Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Viewing 41 posts - 4,001 through 4,041 (of 4,041 total)
  • Author
    Posts
  • iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

    @oskarss 90826 wrote:

    Hej!

    Går det att JBa och låsa upp en Iphone 3gs 4.2.1 med 05.15.04? Vad finns för alternativ?

    Mvh

    Du jailbreakar med redsn0w, för upplåsning krävs dock att du uppdaterar dit baseband till ipads baseband.

    Bubbe
    Member
    Post count: 7

    @nalle55a 90818 wrote:

    Hur gick det med GPS och batteritid ?

    Tja… Eftersom jag är gammal “HTC:are” så är jag nöjd med batteritiden. 😛 Så jag märker ingen direkt skillnad. Däremot krånglar TomTom och Navigon. Dock hittar den inbyggda kartan (är det Google Maps?) min position om jag har 3G inkopplat. Har sökt en fix på nätet men utan framgång.

    En fråga när jag ändå är här och skriver igen…

    Nu när jag jailbreakat och det i alla fall går att ringa med min operatör – vad händer då när/om jag uppdaterar till 4.3.3 som iTunes erbjuder mig varje gång jag kopplar in mig i datorn? Försvinner upplåsning och jailbreak då?

    Tompasod
    Member
    Post count: 175

    En uppdatering tar bort JB och ev upplåsning som inte är gjord via iTunes.

    Bubbe
    Member
    Post count: 7

    @tompasod 91059 wrote:

    En uppdatering tar bort JB och ev upplåsning som inte är gjord via iTunes.

    Okidoki. Tack för det svaret. Då avvaktar jag i stället. Orka greja med det nu igen när man nyss lyckats. 😀

    Slevva
    Member
    Post count: 11

    Jag är sugen på att uppgradera min telefon, och sedan jailbreak:a.

    Men jag kollade mina SHSH filer, och jag har 3.1.3, 4.0, 4.0.1, 4.1, 4.2.1,

    när jag läser runt lite så verkar det finnas ennu nyare ? men jag har inte som SHSH filerna, kommer jag har nytta av dessa, eller kommer jag förlora allt detta om jag uppgraderar mig och sedan kör en jailbreak igen ?

    Samt , Går det att Jailbreak:a Nyaste? Vilken det nu är jag kommer att få då!

    Jag har en Iphone 3GS iOS 3.1.3. ModemFirmwire 05.12.01

    imported_pongo
    Member
    Post count: 893

    det finns 4.3.3 och den går att jailbreaka.
    en guide för hur man gör hittar du här
    windows: iClarified – iPhone – How to Jailbreak Your iPhone 3GS Using RedSn0w (Windows) [4.3.3]
    Mac: iClarified – iPhone – How to Jailbreak Your iPhone 3GS Using RedSn0w (Mac) [4.3.3]

    du kommer inte förlora dina shsh som du har nu.
    med andra ord kommer du kunna nedgradera till just dom där
    3.1.3, 4.0, 4.0.1, 4.1, 4.2.1

    LÄS: ifall du behöver en unlock, så uppdatera inte, då ett baseband inte går att nedgradera. :LÄS

    Slevva
    Member
    Post count: 11

    Okej Tack så jätte mycket =) ska se om jag lyckas ta mig igenom detta nu då =)

    Btw, det med Baseband ? Vad är detta ? 🙂 Det är precis nytt för mig 🙂

    imported_pongo
    Member
    Post count: 893

    Baseband gör förbindelse till nätverket osv, dvs ifall din mobil är operatörslåst till 3 men du vill använda telia, så ska du akta dig med att uppdatera

    för nästan varje uppdatering, uppdaterar ditt Baseband “modemfirmware”
    och det är inte säkert att ultrasn0w som låser upp operatörslåst fungerar på den nyaste versionen.

    alfgunde
    Member
    Post count: 1

    jag har köpt en begagnad 3G och konstaterar att det inte finns någon videokamera på den. Finns det någon lösmomg på det?

    muffins
    Member
    Post count: 1906

    @alfgunde 91390 wrote:

    jag har köpt en begagnad 3G och konstaterar att det inte finns någon videokamera på den. Finns det någon lösmomg på det?

