Surftillägg och liknande.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Operatörer & abonnemang Surftillägg och liknande.

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1847

Införskaffade Telia Surf extra till min iPhone efter att jag skaffade PDAnet och började använda den som ett 3G-modem. Men efter 5 GB efter 8 dagar så sitter jag med en mobil som har snabbare internet på edge än vad den har på 3G. För 3G funkar inte alls och jag får upp massa felmeddelanden om att den inte kan ansluta till surfservern som antagligen kopplar från mig.

Så jag tänkte lusläsa det finstilta hos Telia och komma fram med den bästa surflösningen för folk som surfar för mer än 5 GB i månaden.

Telia fastpris kostar 199 kr men det finns en begränsning på 5 GB.
    Att surfa med abonemanget kostar 9 kr per dygn men det finns ingen gräns.

200 kr / 30 d = 6,6 kr / dag.

9 * 30 = 270 kr / månad.

Så för bara 70 kr extra i månaden, kan man surfa “obegränsat” jämfört med 200 kr i månaden som man bara kan surfa “begränsat”.

Men sen så har man baksidan att man faktiskt betalar 270 kr för ett mobilt bredband när man kanske redan har ett bredband hemma.

Så om man ska på semester till fjällen och man vill ha iPhonen som 3G-modem eller använda den för att kolla mail och liknande, så är det bättre att välja den dyra lösningen, som ändå kan bli billigare om du inte surfar varje dag ändå.

Så nästa månad släpper jag surftillägget och börjar använda 9-kronorstaxan istället.

Vad är era tankar om det här?

brorzan
    Member
    Post count: 121

Det känns som att du inte läst så mycket ändå. Här är mer info om maxtaxan på 9:- per dygn. Bland annat så är det en lägre hastighet och gränsen är på 0,5 Gb per månad istället…

“För dig som vill prova på att surfa i mobilen, eller inte surfar mer än ett par gånger i veckan finns Mobilsurf Bas. Du betalar 20 kr/MB när du surfar, men max på 9 kr per dygn (gäller inom Sverige). Då ingår all typ av surf i mobilen utom trafiktyperna fildelning och ip-telefoni, vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande. Mobilsurf Bas ingår automatiskt i Telias mobilabonnemang eller kontantkort, om du inte aktivt väljer något av de andra prisavtalen. Hastigheten är upp till 1 Mbit/s (turbo-3G), Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad. Kom igång genom att sms:a surf till nummer 4466
    Pris: 20 kr/MB och max 9 kr/dag”

Källa: Mobilsurf Privat – Telia.se

mossarelli
    Member

Så den vanliga surfen är begränsad?
    Är du säker på att Mobilsurf Privat är samma sak som iSurf, iMini, iMidi, iMaxi?
    Om du gör ett utdrag på det finstilta villkoren om 9-kronorstaxan för iPhoneanvändare så tror jag på dig.

Alla vi som har ett iPhoneanpassat abonemang har redan mobilsurf som standard.

brorzan
    Member

@mossarelli 30665 wrote:

Så den vanliga surfen är begränsad?
    Är du säker på att Mobilsurf Privat är samma sak som iSurf, iMini, iMidi, iMaxi?
    Om du gör ett utdrag på det finstilta villkoren om 9-kronorstaxan för iPhoneanvändare så tror jag på dig.

Alla vi som har ett iPhoneanpassat abonemang har redan mobilsurf som standard.

Maxtaxan är numera utformad lika på alla privatabonnemang. Tidigare så var iPhoneabonnemangens villkor bättre än de andra abonnemangens, men de bättrade på villkoren så att alla fick samma villkor som iPhone-abonnemangen, dvs det som står ovan.

mossarelli
    Member

Skönt det ska bli med bredband i telejacket. 4G lär ju ta 10 år att bygga.

steffe
    Member
    Post count: 2452

Vissa av oss kan inte få bredband i telejacket,och som du så sant skrev så lär 4G dröja.
    Får väl nöja mig med telia i iphonen och telenor turbo-3G i burken.

brorzan
    Member

Telias nät för 4G öppnar 2010, så det är inte så långt bort. 🙂

steffe
    Member

Det gäller tättbebyggda områden,inte glesbygd!

mcdandrew
    Member
    Post count: 154

@steffe 30726 wrote:

Det gäller tättbebyggda områden,inte glesbygd!

Tur att man bor i stan då

mossarelli
    Member

2 Mbit borde finnas i glesbygden ännu. När min bonde till kusin kan få 24 Mbit 2 mil ut från en byhåla så ska resten av Sverige också kunna. Men 3G finns i glesbygden. Typiskt.

steffe
    Member

Det är inte alla som bor längs en fiberkabel,om jag ska få bredband på 24 mbit så får jag betala för 7 km nedgrävd fiberkabel.
    Det kostar väl bara ungefär hundrafemti papp,om jag får så mycket stålar över så är nog andra saker viktigare!

mossarelli
    Member

Så då har man gått in och kollat på fakturan jag ska få imorgon.

