Skillnad mellan Wifi & 3G

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPad Skillnad mellan Wifi & 3G

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • Author
    Member
    Post count: 140

Vad är egentligen skillnaden mellan en Wifi & 3G? Är det bara det att man kan ha simkort i 3G men inte den andra? Finns det fler större skillnader förutom då vikt mm?

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Skillnaden är precis den, att för att surfa med wifi så behöver du tillgång till just wifi
    3G modellen har plats för kort så att du kan ha ett surfabbonemang i och surfa varifrån du vill, 3g modellen har också WiFi

Kamush
    Member

Ok. Tack för svar.

TruB
    Member
    Post count: 476

Har man wifi hemma och ska bara använda den hemma så är wifi bästa valet. vilket bör vara majoriteten av ipad användarna i sverige.

Kamush
    Member

Men om det ej kostar mycket mer så borde 3G vara bästa valet för att det kan hända att nån gång så ska man ta med den till stranden eller på nån resa, då kan man ju ej använda wifi.

Nickeliten
    Member
    Post count: 10

Är det inte så att 3g modellen har gps (agps eller vad det heter) i sig och det har inte wifi modellen?

Sen skulle jag vilja säga att det aldrig fel att kunna ta med sig plattan eller så med 3g eller om man flyttar eller bara sitta på cafe och visa upp sig 😛 . . . Om man har råd och köpa med 3g så skulle jag göra det, om du tex köper en 3g ipad i USA så blir det ungefär samma pris som en wifi skulle kosta i sverige.

TruB
    Member

Konstigt om den inte har gps, som en touch utan gps.

“Assisted GPS (Wi-Fi + 3G model)”
    Apple – iPad – View the technical specifications for iPad.

iPhoneReservdelar.se
    Member

Om man tittar på specen så ser det ut som om den inte har det…
    ska kolla upp detta…

Nickeliten
    Member
    Post count: 10

Alltså jag vet inte säkert själv men har hört det bara… Men jag tror att wifi modellen har som typ gamla iphone att den “triangulerar” mellan wifi spots.

Kommer dock inte ihåg vart jag läste detta!

TwiZteD
    Member
    Post count: 238

Har nyss köpt mig en iPad 3G, och har läst på lite, och det stämmer, bara 3G modellen har GPS så att säga 🙂

Så bara WiFi modellen, har INTE detta

// TwiZteD

Khayman
    Member
    Post count: 31

@twizted 79710 wrote:

Har nyss köpt mig en iPad 3G, och har läst på lite, och det stämmer, bara 3G modellen har GPS så att säga 🙂

Så bara WiFi modellen, har INTE detta

// TwiZteD

Nja… det där stämmer inte.
    Min iPad med WiFi har gps, en mycket bra låsning får man.
    Men man får inte upp kartan så klart om man inte har internet att ladda ned den.
    Kollar du på apples hemsida står det dessutom så här:

Digital compass
    Assisted GPS (Wi-Fi + 3G model)
    Cellular (Wi-Fi + 3G model)

Och assisted gps betyder inget annat än att det är en gpsantenn men den kan använda sig av triangulering som ger en snabbare låsning innan gpsen har hittat signalen.

johanfo
    Member
    Post count: 52

Finns det WIFI på 3G modellen?

Jag ska få en välja mellan en iPad 3G eller en iPad WIFI. vilken är klokast att ta om de är gratis att välja en?

iPhoneReservdelar.se
    Member

3G självklart
    Den harr allt som wifi + att du har möjlighet att köra mobiltbredband i den

johanfo
    Member
    Post count: 52

@iPhoneReservdelar.se 81189 wrote:

3G självklart
    Den harr allt som wifi + att du har möjlighet att köra mobiltbredband i den

Ok, tack. Vill bara dubbelkolla, det finns alltså ingen 3G modell som INTE har WIFI? För kommer mestadels använda den i hemmet och skulle ju suga om inte wifi finns 🙂

Sedan undrar jag bara om det finns nått sånt att få ett extra simkort(telia) som man då kan ha i iPaden eller måste man hålla på byta mellan Iphonen och Ipaden?

TruB
    Member

samma skillnad som mellan iphone och ipod touch
    ett sim kort, lite utseende förstås

TeliaKundservice
    Member
    Post count: 45

@johanfo 81210 wrote:

Ok, tack. Vill bara dubbelkolla, det finns alltså ingen 3G modell som INTE har WIFI? För kommer mestadels använda den i hemmet och skulle ju suga om inte wifi finns 🙂

Sedan undrar jag bara om det finns nått sånt att få ett extra simkort(telia) som man då kan ha i iPaden eller måste man hålla på byta mellan Iphonen och Ipaden?

Du kan välja ett så kallat extrakort till de flesta av våra mobilabonnemang och extrakortet går givetvis att få i mikrosim-storlek. För mer info, se länk nedan:

Extrakort – Ringa och svara – Tjänster – Mobil telefoni – Privat – Telia.se

Med vänliga hälsningar
    Thomas Lindmark
    Telia Kundservice

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.