Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Sprickor på vita 16GB iPhone 3G!
-
AuthorPosts
-
Tänker gå in med mobilen när garantin börjar närma slutet och få baksidan utbytt. Syns knappt nu men så här ska det inte va…
Blir det värre så får väl den åka in tidigare, tråkigt att bli av med den under typ en månad bara för nått sånt här 🙁
Tänker gå in med mobilen när garantin börjar närma slutet och få baksidan utbytt. Syns knappt nu men så här ska det inte va…
Blir det värre så får väl den åka in tidigare, tråkigt att bli av med den under typ en månad bara för nått sånt här 🙁
Kommer också sticka inom Telia innan garantitiden tar slut.
Fast är det inte två år som gäller egentligen vid fabrikationsfel?
För mig låter detta som fabrikationsfel eftersom det är så många som har exakt samma problem.
För mig låter detta som fabrikationsfel eftersom det är så många som har exakt samma problem.
Bumpar upp den här lite nu, ber om ursäkt om det finns en aktuell tråd om detta.
Nu är det så att jag upptäckt flertalet sprickor i min iPhone 3g, och således tänker lämna in den på reklamation innan garantin går ut. MEn är det folk här som fått sina telefoner utbytta/ fixade lr har ni fått nobben? HUr lång tid tog det osv. Berätta gärna 🙂Har också en vit iPhone med säkert 5-6 sprickor på baksidan. Garantin gick ut för en vecka sedan ungefär. Är det någon ide ens att gå till Teliabutiken och härja?
@kungen 39066 wrote:
Inte efter garantitiden tror jag…:confused:
Men jag syftade på att man har två år på sig att reklamera fabrukationsfel…?
EDIT: Ok, efter att ha läst på lite på konsumentverkets hemsida så har jag förstått att man har 3 år på sig att reklamera fabrikationsfel. Skillnaden om man reklamerar efter att garantitiden (1 år) gått ut är att bevisbördan, på att felet inte orsakats av mig, ligger på mig och inte på säljaren. Verkar vara en jobbig och lång process det där.
@jouh 39073 wrote:
Men jag syftade på att man har två år på sig att reklamera fabrukationsfel…?
EDIT: Ok, efter att ha läst på lite på konsumentverkets hemsida så har jag förstått att man har 3 år på sig att reklamera fabrikationsfel. Skillnaden om man reklamerar efter att garantitiden (1 år) gått ut är att bevisbördan, på att felet inte orsakats av mig, ligger på mig och inte på säljaren. Verkar vara en jobbig och lång process det där.
Men samtidigt så vet ju Apple att detta är ett vanligt problem med deras produkt, så det är ju bara till att hänvisa till hur många sånna fall som helst. Svårt? ja, men inte omöjligt 🙂
Gick precis förbi en teliabutik och hörde med säljaren. Så gick samtalet ungefär:
– Du, jag har en vit iphone vars garanti gick ut för ca en vecka sedan. Dock finns det en hel del sprickor på baksidan av den. Är det något ni tar ansvar för då de inte uppkommit pga yttre åverkan?
– Ok, om du vill kan vi ta och skicka in den till anovo så får de avgöra. Dock kan det bli så att de gör bedömningen att det inte faller under garanti och då får du betala deras felsökning för att få tillbaka din iphone.
– Men förresten, är det inte så att man har 3 år på sig att reklamera fabrikationsfel, vilket detta uppenbarligen är. Gör bara en bildsökning på “iphone white crack” på google så får du se.
– Ja men eftersom det gått mer än 6 mån så är bevisbördan på dig….
– Jaha, så vad tycker du själv att jag ska göra i detta fallet då?
– Jag varken vill eller får säga något om vad du ska göra, det är upp till dig.
– Ok, jag ska fundera på hur jag ska göra, tack för hjälpen.
