Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › "Tänk till en extra gång innan ni trycker på Do it all " ???
-
AuthorPosts
-
hey jag är ny här och jag får snart min nya iphone ( 1.1.3 8gb oob) , har läst lite här och där om hur man låser upp iphonen och lättast verkar vara med hjälp utav ziphone då man bara behöver använda sig utav funktionen “Do It All”
men var inne på 99.se forumet och läste det här :tjo
Tänkte bara släppa en varning till dem som inte riktigt vet vad de gör när de ska låsa upp
Sen version 2.4 av Ziphone så nedgraderas bootloadern automatiskt när man trycker på “do it all”. Personligen tycker jag det är jävligt korkat av zibri men jaja.
Nedgradering av bootloadern är det ENDA som ziphone gör som kan permanent förstöra din telefon. Det är en liten sannolikhet men ifall din dator hänger sig, ström avbrott, sladdar ramlar ut etc. etc. när detta händer så kan det gå åt helvete med din telefon. Detta fel går INTE att reparera utan att byta com-chippet. Kan vara värt att veta.
1.1.3 fungerar lika bra med båda bootloaders utom att native google maps funktionen inte fungerar utan man måste “starta” den funktionen genom att köra antingen navizon eller locateme appsen. Annars är det EXAKT samma sak.
1.1.4 går endast att låsa upp för tillfället med 3.9 BL men helt ärligt är 1.1.4 hittils bara en buggfix och inte så många apps fungerar på den än. Custom carrier logga fungerar exempelvis inte. Men om du nödvändigtvis vill ha 1.1.4 måste du nedgradera bootloader. se till att starta om datorn innan och kör så lite program i bakgrunden du bara kan. allt för att undvika en krasch.
Ni gör som ni vill, men jag tänker stanna på 4.6 tills det är tvunget att nedgradera. Kan vara värt att nämna att jag egentligen inte behöver låsa upp min telefon, den funkar ändå Men tycker ändå att ni borde fundera lite extra innan ni kör do it all.
Bara en liten varning. lycka till
EDIT: enligt vissa källor kan man låsa upp 1.1.4 även på 4.6 BL genom att aktivera och jailbreaka med ziphone 2.5c och sen låsa upp med ziphone 2.3 eller 2.4.
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/237928-t-nk-till-extra-g-ng-innan-ni-trycker-p-do-all.html
det här gjorde mig tveksam och undrar vad BL har för betydelse och hur det blir för min iphone senare.. kommer jag kunna uppdatera den därefter ? och hur jobbigt kommer det att vara att isånnafall uppdatera min iphone
svar uppskattas .. tack
Tackar för den varningen… Ska ju köpa min iPhone snart, antagligen helt ny i obruten förpackning så jag kan aktivera och unlocka den själv.’
Kan du länka till den källan?
som sagt den fanns på forumet som jag länkade till, vet inte riktigt om man ska ta det som en varning för jag var på youtube och sökte på “ziphone 2.5c ” och hittade den här videon
— > http://youtube.com/watch?v=hgRWgQ_itSQ
verkar som om google maps funkar ändå
ärLäste vad du tagit från 99.se. Om bootloadern och att den nedgraderas
från 4.6.Men här är en länk från iclarified där man använder sig av ZiPhone men
det man gör är att man gör en fake nedgradering (ifall jag förstått rätt)
kan vara nåt att läsa
http://iclarified.com/entry/index.php?enid=760tackar för länken , jag undrar hur allt kommer funka därefter ? ex. youtube och maps ?
det kan jag tyvärr inte svara på, då jag endast läst
och inte testat (har inte ens en iphone, tisdag kommer den :D).Men alla appsen (youtube, och maps) borde ju funka fast
kan inte svara med säkerhet tyvärr.”Custom bootloader”
Ett hett diskussionämne i veckan har varit släppet av en hackad bootloader. Alla med bootloader 4.6 kan nedgradera till bootloader 3.9, men när man väl gjort det kan man inte (i dagsläget) uppgradera bootloadern efter det. Därför har hackarna tagit fram en specialversion av bootloader 3.9 som tillåter framtida uppgradering.Fördelen med att köra bootloader 3.9 (i äkta eller hackad version) är att man kan köra rätt baseband till rätt firmware. Nackdelen med den äkta versionen är alltså att när man väl fått in den går den inte att ändra igen, inte ännu i alla fall.
