Svara bara genom att hålla iPhonen mot Örat??

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Svara bara genom att hålla iPhonen mot Örat??

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Member
    Post count: 24

Hej, jag har kollat igenom detta forum ett tag nu och läst nästan alla inlägg men det är inte förräns nu jag vågar göra mitt första inlägg :P, till min fråga.

Jag såg på en apple video att man kunde svara bara genom att hålla iPhonen mot örat, detta skulle funka genom IR.. Men när jag testar det så funkar det ej.. Är jag bara dum eller finns det någon förklaring??

quuz
    Member

Såvidare du inte sänder ut IR strålning från örat så vet jag inte riktigt hur det skulle fungera 🙂

Sen så har inte iphonen IR så det var de nog inte heller, länka gärna till videon.

william_3000
    Member
    Post count: 111

@nostromo 1621 wrote:

Hej, jag har kollat igenom detta forum ett tag nu och läst nästan alla inlägg men det är inte förräns nu jag vågar göra mitt första inlägg :P, till min fråga.

Jag såg på en apple video att man kunde svara bara genom att hålla iPhonen mot örat, detta skulle funka genom IR.. Men när jag testar det så funkar det ej.. Är jag bara dum eller finns det någon förklaring??

De menar att högtalaren skickar ut en ir signal för att se om örat sitter mot högtaleren, om örat sitter emot högtalern kan inte touchscreenen användas. Då kan du inte till exempel råka klicka på parkera samtal med kinden :).

quuz
    Member

Alltså vart får ni allt ifrån :P? Sen när kan högtalare skicka ut ir signaler och sen när har iphonen ens ir 😛

Nostromo
    Member

@quuz 1624 wrote:

Såvidare du inte sänder ut IR strålning från örat så vet jag inte riktigt hur det skulle fungera 🙂

Sen så har inte iphonen IR så det var de nog inte heller, länka gärna till videon.

Här har du länken http://www.apple.com/iphone/features/index.html#sensor
    Nu när jag kollat närmare på videon så verkar det som om man inte kan svara bara genom att sätta den mot örat utan den aktiveras efter du tryckt på answer :P. Precis som william_3000 sa ^^

sjovik
    Member
    Post count: 20

@quuz 1624 wrote:

Visst sänder örat ut IR-strålning! Det kallas kroppsvärme. Och varför skulle en iPhone inte kunna sända och registrera IR-strålning, som vilken TV-fjärrkontroll som helst.

mrfestis
    Member
    Post count: 59

Du får ju såklart trycka öronsnibben mot svarsknappen… efter lite träning så sitter det 😉

ripperoo
    Member
    Post count: 236

Nu ska vi inte mobbas här xP

Nostromo
    Member

@mrfestis 1693 wrote:

Du får ju såklart trycka öronsnibben mot svarsknappen… efter lite träning så sitter det 😉

Haha, den var bra 😉

Hehe, det är lugnt ripperoo, erkänner att jag nog var lite trög tänkt där ^^

jumpcut
    Member
    Post count: 201

Jag tror att det är vinkeln man håller luren tillsammans med att ett samtal är igång som stänger av skärmen.

quuz
    Member

Vad jag vet har inte iphonen varken IR sändare eller motagare, rätta mig om jag har fel!

sjovik
    Member
    Post count: 20

@jumpcut 1711 wrote:

Jag tror att det är vinkeln man håller luren tillsammans med att ett samtal är igång som stänger av skärmen.

Varför inte kolla direkt? Citat från Apples egen infovideo om detta: “iPhone has a proximity sensor that activates during a phone call. One diod emits pulses of infrared light. Another diod detects infrared light reflected off the ear, and turns off the display.”

“Proximity” betyder “närhet”.

jumpcut
    Member

@sjovik 1719 wrote:

Varför inte kolla direkt? Citat från Apples egen infovideo om detta: “iPhone has a proximity sensor that activates during a phone call. One diod emits pulses of infrared light. Another diod detects infrared light reflected off the ear, and turns off the display.”

“Proximity” betyder “närhet”.

Tack för språklektionen, alltid är det någon som lär sig något.