Så, nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. :confused:
@jouh 39106 wrote:
Gick precis förbi en teliabutik och hörde med säljaren. Så gick samtalet ungefär:
– Du, jag har en vit iphone vars garanti gick ut för ca en vecka sedan. Dock finns det en hel del sprickor på baksidan av den. Är det något ni tar ansvar för då de inte uppkommit pga yttre åverkan?
– Ok, om du vill kan vi ta och skicka in den till anovo så får de avgöra. Dock kan det bli så att de gör bedömningen att det inte faller under garanti och då får du betala deras felsökning för att få tillbaka din iphone.
– Men förresten, är det inte så att man har 3 år på sig att reklamera fabrikationsfel, vilket detta uppenbarligen är. Gör bara en bildsökning på “iphone white crack” på google så får du se.
– Ja men eftersom det gått mer än 6 mån så är bevisbördan på dig….
– Jaha, så vad tycker du själv att jag ska göra i detta fallet då?
– Jag varken vill eller får säga något om vad du ska göra, det är upp till dig.
– Ok, jag ska fundera på hur jag ska göra, tack för hjälpen.
Så, nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. :confused:
Hmm, känner ungefär samma som dig, man vill ju inte skicka in den i 3 veckor för att sen få tillbaka den, fortfarande med sprickor i plasten, plus att få en räkning på ca 500 kr (skulle jag tippa)…
Men just med att bevisbördan är på dig, ska man bevisa att det är ett fabrikationsfel? Är ju som sagt bara söka på google, om inte till och med apple sagt något om detta…:confused:
@miche 39100 wrote:
2års garanti är det på alla elektronik-komponenter i sverige enligt lag. så kör hårt.
Enligt vilken lag då? KOV och KKL säger min 1år vid försäljning till konsument.
Ni som reklamerat era apparater, har ni fått det godkänt som garantiärende och vad fick ni tillbaka? N.I.B eller bara en ny lur i bubbelplast?
@robert L 39470 wrote:
Enligt vilken lag då? KOV och KKL säger min 1år vid försäljning till konsument.
Ni som reklamerat era apparater, har ni fått det godkänt som garantiärende och vad fick ni tillbaka? N.I.B eller bara en ny lur i bubbelplast?
Lur i bubbelplast, så troligtvis är den inte ny, men va fan den är ju hel i alla fall 🙂
Har fått en spricka i min svarta iphone. Köpt på Telia dec 08.
Ska ner till butiken för att snacka med dom. Det verkar ju vara ett standard problem så hoppas på bra hjälp!Bild såklart!
@johanj 40083 wrote:
Har fått en spricka i min svarta iphone. Köpt på Telia dec 08.
Ska ner till butiken för att snacka med dom. Det verkar ju vara ett standard problem så hoppas på bra hjälp!Bild såklart!
Det var ingen dålig spricka det där. Jag har inte orkat gå igenom hela processen med anovo/telia, trots att jag troligen får rätt till slut. Jag tänkte köpa ett billigt skal på ebay och slänga på det sen när jag lessnar på sprickorna istället.
Kan bara meddela att jag lämnade in min till telia idag för sprickor, främst en som satt vid usb uttaget, som gjorde att hela bakstycket glappade.. hoppas jag inte får tillbaka samma telefon 😉
Va nere på Telia nyss.
Dom kunde skicka iväg min lur för undersökning. Det va visst inte alla sprickor som gick på garantin.Skulle det vara så att det inte går på garantin så får man betala 500:- i “undersökningsavgift”
Så det blir till att fixa en ny telefon som man kan ha under tiden.
Det skulle ta upp till 10 dagar, men hon menade på att det kunde ta längre tid. Kul å sitta med en t100 när man är va vid iphone!
Detta va riktigt dåligt tycker jag!@johanj 40159 wrote:
Va nere på Telia nyss.
Dom kunde skicka iväg min lur för undersökning. Det va visst inte alla sprickor som gick på garantin.Skulle det vara så att det inte går på garantin så får man betala 500:- i “undersökningsavgift”
Det skulle ta upp till 10 dagar, men hon menade på att det kunde ta längre tid. Kul å sitta med en t100 när man är va vid iphone!