    Nu vet jag inte exakt vad det heter, men finns i Cydia iaf att hämta hem, så att man kan spela in via sin iPhone 3G.

    bubiis
    Member
    Post count: 28

    Uppdaterade precis min gamla Iphone 3gs, från IOS 3.0 till den senaste men fick meddelanden om att den var operatörslåst och att jag måste stoppa in orginal sim och starta itunes för att sätta igång telefonen igen. Är det någon som skulle kunna förklara hur jag återställer den till versionen jag hade tidigare (3.0) alternativt hur jag låser upp den? De senare vore att föredra

    Tack!

    bubiis
    Member
    Post count: 28

    heelp?

    iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

    du kan jailbreaka och aktivera telefonen med hjälp av redsn0w
    för att “låsa upp” så behöver du installera iPads baseband och ultrasn0w

    bubiis
    Member
    Post count: 28

    @iPhoneReservdelar.se 91594 wrote:

    du kan jailbreaka och aktivera telefonen med hjälp av redsn0w
    för att “låsa upp” så behöver du installera iPads baseband och ultrasn0w

    Tack, tips på vart jag kan hitta guide? Vart hittar man senaste redsn0w?

    MrCabelguy
    Member
    Post count: 461

    @alfgunde 91390 wrote:

    jag har köpt en begagnad 3G och konstaterar att det inte finns någon videokamera på den. Finns det någon lösmomg på det?

    Du kan köpa ett program i Appstore som heter iVideoCamera för 7 kr så är det bara att filma sen.

    bubiis
    Member
    Post count: 28

    @bubiis 91603 wrote:

    Tack, tips på vart jag kan hitta guide? Vart hittar man senaste redsn0w?

    Tacksam för hjälp, need my phone

    imported_pongo
    Member
    Post count: 893

    @bubiis 91603 wrote:

    Tack, tips på vart jag kan hitta guide? Vart hittar man senaste redsn0w?

    du hittar en massa guider här
    iClarified – Tutorials – iPhone

    bubiis
    Member
    Post count: 28

    Går det att få reda på vad för IOS man har även om man inte kan starta telefonen (saknar original sim)?

    EDIT hitta

    Saklie
    Member
    Post count: 8

    Hej, har hamnat lite i en sits. Jag råkade tappa min iPhone så glaset sprack i helgen och har nu lånat en polares som dock är låst till Tre, har själv Halebop.

    Har suttit ett bra tag och tittat runt och googlat för att försöka Jailbreaka med 4.2.1 och sedan använda Ultrasnow för att kunna låsa upp den. Det har inte gått nått vidare hittils, vore tacksam om nån kunde hjälpa mig på traven.

    Ios, 3.1.3
    Firmware, 05.12.01

    Cophe
    Member
    Post count: 1079

    För att du ska kunna låsa upp, måste du uppdatera ditt baseband.

    Saklie
    Member
    Post count: 8

    @cophe 91729 wrote:

    För att du ska kunna låsa upp, måste du uppdatera ditt baseband.

    Okej? Antar att den gör det när man uppgraderar till 4.2.1? Jag har iaf inte lyckats göra det, är ju som sagt kvar på 3.1.3. Får felmeddelande när jag försöker, kollade upp det och då skulle det tydligen gå om man gick in och ändrade i nån fil i Winows men det gick ändå inte efter det.

    Kan den här guiden va nått?

    Update iPhone 3GS / 3G Baseband to 06.15.00 with PwnageTool 4.1.3 for iOS 4.2.1 Unlock [Guide] | Redmond Pie

    Cophe
    Member
    Post count: 1079

    @saklie 91733 wrote:

    Okej? Antar att den gör det när man uppgraderar till 4.2.1? Jag har iaf inte lyckats göra det, är ju som sagt kvar på 3.1.3. Får felmeddelande när jag försöker, kollade upp det och då skulle det tydligen gå om man gick in och ändrade i nån fil i Winows men det gick ändå inte efter det.

