Springboard crash

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Springboard crash

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Member
    Post count: 37

Jag har en Iphone 3G (3.1.2) som är jailbreakad med blackrain.

Den har fungerat bra i över 9 mån inga problem men när jag har uppdaterat den från Cydia de sista gångerna så har den fått spratt.

Jag får Springboard crash flera gånger om dagen och det är rätt irriterande.
    Troligtvis så kan en uppdatering gått fel och det gör att den crasha.

Frågor:

1. Kan man ta bort jailbreaken och göra om allt så man får en ren installation utan att uppdatera telefonen? Hur gör man det lättast? Jag vill inte ha 4.1, telefonen är köpt i USA och jag behöver göra unlock för att kunna använda den.

2. De program man har köpt från Cyndia ex. Lockinfo och WholsCalling behöver man köpa dem igen om man gör en ny installation?

Ballad
    Member

Ingen som vet?

joque
    Member
    Post count: 96

Förmodligen ett Tema som spökar,
    vet också att WhoIsCalling kraschade min lur stup i kvarten, så den skiten har åkt ut!
    Aldrig en krasch efter att det åkte ut.

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

Se till att ha dina SHSH sparade i Cydia. Sedan gör du detta på din dator:
    1. På den dator du har iTunes installerat skall du redigera följande fil:
    C:WindowsSystem32driversetchosts (Windows) eller /etc/hosts (Mac OS X)

Märk väl att du måste vara inloggad som Adminstratör för att kunna redigera denna fil. Öppna filen i en texteditor, t.ex. Notepad och lägg till följande längst ned i filen: 74.208.10.249 gs.apple.com

I Windows skall då filen se ut ungefär så här

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
    #
    # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
    # entry should be kept on an individual line. The IP address should
    # be placed in the first column followed by the corresponding host name.
    # The IP address and the host name should be separated by at least one
    # space.
    #
    # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
    # lines or following the machine name denoted by a ‘#’ symbol.
    #
    # For example:
    #
    # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
    # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost
    74.208.10.249 gs.apple.com [/CODE]

Spara ned filen på samma ställe (default är C:windowssystem32driversetc) Vid redigering av HOSTS-filen finns det ett par saker du bör tänka på; du måste vara inloggad på ett konto med Administratörsrättigheter, skulle det fortfarande inte gå att spara filen så testa följande:

1. Klicka på Start-knappen, klicka på Alla Program, klicka på Tillbehör, högerklicka på Anteckningar och klicka på “Kör som Administratör”. Om du ombeds ange ett Adminlösenord skriver du in lösenordet och och klickar på Tillåt eller Ja

2. När Anteckningar öppnats, öppnar du HOSTS-filen, gör ändringarna och klickar sedan på Spara i menyn.

Är du helt enkelt okunnig eller har problem att redigera filen rekommenderar jag [URL=”http://www.difrnt.com/projects/3Gs/downloads/3Gs_Downgrade_Assistant.zip”]Downgrade Assistant[/URL]

När iTunes nu tror sig tala med Apple’s centrala servrar för att verifiera din restore talar iTunes egentligen med Saurik’s servrar. (Nej, Saurik är inte Saurons okände, elake halvbror utan skaparen av Cydia och det geni som klurat ut allt detta)

[COLOR=”Blue”][B]2. [/B][/COLOR]Nu skall du sätta din iPhone i [URL=”http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1034″]DFU-läge[/URL], för denna manöver duger ingenting annat än DFU och om du lyckas ta dig in i DFU-läge är skärmen [B]helt svart[/B], allt annat betyder att du misslyckats och måste försöka igen.

När du väl fått telefonen i DFU-läge kommer iTunes tala om för dig att den hittat en telefon i återställningsläge och vill genomföra en Restore. Tryck avbryt(!) håll ned SHIFT-tangenten samtidigt som du trycker på Restore (Windows) eller Option-key på Mac OS X.

[COLOR=”Blue”][B]3. [/B][/COLOR]Bläddra dig fram till den IPSW-firmwarefil du har (du måste ladda ner den från iClarified och spara på din dator). Tryck ok och iTunes utför nu en restore till den FW du hade tidigare.
    När den är klar kan du jailbreaka din iPhone igen, precis som vanligt.

[I]Stöter du på Error 1601, 1602, 1600 så sätt telefonen i DFU-läge och försök igen.
    [/I][CODE]# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    #
    # space.
    #
    #
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost

Spara ned filen på samma ställe (default är C:windowssystem32driversetc) Vid redigering av HOSTS-filen finns det ett par saker du bör tänka på; du måste vara inloggad på ett konto med Administratörsrättigheter, skulle det fortfarande inte gå att spara filen så testa följande:

1. Klicka på Start-knappen, klicka på Alla Program, klicka på Tillbehör, högerklicka på Anteckningar och klicka på “Kör som Administratör”. Om du ombeds ange ett Adminlösenord skriver du in lösenordet och och klickar på Tillåt eller Ja

2. När Anteckningar öppnats, öppnar du HOSTS-filen, gör ändringarna och klickar sedan på Spara i menyn.

Är du helt enkelt okunnig eller har problem att redigera filen rekommenderar jag Downgrade Assistant

När iTunes nu tror sig tala med Apple’s centrala servrar för att verifiera din restore talar iTunes egentligen med Saurik’s servrar. (Nej, Saurik är inte Saurons okände, elake halvbror utan skaparen av Cydia och det geni som klurat ut allt detta)

2. Nu skall du sätta din iPhone i DFU-läge, för denna manöver duger ingenting annat än DFU och om du lyckas ta dig in i DFU-läge är skärmen helt svart, allt annat betyder att du misslyckats och måste försöka igen.