Då hade jag halvrätt i alla fall då 😉

Jävla Apple att bara ha IR till att kontrollera så att skärmen stängs av vid samtal och bara ha bluetooth till att koppla in headset…

rastersize
    Member
    Post count: 26

Borde väll annars gå att koda något sött program för det, alltså ett program som ligger som en deamon och “aktiveras” då man får ett samtal (men inte redan är i ett samtal) och den “känner” av örat (IR-tjoffet).
    Någon som känner sig manad?

jumpcut
    Member

@rastersize 1763 wrote:

Borde väll annars gå att koda något sött program för det, alltså ett program som ligger som en deamon och “aktiveras” då man får ett samtal (men inte redan är i ett samtal) och den “känner” av örat (IR-tjoffet).
    Någon som känner sig manad?

Tror du att den känner av örat eller närhet till någonting överhuvudtaget? Jag kan tänka mig att det kan bli kaos om det ringer och man har den i fickan om den ska aktiveras när den är nära någonting, eller om det är värmen den går på, eller vad det nu kan vara. Eller om det är hud så riskerar man ju att svara automatiskt så fort man sätter handen i fickan och sen komma åt “lägg på”.

Dum idé rakt igenom.

rastersize
    Member
    Post count: 26

@jumpcut 1767 wrote:

Tror du att den känner av örat eller närhet till någonting överhuvudtaget? Jag kan tänka mig att det kan bli kaos om det ringer och man har den i fickan om den ska aktiveras när den är nära någonting, eller om det är värmen den går på, eller vad det nu kan vara. Eller om det är hud så riskerar man ju att svara automatiskt så fort man sätter handen i fickan och sen komma åt “lägg på”.

Dum idé rakt igenom.

Om du läser innan du postar ser du att den går på IR-strålning, något som ditt öra (och övriga kroppen sänder ut, värme). Dock stoppas det mig veterligen av tjockare material som till exempel byxtyg (eller har du någonsin lyckats ändra TV-kanal genom jeansen?).

Problemet med att man skulle råka svara då man tar upp den kvarstår dock. Men jag skulle mest troligen inte använda det ändå. Antydde bara att det troligen var möjligt att fixa genom att läsa av den inbyggda sensorn.

Så inte en dum idé alls men man får nog lägga in lite fler villkor och så vidare än vad jag nämnde för att den ska vara nått så när praktisk i verkligheten.

jumpcut
    Member

@rastersize 1780 wrote:

Om du läser innan du postar ser du att den går på IR-strålning, något som ditt öra (och övriga kroppen sänder ut, värme). Dock stoppas det mig veterligen av tjockare material som till exempel byxtyg (eller har du någonsin lyckats ändra TV-kanal genom jeansen?).

Problemet med att man skulle råka svara då man tar upp den kvarstår dock. Men jag skulle mest troligen inte använda det ändå. Antydde bara att det troligen var möjligt att fixa genom att läsa av den inbyggda sensorn.

Så inte en dum idé alls men man får nog lägga in lite fler villkor och så vidare än vad jag nämnde för att den ska vara nått så när praktisk i verkligheten.

Jag har aldrig lyckats byta kanal med örat heller, har du? Talar vi om värme så kan jag ju avslöja att det utan problem kan bli varmare i en byxficka än på ditt öra. Eller skulle sensorn känna skillnad på hud och tyg när IR-sensorer i rörelsedetektorer kan aktiveras när det snöar? Skulle det räcka med att täcka sig helt i jeanstyg för att komma undan rörelsedetektorer kanske? Fan vad nice!

Att du tror att IR stoppas av kläder beror på att du inte känner till hur en fjärrkontroll fungerar verkar det som. Det måste vara fri väg för IR-strålen att sända sina signaler till mottagaren för att mottagaren ska känna av vad den blir tillsagd att göra, det är även anledningen till att man ska ha två telefoner som skickar saker med IR väldigt nära varandra.

Men att IR-strålning i sig skulle stannas av jeans? Nej. Det är två olika användningsområden och två olika tekniker bakom. Annars skulle man t ex bara se hud på en person genom en GN1:a, så är inte fallet.

jumpcut
    Member

Satt i telefon nyss och kom att tänka på den här tråden. Skärmen släcks när man bryter strålen strax övanför högtalaren där man sätter örat. Helt plötsligt förstår jag varför de utformat alla iPhone-fodral som de gjort 😉

Funkade med tumme, bok, sudd, isglass och plånbok. Testade visserligen ingenting genomskinligt, skulle vara ganska intressant iofs…

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.