Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Spricka vid dockkontakten på iPhone 3GS 32GB
-
AuthorPosts
-
Hej!
Letade runt på forumet om detta men fann inte riktigt något svar som passar min situation.
Jag har iaf fått en spricka som är ca 2cm lång som går från dockkontakten upp mot texten. Nu har detta hänt helt utan något våld eller tappande och nu när det finns en spricka så är det ju rätt säkert att gissa sig till att det bara kommer bli en längre och längre spricka med tiden.
Telefonen är runt 13-15månader gammal (kommer inte ihåg exakt datum för köp).
Men vad jag hittat runt så täcker apple dessa sprickor då det är konstruktionsfel trots att garantin gått ut (12månader) och har förlängt den till 18månader vid sprickor på baksidan.
Nu vet jag ju inte hur mycket sanning det är i detta (och om det gäller i sverige) utan undrar då om någon har erfarenheter om detta eller om hur sprickor på bakisdan överhuvudtaget tas om hand i butiken, går det att få ut en ny?Mobilen har ju lite “scuffs” på hörnorna, och nu när sprickan vid dockkontakten uppkommit så har t.om ena hörnet förskjutits sig med någon millimeter så det ser värre ut än vad det är.
Om det har någon betydelse så är mobilen annars i jättefint skick (hade en 3G jag lämnde in för en garantiåtgärd en gång och den var 6månader gammal och var i bra mycket repigare skick, eftersom jag gillar att köra utan skal).
Tack för svar!
Det är rätt vanligt med sådana sprickor på baksida på 3g och 3gs.
Jag tycker att du ska prova att lämna in den på garanti och säg att Apple tar ansvar för detta fel.
Om du inte skulle få tillbaka något på garanti så är vi på gång med att testa baksidor så man kan byta själv. I våra baksidor kommer det med nya knappar (sleep, mute och volymknapp), dockkontakt, och batteri.
Det är enkelt att byta själv. Kommer att kosta mellan 800-1000kr.
Men börja med att gå till butiken där du köpt den. Ring också Apple support och se vad de säger.
Jag har en liknande spricka på min 3GS och den har jag haft i ett år och det växer väldigt långsamt så jag är inte vidare orolig 🙂
@youfixit 89862 wrote:
Det är rätt vanligt med sådana sprickor på baksida på 3g och 3gs.
Jag tycker att du ska prova att lämna in den på garanti och säg att Apple tar ansvar för detta fel.
Om du inte skulle få tillbaka något på garanti så är vi på gång med att testa baksidor så man kan byta själv. I våra baksidor kommer det med nya knappar (sleep, mute och volymknapp), dockkontakt, och batteri.
Det är enkelt att byta själv. Kommer att kosta mellan 800-1000kr.
Men börja med att gå till butiken där du köpt den. Ring också Apple support och se vad de säger.
Jo, jag kan tänka mig det!
Blir det inget garantiärende av det när jag frågar i butiken så lär jag byta det själv, men lär dock köpa direkt från ebay (inte för att ni är dyra) utan för att jag inte anser att telefonen är värd att lägga ner 1000:- på i endast delar.
Tack för svaret!
@anderzxb 89863 wrote:
Jag har en liknande spricka på min 3GS och den har jag haft i ett år och det växer väldigt långsamt så jag är inte vidare orolig 🙂
Jag skulle vara orolig om jag var du, sprickor blir aldrig mindre utan endast större, först kan det gå långsamt, sen när man minst anar det så är sprickan så pass stor att det går i delar. Är rätt erfaren vad gäller sprickor i olika material och gör man inget åt det så är det oundvikligt att hålla den hel.
Du har reklamationsrätt i 2 år
detta är känt fel på 3gs och ska gå på reklamation@miche 89867 wrote:
Jag skulle vara orolig om jag var du, sprickor blir aldrig mindre utan endast större, först kan det gå långsamt, sen när man minst anar det så är sprickan så pass stor att det går i delar. Är rätt erfaren vad gäller sprickor i olika material och gör man inget åt det så är det oundvikligt att hålla den hel.
Självklart kommer det och växa men förhoppningvis så dyker iPhone 5 upp och då byter jag 🙂
@iPhoneReservdelar.se 89870 wrote:
Du har reklamationsrätt i 2 år
detta är känt fel på 3gs och ska gå på reklamationDet låter betryggande!
Får hoppas att telia tycker likadant och erkänner att dom vet om det!@anderzxb 89885 wrote:
Självklart kommer det och växa men förhoppningvis så dyker iPhone 5 upp och då byter jag 🙂
Hehe, kan säga såhär, sprickan på min lur gick precis upp till innan texten, nu har den redan gått upp till texten.. Verkade bli värre efter att jag satt och spelade angry birds i ett par timmar.
Vore soft om du kollade upp det. Jag har en lagligt upplåst via tre och den börjar spricka vid mute och vid hörlurskontakten.
Skall jag gå in till random 3 och säga detta? Om de inte vill laga den då?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.