Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Skillnaden mellan vanlig WiFi och Homerun-zon?
-
AuthorPosts
-
hej
jag undrar bara vad det är för skillnad på
Wifi och homerun/surfzoner ? .. eller det kanske
inte finns någon skillnad .. ?
men om jag inte är helt ute och
cyklar så kan man ansluta ett olåst
nätverk mha Wifi utan massa användarnamn
och skit … men idag fick jag fick några
inloggningsuppgifter av telia via sms som tydligen ska användas till homerun…
Och så undrar jag om det kostar något per Mb med homerun eller Wifi ? …/M.
Wifi är ungefär samma sak som ett WLAN (Wireless Local Area Network), vilket betyder att någon delar ut internetuppkoppling genom en trådlös accesspunkt (oftast en router).
Detta betyder att det är helt gratis, men dock kan man i t.ex. routern ställa in om lösenord skall krävas vid användning av nätverket.
Telia Homerun har jag dock inte läst på hur det fungerar, men jag tippar på att det är något snarlikt.Inte för att vara ett praktarsel, men det skadar absolut inte att kolla upp något före man gör en tråd.
Om jag inte är helt borta funkar tyvärr inte homerun på iPhone?
@rotkiv 12175 wrote:
Om jag inte är helt borta funkar tyvärr inte homerun på iPhone?
Självklart fungerar det.
Telia Homerun fungerar precis som andra WiFi-hotspots (zoner) bara det att dom är lösenorsskyddade (och ägs av Telia), och du måste ha ett i-Abonnemang från Telia för att få tillgång till dessa Homerun-zoner gratis.
Dessa håller oftast väldigt hög kvalité och erbjuder hög hastighet och det är helt gratis att surfa via dessa. Placerade lite här och var i hela Sverige.
@iPhoneinfo.se 12176 wrote:
Självklart fungerar det.
Telia Homerun fungerar som andra WiFi-hotspots (zoner) bara det att dom är lösenorsskyddade, och du måste ha ett i-Abonnemang från Telia för att få tillgång till dessa Homerun-zoner gratis. Dessa håller oftast väldigt hög kvalité och erbjuder hög hastighet.
Humm.. Det var ju… bra.
Kan det vara så att jag hela tiden förknippat wap med homerun, men de är olika saker?
Jag är iaf ganska säker på att wap ej fungerar 😛
@antonfjanton 12166 wrote:
Wifi är ungefär samma sak som ett WLAN (Wireless Local Area Network), vilket betyder att någon delar ut internetuppkoppling genom en trådlös accesspunkt (oftast en router).
Detta betyder att det är helt gratis, men dock kan man i t.ex. routern ställa in om lösenord skall krävas vid användning av nätverket.
Telia Homerun har jag dock inte läst på hur det fungerar, men jag tippar på att det är något snarlikt.Inte för att vara ett praktarsel, men det skadar absolut inte att kolla upp något före man gör en tråd.
… och va är forumet till för , om inte för att få hjälp med frågor man har .?
@thian 12179 wrote:
… och va är forumet till för , om inte för att få hjälp med frågor man har .?
Jag skulle säga att det är till för frågor man inte hittar svar på.
Allt jag försöker säga är att det skadar inte att söka informationen innan man frågar, eftersom det oftast redan finns där ute 🙂@rotkiv 12177 wrote:
Humm.. Det var ju… bra.
Kan det vara så att jag hela tiden förknippat wap med homerun, men de är olika saker?
Jag är iaf ganska säker på att wap ej fungerar 😛
WAP och Homerun är två helt olika saker. WAP (Wireless Application Protocol) är ett protokoll som används för surfning mm, medans homerun är en tjänst som telia erbjuder sina kunder för att kunna surfa trådlöst.
Se det som en bil och en affär, bilen är WAP och affären är Homerun.
Du behöver bilen för att ta dig till affären 🙂@rotkiv 12182 wrote:
jag tycker du fick ganska bra med hjälp? Säg tack istället?
Jo visst , jag tackar så mycket .. tycker bara att det är lite onödigt att lägga till den spydiga kommentaren .. vet klart att man kan söka efter svar på frågorna innan man frågar, men skulle gärna vilja att nån som kan det förklarade för mig .. och det ska jag vill inte behöva säga ? .. de lär ju inte va så många som kommer tillbaka hit om man får sånt slängt i ansiktet när man skriver sina första inlägg… Men som sagt tack tack, fick svar på min fråga iaf 🙂
@thian 12193 wrote:
Jo visst , jag tackar så mycket .. tycker bara att det är lite onödigt att lägga till den spydiga kommentaren .. vet klart att man kan söka efter svar på frågorna innan man frågar, men skulle gärna vilja att nån som kan det förklarade för mig .. och det ska jag vill inte behöva säga ? .. de lär ju inte va så många som kommer tillbaka hit om man får sånt slängt i ansiktet när man skriver sina första inlägg… Men som sagt tack tack, fick svar på min fråga iaf 🙂
Du får ursäkta mig om jag fick det att låta så, jag menar absolut inte: “Sök före du frågar din dumme jävel, vad tänker du med?”
Det enda jag försöker säga är att genom att söka kanske du spar tid, både för dig, och för oss 🙂 samt att du mest troligt får en säker källa och därmed svar på det du undrar över.
För mig är det som att ringa kundtjänst och fråga när man redan har svaret i en manual på köksbordet.
Dock tvivlar jag starkt på att du är intresserad av min åsikt.Hur som helst, ursäkta mig.
Hoppas du förstår!
@antonfjanton 12197 wrote:
Du får ursäkta mig om jag fick det att låta så, jag menar absolut inte: “Sök före du frågar din dumme jävel, vad tänker du med?”
Det enda jag försöker säga är att genom att söka kanske du spar tid, både för dig, och för oss 🙂 samt att du mest troligt får en säker källa och därmed svar på det du undrar över.
Hoppas du förstår!+ Att du fick 2 länkar som hade bra med bra information. Den lilla notisen var bara litet tips till framtida frågor på detta forum, nu var ju din fråga en ganska så bra fråga, men ibland kommer der så onödiga frågor som man skulle hitta svar på 10 sekunder genom google.
Hur som helst, välkommen!
Väl mött@iPhoneinfo.se 12176 wrote:
Självklart fungerar det.
Telia Homerun fungerar precis som andra WiFi-hotspots (zoner) bara det att dom är lösenorsskyddade (och ägs av Telia), och du måste ha ett i-Abonnemang från Telia för att få tillgång till dessa Homerun-zoner gratis.
Dessa håller oftast väldigt hög kvalité och erbjuder hög hastighet och det är helt gratis att surfa via dessa. Placerade lite här och var i hela Sverige.
Telia Homerun ingår även i tjänsten fastpris data som kan tecknas på samtliga “vanliga” abonnemang, samt i Telias mobila bredband.
Telia Homerun är inte gratis per definition. Det krävs någon sorts abonnemang för att kunna använda tjänsten, och det vanligaste är att den ingår i någon sorts tjänst för mobildata och är nollprissatt på förbrukningen.
Dock så finns det andra sorters abonnemang för Homerun:
Fast: 299:-/mån ex moms, fri användning (varför man ska ha detta när man kan få samma sak och lite till för 199:-/mån kan man undra.)
Rörlig: 30:-/mån ex moms, 1,60:-/mb
24 timmars: 96 kr ex momsNu är detta lite OT eftersom de flesta här använder Homerun till sin iPhone och då är det inte så smidigt att ha ett separat Homerun-abonnemang.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.