När du väl fått telefonen i DFU-läge kommer iTunes tala om för dig att den hittat en telefon i återställningsläge och vill genomföra en Restore. Tryck avbryt(!) håll ned SHIFT-tangenten samtidigt som du trycker på Restore (Windows) eller Option-key på Mac OS X.

3. Bläddra dig fram till den IPSW-firmwarefil du har (du måste ladda ner den från iClarified och spara på din dator). Tryck ok och iTunes utför nu en restore till den FW du hade tidigare.

Stöter du på Error 1601, 1602, 1600 så sätt telefonen i DFU-läge och försök igen.

Ballad
    Member

När jag gick in på Cydia så har jag bara SHSH: iOS 4.0 , 4.01 och 4.02.

Om jag vill ha den jag har nu 3.1.2 och inte finns på Cydia hur fungerar det då? Jag har hört att 3G blir rätt seg om man tar 4.0 eller högre.

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

3g kan du lägga vad du vill i behövs inga sparade shsh

Ballad
    Member

@steffeiphone 78747 wrote:

Se till att ha dina SHSH sparade i Cydia. Sedan gör du detta på din dator:
    1. På den dator du har iTunes installerat skall du redigera följande fil:
    C:WindowsSystem32driversetchosts (Windows) eller /etc/hosts (Mac OS X)

Märk väl att du måste vara inloggad som Adminstratör för att kunna redigera denna fil. Öppna filen i en texteditor, t.ex. Notepad och lägg till följande längst ned i filen: 74.208.10.249 gs.apple.com

I Windows skall då filen se ut ungefär så här

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    #
    # space.
    #
    #
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost

Är du helt enkelt okunnig eller har problem att redigera filen rekommenderar jag [URL=”http://www.difrnt.com/projects/3Gs/downloads/3Gs_Downgrade_Assistant.zip”]Downgrade Assistant[/URL]

[COLOR=”Blue”][B]2. [/B][/COLOR]Nu skall du sätta din iPhone i [URL=”http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1034″]DFU-läge[/URL], för denna manöver duger ingenting annat än DFU och om du lyckas ta dig in i DFU-läge är skärmen [B]helt svart[/B], allt annat betyder att du misslyckats och måste försöka igen.

[COLOR=”Blue”][B]3. [/B][/COLOR]Bläddra dig fram till den IPSW-firmwarefil du har (du måste ladda ner den från iClarified och spara på din dator). Tryck ok och iTunes utför nu en restore till den FW du hade tidigare.

[I]Stöter du på Error 1601, 1602, 1600 så sätt telefonen i DFU-läge och försök igen.
    [/I]

Okej, men jag ska göra på samma sätt som ovan men ska leta upp IPSW-firmwarefilen som jag har laddat ner från iClarified och den ska jag lägga samma ställe som HOSTS filen ligger? Sen är det bara att köra.[CODE]# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    #
    # space.
    #
    #
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost

Är du helt enkelt okunnig eller har problem att redigera filen rekommenderar jag Downgrade Assistant

2. Nu skall du sätta din iPhone i DFU-läge, för denna manöver duger ingenting annat än DFU och om du lyckas ta dig in i DFU-läge är skärmen helt svart, allt annat betyder att du misslyckats och måste försöka igen.

3. Bläddra dig fram till den IPSW-firmwarefil du har (du måste ladda ner den från iClarified och spara på din dator). Tryck ok och iTunes utför nu en restore till den FW du hade tidigare.

Stöter du på Error 1601, 1602, 1600 så sätt telefonen i DFU-läge och försök igen.

Okej, men jag ska göra på samma sätt som ovan men ska leta upp IPSW-firmwarefilen som jag har laddat ner från iClarified och den ska jag lägga samma ställe som HOSTS filen ligger? Sen är det bara att köra.

Ballad
    Member

Någon som har ett svar på min sista fråga så jag kan köra. Vill inte riskera att jag inte kan jb och göra en unlock

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Du behöver inte göra som det står i guiden. Som Reservdelar sa så behövs det ingen SHSH för att återställa en 3G. Ladda ner den fw du vill ha, sätt din iphone i DFU och shift återställ. Ladda inte ner 4.0.2 lr 4.1. Håll dig till 4.0.1 och ner. Jag skulle rekommendera att du återställer till 4.0.1, jailbreakar med jailbreakme.com och låser upp med Ultrasn0w.

muffins
    Member
    Post count: 1906
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.