Surfa på datorn via iPhonens GPRS/EDGE uppkoppling

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Surfa på datorn via iPhonens GPRS/EDGE uppkoppling

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Member
    Post count: 24

Någon som har lurat ut någon fungerande metod för att surfa på datorn via iPhonens uppkoppling? (m.a.o. lyckats dela ut iPhonens uppkoppling)

Hårdvarumässigt borde det vara möjligt då wifi-radion inte används av iPhonen när den är uppkopplad via GPRS, så det borde vara möjligt att låta den agera server på något sätt.

(Jag misstänker dock att det inte går att använda den som en vanlig AP då det kräver att man använder “master”-mode på wifin vilket förmodligen inte stöds av drivern… dessutom misstänker jag att systemet blir lite lesset om man på något sätt använder båda anslutningarna (wifi/gprs) sammtidigt för det är inte så telefonen är tänkt att användas (telefonen verkar vilja låta ena anslutningen utesluta den andra))

jumpcut
    Member
    Post count: 201

@aioobe 2166 wrote:

Någon som har lurat ut någon fungerande metod för att surfa på datorn via iPhonens uppkoppling? (m.a.o. lyckats dela ut iPhonens uppkoppling)

Hårdvarumässigt borde det vara möjligt då wifi-radion inte används av iPhonen när den är uppkopplad via GPRS, så det borde vara möjligt att låta den agera server på något sätt.

(Jag misstänker dock att det inte går att använda den som en vanlig AP då det kräver att man använder “master”-mode på wifin vilket förmodligen inte stöds av drivern… dessutom misstänker jag att systemet blir lite lesset om man på något sätt använder båda anslutningarna (wifi/gprs) sammtidigt för det är inte så telefonen är tänkt att användas (telefonen verkar vilja låta ena anslutningen utesluta den andra))

Första träffen på Google när jag sökte “iphone as modem” gav följande länk: http://lifehacker.com/software/feature/use-your-iphones-internet-connection-on-your-laptop-327066.php

aioobe
    Member
    Post count: 24

bugar och bockar.

Blir kul att testa 🙂

jompao
    Member
    Post count: 456

Verkar ju som att det ska gå att kunna koppla upp via wifi, vilket vore ännu smidifare. Någon som har lyckats med det?

Har kört ett program som heter wmwifirouter på windows mobile och det funkade riktigt bra att så att säga använda telefonen som trådlös uppkoppling till datorn.

Ett sånt program skulle jag iaf. jailbreaka min iPhone för att kunna köra. Perfekt då man har obegränsad data att kunna köra på min laptop hemma.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.