Front page › Forums › Övriga ämnen › Strålar iPhone 3GS hela tiden vid Internetdelning?
-
AuthorPosts
-
Hej,
Jag är ny här i forumet. Efter att på egen hand försöt Googla mig till svar på hur mycket iPhone strålar när man Internetdelar känner jag behov av att få lite kloka svar av er som säkert är mer insatta i ämnet.
Jag har inte varit så orolig för strålning innan men är nu gravid (i mitten av graviditeten) och har först nu börjat fundera på hur mitt mobilanvändande kan ha påvkerat fostret.
Jag pratar inte så mycket i telefonen men surfar en hel del i den och framför allt så använder jag den MYCKET som modem genom Internetdelning (via USB) till min laptop.
När man pratar i telefonen är ju strålningen relativt konstant (även om den varierar beroende på mottagning).Men hur funkar det när man har den i Internetdelning. Den står ju och blickar “internetdelning” hela tiden, men strålar den också under hela den här tiden, eller är det bara när man verkligen surfar (alltså laddar en ny sida, skickar ett mail osv). Anledningen till min fråga är att jag kan ha den inkopplad under kanske 8 h per dag men jag surfar ju inte konstant. Frågan jag ställer mig är om jag då utsatt mig och fostret för strålning hela tiden eller “bara” vid surfningen?
Samma fråga rör när jag surfar på iPhonen enbart. Om jag har Safari igång när jag läser en text på en webbsida, strålar den då. Eller strålar den bara när jag laddar en ny sida/sänder mail etc?
Jag är lite okunning på detta som ni förstår. Jag sätter mitt hopp till att det finns andra kunniga i forumet som kan hjälpa mig att svara på frågorna! 🙂
Tacksam för svar!
“I dag finns inget vetenskapligt stöd för att avråda från att använda mobiltelefon. Däremot finns en viss osäkerhet om långtidseffekterna. I väntan på ytterligare kunskap förespråkar Strålsäkerhetsmyndigheten viss försiktighet vid användning av mobiltelefon. Myndigheten anser också att eftersom barn och ungdomar kommer att använda mobilen under längre tid än dagens vuxna är råden särskilt viktiga för dem.”
den “strålar” kort sagt bara när du skickar och tar imot data.
Den strålar mest när du använder det. Om den strålar någonting medans du inte använder Internet så är det en sån bråkdels milliontedel av hur mycket den gör det när du använder den.
Sen så har iPhone fått godkänt i strålnignsmätning av EU och deras institut.
Jag tror det är viktigare att du ser till att din barn lär sig prata i mobilen och hur länge ditt barn får prata i mobilen än att du ska gå hemma och oroa dig för hur mycket strålning de får.
Jag kan rapportera när en arm eller extra växt ut som cancertumörer då jag använder iPhone som modem till datorn oftast 8 dagar i streck.
Jag tror att du borde fundera mer över din mobilräkning :s
Eftersom telefonen är godkänd finns ingen anledning att oroa sig. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.