    Kan den här guiden va nått?

    Update iPhone 3GS / 3G Baseband to 06.15.00 with PwnageTool 4.1.3 for iOS 4.2.1 Unlock [Guide] | Redmond Pie

    Ja, prova följa den guiden. Du måste alltså uppdatera till 06.15.00 (iPads baseband) för att kunna låsa upp. Detta är pågrund av att ultrasn0w stödjer detta baseband.

    Saklie
    Member
    Post count: 8

    Jag kan fortfarande inte få det att fungera!

    Antar att man först måste uppdatera till 4.2.1 men varje gång jag försöker återställa med iTunes får jag ett felmeddelande som säger: “this device isn’t eligible for the requested build” samma sak med den ipswfilen som jag gjorde med Pwnage.

    Testade också denna guide: iClarified – iPhone – How to Jailbreak and Unlock Your iPhone 3GS Using RedSn0w (Mac) [4.2.1]

    men det blir samma sak där för jag lyckas inte uppdatera till 4.2.1 😡

    muffins
    Member
    Post count: 1906

    @saklie 91760 wrote:

    Jag kan fortfarande inte få det att fungera!

    Antar att man först måste uppdatera till 4.2.1 men varje gång jag försöker återställa med iTunes får jag ett felmeddelande som säger: “this device isn’t eligible for the requested build” samma sak med den ipswfilen som jag gjorde med Pwnage.

    Testade också denna guide: iClarified – iPhone – How to Jailbreak and Unlock Your iPhone 3GS Using RedSn0w (Mac) [4.2.1]

    men det blir samma sak där för jag lyckas inte uppdatera till 4.2.1 😡

    Apple signerar inte längre iOS 4.2.1.
    För att du ska kunna installera den versionen krävs det att du har SHSH-fil sparad för just iOS 4.2.1.

    amanda777
    Member
    Post count: 7

    Hej, kan jag uppdatera min 3gs, 06.15.00, till 4.3 utan att det blir knas med unlocken?

    Cophe
    Member
    Post count: 1079

    @amanda777 91805 wrote:

    Hej, kan jag uppdatera min 3gs, 06.15.00, till 4.3 utan att det blir knas med unlocken?

    Uppdaterar du till 4.3 får du jailbreaka och unlocka på nytt.

    amanda777
    Member
    Post count: 7

    Jo, men det går alltså? Jag måste inte göra nåt innan utan kan bara trycka på uppdatera när itunes frågar mig?

    Bubbe
    Member
    Post count: 7

    @amanda777 91816 wrote:

    Jo, men det går alltså? Jag måste inte göra nåt innan utan kan bara trycka på uppdatera när itunes frågar mig?

    Bumpar frågan för jag är verkligen trött på att min GPS inte fungerar. Inbillar mig att det bättrar sig om jag uppdaterar till 4.3.3, eller har jag fel? 😮

    Frågan är ju förstås då om det är möjligt att låsa upp igen så jag kan använda valfri operatör igen? Har ju just lyckats låsa upp det jag kör med nu, vad-det-nu-var… :confused: 😮

    r_o_n
    Member
    Post count: 658

    @bubbe 91845 wrote:

    Bumpar frågan för jag är verkligen trött på att min GPS inte fungerar. Inbillar mig att det bättrar sig om jag uppdaterar till 4.3.3, eller har jag fel? 😮

    Frågan är ju förstås då om det är möjligt att låsa upp igen så jag kan använda valfri operatör igen? Har ju just lyckats låsa upp det jag kör med nu, vad-det-nu-var… :confused: 😮

    Vad är originalfrågan då?Ska du “bumpa” en egen fråga i denna långa tråd, gör ett citat på din originalfråga, typ…

