SwirlyMMS tele2. Får SMS med url istället.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone SwirlyMMS tele2. Får SMS med url istället.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Member
    Post count: 24

Har ett tele2 abonemang och SwirlyMMS installerat.

För ett par månader sedan kunde jag skicka och ta emot MMS. Men sen en tid tillbaka har jag börjat få sånna här SMS istället:

XXXX har skickat ett MMS till dig som du kan hämta på http://www.tele2.se/hamtamms genom att knappa in koden: YYYYY MVH Tele2/Comviq

(Jag har dubbelkollat MMS inställningarna.)

Om man går in och ber tele2 skicka MMS-inställningar får man ett meddelande om att ens telefon inte stöder MMS (och att man borde köpa en ny!)

Någon som vet vad detta beror på? Någon som råkat ut för samma problem?

// Andreas

haren
    Member
    Post count: 200

@aioobe 4074 wrote:

För ett par månader sedan kunde jag skicka och ta emot MMS. Men sen en tid tillbaka har jag börjat få sånna här SMS istället:

XXXX har skickat ett MMS till dig som du kan hämta på http://www.tele2.se/hamtamms genom att knappa in koden: YYYYY MVH Tele2/Comviq

// Andreas

Fick samma problem med tele2, rätt som det var så slutade det bara att fungera. Vet faktiskt inte varför.

// h

Flipper
    Member
    Post count: 47

men gör som dom säger då.. helt enkelt köp en ny telefon.

Pelle
    Member
    Post count: 25

@aioobe 4074 wrote:

Har ett tele2 abonemang och SwirlyMMS installerat.

Om man går in och ber tele2 skicka MMS-inställningar får man ett meddelande om att ens telefon inte stöder MMS (och att man borde köpa en ny!)

// Andreas

vad har du för telefon?

ljummenmjolk
    Member
    Post count: 35

@pelle 4079 wrote:

vad har du för telefon?

Min gissning eftersom han laddat hem SwirlyMMS är iPhone.

aioobe
    Member

Ringde tele2 angående detta.

Dom hävdar att iPhonen inte är designad för svenska nät och att “den typ skickar ett mejl istället för mms” så det finns inga garantier för att det ska funka.

Det fungerar att skicka mms till mig själv men att ta emot från andra.

Dom vägrade koppla mig till en tekniker så jag fick inga som helst vettiga svar.

Min gissning är följande:

Telefonen registrerar sig med modellnummer hos basstationen. Nån pantad människa på tele2 har läst att iPhonen inte “ska” kunna ta emot MMS (eftersom det inte finns funktionalitet för det i standardutförandet) och har aktiverat en flagga som säger telefoner av denna modell gör vi oss inte besvär att skicka mms till, vi skickar sms istället.

Jag är helt övertygad om att det går att aktivera MMS till iphone igen. Det har ju fungerat…

Om jag stör mig tillräckligt mycket kommer jag ta reda på hur mms fungerar i detalj och ringa tillbaka å snacka omkull den där försäljaren så dom låter mig prata med en tekniker…

..”den typ skickar ett mejl istället” pfff…. suck

Rokkan1
    Member
    Post count: 6

Kolla så du har rätt settings, dem här har jag och det funkar perfekt.

MMSC: mmsc.tele2.se
    Proxy: 130.244.202.030:8080

APN: internet.tele2.se

..resten tomt.

aioobe
    Member

Ja, det är dom jag har.

plutonium
    Member
    Post count: 34

@rokkan1 4333 wrote:

Kolla så du har rätt settings, dem här har jag och det funkar perfekt.

MMSC: mmsc.tele2.se
    Proxy: 130.244.202.030:8080

APN: internet.tele2.se

..resten tomt.

I mina inställningar så har jag ett annat proxy nr och det funkar för mig..

130.244.202.30:8080

Prova det istället..

molle34
    Member
    Post count: 25

Ha wifin avstängd när du skickar mms

jumpcut
    Member
    Post count: 201

@aioobe 4272 wrote:

Ringde tele2 angående detta.

Dom hävdar att iPhonen inte är designad för svenska nät och att “den typ skickar ett mejl istället för mms” så det finns inga garantier för att det ska funka.

Det fungerar att skicka mms till mig själv men att ta emot från andra.

Dom vägrade koppla mig till en tekniker så jag fick inga som helst vettiga svar.

Min gissning är följande:

Telefonen registrerar sig med modellnummer hos basstationen. Nån pantad människa på tele2 har läst att iPhonen inte “ska” kunna ta emot MMS (eftersom det inte finns funktionalitet för det i standardutförandet) och har aktiverat en flagga som säger telefoner av denna modell gör vi oss inte besvär att skicka mms till, vi skickar sms istället.

Jag är helt övertygad om att det går att aktivera MMS till iphone igen. Det har ju fungerat…

Om jag stör mig tillräckligt mycket kommer jag ta reda på hur mms fungerar i detalj och ringa tillbaka å snacka omkull den där försäljaren så dom låter mig prata med en tekniker…

..”den typ skickar ett mejl istället” pfff…. suck

Är det inte precis det den gör? Det har alltid jag trott 🙂

Men, vad jag är övertygad om har hänt är att nu när det är klart att Telia kommer börja sälja iPhone snart så har de lagt lite tryck på övriga operatörer och förklarat att de plockar bort möjligheten för iPhone-användare att skicka/ta emot MMS om det inte kommer till eller från Telias nät, eftersom att samtliga iPhones i Sverige i dag är illegalt importerade och illegalt upplåsta.

aioobe
    Member

om man har .030 eller .30 spelar ingen roll när det gäller ipadresser. (om det hade spelat roll hade vi nog inte haft akut brist på ipadresser än)

att skicka sms har aldrig varit ett problem. som topic säger handlar det om att jag får ett sms istället för mms när jag _tar emot_ mms.

rundkub
    Member
    Post count: 3

Testa att skicka ett mms till dig själv, Tele2 använder det som en indikator på ifall en telefon kan skicka&ta emot mms.

Jag hade samma problem o det fungerade för mig.

rundkub
    Member
    Post count: 3

Testa att skicka ett mms till dig själv, Tele2 använder det som en indikator på ifall en telefon kan skicka&ta emot mms.

Jag hade samma problem o det fungerade för mig.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.