Tappar mottagningen helt med Blacksn0w

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Tappar mottagningen helt med Blacksn0w

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Member
    Post count: 12

Förra veckan uppdaterade jag min iPhone 3G till 3.1.2 med Jailbreak (Blackra1n) och upplåsning (Blacksn0w). Allt verkar fungera första dagarna, sen börjar jag märka att jag alldeles för ofta tappar mottagningen helt och hållet. Det verkar ofta ske när någon ringer mig eller jag ringer någon annan. Under samtalet fungerar det oftast bra, men en del samtal bryts. Detsamma gäller när jag använder Internet tethering – rätt som det är tappar jag mottagningen helt och hållet.

Jag sitter relativt centralt i Göteborg och har aldrig på denna plats upplevt nåt tidigare med min iIphone. Min HTC Hero indikerar glatt full signal hela tiden och fungerar utan minsta hicka.
    Båda telefonerna använder Telenor.

Finns det några tips någonstans? Jag har försökt ta mig igenom den långa, stora tråden men verkar inte hitta något konkret att göra.
    Är det fler som har det här problemet, tro?

(Jag uppdaterade såklart baseband när jag uppdaterade till 3.1.2, så jag kan inte gå tillbaka till Ultrasn0w heller)

bozz
    Member
    Post count: 1199

Återställ till ny iPhone, gör om hela processen igen. Kan funka

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Jag är böjd att hålla med, Bozz’s råd är dessvärre det enda rätta. Återställ alltså som NY telefon och låt en regna/snöa igen

Edit: Testa först “Reset Network Settings”, skumma även igenom detta

johankardell
    Member

Okej, det låter fruktansvärt jobbigt – men å andra sidan är det ingenting jämfört med att inte kunna använda sin iphone som telefon.

Idag har jag inte använt iphonen för Internet tethering någonting – men har faktiskt lyckats ringa på den så pass mycket att batteriet nästan är tomt utan att tappa signal en endaste gång. Samband eller slump återstår att se.

Tack för tipset om den andra forumtråden. Då uppstår frågan – hur gör man för att uppdatera IPCC-filen för Telenor? Min förhoppning var att iTunes skulle lösa detta åt mig, men det vet jag ju inte om den har gjort… (hur kollar man ens?)

mickys
    Member
    Post count: 36

Jag och en kompis har Telia Iphones som vi låst upp med Blacksnow att köra Telenor på.
    Vi båda har samma problem. Tappar hela täckningen då och då. Står searching istället för Telenor i någon sekund och sen full täckning igen.

En tredje kompis har också låst upp sin men det var en Telenor telefon så han slapp köra blacksnow. Han får inte det problemet.

Konstigt nog tappar den typ alltid täckningen helt när vi kör bredbandskollen.

Pratade med Teleno ri en halvtimma igår. De trodde det kunde vara simkortet då vi hade en äldre typ av simkort än vår vän men testade med ett nytt idag och hjälpte ej.

Felen började uppstå när vi uppgraderade till 3.1.2 och när vi byter APN för att få upp hastigheten från 0,3mbit/s till ca 3mbit/s. APN vi kör på är internet.telenor.se

Någon som har samma problem eller har någon lösning?
    Tack!

johankardell
    Member

Jag använder services.telenor.se och har fortfarande turbo-3g. Det är bara en tjänst som Telenor aktiverar på ditt abonnemang.
    Får labba med Bredbandskollen ikväll när jag inte behöver telefonen som telefon.

probe
    Member
    Post count: 66

@johankardell 47624 wrote:

Förra veckan uppdaterade jag min iPhone 3G till 3.1.2 med Jailbreak (Blackra1n) och upplåsning (Blacksn0w). Allt verkar fungera första dagarna, sen börjar jag märka att jag alldeles för ofta tappar mottagningen helt och hållet. Det verkar ofta ske när någon ringer mig eller jag ringer någon annan. Under samtalet fungerar det oftast bra, men en del samtal bryts. Detsamma gäller när jag använder Internet tethering – rätt som det är tappar jag mottagningen helt och hållet.

Jag sitter relativt centralt i Göteborg och har aldrig på denna plats upplevt nåt tidigare med min iIphone. Min HTC Hero indikerar glatt full signal hela tiden och fungerar utan minsta hicka.
    Båda telefonerna använder Telenor.

Finns det några tips någonstans? Jag har försökt ta mig igenom den långa, stora tråden men verkar inte hitta något konkret att göra.
    Är det fler som har det här problemet, tro?

(Jag uppdaterade såklart baseband när jag uppdaterade till 3.1.2, så jag kan inte gå tillbaka till Ultrasn0w heller)

Jag har samma problem med min 3GS (Tele2)
    Ingen som har någon lösning?

johankardell
    Member

Jag har fortfarande samma problem. Ingenting verkar hjälpa. Har gjort en reset och restore (plus jailbreak och Blacksn0w) – ingen skillnad.

Har helt slutat använda tethering och har sedan dess mindre problem än innan – men det händer fortfarande att jag får “No service” när någon ringer eller jag ringer upp någon då och då. Det är verkligen irriterande…

Freebo
    Member
    Post count: 4365

En longshot men även om din JB gick bra så undrar jag om det är värt att Blackra1na via en annan dator. Har du installerat några pgm ur cydia? Har du testat andra operatörer?

johankardell
    Member

@freebo 49614 wrote:

En longshot men även om din JB gick bra så undrar jag om det är värt att Blackra1na via en annan dator. Har du installerat några pgm ur cydia? Har du testat andra operatörer?

Jag har installerat program från Cydia – det fungerar alldeles utmärkt. Men jag har inte testat någon annan operatör eller att köra Blackra1n från en annan dator. Det kanske kan vara nåt att prova.

johankardell
    Member

Jag gick och köpte en olåst 3GS och slänger ut min HTC Hero. Nu blir det en iPhone i varje hand istället…

Privatsamtalen får gå på 3G som varit lite skakig. Det är väl ungefär en tiondel av samtalen som går på den luren, så nu borde det bli färre gånger jag stör mig på tappad mottagning i alla fall. Sen får jag chansen att testa en annan operatör också.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.