Hela surftillägget kostar mig 537 kr. Jag får betala 537 för en tjänst som kostar 199.
    Jag tycker att man ska ta fram villkor och finstilta dokument för det framgår inte någonstans i fakturan att jag har surfat för 337 kr utöver surftillägget.

Någon som har lust att läsa ur det finstilta?

steffe
    Member

Har du kollat mellan vilka datum det gäller?
    Faktureringsperioden hos telia är 3 månader!

brorzan
    Member

@mossarelli 30885 wrote:

Så då har man gått in och kollat på fakturan jag ska få imorgon.

Hela surftillägget kostar mig 537 kr. Jag får betala 537 för en tjänst som kostar 199.
    Jag tycker att man ska ta fram villkor och finstilta dokument för det framgår inte någonstans i fakturan att jag har surfat för 337 kr utöver surftillägget.

Någon som har lust att läsa ur det finstilta?

Om du lär dig läsa fakturan så behöver du inte be någon annan att läsa det finstilta åt dig.

Perioden du betalar för är 2009-04-10 till 2009-06-30. Förmodligen tecknade du tjänsten den 4:e april, och den perioden har du redan betalt själva grundabonnemanget Mobil iMini. Därför har det blivit en längre period du betalar mobilsurfen för, så att den “kommer ifatt” abonnemangets debiteringsperiod så att de kommer på samma månader och fakturor framöver.

steffe
    Member

Förstår inte vad han menar med finstilt,debiteringsperioden står väldigt tydligt utskriven på fakturan när man får den.
    Klarar folk inte att läsa en vanlig telefonräkning så ska dom kanske tänka sig för innan dom tecknar abbonemang.
    Det ser förövrigt ut på liknande sätt oavsett operatör.

mossarelli
    Member

Min fakturering är månadsvis.
    Nej jag läste inte datumet för det har alltid varit månadsvis. Förändringar är ingenting jag lägger märke till när hela räkningen är en lång radda med siffror.

Så jag har betalt för 3 månaders surftillägg, och nu har jag avbokat den.
    FUUCK!

Telia.

steffe
    Member

Anledningen till att dom skickar fakturor är att man ska läsa dom.
    Telia har ändrat sitt faktureringssystem lite,vilket sannolikt funnits info om i tidigare fakturor du fått.
    I fortsättningen kanske du skulle läsa papperen som du får,så kanske du slipper bli upprörd över “konstiga” räkningar som egentligen inte är konstiga alls.

mossarelli
    Member

Dem kan ju åtminstonde göra noteringar i fakturan som visar vilka saker de tar betalt för i lite större text så att man kan se det.

97 gratis sms, men resten betalda? Hade jag inte 100 sms? Det är bara såna frågor jag får ställa mig själv varje gång jag får en faktura för det här abonemanget.

steffe
    Member

@mossarelli 30980 wrote:

Dem kan ju åtminstonde göra noteringar i fakturan som visar vilka saker de tar betalt för i lite större text så att man kan se det.

97 gratis sms, men resten betalda? Hade jag inte 100 sms? Det är bara såna frågor jag får ställa mig själv varje gång jag får en faktura för det här abonemanget.

Läs och förstå ALLA villkor i avtalet du har skrivit på!
    Sms-tjänster och mess till vissa nummerserier ingår givetvis inte i de gratis sms du har,det finns spec.på dina mess på fakturan!

mossarelli
    Member

Men dem räknas ändå som sms i bland de 100 jag redan har skickat, så om jag skickar ett sms till en betaltjänst så ryker två.

steffe
    Member

@mossarelli 31009 wrote:

Men dem räknas ändå som sms i bland de 100 jag redan har skickat, så om jag skickar ett sms till en betaltjänst så ryker två.

Ja,det är så det är,om du vill slippa det så får du naturligtvis ge fan i betaltjänster.
    Vilken del i ordet betaltjänster är det du inte förstår?
    Låt någon annan förklara avtalet du skrivit på om du inte fattat vad där står!
    Jag undrar om du överhuvudtaget läst ditt avtal?
    Att skriva på ett avtal om abbonemang är allvarliga saker,och om man skriver på utan att ha läst och förstått får man tamejfan skylla sig själv!

mossarelli
    Member

Det ska funka så här:
    Telia mäter. Telia debatterar. Telia får betalt.
    Det funkar så här:
    Telia mäter dåligt, Telia debatterar, Telia får betala tillbaka.

Har fått det förklarat från både butiksbiträde och telefonsupport.

Tack för hjälp i tråden.

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.