    Kurtson
    Member
    Post count: 569

    tycket frågan var solklar. blir det problem att jailbreaka om han updaterar direkt via itunes, eller ska han tanka ner ipsw från annat håll?

    imser75
    Participant
    Post count: 78

    @bubbe 91845 wrote:

    Bumpar frågan för jag är verkligen trött på att min GPS inte fungerar. Inbillar mig att det bättrar sig om jag uppdaterar till 4.3.3, eller har jag fel? 😮

    Frågan är ju förstås då om det är möjligt att låsa upp igen så jag kan använda valfri operatör igen? Har ju just lyckats låsa upp det jag kör med nu, vad-det-nu-var… :confused: 😮

    Osäker på om det finns unlock till 4.3.3 då jag själv inte funderat i de banorna. Men finns det en sådan är det bara att köra på.

    @kurtson 91847 wrote:

    tycket frågan var solklar. blir det problem att jailbreaka om han updaterar direkt via itunes, eller ska han tanka ner ipsw från annat håll?

    Jag har personligen alltid uppdaterat via iTunes. Har aldrig varit några problem att jailbreaka efter det.

    mixbox
    Member
    Post count: 3

    När jag ansluter min iPhone 4 till iTunes vill den uppdatera mina “operatörsinställningar” Vågar jag göra det? Jag har en fabriksolåst 16gb med redsn0w jb.

    muffins
    Member
    Post count: 1906

    @mixbox 92074 wrote:

    När jag ansluter min iPhone 4 till iTunes vill den uppdatera mina “operatörsinställningar” Vågar jag göra det? Jag har en fabriksolåst 16gb med redsn0w jb.

    Ja det vågar du utan problem.

    Mvh, Muffins

    Finnstajan
    Member
    Post count: 1

    Jag förlorade internetanslutning under jailbreaking med greenpoison
    telefonen #G helt död finns det någon trycksekvens eller likn.
    Telefonen syns ej på itunes
    kan ni ge mig ngt tips

    muffins
    Member
    Post count: 1906

    @finnstajan 92265 wrote:

    Jag förlorade internetanslutning under jailbreaking med greenpoison
    telefonen #G helt död finns det någon trycksekvens eller likn.
    Telefonen syns ej på itunes
    kan ni ge mig ngt tips

    Se till att 3G är aktiverat under inställningar först.
    Om ej det funkar, så återställ telefonen och jailbreaka om och se om du har bättre lycka.

    Mvh, Muffins

    Bubbe
    Member
    Post count: 7

    @r_o_n 91846 wrote:

    Vad är originalfrågan då?Ska du “bumpa” en egen fråga i denna långa tråd, gör ett citat på din originalfråga, typ…

    Amanda777 skrev: “Hej, kan jag uppdatera min 3gs, 06.15.00, till 4.3 utan att det blir knas med unlocken?”

    Och jag valde att bumpa DEN frågan. Ber om ursäkt om det rörde till sig.
    Min telefon var tidigare låst till Telenor när jag köpte den men jag har låst upp den själv så jag kan använda 3. Men om jag nu uppdaterar till det som iTunes hela tiden ständigt vill uppdatera till (4.3.3 var det, väl?) så kanske jag inte kan ringa med 3 längre?

    Blev det lite mer solklart nu? 😀

    rojac
    Member
    Post count: 15

    Om jag har en Iphone 3G jailbreakad och det står ver. 4.0 (8A293) och vill uppdatera den vad kan jag göra och vad ytterligare behöver jag ta reda på innan jag uppdaterar? Vill ju inte gärna göra en ny jailbreak så nått av det jag har försvinner.
    Startar jag Cydia så står det SHSH 4.0 4.01 4.02 4.1 4.2.1 4.2b3 va nu det står för 🙂
    Finns det någon guide på hur jag gör en backup först på det jag har?
    Den är jailbreakad via jailbreakme (har för mej att det är ultrasnow)

    muffins
    Member
    Post count: 1906

    @rojac 92313 wrote:

    Om jag har en Iphone 3G jailbreakad och det står ver. 4.0 (8A293) och vill uppdatera den vad kan jag göra och vad ytterligare behöver jag ta reda på innan jag uppdaterar? Vill ju inte gärna göra en ny jailbreak så nått av det jag har försvinner.
    Startar jag Cydia så står det SHSH 4.0 4.01 4.02 4.1 4.2.1 4.2b3 va nu det står för 🙂
    Finns det någon guide på hur jag gör en backup först på det jag har?
    Den är jailbreakad via jailbreakme (har för mej att det är ultrasnow)

    Hejsan,
    För att spara dina cydia apps i en klump kan du kika på följande: Hur Du Tar En Backup Av Dina Cydia Apps | iPhoneGuider

    När det gäller att uppdatera/återställa till en annan version, så kommer ditt jailbreak att försvinna. Det är bara att jailbreaka om igen, det tar inte många sekunder.

    Det som står i Cydia med SHSH och olika versioner är alltså SHSH-filer som du har sparade för din telefon och kan “backa” till i framtiden om du vill.
    Men det är rätt så irrelevant då du har en iPhone 3G, då denna telefon ej har restriktioner i form av att enbart den senaste iOS-versionen som signeras behöver installera.

    Du kan således installera vilken firmware-version du vill, utan att behöva bråka med en signering från Apple/iTunes.

    Mvh, Muffins

    rojac
    Member
    Post count: 15

    Tack för mycket bra info!!

    Om jag förstått rätt nu så bör ordningen vara
    1. överföra mina köp till itunes = så eventuellt köpta apps kommer över i den
    2. göra en backup enligt länken
    3. återställa Iphonen typ till en av de backuper jag har kvar i itunes sedan innan jailbreak.
    4. uppdatera telefonen till nyaste firmware (via itunes?)
    5. jailbreaka den på nytt
    6. göra en restore enligt guiden.

    Har jag fattat rätt?
    (inte lätt att vara gammal å ha kul…..)

    bergh2
    Member
    Post count: 17

    Tjena!
    Jag har en iphone 4 4.3.2. låst till telia, ej tidigare jailbreakad.
    Jag behöver nu jailbreaka den samtidigt som jag vill att den ska fungera med andra operatörer. Vad ska jag installera? Tipsa gärna om en guide. Jag har jailbreakat min gamla 3g så jag är inte helt nybörjare….

    muffins
    Member
    Post count: 1906

    @bergh2 92437 wrote:

    Tjena!
    Jag har en iphone 4 4.3.2. låst till telia, ej tidigare jailbreakad.
    Jag behöver nu jailbreaka den samtidigt som jag vill att den ska fungera med andra operatörer. Vad ska jag installera? Tipsa gärna om en guide. Jag har jailbreakat min gamla 3g så jag är inte helt nybörjare….

    Hejsan,
    Om du navigerar dig till Inställningar > Allmänt > Om – och läser vad det står under ModemFirmware och konstaterar att det är 02.xx.xx / 03.xx.xx eller 04.xx.xx så kan du inte låsa upp operatörslåset genom att jailbreaka och installera ultrasn0w.
    Ultrasn0w är bara kompatibelt med ModemFirmware 01.59.00.
    Nej det går inte heller att nedgradera ModemFirmware heller.

    Då har du två alternativ:
    1. Vänta tills det gått 12 månader från inköpsdatumet och går in i en teliabutik och ber de låsa upp det mot en kostnad.

    2. Köper Gevey PRO upplåsningskort som du lägger i tillhörande släde tillsammans med ditt simkort och på så vis kan kringgå operatörslåset och använda valfri operatör.

    Är du sugen på alternativ 2, ta dig en titt i min signatur genom att klicka på den.
    Du kommer direkt till mina tradera-annonser då där du kan köpa ett sådant kort billigt.

    Mvh, Muffins

Viewing 41 posts - 4,001 through 4,041 (of 4,041 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.