Detta va riktigt dåligt tycker jag!De sa samma till mig när jag lämnade in min sist, fick en ny telefon efter 7 dagar. Var dock inte pga sprickor som var problemet utan “glappande display”.
Men det jag menar är att det kan gå rätt fort om man har tur 🙂@johanj 40159 wrote:
Va nere på Telia nyss.
Detta va riktigt dåligt tycker jag!Om det nu skulle vara så att de inte tar den på garantin så bör man väl kunna utnyttja hemförsäkringen istället (om man nu har allrisk). Det är ju bättre med en självrisk på 1500 spänn än att slanta upp 6 000 spänn för en ny iPhone.
Vet att denna tråd gäller 3G nu men har någon här nån aning om detta fel inträffat på 3gs?
Där hittar ni en hel del sprickor, har inte läst allt men tycket jag läste nått om 3gs!
3G – Cracks in Plastic Housing – Mac Forums
Hittade en spricka till i min telefon nu. Vid mute knappen, blir till att skicka iväg imorgon.
@jouh 40127 wrote:
Det var ingen dålig spricka det där. Jag har inte orkat gå igenom hela processen med anovo/telia, trots att jag troligen får rätt till slut. Jag tänkte köpa ett billigt skal på ebay och slänga på det sen när jag lessnar på sprickorna istället.
Kan upplysa om att det verkligen inte rör sig om att bara “slänga på” ett nytt skal! Alla muttrar etc saknas på det nya skalet och måste flyttas över från det gamla, inte helt ekelt.
Jag var och lämnade in min vita 3G 16GB i fredags pga 7 st mer eller mindre stora sprickor på baksidan. Butikschefen i en Teliabutik skulle själv ordna så att den skulle reklameras trots att garantin gick ut i somras.
Nu till min fråga. Butikschefen sa att den troligen kommer att bytas ut mot en ny. Finns det ens iPhone 3G 16GB att få tag i numera? De kan väl inte ersätta den med en 8GB, eller?@jouh 44752 wrote:
Jag var och lämnade in min vita 3G 16GB i fredags pga 7 st mer eller mindre stora sprickor på baksidan. Butikschefen i en Teliabutik skulle själv ordna så att den skulle reklameras trots att garantin gick ut i somras.
Nu till min fråga. Butikschefen sa att den troligen kommer att bytas ut mot en ny. Finns det ens iPhone 3G 16GB att få tag i numera? De kan väl inte ersätta den med en 8GB, eller?Det finns säkert kvar sånna i lager ska du se.
Var inne på “min” trebutik och fick svaret att jooo det är ju ett känt fel på vita 3gs men det är inte säkert du får det på garantin iallafall, och om inte så kostar det 250:- i felsökning, och om den är jailbreakad eller/och upplåst så gäller ingen garanti!
Vad det nu har med plasten att göra…..
Gick direkt och inhandlade 1 st hTC legend och blev frälst! Filhanterare, inget j:::a itune , inga fascister som hindrar mig att använda vilka apps jag vill!
Inhandlar en ny baksida och säljer skiten ……. end of story…. bye bye första och sista inlägget här! LYCKA TILL MED ERA ÄPPLE PRODUKTER, SLUTET NÄRMAR SIG!!popham;64105 wrote:var inne på “min” trebutik och fick svaret att jooo det är ju ett känt fel på vita 3gs men det är inte säkert du får det på garantin iallafall, och om inte så kostar det 250:- i felsökning, och om den är jailbreakad eller/och upplåst så gäller ingen garanti!
Vad det nu har med plasten att göra…..
Gick direkt och inhandlade 1 st htc legend och blev frälst! Filhanterare, inget j:::a itune , inga fascister som hindrar mig att använda vilka apps jag vill!
Inhandlar en ny baksida och säljer skiten ……. End of story…. Bye bye första och sista inlägget här! Lycka till med era äpple produkter, slutet närmar sig!!k. Lol. Glhf
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.