Guider för att installera hackad bootloader på BL 4.6-telefoner:
PC: http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=760
Mac: http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=765Kopierat från iFun.se
Jag hänvisar till iFun.se när det gäller upplåsningsmetoder.
Så då är det frittfram för framtida uppdateringar utan några problem i guess?
Har precis fått tag på en iphone, och hade tänkt köra ZiPhone och låsa upp den.
Nu undrar jag vad den här tråden egentligen säger?
Om jag kör ZiPhone på min nya iPhone kommer kanske bootloadern att nergraderas och det kan man kanske få ångra i framtiden.
Är det rätt uppfattat?
@zwaaaap 529 wrote:
Har precis fått tag på en iphone, och hade tänkt köra ZiPhone och låsa upp den.
Nu undrar jag vad den här tråden egentligen säger?
Om jag kör ZiPhone på min nya iPhone kommer kanske bootloadern att nergraderas och det kan man kanske få ångra i framtiden.
Är det rätt uppfattat?
Nja, anledningen till att det är säkrare att inte använda ZiPhone är för att den nedgraderar bootloadern och om något händer under denna upplåsningsprocess så förstörs telefonen för gott. D.v.s om din dator hänger sig eller det blir strömavbrott just under upplåsningsprocessen så kan du kasta telefonen.
Men det är ganska långsökt. Många som har kört vanliga ZiPhone utan problem.
Men det finns ett nytt program som bygger på ZiPhone men inte nedgraderar bootloadern och det heter eZiPhone.
Det hittar du här:
http://eziphone.blogspot.com/Har inte testat det själv men fungerar för folk iallafall.
Jag hänvisar som sagt till iFun.se när det gäller upplåsning.
EDIT: Nu finns även iPlus 2.0 http://ipluspwns.blogspot.com/
@iPhoneinfo.se 530 wrote:
Nja, anledningen till att det är säkrare att inte använda ZiPhone är för att den nedgraderar bootloadern och om något händer under denna upplåsningsprocess så förstörs telefonen för gott. D.v.s om din dator hänger sig eller det blir strömavbrott just under upplåsningsprocessen så kan du kasta telefonen.
Men det är ganska långsökt. Många som har kört vanliga ZiPhone utan problem.
Men det finns ett nytt program som bygger på ZiPhone men inte nedgraderar bootloadern och det heter eZiPhone.
Det hittar du här:
http://eziphone.blogspot.com/Har inte testat det själv men fungerar för folk iallafall.
Jag hänvisar som sagt till iFun.se när det gäller upplåsning.
EDIT: Nu finns även iPlus 2.0 http://ipluspwns.blogspot.com/
Okej, tack för svar!
Känns jobbigt att veta vilket program som är bästa. Vilken metod skulle du köra? Är det några kända nackdelar med att köra ZiPhone förutom att det kan blir problem vid själva upplåsningsprocessen? (ex funktioner i telefonen som inte fungerar efter upplåsning)Kan någon berätta för mig vad en bootloader är och varför det är så farligt att den negraderas?
Negraderas den bara när man upgraderar iphonen eller x_x ………@zwaaaap 531 wrote:
Okej, tack för svar!
Känns jobbigt att veta vilket program som är bästa. Vilken metod skulle du köra? Är det några kända nackdelar med att köra ZiPhone förutom att det kan blir problem vid själva upplåsningsprocessen? (ex funktioner i telefonen som inte fungerar efter upplåsning)Jag har som sagt inte kört dom nya metoderna med iPlus och eZiPhone, har bara kört vanliga ZiPhone.
Allting ska fungera utmärkt om du låser upp din iPhone med senaste ZiPhone 🙂
@ripperoo 537 wrote:
Kan någon berätta för mig vad en bootloader är och varför det är så farligt att den negraderas?
