Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Tillbehör & reservdelar › Styra tv, stereo och lampor med iPhone
-
AuthorPosts
-
Som många av oss, har även jag alla mina apparater i ett skåp (i rummet på andra sidan TV-väggen) och har nu äntligen hittat ett riktigt bra sätt att styra alla mina apparater och lampor, mm. Jag är så nöjd så jag bara måste få dela med mig kring detta!
Såhär gjorde jag:
1. Köpte nätverksansluten IR-sändare “iTach” (svart/röda dosan på bild) på walltinstore.se.
2. Laddade ner multifjärrkontrollsapp “iRule” till min iPhone på AppStore. Appen är gratis men deras on-line fjärrkontrollsbyggarprogram (stödjer makron, gestures mm.) kostar ca 400 kr (14 dagars trial finns).
3. Knåpade ihop en “mjuk” multifjärrkontroll på builder.iruleathome.com via PC. Synkade den mot appen i min iPhone och kunde sedan styra all min AV-utrustning som jag har i skåpet bakom TV-väggen. Rätt bekvämt och hög coolhetsfaktor 😎
4. Byggde slutligen min egen lilla IR-till-RF-översättare (se bild), materialet kostade några hundralappar.
5. Kan nu använda samma multifjärrapp i iPhone för att även styra mina lampor via NEXA-uttag.
Ha det bra!
NICE! … Dock så är “burken” du ansluter till iPhonen lite väl stor för att vara snygg.. =)
Men idén är trevlig.@minglarn 77922 wrote:
NICE! … Dock så är “burken” du ansluter till iPhonen lite väl stor för att vara snygg.. =)
Men idén är trevlig.Du har missförstått, jag ansluter inget till iPhone utan de fula grejorna ligger undangömda inne i ett skåp där jag har all min AV-utrustning.
Själva iPhone skickar sedan kommandon över WLAN till IR-sändaren inne i skåpet.
IR-sändaren kallad iTach är den svart/röda dosan och mäter bara ca 7x5x3 cm. Till denna ansluts sedan den helsvarta lådan (RF-sändaren) som är något större, men ändå bara ca 10x4x3 cm.
Läs denna tråd så förstår ni vad jag menar:
Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF) – Minhembio forum
Scrolla ner en bit för att se bilder och videos.
Wow! Nu blir det dax att övertala pappa då!
@h3nr11k 78703 wrote:
Wow! Nu blir det dax att övertala pappa då!
Nödvändig IR-gateway iTach IP2IR säljes på Blocket för 1250 kr:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.