32gb och inte en Iphone 3G 8gb, inse 🙂

Freebo
    Member

@quamraz 53082 wrote:

Jo men om jag gör som jag vissade i mitt inlägg tidigare så får jag en Iphone 3Gs 32gb och inte en Iphone 3G 8gb, inse 🙂

Kör på det och dela gärna med dig av dina erfarenheter till alla dem som sitter i samma sits

QuamraZ
    Member

@freebo 53085 wrote:

Kör på det och dela gärna med dig av dina erfarenheter till alla dem som sitter i samma sits

Det ska jag absolut göra.

Låser SnOw upp Iphonen till alla operatörer (alltså SnOw som finns i blackra1n)??
    Och vad är “Rock” för något??
    Lite frågor (som vanligt):P:P:D

Hälsningar
    QuamraZ:)

usanorden
    Member

@quamraz 53078 wrote:

Men funkar det att göra så här för att köpa en Iphone i USA??:

299$ för luren, 36$ för aktivering och sedan en månad senare 70$ för en månads räkning på abonomangent i USA och sen 175$ för att avbryta det. Det blir alltså runt 580$ som blir ungefär 4325:-.

Är det någon som vet om det går att göra så??:confused:

Tacksam för svar!!:)
    QuamraZ

snälla, källa! hur kan vi ge ett svar om du inte ens visar vart du läst det?

stickaaan
    Member

@usanörden 53062 wrote:

Är kläder verkligen så mycket billigare? =D
    snackar vi outlet affärer eller monsterkläder? (http://www.bikeshow.se/Portals/0/Monster_Logo.jpg)

Haha det var på en outlet såklart. Med bara Polo Ralph Lauren. Köpte 10 t-shirts för 100$ 😀 Sen tjocktröjor typ för 20$ osv 😀

usanorden
    Member

@stickaaan 53134 wrote:

Haha det var på en outlet såklart. Med bara Polo Ralph Lauren. Köpte 10 t-shirts för 100$ 😀 Sen tjocktröjor typ för 20$ osv 😀

grymt!! lust att utveckla lite? Letar efter billiga märkeskläder samt billiga skid- och snowboardkläder!! Och kosttillskot, och en volvo c70, och nudie bars. Gärna i N.Y området samt L.A området! =)

GL HF!

QuamraZ
    Member

@usanörden 53116 wrote:

snälla, källa! hur kan vi ge ett svar om du inte ens visar vart du läst det?

iPhone 3GS från USA (Värt det?) – 99.se
    Första inläget.

Jag hoppas verkligen att det funkar:)

Låser SnOw upp Iphonen till alla operatörer (alltså SnOw som finns i blackra1n)??
    (Lite frågor):P

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@quamraz 53159 wrote:

Första inläget.

1.Låser SnOw upp Iphonen till alla operatörer (alltså SnOw som finns i blackra1n)??
    2.Och vad är “Rock” för något??

1.Ja
    2.Rock är som Cydia men sämst

usanorden
    Member

@quamraz 53159 wrote:

Första inläget.

fanns ingen källa i den länken du angav.

men det som jag har hittat, om det du säger, så är det detta som verkar mest intressant: PLAN TERMS – Wireless from AT&T.

och då verkar det som att, om man säger upp avtalet, så skall telefonen lämnas tillbaka!

If you exercise this option, you may be required to return devices and associated accessories purchased in connection with your Wireless Service Agreement.

Detta står alltså i avsnittet “2) WIRELESS DATA SERVICE TERMS AND CONDITIONS (applies to all customers)”

Står inte under “iPhone Terms and Conditions (applies to iPhone customers instead of the above plan terms)”

Så slutsatsen är att den kan funka, men du kan behöva lämna tillbaka luren….

EDIT: hittade allt text nu!

Terms Applicable to AT&T Nation/FamilyTalk® GSM Plans: Credit approval required. Subscriber must live and have a mailing address within AT&T’s owned network coverage area. An early termination fee of $175 applies if service is terminated before the end of the contract term. For service activated on or after May 25, 2008 the Early Termination Fee will be reduced by $5.00 for each full month toward your minimum term that you complete. If phone is returned within 3 days, activation fee will be refunded. If phone is returned within 30 days in like-new condition with all components, early termination fee will be waived. All other charges apply. Some dealers impose additional fees. iPhone returns will be subject to a 10% restocking fee, except where prohibited.

Så svaret är ju NEJ, det funkar INTE! Då måste köpa den som present, som jag nämnde i första inlägget.

stickaaan
    Member

@usanörden 53158 wrote:

grymt!! lust att utveckla lite? Letar efter billiga märkeskläder samt billiga skid- och snowboardkläder!! Och kosttillskot, och en volvo c70, och nudie bars. Gärna i N.Y området samt L.A området! =)

GL HF!

Har ingen aning om områdena, vi var i Florida.
    En volvo c70 lär du säkert hitta billigt. Kollade på en Ford Mustang när jag var där. Det är halva priset jämfört med Sverige. 😛 Men sen kostar det väl runt 50000 med frakt å tullavgifter osv 😛

usanorden
    Member

@stickaaan 53222 wrote:

Har ingen aning om områdena, vi var i Florida.
    En volvo c70 lär du säkert hitta billigt. Kollade på en Ford Mustang när jag var där. Det är halva priset jämfört med Sverige. 😛 Men sen kostar det väl runt 50000 med frakt å tullavgifter osv 😛

Freight (AUTOMOBILE) 20′ Container $1,443.00 1 $1,443.00
    Bunker Adjustment Factor [BAF Charges] 20′ Container $60.00 1 $60.00
    Warfage 1.45 MT $2.90 $4.21
    Bill Of Lading $50.00
    Charges for High Security Seal (What is this?) $15.00
    Drayage to Loading Area
    (1 – 10 Miles)
    $325.00 1 $325.00
    Fuel Surcharge $58.50
    Custom Clearance for Cars (Origin) $150.00 1 $150.00
    Shipper’s Declaration (Over $2,500.00) $12,000.00 $50.00
    Allowance for Cars Only $50.00
    Total US $2,105.70

Fyllde i ett formulär på den här sidan: Freight Calculator Instant Freight Quote Calculator International Shipping Moving Rates Estimates

Tror att 50’000 är lite i överkant, verkligenhetern är nog mellan 15′-20’000 kr! VÄÄÄÄÄÄÄRT!

stickaaan
    Member

@usanörden 53258 wrote:

Fyllde i ett formulär på den här sidan: Freight Calculator Instant Freight Quote Calculator International Shipping Moving Rates Estimates

Tror att 50’000 är lite i överkant, verkligenhetern är nog mellan 15′-20’000 kr! VÄÄÄÄÄÄÄRT!

Men sen skatter och avgifter när du kommer till Sverige. Är ju ganska svårt att smuggla med dig en bil :laugh:

Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.