Negraderas den bara när man upgraderar iphonen eller x_x ………iFun.se har skrivit en bra artikel om dessa begrepp som Bootloader, firmware etc..
http://www.ifun.se/bootloader-baseband-och-firmware-vi-reder-ut-begreppen/
Angående varför man ska tänka på Bootloader har jag skrivit på föregående sida.
Som sagt så hänvisar jag till iFun.se när det gäller upplåsning 🙂
Men detta är inte saker som man bör bry sig om allt för mycket.
GeeZuZz
March 10, 2008 at 22:10Post count: 0Nedgradering av bootloadern är det ENDA som ziphone gör som kan permanent förstöra din telefon. Det är en liten sannolikhet men ifall din dator hänger sig, ström avbrott, sladdar ramlar ut etc. etc. när detta händer så kan det gå åt helvete med din telefon. Detta fel går INTE att reparera utan att byta com-chippet. Kan vara värt att veta.
Hei,
Kom over dette forumet ved en tilfeldighet da jeg lette etter svensk språk til iPhone, og følte at dette må kommenteres…ZiPhone 2.5 og nyere er brukt av over 500 000 personer og det er ikke rapportert om én eneste telefon som har blitt “bricked” som følge av bootloader downgrade (eller annen bruk av ziphone). Det er bare å sjekke forskjellige diskusjonsforum – du vil ikke finne noen som forteller at telefonen døde under nedgradering av bootloader.
Det gjør for øvrig ingenting om pc-en crasher, strømmen i huset går etc – bootloaderen blir ikke flashet av PC-en, den blir flashet av telefonen selv
Om du er svært paranoid, er det også fullt mulig å låse opp med ZiPhone UTEN å nedgradere bootloader. Bare trykk på Advanced features, og merk Unlock (+ evt jailbreak/activate) og trykk Perform actions.
ZiPhone er 100% trygt, og det er absolutt ingen fordel med 4.6 Bootloader. Jeg mener det er langt tryggere nedgradere til 3.9. Husk at dersom apple slipper en ny firmware, f.eks. 1.2.0 – og du oppgraderer ved en feil – dersom du har 4.6 bootloader blir telefonen ubrukelig til noen klarer å hacke 1.2.0 firmwaren. Dersom du nedgraderte til 3.9 bootloader, kan du enkelt nedgradere telefonen igjen via ZiPhone og iTunes.
ziphone är ju en enkel och trygg program och tack för svaret för nu känns det som om ziphone är rätta programet för mig iallafall men det sista du skrev :
” ZiPhone er 100% trygt, og det er absolutt ingen fordel med 4.6 Bootloader. Jeg mener det er langt tryggere nedgradere til 3.9. Husk at dersom apple slipper en ny firmware, f.eks. 1.2.0 – og du oppgraderer ved en feil – dersom du har 4.6 bootloader blir telefonen ubrukelig til noen klarer å hacke 1.2.0 firmwaren. Dersom du nedgraderte til 3.9 bootloader, kan du enkelt nedgradere telefonen igjen via ZiPhone og iTunes “
fattade jag inte riktigt du får mer än gärna ta det på engelska 🙂
tack
Hejsan alla iPhone-älskare!
Jag har starka funderingar på att köpa en iPhone 8 GB i USA när min kompis mor är där borta i något ärende.
Jag har förstått att ZiPhone i _extrema_ fall kan skada iPhonen, men ser inte detta som ett hinder från att köpa denna godsak!
När man kör “Do it all” och får iPhonen att fungera, tappar man några som helst egenskaper hos telefonen?
Finns det något man inte kan göra med den om man hackar den med ZiPhone?Jag är ny, behandla mig väl :/
Hej doiz och välkommen till forumet! 😉
Telefonen ska fungera alldeles utmärkt om du låser upp med senaste ZiPhone 🙂
Alla funktioner ska fungera utan problem.
vill bara försäkra mig om det jag skriver nu är sant,
iplus funkar lika bra som ZiPhone, kanske bättre då det
inte kan förstöra iphonen (ifall något skulle hända, strömavbrott eller liknandel).Men sedan fanns det något som hette eZiphone? Bygger det på samma metod som iplus eller har jag missförstått!?
gardemyr
@gardemyr 569 wrote:
vill bara försäkra mig om det jag skriver nu är sant,
iplus funkar lika bra som ZiPhone, kanske bättre då det
inte kan förstöra iphonen (ifall något skulle hända, strömavbrott eller liknandel).Men sedan fanns det något som hette eZiphone? Bygger det på samma metod som iplus eller har jag missförstått!?
gardemyr
Läs vad GeeZuz skrev ovan, han verkar ha koll på detta.
