Synka med Google Gmail kontakter

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Synka med Google Gmail kontakter

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Member
    Post count: 25

Hej!

Är det någon som har bra erfarenhet av att synka kontakter med Google contacts via iTunes?

Vad händer med de kontakter som redan finns i telefonen när man aktiverar funktionen?
    Försvinner dom eller går dom koppla samman?
    Jag antar att det är bäst att använda funktionen att bara synkronisera markerade grupper och inte alla kontakter?
    Jag har en massa kontakter som inte behövs i telefonen. Den verkar bli lite seg av för många kontakter. (tror jag har 500 i google contacts :confused:)

Det borde väl inte vara något problem att synka mot två olika datorer?
    Google contacs använder väl ändå ingen information som ligger lokalt på datorn?

snook
    Member
    Post count: 2190

@spellevink 10376 wrote:

Hej!

Är det någon som har bra erfarenhet av att synka kontakter med Google contacts via iTunes?

Vad händer med de kontakter som redan finns i telefonen när man aktiverar funktionen?
    Försvinner dom eller går dom koppla samman?
    Jag antar att det är bäst att använda funktionen att bara synkronisera markerade grupper och inte alla kontakter?
    Jag har en massa kontakter som inte behövs i telefonen. Den verkar bli lite seg av för många kontakter. (tror jag har 500 i google contacts :confused:)

Det borde väl inte vara något problem att synka mot två olika datorer?
    Google contacs använder väl ändå ingen information som ligger lokalt på datorn?

Det första jag kommer att tänka på är att exportera dom….

I Gmail, Contacts –> export as vCard.

Så importerar du dom i din adressbok i datorn.

Den synkar ju redan med itunes.

Minglarn
    Member
    Post count: 343

Öppnar en gammal tråd…

Jag vill inte synka med mitt Windows Kontakter utan har skapat ett specefikt gmail konto som jag vill syncka med. Det gäller endast mina kontakter

Är det någon som har erfarenhet angående detta? Mitt gmail konto är helt rent på kontakter och jag vill nu föra över alla min kontakter på iPhonen till gmail kontot.
    Jag vågar inte aktivera detta i iTunes då jag inte riktigt vet vad det är som kommer att hända. Tömmer iTunes alla mina kontakter i telefonen eller kommer den att föra över allt till mitt angivna gmail konto (inklusive tumbnailsen)??

Tacksam för hjälp….

Minglarn
    Member

Öppnar en gammal tråd…

Jag vill inte synka med mitt Windows Kontakter utan har skapat ett specefikt gmail konto som jag vill syncka med. Det gäller endast mina kontakter

Är det någon som har erfarenhet angående detta? Mitt gmail konto är helt rent på kontakter och jag vill nu föra över alla min kontakter på iPhonen till gmail kontot.
    Jag vågar inte aktivera detta i iTunes då jag inte riktigt vet vad det är som kommer att hända. Tömmer iTunes alla mina kontakter i telefonen eller kommer den att föra över allt till mitt angivna gmail konto (inklusive tumbnailsen)??

Tacksam för hjälp….

andresin
    Member
    Post count: 53

Sakerhetskopiera och prova. När man synkar med windows kontakter så kan man ställa in hur den ska bete sig. Om den ena eller andra sidan ska ha företräde eller om kontakter från datorn och telefonen ska kopieras åt båda hålen. Det kanske funkar så med google Contacts också?

andresin
    Member
    Post count: 53

Sakerhetskopiera och prova. När man synkar med windows kontakter så kan man ställa in hur den ska bete sig. Om den ena eller andra sidan ska ha företräde eller om kontakter från datorn och telefonen ska kopieras åt båda hålen. Det kanske funkar så med google Contacts också?

Minglarn
    Member

Det var helst detta jag ville slippa… att prova sig fram och mista viktiga data är inte min grej, har inte tålamod för sånt just nu. =)

Tänkte mest på om det är någon som redan har gjort detta och vet hur det går till.

Minglarn
    Member

Det var helst detta jag ville slippa… att prova sig fram och mista viktiga data är inte min grej, har inte tålamod för sånt just nu. =)

Tänkte mest på om det är någon som redan har gjort detta och vet hur det går till.

spellevink
    Member

@minglarn 23965 wrote:

Öppnar en gammal tråd…

Tacksam för hjälp….

Hej!

Det var ju ett tag sedan jag gjorde det där, men om jag inte minns helt fel så var mitt utgångsläge det motsatta.
    Jag hade en massa kontakter i gmail som jag ville föra över till min iPhone och det gick bra.

För det första så fick jag ett meddelande att det var mer än 5% av mina kontakter som skulle påverkar. Vill du fortsätta osv..

Några poster hade jag redan i telefonen och då varnade den för de konflikter som uppstod och jag fick välja vilken som skulle gälla.

Det hela gick över förväntan vill jag minnas.

Kör hårt!

spellevink
    Member

@minglarn 23965 wrote:

Öppnar en gammal tråd…

Tacksam för hjälp….

Hej!

Det var ju ett tag sedan jag gjorde det där, men om jag inte minns helt fel så var mitt utgångsläge det motsatta.
    Jag hade en massa kontakter i gmail som jag ville föra över till min iPhone och det gick bra.

För det första så fick jag ett meddelande att det var mer än 5% av mina kontakter som skulle påverkar. Vill du fortsätta osv..

Några poster hade jag redan i telefonen och då varnade den för de konflikter som uppstod och jag fick välja vilken som skulle gälla.

Det hela gick över förväntan vill jag minnas.

Kör hårt!

Minglarn
    Member

Minns du om det följde med bilder och all övrig info om kontakterna till gmail och vise versa?
    Typ Födelsedagar och email adresser osv…

Minglarn
    Member

Minns du om det följde med bilder och all övrig info om kontakterna till gmail och vise versa?

spellevink
    Member

@minglarn 24059 wrote:

Mailadresser ja, födelsedagar och bilder…vet ej

spellevink
    Member

@minglarn 24059 wrote:

Mailadresser ja, födelsedagar och bilder…vet ej

Minglarn
    Member

ok… läste dock i en annan tråd att gmail slår ihop för och efternamn?
    Kan detta stämma?

Minglarn
    Member

ok… läste dock i en annan tråd att gmail slår ihop för och efternamn?
    Kan detta stämma?

Turbotrojkan
    Member
    Post count: 155

@minglarn 23965 wrote:

Öppnar en gammal tråd…

Tacksam för hjälp….

Jag gjorde exakt som du beskriver, alla dina kontakter som du har i telefonen kommer att föras över till ditt gmail konto. Men lung, de finns kvar i mobilen! 😀 Var också lite orolig först! Men funktionen gör helt enkelt så att du har exakt samma kontaktlista både i mobilen och på ditt gmail konto!

Kommer även upp en ruta innan den synkroniserar, mitt fall stog det att det kommer läggas till 147 kontakter på mitt gmail konto.

Hopppas du får till det! 😀

Minglarn
    Member

@turbotrojkan 24141 wrote:

Jag gjorde exakt som du beskriver, alla dina kontakter som du har i telefonen kommer att föras över till ditt gmail konto. Men lung, de finns kvar i mobilen! 😀 Var också lite orolig först! Men funktionen gör helt enkelt så att du har exakt samma kontaktlista både i mobilen och på ditt gmail konto!

Kommer även upp en ruta innan den synkroniserar, mitt fall stog det att det kommer läggas till 147 kontakter på mitt gmail konto.

Hopppas du får till det! 😀

Underbart….. Jag får testa och se hur det blir med bilder och andra fält som man har lagt till i sina kontakter… Återkommer om detta senare… 😛

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.