Skillnad edge/3G, avaktivera funktionen?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Operatörer & abonnemang Skillnad edge/3G, avaktivera funktionen?

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • Author
    Member
    Post count: 14

Hej!

Har precis införskaffat iphone 16 gig med telia max25 som ab. Däri har jag även valt med frisurf eller vad det heter när man får surfa obegränsat för 199kr per månad. Vad jag förstått så drar mobilen mer batteri om 3G alltid är på så ibland avvaktiverar jag 3G. Då kommer istället “E” upp och när jag går in på tex Safari så surfar den på internet med det.

Jag undrar nu om även detta är “obegränsat” dvs ingår med telia fri eller debbas detta på annat sätt?

Kan jag på något sätt avaktivera BÅDE 3G och Edge så att mobilen inte kan connecta till internet… tex. om jag inte ska ha kvar fri surf och bara använda wlan som jag nästan ständigt har tillgång till??

Morbidio
    Member
    Post count: 268

Flightmode borde ju funka för det ändamålet. Om du inte vill surfa med Edge/3G och bara med Wifi, varför köpte du inte en iPod Touch istället?:confused:

Morbidio
    Member

Flightmode borde ju funka för det ändamålet. Om du inte vill surfa med Edge/3G och bara med Wifi, varför köpte du inte en iPod Touch istället?:confused:

Morbidio
    Member

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Ta bort allt under APN om du inte vill surfa över EDGE.

iPhoneinfo.se
    Member

iPhoneinfo.se
    Member

Zike
    Member
    Post count: 571

edge kostar inte extra. Jag har telia fastpris + fri surf, 599+199+15 (fakturaavgift) och min telefon går ofta över i edge, det har aldrig kostat extra för det.

Surfa på och oroa dig inte 🙂

Zike
    Member

edge kostar inte extra. Jag har telia fastpris + fri surf, 599+199+15 (fakturaavgift) och min telefon går ofta över i edge, det har aldrig kostat extra för det.

Zike
    Member

PeterA
    Member

Tack för svar =)

Klart jag kommer utnyttja mobilen maximalt, därför jag köpte den men vill ändå veta, och kanske andra som är intresserade också =)

Dock undrar jag en annan sak:

Som jag skrev innan så är “E” ständigt aktiverad och syns bredvid Telia högst upp. Det jag undrar är om Edge drar mer batteri än om den inte funnits där, t.ex. som 3g gör när det är aktiverat?

PeterA
    Member

Tack för svar =)

Klart jag kommer utnyttja mobilen maximalt, därför jag köpte den men vill ändå veta, och kanske andra som är intresserade också =)

Som jag skrev innan så är “E” ständigt aktiverad och syns bredvid Telia högst upp. Det jag undrar är om Edge drar mer batteri än om den inte funnits där, t.ex. som 3g gör när det är aktiverat?

PeterA
    Member

Tack för svar =)

Zike
    Member

3G drar inget när det är “aktiverat”. dock drar det mer att använda 3G än att använda edge, då 3Gtrafik i telefonsamtal innehåller mer information än Edge. när du surfar bör det dock dra lika mycket batteri då det är samma information som läses, dock med olika hastighet.

på ett sätt kan man ju tänka att 3G då drar mindre batteri under surfning eftersom laddningstiderna är kortare (fast kanske också mer “energi-sugande” !?) inte helt säker.

men du kommer snabbt vänja dig vid att alltid ha mobilen i datorn/laddaren/dockan när du är hemma och att du alltid tar mer laddarn i väskan om du inte vet om du ska hem på kvällen.
    jag har endast vid två tillfällen sen jag köpte min 11juli varit tvungen att stänga av telefonen för att inte dra slut på allt batteri.

Zike
    Member

3G drar inget när det är “aktiverat”. dock drar det mer att använda 3G än att använda edge, då 3Gtrafik i telefonsamtal innehåller mer information än Edge. när du surfar bör det dock dra lika mycket batteri då det är samma information som läses, dock med olika hastighet.

på ett sätt kan man ju tänka att 3G då drar mindre batteri under surfning eftersom laddningstiderna är kortare (fast kanske också mer “energi-sugande” !?) inte helt säker.

men du kommer snabbt vänja dig vid att alltid ha mobilen i datorn/laddaren/dockan när du är hemma och att du alltid tar mer laddarn i väskan om du inte vet om du ska hem på kvällen.
    jag har endast vid två tillfällen sen jag köpte min 11juli varit tvungen att stänga av telefonen för att inte dra slut på allt batteri.

Zike
    Member

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.