Synka iPhonekontakter med Google Contacts?!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Synka iPhonekontakter med Google Contacts?!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Member
    Post count: 2

Jag tänkte att det skulle vara smart, smidigt och väldigt 2009 att synka mobilens kontakter med Google Contacts istället för Windows kontakter, för att på så vis alltid ha de tillgängliga på vilken dator jag än sitter vid. Jag gick in på min iPhone i iTunes och bytte “Synkronisera kontakter med:” till “Google Contacts”. Synkningen går snabbt, och allt verkar frid och fröjd.

MEN alla kontakter synkas, och då menar jag alla som Gmail gjort till kontakt varenda gång jag har mailat eller blivit mailad av någon de senaste 3 åren. Självfallet vill jag inte ha alla dessa på min mobil och jag försöker åtgärda detta genom att ta bort och ta bort dessa av Gmail skapade kontakter, men det kommer ju tillkomma nya varje gång någon mailar mig eller vice versa.

Ett fint sätt att lösa detta hade ju varit att välja att Google Contacts ska synka med “Markerade grupper” och ha alla jag vill synka i samma grupp på Gmail men det valet går inte att välja för mig i iTunes.

Snälla säg att någon varit med om samma problem och löst det!!

bozz
    Member
    Post count: 1199

Gör det verkligen något ifall du har alla mailkontakter då? Du kan ju bara börja skriva namnet till den du ska maila som kommer det upp. Du behöver ju inte gå in och bläddra igenom alla.

Eller får du massa telefonnummer också?

tobias.flood
    Member
    Post count: 60

Har inte testat själv, men när du går in på kontakter så finns det något som heter alla kontakter. Klickar du där får du upp en lista med ALLA kontakter (som du haft kontakt med), markera de kontakter du önskar synca. Sen till höger finns en knapp som heter Flytta till mina kontakter. Då blir det en ny kontaktgrupp som heter Mina kontakter.
    Testa att synca när du gjort så om det blir bättre. Meddela gärna hur det gick. Använder än så länge outlook, men det är ju smidigare att ha dem i gmailen…

//Tobias

Wanchai
    Member
    Post count: 25

@kandiloros 41000 wrote:

Snälla säg att någon varit med om samma problem…

Jag har samma problem men dessvärre ingen bra lösning. Förstår inte varför det inte går att välja “Markerade grupper”. Hoppas någon har en lösning för jag vill inte heller ha en massa epostadresser i kontaktlistan som jag aldrig använder som t ex info@abc.se, support@xyz.com eller newsletter@doremi.it. Visst går det att radera dem men det hade varit smidigare om man kunde haft en grupp som t ex heter iPhone och bara synkat dessa.

EDIT: Nu hittade jag appen Sync in a blink som visserligen kostar 38:- men det löser kanske en del.

Wanchai
    Member
    Post count: 25

Märkligt, nu verkar det plötsligt fungera som det ska!? Nu är det “Mina kontakter” som synkroniseras och inte “Alla kontakter”. Om jag inte vill ha en kontakt i telefonen tar jag bara bort den från gruppen “Mina kontakter” och då är den fortfarande kvar i Google Contacs under “Alla kontakter”. Jag synkar mot två olika datorer och har bara provat på ena datorn. Kanske är det den andra som är boven i dramat men annars verkar det som sagt fungera!

EDIT: Det fungerar inte alls! Nu har jag en hel drös med “Okänd” i kontaktlistan och dessa är just de där epostadresserna som jag inte vill ha i telefonen. Blir nog att jag skaffar det där Sync in a blink…

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.