Kortfattat så har hur många som helst kört ZiPhone utan problem och telefonen fungerar utan problem efter upplåsning med ZiPhone.
Mitt råd är att låsa upp den med senaste ZiPhone, har inte använt iPlus eller eZiPhone själv.
Men som jag har skrivit tidigare så hänvisar jag till iFun.se när det gäller upplåsningsmetoder kring iPhone.
Du kan ju även beställa en uplåst iphone på International-orders
Oregistrerade
March 12, 2008 at 12:03Post count: 0När man ska använda t.ex Ziphone eller iplus behöver man då
stänga av några program. Har hört att man ska stänga av Ituneshelper
och något annat program som hade med itunes att göra. Behövs detta eller är
det bara onödigt?@iPhoneinfo.se 568 wrote:
Hej doiz och välkommen till forumet! 😉
Telefonen ska fungera alldeles utmärkt om du låser upp med senaste ZiPhone 🙂
Alla funktioner ska fungera utan problem.
Tack!
Så det är inga problem att lägga in musik/filmer från iTunes? (från datorn till iPhonen)
Så om man åker och köper en ny iPhone i USA exmeplvis idag, så är det bara hem och “Do it all” så är den redo för bruk?Såg någonstans att man var tvungen att kllippa till ett litet hål i sitt SIM-kort… behövs detta?
kan ju säga att jag fick min iphone idag .. jag uppdaterade den till den senaste firmware ( 1.1.4) och laddade ned ziphone 2.5c och fixade genom ” do it all” och allt funkar perfekt..
angående sim kortet som behöver klippas så är svart : Nej man behöver inte klippa någonstans lägg in ditt vanliga sim kort och så vare klart@Oregistrerade 573 wrote:
När man ska använda t.ex Ziphone eller iplus behöver man då
det bara onödigt?Jag brukar köra med iTunes avstängt och det fungerar bra. Vet dock inte om det spelar någon roll.
doiz wrote:Så det är inga problem att lägga in musik/filmer från iTunes? (från datorn till iPhonen)
Så om man åker och köper en ny iPhone i USA exmeplvis idag, så är det bara hem och “Do it all” så är den redo för bruk?Såg någonstans att man var tvungen att kllippa till ett litet hål i sitt SIM-kort… behövs detta?
Inga problem att lägga in musik/filmer via iTunes. Precis köp en iPhone och kör ZiPhone. Nej, det behövs inte klippa längre.
fhar uppdaterat till 1.1.4 nu, sen ska jag använda iplus 2.0
men det verkar som man måste göra en restore, hur gör man detta?
Måste man göra en restore?gardemyr
gardemyr;578 wrote:fhar uppdaterat till 1.1.4 nu, sen ska jag använda iplus 2.0
men det verkar som man måste göra en restore, hur gör man detta?
Måste man göra en restore?gardemyr
Nej, man måste inte göra en restore. Men man behöver låsa upp telefonen på nytt när man har upppdaterat den, bara att köra upplåsningsprogrammet direkt.
Vet dock inte om man måste göra restore med iPlus, men har inte hört talas om det iallafall.
testade 2.0 iPlus, men denna guiden http://iclarified.com/entry/index.php?enid=760
Men vid steg 4 kommer jag inte vidare. Jag skriver in cd desktop/iPlus 2.0
men när jag trycker enter så står det att sökvägen inte kan hittas!?Jag har iPlus på mitt skrivbord så vad är det jag har missat?
gardemyr
@Oregistrerade 573 wrote:
När man ska använda t.ex Ziphone eller iplus behöver man då
det bara onödigt?När jag låste upp min hade jag både itunes helper och vanliga itunes igång, det fungerade bra 🙂
har nu använt eZiPhone för upplåsning osv. Detta funkade väldigt bra.
Men sen skulle jag byta simkort och då får jag endast små “prickar” i det vänstra hörnet (uppe) där namnet på operatören ska stå. Ibland kommer det även “no service”. Simkortet är ca 4 år gammalt och är ett vodafone alltså innan de blev telenor. Testade sedan AT&T kortet då är det samma
sak.Någon som vet något om simkorts problem!?
tack på förhand
gardemyr@gardemyr 588 wrote:
har nu använt eZiPhone för upplåsning osv. Detta funkade väldigt bra.
Men sen skulle jag byta simkort och då får jag endast små “prickar” i det vänstra hörnet (uppe) där namnet på operatören ska stå. Ibland kommer det även “no service”. Simkortet är ca 4 år gammalt och är ett vodafone alltså innan de blev telenor. Testade sedan AT&T kortet då är det samma
sak.Någon som vet något om simkorts problem!?
tack på förhand
gardemyrKan mycket väl hända att det är simkortet som inte vill, har du möjlighet att testa ett annat simkort? Annars beror det helt enkelt på att iPhonen inte har blivit upplåst på rätt sätt.
Jag själv har som sagt aldrig kört eZiPhone eller iPlus, har bara kört vanliga ZiPhone och låst upp minst 40 telefoner med det utan problem.
@iPhoneinfo.se 593 wrote:
Kan mycket väl hända att det är simkortet som inte vill, har du möjlighet att testa ett annat simkort? Annars beror det helt enkelt på att iPhonen inte har blivit upplåst på rätt sätt.
Jag själv har som sagt aldrig kört eZiPhone eller iPlus, har bara kört vanliga ZiPhone och låst upp minst 40 telefoner med det utan problem.
Får testa ett annat simkort, men under processen med eZiPhone så hände det inget konstigt. Utan det blev så som det skaoch tog ungeför 3-4 minuter.
Så jag tror inte det har hänt något konstigt under processen, men man vet aldrig. Ifall jag vill göra om det ska man ta restore i iTunes eller hur gör man då?
gardemyr
editerat: Ska jag testa att restora helt, och sen använder något annat program för activating,jailbreaking,unlocking?
Vilket föredras då? (vill inte nedgradera BL till 3.9)gardemyr
@gardemyr 594 wrote:
Får testa ett annat simkort, men under processen med eZiPhone så hände det inget konstigt. Utan det blev så som det skaoch tog ungeför 3-4 minuter.
Så jag tror inte det har hänt något konstigt under processen, men man vet aldrig. Ifall jag vill göra om det ska man ta restore i iTunes eller hur gör man då?
gardemyr
editerat: Ska jag testa att restora helt, och sen använder något annat program för activating,jailbreaking,unlocking?
Vilket föredras då? (vill inte nedgradera BL till 3.9)gardemyr
Då eZiPhone och iPlus är nytt så är det inte så många som har använt det. Många som har kört på vanliga ZiPhone som mig, men då nedgraderas bootloadern till 3.9 dock. Min telefon som är upplåst med ZiPhone fungerar perfekt.
Du behöver inte restorea innan du låser upp med ett annat program.
@iPhoneinfo.se 603 wrote:
Då eZiPhone och iPlus är nytt så är det inte så många som har använt det. Många som har kört på vanliga ZiPhone som mig, men då nedgraderas bootloadern till 3.9 dock. Min telefon som är upplåst med ZiPhone fungerar perfekt.
Du behöver inte restorea innan du låser upp med ett annat program.
Men nu har jag ju använt eZiPhone och mitt simkort funkar inte, vad gör jag då ifall jag skulle vilja använda vanliga ziphone istället?
Ska först testa ett nyare simkort, men kan vara bra att veta ifall jag skulle behöva göra om processen med activating,unlock och jailbreak.
gardemyr
Har nu klarat allt unlocking,activating och jailbreaking 😀 Funkar prima nu
Tack för alla era tips
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.